mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 4:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mineur en Majeur
BerichtGeplaatst: ma nov 24, 2008 5:29 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Zoals ik het ervaar, is er toch wel heel veel (de majoriteit dus) dansmuziek in mineur.
Ik ben nog geen kinderliedje tegengekomen dat in mineur staat.

Dat verbaast mij.

Heeft iemand daarvoor een zinnige verklaring?
Is mineur een modeverschijnsel?
Moet je door opvoeding worden rijpgemaakt voor mineur?

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mineur en Majeur
BerichtGeplaatst: ma nov 24, 2008 5:36 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
campie schreef:
Zoals ik het ervaar, is er toch wel heel veel (de majoriteit dus) dansmuziek in mineur.
Ik ben nog geen kinderliedje tegengekomen dat in mineur staat.

Dat verbaast mij.

Heeft iemand daarvoor een zinnige verklaring?
Is mineur een modeverschijnsel?
Moet je door opvoeding worden rijpgemaakt voor mineur?


Kinderliedje in mineur: jan mijne man (de zuidnederlandse versie)

Maar ja, veel van wat nu wordt geschreven binnen de balfolk staat in mineur. En ik denk ook dat dat een modeverschijnsel is. Dat was lang niet altijd.
Er is trouwens ook redelijk wat muziek in majeur die wat mineur voelt door de kleuring door het vele gebruik van de 3 trap.

Zo, een eerste snelle ondoordachte en ononderbouwde reactie :-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 24, 2008 6:18 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Ik heb van Jos Koning wel eens begrepen dat heel veel kinderliedjes begin vorige eeuw in majeur over zijn gezet. Waarom weet niet precies meer.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 24, 2008 6:29 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Kikker schreef:
Ik heb van Jos Koning wel eens begrepen dat heel veel kinderliedjes begin vorige eeuw in majeur over zijn gezet. Waarom weet niet precies meer.

Aha,
maar waarom?
En waarom stonden ze dan eerst in Mineur?
Of waren het geen kinderliedjes?
Misschien slechts tekstueel aangepaste bordeelliedjes?

"waar ben je dan geweest?
bij tante, bij tante (op het feest).
wat heb je daar gehad?"

Maar van het feest bij tante kan ik mij geen mineur voorstellen....

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mineur en Majeur
BerichtGeplaatst: ma nov 24, 2008 6:34 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Cooper schreef:
Kinderliedje in mineur: jan mijne man (de zuidnederlandse versie)
W

Ik vind dat zo zompig en gemaakt klinken. Dat kan alleen door kinderen worden gezongen als je ze doelbewust maltraiteert.
Dat heb ik van mijn moeder beter geleerd.
Die mineurversie is gewoon een revival bedenksel.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mineur en Majeur
BerichtGeplaatst: ma nov 24, 2008 8:15 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
campie schreef:
Cooper schreef:
Kinderliedje in mineur: jan mijne man (de zuidnederlandse versie)
W

Ik vind dat zo zompig en gemaakt klinken. Dat kan alleen door kinderen worden gezongen als je ze doelbewust maltraiteert.
Dat heb ik van mijn moeder beter geleerd.
Die mineurversie is gewoon een revival bedenksel.


Dat jij de 'polonaiseversie' van Jan mijne man prefereert boven de mineurversie wil dat zeggen dat jij in het algemeen ongevoelig bent voor mineur?

Mineur is vaak veel interessanter en geheimzinniger. En dankzij Jos Koning dit jaar bij de herfstweek begrijp ik dat Dorisch en Frygisch ook tot de mineurtoonladders gerekend kunnen worden. Frygisch is zelfs nog 'mineurderiger' dan gewoon 'aeolisch' mineur.

Nederlandse liedjes in de Frygische toonladder zijn zeldzaam 'Toen Hanselijn over de heide reed' is een mooi voorbeeld. Geen kleuter die het kent overigens. En terecht want het loopt gruwelijk af met Hanselijn.

Ook de zigeunermineurtoonladder met zijn verhoogde kwart is toch betoverend mooi. :love:

Wel moeilijk te zingen dat soort intervallen en daarom waarschijnlijk niet geschikt voor kinderliedjes. :crying:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mineur en Majeur
BerichtGeplaatst: ma nov 24, 2008 9:00 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
tourdion schreef:

Dat jij de 'polonaiseversie' van Jan mijne man prefereert boven de mineurversie wil dat zeggen dat jij in het algemeen ongevoelig bent voor mineur?
Nee beslist niet, en ook niet overgevoelig. In het geval van Jan mijne man vind ik overigens de mineurvariant beslist niet passen bij de tekst. Maar ja, de folkies vinden dat interessanter...

Citaat:
Mineur is vaak veel interessanter en geheimzinniger. En dankzij Jos Koning dit jaar bij de herfstweek begrijp ik dat Dorisch en Frygisch ook tot de mineurtoonladders gerekend kunnen worden. Frygisch is zelfs nog 'mineurderiger' dan gewoon 'aeolisch' mineur.

Wat precies maakt iets een mineur toonladder? Dat is wel interessant om er een definitie van te hebben. En waar zit lokrisch dan? Supermineur (omdat het nog droefgeestiger klinkt)?

Citaat:
Nederlandse liedjes in de Frygische toonladder zijn zeldzaam 'Toen Hanselijn over de heide reed' is een mooi voorbeeld. Geen kleuter die het kent overigens. En terecht want het loopt gruwelijk af met Hanselijn.
Ik denk ook niet dat het echt bedoeld was als kinderliedje. Overigens in de psalmenbundels van de protestante kerken komen nog wel wat frygische melodieën voor. Ik kan er nu niet met aantallen en voorbeelden op reageren omdat ik het boekje niet kan vinden. Die psalmen werden vaak getoonzet op bestaande melodie.

Citaat:
Ook de zigeunermineurtoonladder met zijn verhoogde kwart is toch betoverend mooi. :love:
Wel moeilijk te zingen dat soort intervallen en daarom waarschijnlijk niet geschikt voor kinderliedjes. :crying:

Ook moeilijk voor zigeunerkinderen?

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mineur en Majeur
BerichtGeplaatst: ma nov 24, 2008 11:42 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
tourdion schreef:
Mineur is vaak veel interessanter en geheimzinniger.

Mineur vind ik ook spannender. Er zijn veel meer mogelijkheden en vrijheden, bijv met verschil tussen stijgend en dalende toonreeksen. Maar het maakt wel verschil op welk instrument het wordt gespeeld. Op trekzak bijv. zijn dat soort variaties niet echt handig, terwijl een viool of fluit daar zijn hand niet voor omdraait.

Misschien heeft de introductie van de trekzak (vooral de eenrijer) iets te maken met het wegsaneren van mineur in de kinderliedjes? Ik heb daarover niet eerder iets gehoord. Wel is een feit dat vrijwel alle volksmuziek uit Nederland in majeur staat. En dan laten we boerenlieties en zo maar even buiten beschouwing, want dat is van een ander tijdperk met deunen van grotendeels buitenlandse oorsprong. Daar valt mij overigens wel altijd op dat de Dm-variant met een cis veel voorkomt en daardoor voor een exotisch, bijna zigeunerachtig tintje zorgt met de bes erbij. . Het Terschellingse werk en andere overgeleverde deunen zijn eigenlijk nooit in mineur geweest. Hetzelfde in de handschriften van Visser en anderen. Blijkbaar was mineur toen niet in de mode. En nu misschien weer wel?

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mineur en Majeur
BerichtGeplaatst: di nov 25, 2008 12:25 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
flimmie schreef:
tourdion schreef:
Mineur is vaak veel interessanter en geheimzinniger.

Mineur vind ik ook spannender. Er zijn veel meer mogelijkheden en vrijheden, bijv met verschil tussen stijgend en dalende toonreeksen. Maar het maakt wel verschil op welk instrument het wordt gespeeld. Op trekzak bijv. zijn dat soort variaties niet echt handig, terwijl een viool of fluit daar zijn hand niet voor omdraait.

Ho even, op zich kan dat best op de trekzak al is het niet altijd makkelijk.
Citaat:
Misschien heeft de introductie van de trekzak (vooral de eenrijer) iets te maken met het wegsaneren van mineur in de kinderliedjes?

Bij zo'n uitspraak ga je ervan uit dat kinderliedjes oorspronkelijk wel in mineur stonden. Ik geloof dat niet (in ieder geval niet zonder nadere bewijsvoering). Het lijkt mij een nogal onzinnige opmerking. :peace:
Citaat:
Ik heb daarover niet eerder iets gehoord. Wel is een feit dat vrijwel alle volksmuziek uit Nederland in majeur staat. En dan laten we boerenlieties en zo maar even buiten beschouwing, want dat is van een ander tijdperk met deunen van grotendeels buitenlandse oorsprong. Daar valt mij overigens wel altijd op dat de Dm-variant met een cis veel voorkomt en daardoor voor een exotisch, bijna zigeunerachtig tintje zorgt met de bes erbij. . Het Terschellingse werk en andere overgeleverde deunen zijn eigenlijk nooit in mineur geweest. Hetzelfde in de handschriften van Visser en anderen. Blijkbaar was mineur toen niet in de mode. En nu misschien weer wel?

Kom jij dan tot de persoonlijke conclusie dat de hoeveelheid mineur in de volksmuziek grotendeels een modeverschijnsel is?
Of ... kan dat ook regionaal bepaald zijn? :raisedeyebrow:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mineur en Majeur
BerichtGeplaatst: di nov 25, 2008 1:12 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
campie schreef:
Kom jij dan tot de persoonlijke conclusie dat de hoeveelheid mineur in de volksmuziek grotendeels een modeverschijnsel is?
Of ... kan dat ook regionaal bepaald zijn? :raisedeyebrow:


Ik hoorde Iep Fourrier al eens verzuchten: "als al die jonge balfolkbands nou eens een jaar géén melodiën in mineur zouden schrijven, dan zou er echt mooie muziek geschreven worden"

ik denk echt dat het een modeverschijnsel is. Maar wel iets dat gaat in cycli. Als je kijkt in de 18e en 19e eeuw is het voornamelijk majeur wat de klok sloeg. Daarvoor was het weer veel mineur. Veel super vrolijke teksten uit die tijd staan op mineur melodieën.

Dat doet me trouwens ook vermoeden dat de gevoelswaarde van mineur/majeur ed ook veranderd kan zijn door de tijd heen. Dus wat ons nu vaak een melancholiek of down gevoel geeft, hoeft dat niet in elke tijd te hebben gegeven. Cultuurbepaald dus.

In de 18e en 19e eeuw is veel gecomponeerd om "het volk een hart onder de riem te steken". Denk aan Piet Hein enzo, dat hoort natuurlijk in majeur ;-)

W

PS. Jan mijne man in majeur is voor mij zoals Tour ook al noemde veel te polonaise. Geef mij maar mineur.
Of Dorisch, ik denk dat ik dat het mooist vind. :-)

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 25, 2008 10:11 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Cooper: I'll second that, volgens mij is het een modeverschijnsel.

Met name het verschil tussen enerzijds Boerenlieties en Schouwburgen en anderzijds Kiers en Visser is navenant. Staat er überhaupt een mineur deun in K&V? Niet dat er heel veel mineur in B&S staat, maar toch wel aardig wat. En wat er in staat is vaak in harmonisch mineur (bv Amineur met een Gis erin), wat heel typisch voor die tijd is.

In de jaren zeventig sloegen veel folkies daarom K&V over en doken direct in de Boerenlieties omdat daar tenminste 'interessant' of 'exotisch' of 'ouderwets' klinkende deunen in stonden.

Als ik me bedenk welke deunen me het meest zijn bijgebleven, dan kom ik toch snel bij majeur terecht: Arepolska (versie van Hoven Droven), Sunshine (van La Machine), Music for a Found Harmonium... Ik weet niet waarom mineur minder blijft hangen.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mineur en Majeur
BerichtGeplaatst: di nov 25, 2008 11:14 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
campie schreef:
flimmie schreef:
Op trekzak bijv. zijn dat soort variaties niet echt handig, terwijl een viool of fluit daar zijn hand niet voor omdraait.

Ho even, op zich kan dat best op de trekzak al is het niet altijd makkelijk.

Dat zeg ik :peace:

campie schreef:
Kom jij dan tot de persoonlijke conclusie dat de hoeveelheid mineur in de volksmuziek grotendeels een modeverschijnsel is?
Of ... kan dat ook regionaal bepaald zijn? :raisedeyebrow:

Dat hangt er vanaf waar je bent :biggrin:
In NL is het naar mijn mening nu een modeverschijnsel. Veel mensen vinden het gewoon mooi. In Bretagne is het pure traditie. Een andro is nagenoeg altijd in mineur. De Andes panfluiten spelen ook alles in mineur. In sommige regio's is mineur dus traditie, zoals het een tijd geleden in Nederland traditie was om vrijwel alles in majeur te spelen.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 25, 2008 11:21 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
folkie schreef:
Cooper: I'll second that, volgens mij is het een modeverschijnsel.

I second folkie.

folkie schreef:
Staat er überhaupt een mineur deun in K&V?

Volgens mij die onvolprezen mooie deun 'Smouse groenmarkt'. Smous betekende Joods, dus dat verklaart misschien waarom die deun in toendertijds oriëntaals mineur staat?

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 26, 2008 10:19 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ik speel wel veel in majeur. Een oude wijze Nederlandse muzikant schudde mij jaren geleden eens wakker en wees op het feit dat bijna iedereen in mineur speelt. En dat terwijl veel (Franse in elk geval) traditionele melodieën in majeur staan. Bovendien heeft een mooie mineur melodie veel meer impact wanneer die omringt wordt door majeur stukken. Daarbij komt dat ik veel traditioneel materiaal speel, en daar staat inderdaad veel van in majeur. Maar ook bijna al mijn composities zijn majeur geloof ik. Ach ja, ik ben altijd al tegendraads geweest. ;-)

Maar ik ken ook een paar machtig mooie traditionele mineur bourrées. Voornamelijk uit de viool traditie (Artense/Corrèze). Bijvoorbeeld "calerem calerem pas": http://www.myspace.com/dzouga. (Die ik nu op viool aan het leren ben. Joepie!!! Ben helemaal verliefd op dat stuk :love:..... Op mijn viool ook trouwens. Als ik dat ding over 10 jaar een beetje beheers laat ik mijn trekzak lekker thuis. Al dat gesjouw met die kisten! Op één viool kun je tenminste alles spelen)

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mineur en Majeur
BerichtGeplaatst: ma dec 01, 2008 8:58 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
campie schreef:
Wat maakt een soonaard mineur?

De afstand tussen de 1e en de 3e toon dan de desbetreffende toonladder. Is dat een kleine terts (3 halven ertussen) is het een mineurtoonladder, is dat een grote terts (4 halven) dan is het een majeur toonladder.
campie schreef:
Bij zo'n uitspraak ga je ervan uit dat kinderliedjes oorspronkelijk wel in mineur stonden. Ik geloof dat niet (in ieder geval niet zonder nadere bewijsvoering). Het lijkt mij een nogal onzinnige opmerking. :peace:

Er is een geweldige hongaarse stijl waarbij ze mineurmelodiën begeleiden met majeur accoorden. Klinkt echt volslagen belachelijk. Die stijl is ontstaan toen er daar goedkope hohners met alleen majeur accoorden werden ingevoerd. Onderschat de invloed van de trekzak niet :laughing: :devilish:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling