campie schreef:
Wat is de minimumleeftijd voor het gaan bespelen van een trekharmonica? Je moet sterk genoeg zijn om zo'n kist te hanteren. Voor kinderen zijn er zelfs 1/16 viooltjes.
Ik heb een meisje op les dat op 7 jarige leeftijd bij mij is begonnen. Ze heeft een Weltmeister 2-rijertje. (Gehuurd: dat is trouwens ook belangrijk, omdat ouders niet meteen iets willen moeten kopen. Kinderen veranderen vaak van hobby). Ik neem aan dat trekzakspelen ook een idee van haar ouders was en niet alleen van haar. Ik zal eens vragen waarom ze nou dit instrument wou leren bespelen. Dat zal ik ook vragen aan mijn twee pubers van 14 (waarvan er één over een flinke dosis talent beschikt!).
Een vriend van mij gaf les bij een muziekschool(tje) in Lille waar alleen volksmuziek onderwezen word. Daar had hij meerdere groepen met alleen kinderen. Hij vind 7 jaar een goede leeftijd om op te beginnen.
Ik denk trouwens niet dat zo vroeg mogelijk kunnen beginnen zo veel uit maakt. Om trekzakspeler te worden hoef je een kind niet op 4 jarige leeftijd een harmonica in zijn handen te douwen. (Ik weet niet of ik baby-vioolles nou zo geslaagd vind) Fijn is als ze wel al met muziek bezig kunnen zijn, met zang en instrumenten waar ze wel mee uit de voeten kunnen. Dan worden ze al muzikaal gevormd, krijgen zin om met muziek bezig te gaan en dan moet je alleen nog zorgen dat ze wat later de trekzak/doedelzak/draailier ontdekken. Dat gaat misschien makkelijker als ze wel al jong met volksmuziek in aanraking komen. Dus misschien moeten we geen baby-trekzakles organiseren, maar baby volksmuziekles waarin kinderen opgroeien met het idee dat trekzakken, doedelzakken en draailieren de normaalste zaak van de wereld zijn en dat je dat kunt spelen als je wat groter bent.
Verder spelen ouders denk ik een niet te onderschatten rol bij de keuze van het instrument. (Ik heb ook het gevoel dat de meeste jonge volksmuzikanten zijn telgen van ouders die iets met folk deden/doen.) Dus moet je het ook voor de ouders makkelijk maken:
1) Huurinstrumenten moeten gemakkelijk te verkrijgen zijn.
2) Lessen moet dicht bij huis te verkrijgen zijn. Voor ouders is het misschien best een probleem is dat je trekzak in de meeste muziekscholen niet kunt leren. Ze willen namelijk graag dat hun kindertjes braaf elke week les volgen. Dan moet je minstens een docent hebben die niet te ver weg woont. En goede harmonica docenten zijn niet dik gezaaid in Nederland.
Verder denk ik inderdaad dat je kinderen een kans moet geven om deze instrumenten te ontdekken. Dus een instap uurtje waarop ze gewoon wat kunnen proberen lijkt me een heel goed idee. Daarin kun je wat laten horen en ze even laten proberen. Bijvoorbeeld tijdens zo'n workshopweekend voor kids, maar waarom ook niet op TEEU waar zo veel kinderen meekomen naar de speelgroep? Eigenlijk schandalig dat kinderen daar nog niet een "instrumenten uitprobeer uurtje" op het programma hebben staan. Of wat dacht je van een "concert" voor de kinderen waarin allerlei instrumenten bespeeld worden en er wat over verteld wordt?
Verder zouden docenten die les willen geven aan kinderen/jongeren een soort open dag kunnen organiseren waarop het jonge volkje kan kijken of dat wat voor hen is. Advertentie in het plaatselijke krantje en dan eens kijken hoeveel animo er is.
Of waarom niet onze instrumenten gaan voorstellen bij muziekscholen? Toen ik ooit in de "schakelklas" (voorbereidend jaar voor de muziekschool) zat kwamen er allemaal mensen hun instrumenten laten zien. Zo hoefden we alleen nog maar te kiezen wat we wilden gaan spelen.