mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo apr 28, 2024 2:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 01, 2008 8:33 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Even nog een spuit elf reactie. Volgens mij heeft het hele verschijnsel waar iedereen zich hiermee bezig houdt wijnig met leeftijd te maken. Door allerlij omstandigheden is er nu eenmaal een cultuur ontstaan van trekzakclubs die vooral om de gezelligheid samenkomen en niet om de muzikaliteit. Dat is op zich mooi natuurlijk (beter met trekzak dan met een goedkoop keyboard lijkt me), maar wel wat vervelend voor mensen die wat fanatieker spelen omdat de beide groepen door elkaar lopen, en de gezelligheidsmensen vaak in de meerderheid zijn. Er is maar 1 manier om te zorgen dat iedereen aan zijn trekken (en duwen :biggrin: ) komt: vasthouden aan de niveau eisen. Een duidelijke scheiding maken tussen beginners, gevorderden en vergevorderden. Ook al zal dat zeker in het begin betekenen dat de hoogste 2 categorien nogal onderbezet zullen zijn tov de beginnersgroep zouiets heeft tijd nodig.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 02, 2008 11:50 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
tourdion schreef:
Wat wordt hier toch een hartverwarmend pleidooi voor de trekharmonica gehouden :love: heel sympathiek allemaal. :hug:

Ik kan het toch even niet helpen dat ik terug moet denken aan de ontboezeming van 2 zeer ervaren (3-rijer) harmonicaspelers tijdens het laatste DT weekend die verklaarden dat als ze nu opnieuw mochten beginnen dat ze dan zouden kiezen voor....... een chromatisch knopaccordeon!! :laughing: :laughing:

Het is maar goed dat het omschakelen van trekharmonica naar chromatisch knop zo moeilijk is anders raakten we nog een hoop topspelers kwijt. :biggrin:


Ach het is nooit te laat om opnieuw te beginnen. In plaats van een knopaccordeon heb ik echter voor de viool gekozen. Want een instrument kiezen dat nog meer weegt dan mijn trekzakken, dat komt nicht im frage.

In België en Frankrijk heb ik trouwens het gevoel dat iedereen harmonica wil leren spelen. Soms heb je dan zin om tegen die mensen te zeggen: ga toch doedelzak spelen. Das tenminste origineel.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 02, 2008 4:31 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
gompie schreef:
zeerover schreef:
Eigenlijk gaat het natuurlijk helemaal niet om grijs, maar om niveau. Er is in Nederland een gebrek aan harmonica-workshops op een wat hoger niveau. Waar mensen meedoen, die iets weten van akkoorden, hun instrument snappen (niet alleen van cijfers spelen), die actief bezig zijn met samenspelen en arrangeren en daar graag veel over willen leren.
En mijn indruk is dat vooral jongere mensen dat willen. Dat de grijze mensen dat niet zo nodig hoeven.

We komen denk ik tot de kern (sorry voor mijn provocerend gestook hoor)
Het gaat inderdaad om niveau.
Er wordt zo vaak een knieval gemaakt voor een groep cursisten voor wie het gezelligheidsaspect voorop staat.
Zo jaag je niet alleen de jongere maar elke serieuze muzikant weg.
Jouw ondervinding dat het vooral grijze mensen zijn voor wie het allemaal niet te moeilijk moet zijn is ongetwijfeld juist. Dat komt niet omdat het grijze muzikanten zijn maar omdat het juist DIE grijze muzikanten zijn.
Je kunt proberen het roer om te gooien binnen het huidige aanbod met als doel de theekranjes te laten verdwijnen zodat de serieuze jongere en oudere muzikanten weer willen komen maar ik geef nieuwe initiatieven meer kans.
Zo kunnen de gezellige clubjes zonder stammenoorlog of generatieconflict blijven voortbestaan en creëer je een nieuw circuit waar zowel jongere als oudere geïnteresserde muzikanten naar toe komen om zich echt muzikaal te ontwikkelen.


Gompie...


Ik ben het helemaal eens met het herkennen van het problemen. (Veel gezelligheids-spelers, weinig ambitie)
Maar ik zou het toch ook mooi vinden als de bestaande "clubs" wat breder zouden programmeren.
Ik denk dat er zeker een aantal van de gezelligheidsspelers in de juiste omgeving met de juiste prikkels zich best kunnen ontwikkelen tot spelers met ambitie. Maar dan moet dat er dus wel zijn.

TeeU of DT zouden wat dat betreft denk ik meer hun best kunnen doen.
Maak bijvoorbeeld een onderscheid tussen gevorderden-lessen en masterclasses. En nodig iemand uit die ook daadwerkelijk een hoog niveau vraagt. (en laat die grens niet zakken).
Maar ook op een lager niveau kan je er al mee beginnen. Geef eens wat cursussen die gaan over muziektheorie in de trekzakpraktijk. Dat kan voor middengroepers al beginnen. Ambitie moet dan het sleutelwoord zijn.
Voor mensen die eens op een podium willen spelen, of voor mensen die in een sessie een nog niet gekende melodie functioneel mee willen kunnen spelen. oid.

Op TeeU zijn tot nu toe eigenlijk alle cursussen gericht op "kennismaken met een bepaald (regio-) stijl. Dat zijn zeer boeiende workshops voor veel verschillende mensen en moet zeker zo blijven. Maar 1 of 2 "ambitie"cursussen zou geen kwaad kunnen. Marc zou zelf al een cursus kunnen geven "soleren en begeleiden" ofzo. Dus niet iets stijlgebonden, maar iets onderwerp gebonden.

Voor DT is dat onderscheid iets minder duidelijk, maar ook daar (juist daar) zou een masterclass perfect kunnen.

Probleem is natuurlijk wel hoe je
a) genoeg mensen daarvoor krijgt
en b) nog wel het niveau garandeert.
(a en b kunnen met elkaar botsen)

Ik denk dat daarvoor een meer gerichte inschrijving nuttig is. Met andere woorden: nodig mensen persoonlijk uit om die masterclass te komen volgen. Zo heb je controle over wie er wel en niet inschrijven.
Ik denk dat mensen voor een masterclass ook nest meer zouden willen betalen als dat zich uit in minder mensen in de groep.

Of maak een toelatingseis. (geluidsopname? aanbevelingsbrief van docent?) ofzoiets te beoordelen door de master.

Je kunt dit natuurlijk helemaal loskoppelen van de bestaande kanalen, maar ik denk dat het goed is om het juist bijelkaar te houden. Voor veel mensen is de ingang wellicht in eerste instantie "gezellig" en kunnen ze vervolgens uitgedaagd worden om verder te gaan.
En daarbij, de folkwereld is al niet groot, om dat verder uit elkaar te trekken lijkt me contraproductief.

Voor D&D vind ik het een heel ander verhaal. Zij krijgen een stuk meer jongeren ook al binnen. Het zijn er niet veel vergeleken met muziekschool-gitaristen, maar toch veel meer dan trekzakkers. Je moet dan toch in 10/20/30-tallen rekenen ipv 1/2/3 bij de trekzakken. Het gaat dan wel om 16+ trouwens. En ja, veel van die mensen komen uit de Elfen/middeleeuwen-hoek, maar dat is niet erg. Het zijn wel allemaal mensen met ambitie. Niet altijd in een richting die ik ambieer, maar toch, ze willen en doen wel. En dat is prachtig.
Ook heeft D&D regelmatig grote namen op zijn affiche staan. Waar nog wel wat in verbeterd zou kunnen worden is de eis voor gevorderden, of er een echte masterclass bij gaan geven. Er zitten al jaren dezelfde mensen in de gevorderdengroep en dat op zichzelf kan geen kwaad, maar daardoor blijft het niveau ook gericht op die groep. Daarbij komt ook nog dat ik soms de onderwerpen wat raar vind (waarom moeten gevorderde doedelzakkers onregelmatige maatsoorten leren? begrijp me niet verkeerd, het kan geen kwaad,...maar ik denk niet dat dàt is wat de doedelzakkers missen in hun opleiding.)
Ga eens rondvragen onder ambitieuze doedelzakkers/trekzakkers en ga kijken van wie ze les willen en waarover.

Ik kan me wel wat masterclass-onderwerpen voorstellen:
solo spelen vs in een band spelen vs in een orkest spelen, wat zijn de verschillen en hoe uiten die zich op een doedelzak.

Soleren: muziektheorethische basis en de mogelijkheden op doedelzak.

Begeleiden, kan dat en hoe doe je dat op doedelzak?

Een cursus doedelzak-luisteren. Gaan luisteren naar bekende grootheden en ga analyseren wat het maakt dat ze zo mooi spelen. Ga luisteren naar verschillende doedelzaktradities. Uitproberen hoort er dan natuurlijk ook bij.

Een kennismakingscursus midi-doedelzakken lijkt me ook erg leuk trouwens. Wat kan je wel en vooral ook niet op zo'n ding :-)

Probleem is natuurlijk wel dat die bestaande kanalen daarvoor in moeten zijn. D&D is al tijden bang dat initiatieven in den lande de stichting mensen kost. Maar zelf organiseren ze die dingen niet. (Vanuit het D&D bestuur kreeg ik het verzoek om toch liever niks te organiseren tijdens een D&D weekend. Er had die dag ook aan draailier cursus kunnen zijn voor 7 draailierspelers die niet naar het weekend gingen. Die kregen nu dus geen onderwijs.) Vaak is de tendens "dat hebben we 20 jaar geleden al geprobeerd en dat werkte niet", tja,...

En TeeU, tsja,...waarom zou je veranderingen doorvoeren als het allemaal helemaal goed gaat. En dat is ook zo, iedereen die er heen gaat heeft het erg naar de zin, het is gezellig en er komen veel mensen. Als dat de ambitie is van de organisatie dan valt daar weinig tegen in te brengen. Als ze de trekzak naar een hoger plan willen trekken (mijn ambitie) zijn er nog wel verbeterpunten.

DT,...eigenlijk is vaak het programma daar prima in orde. Een masterclass erbij zou mooi zijn, maar waar hier de meeste winst is te pakken is denk ik een verhipping van de promotie. Zoals de SVN de herfstweek heeft opgehipt zou ook DT moeten worden opgehipt. Nu komen er nog voornamelijk veel mensen uit de gezelligheidspelers-groep. Als dat zo blijft dan gaan de weinige ambitie-spelers ook niet blijven komen. Maar als dat eenmaal over een bepaald percentage heen is dan moet dat best kunnen,

Nou ja, zo even wat gedachten op een rijtje. Ik lees het niet nog een keer door, dus rare gedachtenkronkels, mezelf tegenspreken kunnen er best in zitten :-)
W

En oh ja, in reactie op campie Texel vs SVN : de campagne is het verschil denk ik. Vanuit Texel zijn heel veel mensen persoonlijk benaderd en enthousiast gemaakt.

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 02, 2008 10:45 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Cooper schreef:
Probleem is natuurlijk wel dat die bestaande kanalen daarvoor in moeten zijn. D&D is al tijden bang dat initiatieven in den lande de stichting mensen kost. Maar zelf organiseren ze die dingen niet. (Vanuit het D&D bestuur kreeg ik het verzoek om toch liever niks te organiseren tijdens een D&D weekend. Er had die dag ook aan draailier cursus kunnen zijn voor 7 draailierspelers die niet naar het weekend gingen. Die kregen nu dus geen onderwijs.) Vaak is de tendens "dat hebben we 20 jaar geleden al geprobeerd en dat werkte niet", tja,...


Ja daar liep ik ook al tegen aan. Eind februari komt Gregory Jolivet bij mij bal spelen. Daar wilde ik natuurlijk ook graag een workshop aan koppelen. En liefst ook een Masterclass-achtig iets. Want als je dan toch zo'n goede draailierspeler hebt, dan wil je toch ook dat de draailierspelers die dingen van hem kunnen leren die ze niet zo snel van een ander zouden leren, daarin niet teveel belemmerd worden door draailierspelers die vast ook een heleboel van Greg kunnen leren, maar vooral dingen die ze ook wel van een Nederlandse docent hadden kunnen leren. (Snappu?)

Toen ik 'per ongeluk' bij een D&D-bestuurslid in de auto terecht kwam werd dit plan inderdaad ook niet echt enthousiast ontvangen...

Maar ik zou Lou niet zijn als ik mijn plan niet gewoon vol enthousiasme zou doorzetten, en het zelfs graag via de kanalen van D&D zou willen aankondigen. (al is het maar omdat het anders minder financieel haalbaar is...) (Even goede vrienden met de D&D-ers, hoop ik. We willen immers hetzelfde..)

Dus als er hier nog draailierspelers zijn die idee-en hebben over wat ze willen leren van Greg, laisse moi savoir.

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 02, 2008 10:59 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
JEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 02, 2008 11:03 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Ik krijg juist bericht dat D&D op 10 januari a.s. Gilles Chabenat voor een één dagse masterclass hebben. Zo is er tijden niks, zo is het bijna niet meer bij te houden.

Blij dat ik geen draailier speel...

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 02, 2008 11:12 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
Ja, ik zag het net ook.. Gilles EN Gregory!!! :applause: :love:
pfff.. ik ga maar alvast oefenen :biggrin:
*dzing dzing zoem zoem*

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 02, 2008 11:28 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Rue Pascale

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 03, 2008 12:02 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
Louise schreef:


Gent, 25 dec, check!! :biggrin:

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 15, 2010 12:35 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Afbeelding

:~)

Van Charlotte Mutsaers

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 15, 2010 1:43 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
zeerover schreef:

:~)

Van Charlotte Mutsaers
Ik wilde vragen: "Hoe kom je er aan?", toen ik het bij de quote al kon lezen.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 30, 2010 9:22 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Ik heb de indruk dat er geen enkele jonge harmonica-speler van het forum naar TEEU gaat (afgezien van Campie dan). Zo roepen we de vergrijzing van het het edele trekzakgilde geen halt toe! :angry:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 30, 2010 9:30 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
tourdion schreef:
Ik heb de indruk dat er geen enkele jonge harmonica-speler van het forum naar TEEU gaat (afgezien van Campie dan). Zo roepen we de vergrijzing van het het edele trekzakgilde geen halt toe! :angry:

Zo lang Theun nog niet kan spelen heb jij ook nog geen recht van spreken. :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 01, 2010 8:05 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
campie schreef:
tourdion schreef:
Ik heb de indruk dat er geen enkele jonge harmonica-speler van het forum naar TEEU gaat (afgezien van Campie dan). Zo roepen we de vergrijzing van het het edele trekzakgilde geen halt toe! :angry:

Zo lang Theun nog niet kan spelen heb jij ook nog geen recht van spreken. :biggrin:


Het wil toch wel wat zeggen dat ik daar zowat de jongste ben :biggrin: .

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 01, 2010 8:35 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
tourdion schreef:
Het wil toch wel wat zeggen dat ik daar zowat de jongste ben :biggrin: .

Maak je geen zorgen, je ziet er alleen maar zo uit. :biggrin: :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling