mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo mei 12, 2024 7:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 30, 2008 1:49 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
campie schreef:
Tourdion schreef:
En dan de prijs die je betaald voor deelname aan een herfstweek of een willekeurig weekend georganiseerd door de SVN.....met alle respect: het is piekfijn voorelkaar, warme douches, mooie kamers, 2 warme maaltijden per dag zo ongeveer. Maar voor iemand die nog studeert, op school zit of die net begonnen is met een baan zijn het toch fikse bedragen die je neerlegt.

Hoe valt zo'n uitspraak te rijmen met de kosten van een weekend (Vlaams of Iers) op Texel? Dat is een stuk duurder (exclusief de reiskosten) dan de SVN en toch een goede mix aan jongeren.
Dit is gewoon het herhalen van reeds lang overwonnen standpunten. :cool:


Ik denk dat daar toch de wat meer bemiddelde oudere jongeren naar toegaan.

Degenen die het te duur vinden die zie of hoor je niet! :raisedeyebrow:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 30, 2008 6:18 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
campie schreef:

Maar dan vrees ik dat we het wel hebben gehad.
Meer een soort van de rode lijst.

En we horen er toch minstens 10 te hebben.


Kom ik weer eens per ongeluk op het forum, ontdek ik dat ik sinds een week tot de 'grijze harmonicaspelers' behoord, want ik heb nu de bejaarde leeftijd van een kwart eeuw bereikt. :worried: Zo zie je maar: was je ooit één van de jongen, als je maar lang genoeg wacht wordt je vanzelf oud.

Ik heb van mijn 12e t/m dit jaar elke editie van TEEU meegemaakt en ook de laatste twee edities van Schier. Ik kwam daar (na 4 jaar dans voordat ik ook met de trekzak aan de gang ging) om me als een spons vol te zuigen bij één van de docenten uit geweldige internationale aanbod. De aan of afwezigheid van leeftijdsgenoten kon mij helemaal niets schelen. Wel de kwaliteit van de docenten (die helemaal niet hip en jong hoefde te zijn, want muzikaal genie moet wat jaartjes rijpen en alleen virtuositeit zonder inhoud interesseert mij niet) en de concerten/bals. Verder heb ik me er altijd geweldig vermaakt en vriendschappen gesloten (ja, met mensen ouder dan ik, maar wat zou dat?) die nu al 13 TEEUs lang mee gaan.

En hoe dat allemaal begon? Gewoon, mijn vader ging eens naar TEEU en nam mij mee. Ik was opslag verslaaft.

Voilà. Dit ter verdediging van de 'grijze harmonicaspelers'.

Wat overigens niet weg neemt dat er in Nederland inderdaad harmonicaverenigingen bestaan waar de gemiddelde leeftijd vrij hoog ligt en waar harmonicaspelen als gezellig tijdsverdrijf (zoals ook de fietsclub dat kan zijn) wordt beoefend. Ik voel me niet direct met deze categorie verbonden, maar laat ze toch vooral lekker blijven spelen. Ik wens ze vooral inspirerende docenten toe die iets meer uit die mensen kunnen halen dan ze dachten dat ze in zich hadden.

Wat ik op workshops wel eens mis is een wat groter publiek van mensen die op een serieuze, ambitieuze manier met hun instrument bezig zijn en die vooruit willen, iets willen bereiken en wat uitdaging niet uit de weg gaan. Leeftijd maakt daarbij voor mij niets uit.

Wat ik me trouwens ook afvroeg: zou het aantal kinderen en adolescenten in de folk niet meteen een stuk groter lijken als we de workshopweekends niet naar type instrument zouden scheiden? Want als je de jonge doedelzakkers, draailierers, trekzakkers, violisten, dansers etc. bij elkaar op telt komt je al op een wat langer lijstje. Misschien voelen ze zich dan wat minder alleen? Want wélk instrument je speelt maakt uiteindelijk niets uit.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 30, 2008 6:20 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Oh ja, voor het lijstje: Harriët was ook ooit jong, maar misschien is die inmiddels ook de 25 gepasseerd?

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 30, 2008 6:23 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Met excuses voor de spelvouten. Heb vannacht bal gespeeld en heb niet zo'n heel fris hoofd.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 30, 2008 6:36 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Fille schreef:
Wat ik me trouwens ook afvroeg: zou het aantal kinderen en adolescenten in de folk niet meteen een stuk groter lijken als we de workshopweekends niet naar type instrument zouden scheiden? Want als je de jonge doedelzakkers, draailierers, trekzakkers, violisten, dansers etc. bij elkaar op telt komt je al op een wat langer lijstje. Misschien voelen ze zich dan wat minder alleen? Want wélk instrument je speelt maakt uiteindelijk niets uit.

Wat is de minimumleeftijd voor het gaan bespelen van een trekharmonica? Je moet sterk genoeg zijn om zo'n kist te hanteren. Voor kinderen zijn er zelfs 1/16 viooltjes.
Bij de SVN heb je (getrokken door Stuiter) het Vetfolk!-weekend voor kinderen van 8-16 jaar (2008 met 60 jeugdige deelnemers). Ik heb er ooit 1 trekzakster gezien in alle 6 jaar. Draailier en doedelzak nog steeds niet. Veel viool, gitaar en toeters en een beetje harp en veel accordeons in kleinere maatjes. Mijns inziens duidelijk dat de muziekscholen hun invloed hebben.

Maar we hebben het in deze draad over de trekzak. Als een jongere aan de trekzak komt zit er ook nog dikke kans in dat het een CF is en staat de jongere weer vlot op achterstand in de groep omdat er toch wel weinig in die toonsoorten wordt gespeeld.

Als het jou niet uitmaakt welk instrument wordt gespeeld, maakt de trekharmonica helaas niet zoveel kans bij de jonge jeugd.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 30, 2008 6:38 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Voor beter begrip van wat ik over VetFolk! schreef: de indeling gaat daar naar leeftijd en/of speelniveau. Niet naar instrument dus.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 30, 2008 7:42 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Is het misschien een idee om op het volgende vetfolk weekend een uitprobeeruurtje voor trekzak, draailier en doedelzak te organiseren? Zoals er op Texel ook instapuren werden gegeven?

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 30, 2008 7:57 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Louise schreef:
Is het misschien een idee om op het volgende vetfolk weekend een uitprobeeruurtje voor trekzak, draailier en doedelzak te organiseren? Zoals er op Texel ook instapuren werden gegeven?

Het is maar zeer de vraag of zoiets in een uurtje kan werken.

Wel was er vorig jaar een docent die trekzak gebruikte bij zijn improvisatielessen. Ook een voorbeeld kan werken. :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 30, 2008 9:08 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
campie schreef:
Louise schreef:
Is het misschien een idee om op het volgende vetfolk weekend een uitprobeeruurtje voor trekzak, draailier en doedelzak te organiseren? Zoals er op Texel ook instapuren werden gegeven?

Het is maar zeer de vraag of zoiets in een uurtje kan werken.

Wel was er vorig jaar een docent die trekzak gebruikte bij zijn improvisatielessen. Ook een voorbeeld kan werken. :biggrin:


Je moet toch ooit een keer in aanraking komen met zo'n instrument? Wellicht is een uurtje niet genoeg, maar het kan wel net de aandacht trekken. En ondertussen zal ik mijn best doen veel jonge trekzak-/doedelzak-/draailierspelers te programmeren, als voorbeeld functie.

Iemand 1 keer vragen mee te gaan naar een bal is ook meestal niet genoeg om mee te gaan, maar er vaker van verschillende mensen over horen helpt uiteindelijk wel... Oftewel samen hebben we een missie. :biggrin: Het verspreiden van het folk-virus. Aan zowel muzikanten als dansers...

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 30, 2008 9:49 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 15, 2006 3:49 pm
Berichten: 64
Woonplaats: Opdorp, België
zeerover schreef:
Eigenlijk gaat het natuurlijk helemaal niet om grijs, maar om niveau. Er is in Nederland een gebrek aan harmonica-workshops op een wat hoger niveau. Waar mensen meedoen, die iets weten van akkoorden, hun instrument snappen (niet alleen van cijfers spelen), die actief bezig zijn met samenspelen en arrangeren en daar graag veel over willen leren.
En mijn indruk is dat vooral jongere mensen dat willen. Dat de grijze mensen dat niet zo nodig hoeven.

We komen denk ik tot de kern (sorry voor mijn provocerend gestook hoor)
Het gaat inderdaad om niveau.
Er wordt zo vaak een knieval gemaakt voor een groep cursisten voor wie het gezelligheidsaspect voorop staat.
Zo jaag je niet alleen de jongere maar elke serieuze muzikant weg.
Jouw ondervinding dat het vooral grijze mensen zijn voor wie het allemaal niet te moeilijk moet zijn is ongetwijfeld juist. Dat komt niet omdat het grijze muzikanten zijn maar omdat het juist DIE grijze muzikanten zijn.
Je kunt proberen het roer om te gooien binnen het huidige aanbod met als doel de theekranjes te laten verdwijnen zodat de serieuze jongere en oudere muzikanten weer willen komen maar ik geef nieuwe initiatieven meer kans.
Zo kunnen de gezellige clubjes zonder stammenoorlog of generatieconflict blijven voortbestaan en creëer je een nieuw circuit waar zowel jongere als oudere geïnteresserde muzikanten naar toe komen om zich echt muzikaal te ontwikkelen.


Gompie...

_________________
I understand the inventor of the bagpipes was inspired when he saw a man carrying an indignant, asthmatic pig under his arm. Unfortunately, the man-made sound never equaled the purity of the sound achieved by the pig. (A. Hitchcock)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 30, 2008 9:54 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
campie schreef:
Wat is de minimumleeftijd voor het gaan bespelen van een trekharmonica? Je moet sterk genoeg zijn om zo'n kist te hanteren. Voor kinderen zijn er zelfs 1/16 viooltjes.


Ik heb een meisje op les dat op 7 jarige leeftijd bij mij is begonnen. Ze heeft een Weltmeister 2-rijertje. (Gehuurd: dat is trouwens ook belangrijk, omdat ouders niet meteen iets willen moeten kopen. Kinderen veranderen vaak van hobby). Ik neem aan dat trekzakspelen ook een idee van haar ouders was en niet alleen van haar. Ik zal eens vragen waarom ze nou dit instrument wou leren bespelen. Dat zal ik ook vragen aan mijn twee pubers van 14 (waarvan er één over een flinke dosis talent beschikt!).

Een vriend van mij gaf les bij een muziekschool(tje) in Lille waar alleen volksmuziek onderwezen word. Daar had hij meerdere groepen met alleen kinderen. Hij vind 7 jaar een goede leeftijd om op te beginnen.

Ik denk trouwens niet dat zo vroeg mogelijk kunnen beginnen zo veel uit maakt. Om trekzakspeler te worden hoef je een kind niet op 4 jarige leeftijd een harmonica in zijn handen te douwen. (Ik weet niet of ik baby-vioolles nou zo geslaagd vind) Fijn is als ze wel al met muziek bezig kunnen zijn, met zang en instrumenten waar ze wel mee uit de voeten kunnen. Dan worden ze al muzikaal gevormd, krijgen zin om met muziek bezig te gaan en dan moet je alleen nog zorgen dat ze wat later de trekzak/doedelzak/draailier ontdekken. Dat gaat misschien makkelijker als ze wel al jong met volksmuziek in aanraking komen. Dus misschien moeten we geen baby-trekzakles organiseren, maar baby volksmuziekles waarin kinderen opgroeien met het idee dat trekzakken, doedelzakken en draailieren de normaalste zaak van de wereld zijn en dat je dat kunt spelen als je wat groter bent.

Verder spelen ouders denk ik een niet te onderschatten rol bij de keuze van het instrument. (Ik heb ook het gevoel dat de meeste jonge volksmuzikanten zijn telgen van ouders die iets met folk deden/doen.) Dus moet je het ook voor de ouders makkelijk maken:

1) Huurinstrumenten moeten gemakkelijk te verkrijgen zijn.
2) Lessen moet dicht bij huis te verkrijgen zijn. Voor ouders is het misschien best een probleem is dat je trekzak in de meeste muziekscholen niet kunt leren. Ze willen namelijk graag dat hun kindertjes braaf elke week les volgen. Dan moet je minstens een docent hebben die niet te ver weg woont. En goede harmonica docenten zijn niet dik gezaaid in Nederland.

Verder denk ik inderdaad dat je kinderen een kans moet geven om deze instrumenten te ontdekken. Dus een instap uurtje waarop ze gewoon wat kunnen proberen lijkt me een heel goed idee. Daarin kun je wat laten horen en ze even laten proberen. Bijvoorbeeld tijdens zo'n workshopweekend voor kids, maar waarom ook niet op TEEU waar zo veel kinderen meekomen naar de speelgroep? Eigenlijk schandalig dat kinderen daar nog niet een "instrumenten uitprobeer uurtje" op het programma hebben staan. Of wat dacht je van een "concert" voor de kinderen waarin allerlei instrumenten bespeeld worden en er wat over verteld wordt?

Verder zouden docenten die les willen geven aan kinderen/jongeren een soort open dag kunnen organiseren waarop het jonge volkje kan kijken of dat wat voor hen is. Advertentie in het plaatselijke krantje en dan eens kijken hoeveel animo er is.

Of waarom niet onze instrumenten gaan voorstellen bij muziekscholen? Toen ik ooit in de "schakelklas" (voorbereidend jaar voor de muziekschool) zat kwamen er allemaal mensen hun instrumenten laten zien. Zo hoefden we alleen nog maar te kiezen wat we wilden gaan spelen.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 01, 2008 9:36 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Goede ideeën, Fille :applause:
Ik zal de organisatie van TEEU een link naar dit topic sturen, kan me voorstellen dat ze het interessant vinden om dit allemaal te lezen.

En misschien kan Cooper er ook iets mee met z'n Nieuwegein-club? Een open dag voor kids?

Een harmonica huren is in Nederland trouwens helemaal geen probleem. Dat kan gewoon bij Berend Kok. Als je daarna één koopt, gaat de huurprrijs van de aanschaf-prijs af.

Gompie schreef:
We komen denk ik tot de kern (sorry voor mijn provocerend gestook hoor)
Het gaat inderdaad om niveau.
Er wordt zo vaak een knieval gemaakt voor een groep cursisten voor wie het gezelligheidsaspect voorop staat.
Zo jaag je niet alleen de jongere maar elke serieuze muzikant weg.
Jouw ondervinding dat het vooral grijze mensen zijn voor wie het allemaal niet te moeilijk moet zijn is ongetwijfeld juist. Dat komt niet omdat het grijze muzikanten zijn maar omdat het juist DIE grijze muzikanten zijn.

Inderdaad, dat is de kern :~)

Gompie schreef:
Je kunt proberen het roer om te gooien binnen het huidige aanbod met als doel de theekranjes te laten verdwijnen zodat de serieuze jongere en oudere muzikanten weer willen komen maar ik geef nieuwe initiatieven meer kans.
Zo kunnen de gezellige clubjes zonder stammenoorlog of generatieconflict blijven voortbestaan en creëer je een nieuw circuit waar zowel jongere als oudere geïnteresserde muzikanten naar toe komen om zich echt muzikaal te ontwikkelen.
Ik denk dat er op dit moment allebei gebeurt. Nieuwe initiatieven (muziekworkshops in Groningen en Utrecht bijvoorbeeld) vinden steeds meer plaats. Dit zijn alleen tot nu toe vooral ééndaagse workshops. Ik hoop dat het ons gaat lukken om dit eens uit te breiden (zonder al te veel stress, gedoe en financiële risico's).
Gaat vast wel lukken.
Een workshop van een dag is zo kort om de diepte in te gaan.

En daarnaast proberen om bij de SVN en TEEU wat te porren, lijkt me toch niet verkeerd. Het kan voor de groep als geheel (alle workshops bij elkaar) denk ik ook heel inspirerend zijn als er een groep bezig is die meer de diepte in gaat. Bij de Herfstweek waren er twee groepen voor vergevorderde muzikanten: de groep van Jos Koning en de groep van Eric Thézé. Ik zat zelf bij de blazers, maar zat wel steeds te gluren wat die twee groepen aan het doen waren.
En voor harmonica's geldt dat denk ik helemaal: als je nooit hoort wat er allemaal met het instrument kan (omdat je vaak hetzelfde hoort en misschien niet zo'n goede docent hebt) zal je de doelstellingen voor jezelf ook niet zo hoog leggen. En dan denk je misschien dat alleen mensen op een podium (de bands bij TEEU) dat soort dingen kunnen. Mensen worden zich er misschien meer bewust van dat ze zelf ook wel eens wat meer zouden kunnen, als er een workshop is van een wat hoger niveau, waar ze deelnemers zien waar ze twee jaar geleden misschien bij in de groep zaten en die ze gewoon kennen.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 01, 2008 2:39 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
zeerover schreef:

Een harmonica huren is in Nederland trouwens helemaal geen probleem. Dat kan gewoon bij Berend Kok. Als je daarna één koopt, gaat de huurprrijs van de aanschaf-prijs af.


Dat lijkt me dus wel een probleem: Berend Kok woont (als ik het mij goed herinner) in de provincie Groningen. Dat is dus voor iemand uit de randstad of Brabant/Limburg geen oplossing. Zeker niet voor ouders van een kind die het al druk genoeg hebben met alle andere hobbies van hun kroost.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 01, 2008 2:46 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Fille schreef:
zeerover schreef:

Een harmonica huren is in Nederland trouwens helemaal geen probleem. Dat kan gewoon bij Berend Kok. Als je daarna één koopt, gaat de huurprrijs van de aanschaf-prijs af.


Dat lijkt me dus wel een probleem: Berend Kok woont (als ik het mij goed herinner) in de provincie Groningen. Dat is dus voor iemand uit de randstad of Brabant/Limburg geen oplossing. Zeker niet voor ouders van een kind die het al druk genoeg hebben met alle andere hobbies van hun kroost.
Geen enkel probleem: Berend verstuurt e.e.a. gewoon in een doos per post.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 01, 2008 7:18 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Wat wordt hier toch een hartverwarmend pleidooi voor de trekharmonica gehouden :love: heel sympathiek allemaal. :hug:

Ik kan het toch even niet helpen dat ik terug moet denken aan de ontboezeming van 2 zeer ervaren (3-rijer) harmonicaspelers tijdens het laatste DT weekend die verklaarden dat als ze nu opnieuw mochten beginnen dat ze dan zouden kiezen voor....... een chromatisch knopaccordeon!! :laughing: :laughing:

Waar had ik die verzuchting ook al weer eerder gehoord?

was dat niet bij Wim Claeys.....?

Het is maar goed dat het omschakelen van trekharmonica naar chromatisch knop zo moeilijk is anders raakten we nog een hoop topspelers kwijt. :biggrin:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 92 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling