mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 3:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 02, 2010 10:17 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
tourdion schreef:
Ik blijf mij er over verbazen dat er in de leeftijdsgroep 20-40 jaar zo weinig trekharmonica wordt gespeeld. In België en Frankrijk is dat compleet anders. Dus dat moet hier ook kunnen.

Ik had verwacht dat het na de paar jaar balfolkgroei die we gehad hebben sinds 2002 nu toch wel eens wat bijgetrokken zou zijn. :raisedeyebrow:

Of zijn ze er wel en komen ze alleen niet naar TEEU?

12-18 vind ik een belangrijker leeftijdsgroep.
Naar mijn idee en opgedane informatie is de belangrijkse oorzaak te vinden in de verschillen tussen het muziekonderwijs in Nederland en België.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 02, 2010 10:38 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
tourdion schreef:
Ik blijf mij er over verbazen dat er in de leeftijdsgroep 20-40 jaar zo weinig trekharmonica wordt gespeeld. In België en Frankrijk is dat compleet anders. Dus dat moet hier ook kunnen.

Ik had verwacht dat het na de paar jaar balfolkgroei die we gehad hebben sinds 2002 nu toch wel eens wat bijgetrokken zou zijn. :raisedeyebrow:

Of zijn ze er wel en komen ze alleen niet naar TEEU?

Volgens mij zijn ze er nog steeds niet.
'k heb het idee dat er überhaupt relatief weinig muzikanten zitten onder de grote aanwas nieuwe balfolkies. (maar misschien heb ik een verkeerd beeld, want ben er even uit geweest).

Lou geeft daar denk ik wel een hele goede impuls aan door TLS-achtige dingen te organiseren :applause:
'k heb het idee dat er daardoor wel nieuwe mensen zijn die hun oude instrument weer uit de kast halen.
En wie weet, komen er op die manier ook meer harmonica-spelers bij.

Telenn is in elk geval begonnen en gaat dit jaar met harmonica naar de Gooik-stage :applause:
En Jan is ook alweer een tijdje bezig :dancing:
Maar volgens mij zijn dat de enige twee nieuwe harmonica-spelers in balfolk-land. Hopelijk verandert dat in de toekomst :luck:

Misschien gaat het ook helpen dat er twee nieuwe balfolk-bands zijn met harmonica in de samenstelling. (Annie & de Boswachter en VOLT!).

Maar inderdaad, het blijft een groot verschil met België.
Als ik deze zomer de stage ga doen bij Sophie, ben ik vrijwel zeker de oudste. Terwijl ik in Nederland meestal de jongste ben als er een interessante harmonica-workshop is.

Cooper, dring jij je cursisten balfolk wel een beetje op? :raisedeyebrow:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo mei 02, 2010 10:47 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
zeerover schreef:
Cooper, dring jij je cursisten balfolk wel een beetje op? :raisedeyebrow:

Volgens mij is Cooper een trekzakbejaardenhuis-directeur. :devilish:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 03, 2010 1:23 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
zeerover schreef:
tourdion schreef:
Ik blijf mij er over verbazen dat er in de leeftijdsgroep 20-40 jaar zo weinig trekharmonica wordt gespeeld. In België en Frankrijk is dat compleet anders. Dus dat moet hier ook kunnen.

Ik had verwacht dat het na de paar jaar balfolkgroei die we gehad hebben sinds 2002 nu toch wel eens wat bijgetrokken zou zijn. :raisedeyebrow:

Of zijn ze er wel en komen ze alleen niet naar TEEU?

Volgens mij zijn ze er nog steeds niet.
'k heb het idee dat er überhaupt relatief weinig muzikanten zitten onder de grote aanwas nieuwe balfolkies. (maar misschien heb ik een verkeerd beeld, want ben er even uit geweest).

Lou geeft daar denk ik wel een hele goede impuls aan door TLS-achtige dingen te organiseren :applause:
'k heb het idee dat er daardoor wel nieuwe mensen zijn die hun oude instrument weer uit de kast halen.
En wie weet, komen er op die manier ook meer harmonica-spelers bij.

Cooper, dring jij je cursisten balfolk wel een beetje op? :raisedeyebrow:


Er zijn inderdaad erg weinig jonge folkies die trekharmonica spelen. Inderdaad bestaat de balfolkgroei op dit moment vooral uit dansers. Maar dat wil niet zeggen dat die dansers niet ook een instrument spelen/thuis hebben liggen. Die 'slapende instrumenten' probeer ik nu inderdaad te wekken door workshops.

Maar hoe krijg je mensen aan een helemaal nieuw instrument? Trekharmonica is een leuk instrument, wat vooral belangrijk is dat het al heel snel ergens naar klinkt, mits je de goeie knopjes indrukt. (Dit itt fluit of viool dat je eerst jaren moeten oefenen voordat je er iets moois uit krijgt.) Maar zomaar aan een helemaal nieuw instrument beginnen is natuurlijk een behoorlijke stap. En voor trekzak werkt het het beste als je er eentje kan lenen en gewoon een tijdje kan pielen, tot er iets uitkomt. Veel zijn dan meteen verkocht. Maar blijkbaar komen er te weinig trekharmonicas dicht bij genoeg bij het nieuwe jonge publiek om ze uit te kunnen proberen.

Is er niet een vorm te bedenken dat we dit wel voor elkaar kunnen krijgen? Dat er bijvoorbeeld achterin de foyer van de musketon iemand (cooper?) zit met 2 extra accordeons, zodat mensen tussen het dansen door een half uurtje kunnen klooien, een soort mini-kennismakings lesje. En daarna desgewenst info krijgen over dat je ze in de wilp voor bijna geen geld voor een half jaar kan uitproberen...

(Dat laatste is trouwens een erg leuk (en effectief) verjaardagskadootje..)

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 03, 2010 4:07 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Louise schreef:
En voor trekzak werkt het het beste als je er eentje kan lenen en gewoon een tijdje kan pielen, tot er iets uitkomt. Veel zijn dan meteen verkocht. Maar blijkbaar komen er te weinig trekharmonicas dicht bij genoeg bij het nieuwe jonge publiek om ze uit te kunnen proberen.

Is er niet een vorm te bedenken dat we dit wel voor elkaar kunnen krijgen? Dat er bijvoorbeeld achterin de foyer van de musketon iemand (cooper?) zit met 2 extra accordeons, zodat mensen tussen het dansen door een half uurtje kunnen klooien, een soort mini-kennismakings lesje. En daarna desgewenst info krijgen over dat je ze in de wilp voor bijna geen geld voor een half jaar kan uitproberen...

Dat vind ik een heel goed idee :applause:

Ik ben bang dat mijn Captain te eenkennig is om door willekeurige mensen uitgetest te worden. Een instrument is voor mij heel persoonlijk en ik laat wel eens mensen op m'n instrument, maar niet willekeurig-wie.
Dus daar zou mijn harmonica niet geschikt voor zijn.

Maar ik wil best af en toe uitleg geven, als Cooper wel voor een instrument kan zorgen. Neem ik m'n eigen mee, om aan te spiegelen.

Het trekharmonica-promotie-team komt naar je toe deze zomer? :cool:
Met een wurg-contract dat je heel erg je best gaat doen, want het idee was om het gemiddelde (ambitie-)niveau op te krikken ;)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 03, 2010 4:18 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: wo okt 14, 2009 9:28 pm
Berichten: 40
Woonplaats: Wageningen
zeerover schreef:
Louise schreef:
En voor trekzak werkt het het beste als je er eentje kan lenen en gewoon een tijdje kan pielen, tot er iets uitkomt. Veel zijn dan meteen verkocht. Maar blijkbaar komen er te weinig trekharmonicas dicht bij genoeg bij het nieuwe jonge publiek om ze uit te kunnen proberen.

Is er niet een vorm te bedenken dat we dit wel voor elkaar kunnen krijgen? Dat er bijvoorbeeld achterin de foyer van de musketon iemand (cooper?) zit met 2 extra accordeons, zodat mensen tussen het dansen door een half uurtje kunnen klooien, een soort mini-kennismakings lesje. En daarna desgewenst info krijgen over dat je ze in de wilp voor bijna geen geld voor een half jaar kan uitproberen...

Dat vind ik een heel goed idee :applause:

Mag ik me alvast aanmelden? :biggrin:

_________________
Sow some lonesome corner, so many flowers bloom


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 03, 2010 4:39 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Aljosha schreef:
Mag ik me alvast aanmelden? :biggrin:

Als je echt haast hebt, kan je bij mij ook terecht.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 03, 2010 5:26 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Aljosha schreef:
Mag ik me alvast aanmelden? :biggrin:

Jij mag wel op m'n Captain, hij kent jou al een beetje ;)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma mei 03, 2010 6:42 pm 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: vr apr 16, 2010 1:00 pm
Berichten: 16
Woonplaats: Harderwijk
Oooh, ik wil bést wel graag een keer een beetje priegelen met die knopjes, lijkt me echt super leuk.
Ik speel zelf gewoon toets-accordeon oud hohnertje 72 bas. :cool:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 04, 2010 10:03 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Ik vind het een heel goed idee. In de beginjaren van het spansen was het vrij normaal dat je werd uitgenodigd door een medemuzikant om zijn of haar trekzak, doedelzak of zelfs saxofoon eens te proberen. Je kreeg er dan meteen wat beginnende speeladviezen bij (je moet hem dieper in je mond steken!). :biggrin:

Is de scène nu te grootschalig geworden dat dit niet meer gebeurd. Of zijn er te weinig trekharmonica idolen ?

Zijn aankomende balfolkmuzikanten zich er überhaupt van bewust dat trekharmonica een goeie optie is om te gaan spelen? Of luisteren ze alleen maar naar met harpen en gitaren overladen keltische mistmuziek? :raisedeyebrow:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 04, 2010 1:33 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Ik hoor het al! 4 juni richten we een harmonica-uitprobeer-hoek in op t bal in de musketon. Ik stel met plezier mijn Parigi (GC 2-rijer) beschikbaar (mits wel met liefde en enige voorzichtigheid bespeeld). Dan kan iedereen die na Manimoen en Naragonia nog niet genoeg heeft van trekzak er zelf aan beginnen...

Wie willen er (eventueel in ploegen) helpen deze stand te bemannen en mensen begeleiden in hun eerste kennismaking met de trekharmonica? (Vooral tijdens de soundchecks en dansuitleg en bandwissels enzo, en een beetje overlap met het bal.)

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 04, 2010 2:29 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 24, 2005 12:40 pm
Berichten: 1480
Woonplaats: Utrecht
tourdion schreef:
Of luisteren ze alleen maar naar met harpen en gitaren overladen keltische mistmuziek? :raisedeyebrow:


:peace: Misschien een idee je bewoording iets subtieler te kiezen?


Goed initiatief Lou! :applause:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 04, 2010 3:23 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Rooddraakje schreef:
tourdion schreef:
Of luisteren ze alleen maar naar met harpen en gitaren overladen keltische mistmuziek? :raisedeyebrow:


:peace: Misschien een idee je bewoording iets subtieler te kiezen?


OK, okee, er zitten óók violen in de meer keltisch georiënteerde muziek. :wink:

Het is allemaal wat kort door de bocht want anders wordt het zo'n lang verhaal. Maar wat ik zie is dat de vrij grote groei van dansers vooral uit de hoek van de keltische revival komt. Die luisteren naar muziek waar zelden een trekzak in voorkomt (Rapalje is een van de weinige uitzonderingen).

In het kader van de verjonging van de trekharmonica is die groeigroep dus van erg weinig waarde. Als er tussen die dansers al mensen zijn die ook muziek willen gaan maken zullen ze eerder kiezen voor een gitaar, fluit, bodhran of een harp.

(Ik ben dan ook niet licht verbaast dat Coca serieus werk van de trekharmonica wil gaan maken.)

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 04, 2010 4:04 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Maar Tour, uit welke hoek zou de aanwas van balfolkdansers dan moeten komen die al wel voor de balfolk in aanraking zijn gekomen met de trekharmonica?? :raisedeyebrow:

Bovendien lijkt me dat eigenlijk ook niet zo relevant. Op bals komen er genoeg balfolkgroepen langs met trekharmonicabespelers die dansers kunnen inspireren met de harmonica te beginnen. :peace: :luck:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di mei 04, 2010 4:23 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
voetbalfans! dat zijn hele leuke mensen heb ik begrepen.

:-)

Misschien later een inhoudelijke post :-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling