mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 4:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 25, 2008 2:54 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Mooie foto's, maar het is wel erg grijs, moet ik zeggen... :peace:
DT kan wel een meer gevarieerde leeftijdsopbouw gebruiken, wat mij betreft. Maar daar heb ik Goudbrand een mailtje over gestuurd :~)
(met workshop-verzoeken) :dancing:

En ik ben heel trots op onze meester Tour :applause: Ik had graag eens om de hoek willen kijken, terwijl ie les gaf ;)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 25, 2008 4:34 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
zeerover schreef:
DT kan wel een meer gevarieerde leeftijdsopbouw gebruiken, wat mij betreft. Maar daar heb ik Goudbrand een mailtje over gestuurd :~)
(met workshop-verzoeken) :dancing:

Ik weet niet of ik de oudste was, wel zat in mijn groep ook de jongste.

Helaas lijkt de trekharmonica een bejaardeninstrument. Ook als je nog nooit wat aan muziek hebt gedaan kan je met een leuk patroontje nog wel een muziekje borduren.
Misschien was de leeftijdopbouw van dit weekend zelfs wel representatief voor de totale trekzakpopulatie in Nederland. :worried:

Met alle waardering voor de mensen die hebben lesgegeven en hebben georganiseerd, is het wellicht raadzaam om bij de docentenkeuze van volgend jaar eens wat jeugdtrekkers erbij te doen.
Van mij mogen er ook diatonische trompetten en harpen mee doen. :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 25, 2008 11:49 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 15, 2006 3:49 pm
Berichten: 64
Woonplaats: Opdorp, België
zeerover schreef:
Mooie foto's, maar het is wel erg grijs, moet ik zeggen... :peace:
DT kan wel een meer gevarieerde leeftijdsopbouw gebruiken, wat mij betreft. Maar daar heb ik Goudbrand een mailtje over gestuurd :~)
(met workshop-verzoeken) :dancing:

En ik ben heel trots op onze meester Tour :applause: Ik had graag eens om de hoek willen kijken, terwijl ie les gaf ;)


Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat er voor DT een jonge populaire harmonicaspeelster - weliswaar reeds 30+ - uitgenodigd is geweest om les te geven. In België is zij een flinke publiekstrekker en ook als ze een beginnerscursus geeft zit deze stampvol deelnemers van uiteenlopende leeftijd.
Voor DT waren er veel te weinig inschrijvingen voor haar cursus.
Zijn er dan misschien bijna geen beginnende harmonicaspelers?
Zijn alle jonge spelers in Nederland het beginnersstadium ontgroeid?
Hoe krijg je het zo geregeld dat een publiekstrekker voornamelijk jonge mensen lokt?
En waar moeten we dan al die enthousiaste grijsaards onderbrengen?
Voor een vermomming tegen de tijd dat grijs niet meer kan; ik heb hier nog een aardig verfje staan dat ik al jaren met succes toepas!


Gompie...

_________________
I understand the inventor of the bagpipes was inspired when he saw a man carrying an indignant, asthmatic pig under his arm. Unfortunately, the man-made sound never equaled the purity of the sound achieved by the pig. (A. Hitchcock)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 26, 2008 12:11 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
gompie schreef:
zeerover schreef:
Mooie foto's, maar het is wel erg grijs, moet ik zeggen... :peace:
DT kan wel een meer gevarieerde leeftijdsopbouw gebruiken, wat mij betreft. Maar daar heb ik Goudbrand een mailtje over gestuurd :~)
(met workshop-verzoeken) :dancing:

En ik ben heel trots op onze meester Tour :applause: Ik had graag eens om de hoek willen kijken, terwijl ie les gaf ;)


Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat er voor DT een jonge populaire harmonicaspeelster - weliswaar reeds 30+ - uitgenodigd is geweest om les te geven. In België is zij een flinke publiekstrekker en ook als ze een beginnerscursus geeft zit deze stampvol deelnemers van uiteenlopende leeftijd.
Voor DT waren er veel te weinig inschrijvingen voor haar cursus.

In Nederland was ze niet erg bekend, dat kan meespelen.

gompie schreef:
Zijn er dan misschien bijna geen beginnende harmonicaspelers?
Zijn alle jonge spelers in Nederland het beginnersstadium ontgroeid?
Beginnend wel, maar jong nog steeds niet veel, nee. En de jonge spelers zouden zeker nog veel kunnen leren van de docenten die worden uitgenodigd natuurlijk,...maar dan heb je misschien een publiciteits-offensief zoals de herfstweek kreeg nodig. Jonge cursisten trekken ook jonge cursisten, nog los van de docent.

gompie schreef:
Hoe krijg je het zo geregeld dat een publiekstrekker voornamelijk jonge mensen lokt?
Dat hoef je dan ook weer niet per se te willen denk ik.

gompie schreef:
En waar moeten we dan al die enthousiaste grijsaards onderbrengen?Gompie...
Als die 44 mensen nu gewoon blijven, maar DAARBIJ nou eens 30 jongeren komen ;-)

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 26, 2008 1:02 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
1. In het reguliere muziekonderwijs in Nederland wordt nagenoeg geen aandacht besteed aan de trekharmonica. Dat is wellicht een belangrijke reden dat er weinig jonge bespelers zijn.

2. De trekharmonicascene ziet er wat grijs uit. Wellicht wil de jeugd daarmee niet al te sterk worden geassocieerd.

En wat doen we daaraan ?

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 26, 2008 1:22 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
haar verven...

en promoten dat het een ideaal festivalinstrument is...

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 26, 2008 2:11 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
(ik mis een edit functie)

En Jet dan? Jong, hip en barstensvol talent...die zou je best als boegbeeld van de verjonging kunnen inzetten.

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 26, 2008 2:31 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ik weet er ook nog een: Remco

Maar dan vrees ik dat we het wel hebben gehad.
Meer een soort van de rode lijst.

En we horen er toch minstens 10 te hebben.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 26, 2008 2:45 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
Wacht'ns even.. Telenn jij speelt toch ook trekzak nu? Ik zou zeggen: Meteen inlijven Campie! :biggrin:

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 26, 2008 2:47 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 15, 2006 3:49 pm
Berichten: 64
Woonplaats: Opdorp, België
campie schreef:
1. In het reguliere muziekonderwijs in Nederland wordt nagenoeg geen aandacht besteed aan de trekharmonica. Dat is wellicht een belangrijke reden dat er weinig jonge bespelers zijn.


De belangrijkste reden is volgens mij dat er onvoldoende popgroepen hun gitaren hebben ingeruild voor trekzakken.

campie schreef:
2. De trekharmonicascene ziet er wat grijs uit. Wellicht wil de jeugd daarmee niet al te sterk worden geassocieerd.


In een geleend uurtje van mijn goede werkgever kwam ik tot de volgende overpeinzing...

Het is een sociaal-cultureel verschijnsel in onze vooruitrennende maatschappij dat jong en oud gescheiden gaan. Die scheiding wordt op allerlei manieren gestimuleerd. Jong rent nu eenmaal sneller vooruit dan oud.
Waar het in onze samenleving gaat om kwaliteit zal er veel eerder een samenwerking ontstaan tussen jong en oud. Er is dan sprake van wederzijds respect en leeftijdsgrenzen vallen weg.

Volksmuziek -en de daarbij horende elitaire muziekinstrumenten zoals draailier, doedelzak en trekharmonica- is iets dat ongeveer 40 jaar geleden heropleefde om o.a. aan de "veramerikanisering" een tegenwicht te bieden en uit de behoefte om de eigen volkscultuur nieuw leven in te blazen. De nieuwlichters waren veelal jonge geëngageerde mensen die ook veel jong volk in hun enthousiasme meesleepten. Zij gingen te rade bij de ouderen (zangers, muzikanten) in die samenleving om tot een reconstructie te komen alvorens een persoonlijke vertolking te geven of te vernieuwen. (niet conserveren maar revitaliseren). Het overdragen en verspreiden van die cultuur stond hoog in het vaandel.

De nieuwste opleving die zo veel jong volk aantrekt komt niet langer rechtstreeks voort uit dit engagement.
De oude garde is hier voor een groot deel zelf debet aan door alle pijlen op jong te richten. Er kwam namelijk steeds minder jeugd, het oude ideaal werkte niet meer en dus is er een jong imago gekweekt rond folk. Er zijn vervolgens talrijke initiatieven ontplooid om de jeugd te stimuleren en ruim baan te geven.
De grote trekpleister is het beloofde podium geworden - waar men zich nu nog even vergaapt aan iets minder jonge goden- maar dat weldra door elke jonge muzikant zelf bestormd zal kunnen worden.
En dat is dus gelukt.

Er is dus wederom een jonge opleving maar deze laatste sluit niet aan bij de oude door o.a. dat verschil in doelstelling.

Nu is er dus sprake van twee folkmilieu's.

We kunnen proberen de groepen bij elkaar te brengen door voor beide groepen een aantrekkelijk programma te bieden op de zelfde locatie en zelfde tijd. Daarmee blijven we echter ook voortgaan op de zelfde onderliggende gescheiden motivatie.

De aansluiting zal - met de hulp van de alle organisatoren - volgens mij niet lang op zich laten wachten.
Nu al vallen er 30-plussers van het podium af die zich misschien eens achter hun oren krabben en zich afvragen waar ze eigenlijk mee bezig zijn.
Ook jonge muzikanten die het niet lukt het podium te bestormen zullen op zoek gaan naar een andere manier om te blijven musiceren.
En de oudere echte amateur zal geen enkele bezwaar maken tegen de instroom van jonge muzikanten.
En daar ligt volgens mij meteen de kans om al die folkies bij elkaar te brengen.
Het is leuk om samen muziek te maken, om je techniek te verbeteren, om naar elkaar te luisteren, ervaringen uit te wisslen.

Dergelijke gemeenschappelijke doelstellingen, waar iedere echte amateur-muzikant door gedreven wordt, kunnen er voor zorgen dat er in de toekomst bestaansrecht en bestaansreden is voor evenementen georganiseerd door verenigingen als het SVN of Stichting Draailier en Doedelzak etc.


Misschien...



Gompie...

_________________
I understand the inventor of the bagpipes was inspired when he saw a man carrying an indignant, asthmatic pig under his arm. Unfortunately, the man-made sound never equaled the purity of the sound achieved by the pig. (A. Hitchcock)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 26, 2008 2:52 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Telenn is al veel te lang 21 om te worden ingelijfd. :devilish:
Ik bedoel mensen die ook nog goed kunnen spelen.

Valt niet mee he.

In Wageningen schijnt een broedstoof te staan maar van die kuikens heb ik nog helemaal niets in Herfstweek of VetFolk! gezien.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 26, 2008 3:02 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Gompie schreef:
De grote trekpleister is het beloofde podium geworden

En daar zit wellicht voor de trekharmonica een deel van het probleem.

De meeste instrumenten zijn niet zo sterk toonsoortgebonden. Je hebt aan 1 instrument genoeg. Wil je als trekzakkenist op het podium meedoen dan zal je meerdere trekzakken moeten bezitten.

Een midi-trekharmonica zal een oplossing kunnen zijn.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 26, 2008 3:53 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Repelsteeltje schreef:
Wacht'ns even.. Telenn jij speelt toch ook trekzak nu? Ik zou zeggen: Meteen inlijven Campie! :biggrin:


Ho ho...ik héb een trekzak, maar dat betekent verder nog niet dat ik er ook op kan spelen. Dat zijn echt twee verschillende dingen...

Dus richt de energie maar weer op Jet!!!

Campie, Grrr. :devilish:

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 26, 2008 6:33 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Cooper schreef:
In Nederland was ze niet erg bekend, dat kan meespelen.

Maar wel geliefd :hug:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 26, 2008 11:15 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
telenn gwad schreef:
Repelsteeltje schreef:
Wacht'ns even.. Telenn jij speelt toch ook trekzak nu? Ik zou zeggen: Meteen inlijven Campie! :biggrin:
Ho ho...ik héb een trekzak, maar dat betekent verder nog niet dat ik er ook op kan spelen. Dat zijn echt twee verschillende dingen...


Gelukkig ben je wel ingelijfd bij de harpmaffia! :hug: :love:

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling