mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 8:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Een Nederlands balfolk standaardrepertoire?!
Poll eindigt op vr dec 19, 2008 2:41 pm
Zijn jullie helemaal gek geworden? 20%  20%  [ 2 ]
Ik weet niet of het lukt, maar het is een leuk idee. 20%  20%  [ 2 ]
Ja, dat wordt eens tijd, even de handen uit de mouwen! 60%  60%  [ 6 ]
Totaal aantal stemmen : 10
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 30, 2008 2:09 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Als we een voorbeeld nemen van andere liedjes waar copyright op zit, zou je die ook niet opnemen in een sessie-boek?

Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 04, 2008 8:40 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Kopen dat boek !
Ook als je nog geen muziek kan lezen: er staan plaatjes in. :applause:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 05, 2008 7:38 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
campie schreef:
Kopen dat boek !
Ook als je nog geen muziek kan lezen: er staan plaatjes in. :applause:

En een hele mooie inhoudsopgave :biggrin:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 06, 2008 2:25 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 20, 2006 12:15 pm
Berichten: 203
campie schreef:
Kopen dat boek !
:applause:


Inderdaad ;-)

Maar misschien zou het mooie reclame voor het boekje zijn. Uiteraard geen liedjes erin die Wouter nog niet kwijt wil -- alleen de dingen die toch al ontsnapt zijn naar het publiek domein (vrijgelaten door Lirio tijdens een workshopweekend op Texel) en waar hij z'n toestemming voor geeft :)

@campie: ja, die plaatjes zijn heel mooi. Hoewel die van jou niet meer lijkt, nu je tegenwoordig tshirts maat M draagt
:hug:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 06, 2008 6:40 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
William Mc Gonnagle schreef:
campie schreef:
Kopen dat boek !
:applause:


Inderdaad ;-)

Maar misschien zou het mooie reclame voor het boekje zijn. Uiteraard geen liedjes erin die Wouter nog niet kwijt wil -- alleen de dingen die toch al ontsnapt zijn naar het publiek domein (vrijgelaten door Lirio tijdens een workshopweekend op Texel) en waar hij z'n toestemming voor geeft :)


Lijkt me erg leuk als een aantal van mijn deunen in een algemeen sessie-repertoire worden opgenomen. Ik sta al in contact met accordigonnagle
:-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Balfolksessieboekje 1
BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2009 9:40 am 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: ma sep 22, 2008 12:58 pm
Berichten: 9
Hallo allemaal,
Het heeft een tijdje geduurd, maar hier is dan de conceptversie van het eerste balfolksessieboekje, samengesteld op initiatief van de Gonnagles. Graag zou ik het eerst nog aan het forum willen voorleggen. Dus, iedereen die zin heeft, kijk er een keer rustig naar. Wat je ook in het voorwoord kunt lezen, is dat dit eerste boekje bedoeld is als een kennismaking met balfolk en om het spelen op sessies laagdrempelig te maken (zonder dat het hierdoor saai wordt voor de meer doorgewinterde muzikanten, vandaar een flink aantal tweede stemmen en interessante akkoordenschema’s). Ook zijn de nummers op ‘traditionaliteit’ uitgezocht, zodat mensen die nog niet veel ervaring hebben met balfolk, weten waar het allemaal mee begonnen is om het zo maar te zeggen.
Oja, van alle nummers komen ook opnames op internet te staan, zodat mensen die het niet gewend zijn noten te lezen, de tunes ook makkelijk op gehoor kunnen leren.
Dit ter inleiding. Voor wie naar het conceptboekje wil kijken (dat kan via deze link: http://gonnagles.nl/BalfolkSessieboekje1.pdf), heb ik een lijstje met korte vragen waar je misschien even over na wilt denken:
- Komt het grootste gedeelte van de deunen je bekend voor, of juist helemaal niet?
- Vind je de verdeling van de deunen oke? Overal 2 (of van de Tarantella 1) van, alleen van walsen en scottishes wat meer?
- Kloppen de namen, of heb je een naam voor de deunen waar ik geen naam voor heb? (zoals voor ‘hanter dro’ of ‘tovercirkel’).
- Met name ben ik benieuwd of iemand weet waar de ‘Texel’ gigue vandaan komt. Ik heb hem zo genoemd omdat ik deze heb geleerd tijdens Vlaams op Texel 2006 (en met mij nog een hoop andere mensen, want volgens mij leerde iedereen dat ding toen zo’n beetje).
- Opmerkingen over toonsoorten van de deunen.
- Overige opmerkingen.
- Zoals hierboven al is opgemerkt, hebben we de deunen die nu in dit eerste boekje staan met een aantal criteria in het achterhoofd uitgezocht (waarbij er natuurlijk een hele strenge selectie moest worden gemaakt, want er zijn er nogal wat). Mocht je vragen hebben over waarom wij bepaalde deunen wel/niet hebben gekozen, denk dan ook aan deze criteria.
Alvast bedankt!
Groetjes,
Erik
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2009 11:18 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 02, 2008 8:13 am
Berichten: 172
Woonplaats: Wageningen
Dat ziet er goed uit :applause:

Ik ben (nog) geen balfolkmuzikant, dus heb niet zoveel inhoudelijk commentaar. Wel zou het denk ik handig zijn als er bij alle nummers duidelijk staat welke dans het is. Als je het doorbladert kom je bijvoorbeeld bij "Mon père avait un gars lonla", waarbij ik even moest nadenken of het nog een an dro was of dat we al bij de hanter dro waren (oke, je kan het ook aan de maatsoort zien, maar voor het gemak is het misschien wel fijn dat het in (de buurt van) de titel staat). :)

Verder zag ik laatst iemand met een vergelijkbaar (iets uitgebreider) boekje rondlopen: het tuneboek van Travak (klik op tuneboek > download), ik weet niet of dat bekend is bij jullie? (Ik weet verder ook niet of dat bekende nummers zijn of niet, ze komen in ieder geval bijna niet overeen met de inhoud van dit sessieboekje.)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2009 11:24 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
wals voor Polle? :crying:
(verder is het een leuk initiatief, hoor! We zullen het braaf printen en mee nemen naar Enschede!)

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2009 12:35 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 20, 2006 12:15 pm
Berichten: 203
Togram schreef:
[...] Wel zou het denk ik handig zijn als er bij alle nummers duidelijk staat welke dans het is. [...] (oke, je kan het ook aan de maatsoort zien, maar voor het gemak is het misschien wel fijn dat het in (de buurt van) de titel staat). :)


Het staat ook op de voorpagina, welke liedjes welke dans zijn. Maar het zou niet lastig moeten zijn om de dans bij de titel toe te voegen in ons programma'tje wat automatisch een deunenboek maakt van (delen van) onze bladmuziekcollectie. Goed idee :hug:

Togram schreef:
Verder zag ik laatst iemand met een vergelijkbaar (iets uitgebreider) boekje rondlopen: het tuneboek van Travak


Die hebben we zelf ook liggen. Er zit wel een stuk gedeeld repertoire tussen de twee boekjes. In ons sessieboekje staan ze dan met nieuwe tweede stemmen van de hand van Rogovath.

Onze totale bladmuziekcollectie is bij elkaar veel groter dan dit basisboekje -- maar we stoppen niet alles meteen in het basissessieboekje (zie ook het voorwoord...).

Langzaam maar zeker zullen er nog wel meer stukken publiek beschikbaar komen...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2009 12:37 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: zo nov 02, 2008 10:03 pm
Berichten: 152
Woonplaats: Venlo - Limburg
wat een goed initiatief.

zier er heel mooi uit!

complimentjes...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jan 09, 2009 8:43 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: zo nov 02, 2008 10:03 pm
Berichten: 152
Woonplaats: Venlo - Limburg
ha

leuk dat ik er stiekum toch al wel wat kende!
stom dat jaap en fayke er niet meer zijn...
maar ik ga het boekje meenemen naar vaals om het daar te promoten!

liesje


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 10, 2009 12:27 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Goed initiatief. En een mooie collectie van bekende en minder bekende deunen.

Een paar opmerkingen/aanvullingen:
Bourrée d'Auvergne is bij mij bekend onder de titel Papillion.
De mazurka van Chabenat zou ik zelf in Am zetten. Mooier voor violen en in die toonsoort ook te spelen voor draailieren en trekzakken.
Ca Ira is geschreven door Philippe Prieur
Heel fijn dat die prachtige wals Robin's aan de vergetelheid wordt ontrukt. Maar ik kijk wel vreemd op van de dis die er twee keer in staat. Dat heeft Swayne niet bedacht en ik vind het persoonlijk ook niet zo mooi, maar misschien weten jullie me tijdens een sessie te overtuigen. En voor een sessie zou ik denken dat Robin's ook beter in Am gezet zou kunnen worden, om met zoveel mogelijk instrumenten compatibel te zijn.

Opvallend veel deunen in mineur, maar dat is altijd mooi :biggrin:

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 10, 2009 1:37 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
Leuk! :applause: Beetje een te nachtelijk uur voor veel commentaar, maar de texel jigue komt die niet uit de draailierworkshop van Harald (Embrun) die toen gegeven werd?

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 10, 2009 12:10 pm 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: ma sep 22, 2008 12:58 pm
Berichten: 9
Citaat:
Flimmie: "Heel fijn dat die prachtige wals Robin's aan de vergetelheid wordt ontrukt. Maar ik kijk wel vreemd op van de dis die er twee keer in staat. Dat heeft Swayne niet bedacht en ik vind het persoonlijk ook niet zo mooi, maar misschien weten jullie me tijdens een sessie te overtuigen."


Ja, dat is een mooie wals. Tsja, ik heb dat boek van Blowzabella gekocht en daar stond een d, met als akkoord een B7, wat ik dan weer niet mooi vond (wel heel erg dissonant). Wat zou jij er van maken dan?
-Een b-noot met een B7-akkoord?
-Of een d-noot met een Bm-akkoord?
Ik heb dus gekozen voor een dis-noot met een B7-akkoord, maar dat is inderdaad mijn persoonlijke voorkeur... De versie die op boombaltunes.be staat, verschilt trouwens nogal van die die in het boek staat zie ik.

Hoe kom je bij die Bourree d'Auvergne aan die titel? Op internet kan ik hem daar niet onder vinden in elk geval. Heb je er een opname van ofzo?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jan 11, 2009 3:28 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
Wij hebben Le Papillon vandaag gedaan in de workshop van Gilles Chabenat. Zit ook een tekst bij trouwens, is misschien wel leuk om te vermelden? Het is een traditional die lang geleden verzameld in een liedboek door ene Eric C. die hem ook tegelijk kon spelen en zingen. (Dat hij bombarde speelde heb ik dan denk ik verkeerd verstaan :laughing: ).

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling