martijnv schreef:
[ergermode]
Mensen zijn echt idioot op dit punt: je hebt een notenschrift wat absolute tonhoogtes weergeeft, en je hebt een do-re-mi systeem wat relatieve toonhoogstes weergeeft t.o.v een grondtoon. En wat doen mensen: ze misbruiken het notenschrift als do-re-misysteem voor blazers, en in frankrijk misbrukikt iedereen het do-re-mi systeem als notenschrift (dat wil zeggen: do = C, re = D, mi = E etc, in plaats van do = grondtoon, re is 2e ton van de toonladder etc)
[/ergermode]
Ja, ik vind het ook maar raar en juist verwarrend.
In een saxofoonboek staat:
'...Omdat de instrumenten daarnaast qua grootte verschillen, brengen ze bij gelijke vingerzettingen andere tonen voort. Om te voorkomen dat alle typen klarineten en saxofoons met andere vingerzettingen zouden moeten worden bespeeld (zodat het erg lastig zou worden om bijvoorbeeld van een tenor- op een altsax over te schakelen), heeft men besloten het probleem bij de notatie op te lossen.' Als je over wilt stappen van alt naar tenor en je wilt hetzelfde stuk met dezelfde grepen spelen (dus in een andere toonsoort), kan je het dán toch juist transponeren?
Maar laat een a een a blijven...
Toen ik de proefles had en de docent had uitgelegd hoe ik moest blazen enzo, en had gezegd dat de grepen erg op blokfluitgrepen lijken (wat ik vroeger gespeeld heb) zei hij: "ok, speel nu eens een c".
Ik keek 'm wat verward aan, want probeerde al te bedenken wat een c dan op zo'n es-instrument zou zijn en welke greep ik dan moest spelen.
"Gewoon alle vingers dicht" zei hij. "Maar dat is toch geen c?" zei ik...
Nou ja... dat soort dingen....
Bij een harmonica heb je dan de cijfers, waardoor de vingerzetting hetzelfde kan blijven, maar daar staat dan tenminste ook notenschrift bij met de juiste noten.
(soms speel ik nu iets wat Arie voor CF genoteerd heeft en dan speel ik eerst even van cijfers ('k zet het later thuis om op de compu), maar vind het dan ook totaal surrealistisch dat er andere noten bij staan dan ik speel of denk...)