gompie schreef:
zeerover schreef:
Eigenlijk gaat het natuurlijk helemaal niet om grijs, maar om niveau. Er is in Nederland een gebrek aan harmonica-workshops op een wat hoger niveau. Waar mensen meedoen, die iets weten van akkoorden, hun instrument snappen (niet alleen van cijfers spelen), die actief bezig zijn met samenspelen en arrangeren en daar graag veel over willen leren.
En mijn indruk is dat vooral jongere mensen dat willen. Dat de grijze mensen dat niet zo nodig hoeven.
We komen denk ik tot de kern (sorry voor mijn provocerend gestook hoor)
Het gaat inderdaad om niveau.
Er wordt zo vaak een knieval gemaakt voor een groep cursisten voor wie het gezelligheidsaspect voorop staat.
Zo jaag je niet alleen de jongere maar elke serieuze muzikant weg.
Jouw ondervinding dat het vooral grijze mensen zijn voor wie het allemaal niet te moeilijk moet zijn is ongetwijfeld juist. Dat komt niet omdat het grijze muzikanten zijn maar omdat het juist DIE grijze muzikanten zijn.
Je kunt proberen het roer om te gooien binnen het huidige aanbod met als doel de theekranjes te laten verdwijnen zodat de serieuze jongere en oudere muzikanten weer willen komen maar ik geef nieuwe initiatieven meer kans.
Zo kunnen de gezellige clubjes zonder stammenoorlog of generatieconflict blijven voortbestaan en creëer je een nieuw circuit waar zowel jongere als oudere geïnteresserde muzikanten naar toe komen om zich echt muzikaal te ontwikkelen.
Gompie...
Ik ben het helemaal eens met het herkennen van het problemen. (Veel gezelligheids-spelers, weinig ambitie)
Maar ik zou het toch ook mooi vinden als de bestaande "clubs" wat breder zouden programmeren.
Ik denk dat er zeker een aantal van de gezelligheidsspelers in de juiste omgeving met de juiste prikkels zich best kunnen ontwikkelen tot spelers met ambitie. Maar dan moet dat er dus wel zijn.
TeeU of DT zouden wat dat betreft denk ik meer hun best kunnen doen.
Maak bijvoorbeeld een onderscheid tussen gevorderden-lessen en masterclasses. En nodig iemand uit die ook daadwerkelijk een hoog niveau vraagt. (en laat die grens niet zakken).
Maar ook op een lager niveau kan je er al mee beginnen. Geef eens wat cursussen die gaan over muziektheorie in de trekzakpraktijk. Dat kan voor middengroepers al beginnen. Ambitie moet dan het sleutelwoord zijn.
Voor mensen die eens op een podium willen spelen, of voor mensen die in een sessie een nog niet gekende melodie functioneel mee willen kunnen spelen. oid.
Op TeeU zijn tot nu toe eigenlijk alle cursussen gericht op "kennismaken met een bepaald (regio-) stijl. Dat zijn zeer boeiende workshops voor veel verschillende mensen en moet zeker zo blijven. Maar 1 of 2 "ambitie"cursussen zou geen kwaad kunnen. Marc zou zelf al een cursus kunnen geven "soleren en begeleiden" ofzo. Dus niet iets stijlgebonden, maar iets onderwerp gebonden.
Voor DT is dat onderscheid iets minder duidelijk, maar ook daar (juist daar) zou een masterclass perfect kunnen.
Probleem is natuurlijk wel hoe je
a) genoeg mensen daarvoor krijgt
en b) nog wel het niveau garandeert.
(a en b kunnen met elkaar botsen)
Ik denk dat daarvoor een meer gerichte inschrijving nuttig is. Met andere woorden: nodig mensen persoonlijk uit om die masterclass te komen volgen. Zo heb je controle over wie er wel en niet inschrijven.
Ik denk dat mensen voor een masterclass ook nest meer zouden willen betalen als dat zich uit in minder mensen in de groep.
Of maak een toelatingseis. (geluidsopname? aanbevelingsbrief van docent?) ofzoiets te beoordelen door de master.
Je kunt dit natuurlijk helemaal loskoppelen van de bestaande kanalen, maar ik denk dat het goed is om het juist bijelkaar te houden. Voor veel mensen is de ingang wellicht in eerste instantie "gezellig" en kunnen ze vervolgens uitgedaagd worden om verder te gaan.
En daarbij, de folkwereld is al niet groot, om dat verder uit elkaar te trekken lijkt me contraproductief.
Voor D&D vind ik het een heel ander verhaal. Zij krijgen een stuk meer jongeren ook al binnen. Het zijn er niet veel vergeleken met muziekschool-gitaristen, maar toch veel meer dan trekzakkers. Je moet dan toch in 10/20/30-tallen rekenen ipv 1/2/3 bij de trekzakken. Het gaat dan wel om 16+ trouwens. En ja, veel van die mensen komen uit de Elfen/middeleeuwen-hoek, maar dat is niet erg. Het zijn wel allemaal mensen met ambitie. Niet altijd in een richting die ik ambieer, maar toch, ze willen en doen wel. En dat is prachtig.
Ook heeft D&D regelmatig grote namen op zijn affiche staan. Waar nog wel wat in verbeterd zou kunnen worden is de eis voor gevorderden, of er een echte masterclass bij gaan geven. Er zitten al jaren dezelfde mensen in de gevorderdengroep en dat op zichzelf kan geen kwaad, maar daardoor blijft het niveau ook gericht op die groep. Daarbij komt ook nog dat ik soms de onderwerpen wat raar vind (waarom moeten gevorderde doedelzakkers onregelmatige maatsoorten leren? begrijp me niet verkeerd, het kan geen kwaad,...maar ik denk niet dat dà t is wat de doedelzakkers missen in hun opleiding.)
Ga eens rondvragen onder ambitieuze doedelzakkers/trekzakkers en ga kijken van wie ze les willen en waarover.
Ik kan me wel wat masterclass-onderwerpen voorstellen:
solo spelen vs in een band spelen vs in een orkest spelen, wat zijn de verschillen en hoe uiten die zich op een doedelzak.
Soleren: muziektheorethische basis en de mogelijkheden op doedelzak.
Begeleiden, kan dat en hoe doe je dat op doedelzak?
Een cursus doedelzak-luisteren. Gaan luisteren naar bekende grootheden en ga analyseren wat het maakt dat ze zo mooi spelen. Ga luisteren naar verschillende doedelzaktradities. Uitproberen hoort er dan natuurlijk ook bij.
Een kennismakingscursus midi-doedelzakken lijkt me ook erg leuk trouwens. Wat kan je wel en vooral ook niet op zo'n ding :-)
Probleem is natuurlijk wel dat die bestaande kanalen daarvoor in moeten zijn. D&D is al tijden bang dat initiatieven in den lande de stichting mensen kost. Maar zelf organiseren ze die dingen niet. (Vanuit het D&D bestuur kreeg ik het verzoek om toch liever niks te organiseren tijdens een D&D weekend. Er had die dag ook aan draailier cursus kunnen zijn voor 7 draailierspelers die niet naar het weekend gingen. Die kregen nu dus geen onderwijs.) Vaak is de tendens "dat hebben we 20 jaar geleden al geprobeerd en dat werkte niet", tja,...
En TeeU, tsja,...waarom zou je veranderingen doorvoeren als het allemaal helemaal goed gaat. En dat is ook zo, iedereen die er heen gaat heeft het erg naar de zin, het is gezellig en er komen veel mensen. Als dat de ambitie is van de organisatie dan valt daar weinig tegen in te brengen. Als ze de trekzak naar een hoger plan willen trekken (mijn ambitie) zijn er nog wel verbeterpunten.
DT,...eigenlijk is vaak het programma daar prima in orde. Een masterclass erbij zou mooi zijn, maar waar hier de meeste winst is te pakken is denk ik een verhipping van de promotie. Zoals de SVN de herfstweek heeft opgehipt zou ook DT moeten worden opgehipt. Nu komen er nog voornamelijk veel mensen uit de gezelligheidspelers-groep. Als dat zo blijft dan gaan de weinige ambitie-spelers ook niet blijven komen. Maar als dat eenmaal over een bepaald percentage heen is dan moet dat best kunnen,
Nou ja, zo even wat gedachten op een rijtje. Ik lees het niet nog een keer door, dus rare gedachtenkronkels, mezelf tegenspreken kunnen er best in zitten :-)
W
En oh ja, in reactie op campie Texel vs SVN : de campagne is het verschil denk ik. Vanuit Texel zijn heel veel mensen persoonlijk benaderd en enthousiast gemaakt.