Mijn statement was en dat wil ik nog even benadrukken dat een lied (dus een gezongen muziekstuk met tekst) eigenlijk niet kan zonder mineur om 'echt' mooi of 'ontroerend' te worden. Een instrumentaal stuk daarentegen kan ook in majeur van een verbluffende schoonheid zijn doordat het:
-buitengewoon vernuftig gecomponeerd is.
-overdonderd door prachtige snelle passages
-van een prachtige, vrolijkmakende en volstrekt kloppende logica is.
Zang is van nature een traag instrument zeker als er ook nog iets verstaanbaars voortgebracht moet worden.
campie schreef:
tourdion schreef:
Ik wordt wel eens een beetje moe van altijd maar dat rationele, dat muzikaal relativisme. Mijn gevoel zegt me dat mineur voor een lied dat ontroert veruit superieur is aan majeur. Dan moet je niet aankomen met je amsterdamse nuchterheid.
Noem mij een lied in majeur dat weet te ontroeren! Daar zul je aardig wat moeite voor moeten doen.
(p.s. er mogen uitsluitend majeurakkoorden in voorkomen afgezien van de 2e trap).
Omdat het gevoel / smaak betreft zouden we eindeloos en enthousiast kunnen strijden. Dat ga ik niet doen. Ik wordt zowel door mineur als majeur getoonzette liederen ontroerd. Omdat ieders ontroering een zeer persoonlijke zaak is, ga ik geen liederen noemen. Ik kwam even in de verleiding maar het heeft mijns inziens geen zin ook al kon ik er zo minstens 10 aanwijzen in mijn verzameling.
Ik ben niet tegen mineur, laat dat duidelijk zijn. Ik vraag mij er alleen iets over af. Omdat ik kinderliedjes nooit in mineur hoorde en als kind ook geen mineurdeuntjes van mijn moeder leerde.
(p.s.: en wat doen we met trap 3, 6 en 7 ?)
Ik ben toch erg benieuwd welke liederen in majeur jij zou willen aanmerken als 'mooi' of 'van een ontroerende schoonheid' of iets dergelijks. Op een muziekforum mag je dat best noemen ook al heeft het met persoonlijke smaak te maken. Ik zal je niet beschimpen als je 'het ruisen der golven' een ontroerend lied vindt, dat vind ik namelijk ook maar het heeft toch minder diepgang als bijvoorbeeld 'Mon Père disait' van Brel en dat gaat ook over de zee.
Wat het mineur akkoord van de 2e trap betreft. Dat zit in zo waanzinnig veel majeurliedjes dat als je dat niet zou toestaan in een 'majeurlied' dan hield je niet veel over. Bovendien ervaar ik dat akkoord nauwelijks als een mineurakkoord. Zeg nou zelf Dm in een nummer dat in C staat is toch eigenlijk gewoon een opgepimpte F?
Overigens is mijn eis om alleen majeurnummers zonder mineurakkoorden toe te laten voor deze test niet helemaal rechtvaardig. Want dan zou je ook geen majeurakkoorden in een mineurnummer moeten toelaten en dat wordt toch ook al snel flauw.
interessant topic!
flimmie schreef:
Majeur is nogal 'leeg'. Mineur daarentegen is de schatkist van de muziek.