mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 6:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 23, 2011 10:16 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
harpelientje schreef:
Citaat:
Herkennen jullie iets in die theorie? Of juist helemaal niets? Ik ben wel benieuwd! En waarom zou je eigenlijk nerveus zijn? Om iets 'fout' te doen? Maar daar verkramp je dan toch alleen maar door


Wat ik bij mezelf hierin herken, is dat ik inderdaad 10 jaar harples heb gehad, maar ik zou niet durven om voor te spelen bij een bal.
Juist omdat ik (naar mijn idee) zolang les heb gehad, heb ik het idee dat ik moet presteren. Ook bij uitvoeringen en mijn openbaar D-examen was het voor mij veel makkelijker om1 te zijn met de harp en de muziek.

Naar mijn idee maak je jezelf meer los van de omgeving en kan je focussen of juist ontspannen in iets wat je leuk vind om te doen. Al is het wel iets lastiger om dan de snaren te vinden;P

Maar dan komt het feit erbij dat je op een gegeven moment je instrument zo goed kent en het stuk zo goed ingestudeerd heb, dat het inderdaad blind kan.

Maar zo goed als dat ik het thuis speel in mijn veilige omgeving, zal ik erbuiten nooit kunnen spelen er.

Gewoon ophouden met te willen perfect reproduceren. Ga maar muziek
maken. En als je denkt dat je iets fout doet, een vette grijns aan het
publiek geven. Ik heb ooit een workshopserie gedaan over hoe je moet
omgaan met fouten. En tegenwoordig vang ik mijn fouten netjes op of
het wordt een geheel nieuwe opvatting van dezelfde melodie.

Wat is het probleem? De meeste mensen die het horen kennen het stuk toch niet.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 24, 2011 9:39 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
campie schreef:
harpelientje schreef:
Citaat:
Herkennen jullie iets in die theorie? Of juist helemaal niets? Ik ben wel benieuwd! En waarom zou je eigenlijk nerveus zijn? Om iets 'fout' te doen? Maar daar verkramp je dan toch alleen maar door



Maar dan komt het feit erbij dat je op een gegeven moment je instrument zo goed kent en het stuk zo goed ingestudeerd heb, dat het inderdaad blind kan.

Maar zo goed als dat ik het thuis speel in mijn veilige omgeving, zal ik erbuiten nooit kunnen spelen er.


Gewoon ophouden met te willen perfect reproduceren. Ga maar muziek
maken. En als je denkt dat je iets fout doet, een vette grijns aan het
publiek geven.

Wat is het probleem? De meeste mensen die het horen kennen het stuk toch niet.


De tips van Campie zijn wel bruikbaar maar nemen niet de podiumvrees weg voor iemand die nog zelden voor publiek gespeeld heeft.

Met praten los je het niet op. Je moet er gewoon doorheen.

Na een aantal keren went het wel. Dus je moet jezelf dwingen om een keer op een bal een paar nummers te gaan spelen. Liefst met een paar medemuzikanten want dan sta je er niet alleen voor en heb je in elk geval de wetenschap dat de muziek wel doorgaat als jij even de weg kwijt bent.

Van een ding kun je zeker zijn: fouten ga je maken! :crying: :biggrin:

Maar denk eens aan de overwinning die je op jezelf behaald als je het toch maar gedaan hebt! :cool:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 24, 2011 10:17 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
tourdion schreef:
De tips van Campie zijn wel bruikbaar maar nemen niet de podiumvrees weg voor iemand die nog zelden voor publiek gespeeld heeft. ...

Kortom: dat vraagt om een spoedcursus:
"Hoe overwin ik mijn Podiumvrees". Niet goed? Gratis blozen!

1. Je moet het een beetje willen.
2. Begin bescheiden in een hoekje bij recepties en vernissages.
3. Daarna bij toestanden met muziek in de pauzes op de rand van het podium gaan zitten en spelen.
4. Vervolgens niet schrikken als anderen gaan meedoen.
5. Gaan nadenken over de naam van de nieuwe band. :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 24, 2011 10:50 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 24, 2009 10:48 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Zwolle
Ik heb gelukkig niet al te veel last van podiumvrees an sich. Dus met mijn gitaar of zingend ben ik nooit te beroerd geweest om los te gaan. Of het nou perfect was of niet, gewoon breed grijnzen. :biggrin:

Nu met mijn doedelzak is het een heel ander verhaal. Enerzijds komt dat doordat ik me nergens meer achter kan verschuilen (hoogstens achter een andere doedelzak) en iedereen elk verkeerd piepje ongenadig in het gezicht geslingerd krijgt. Anderzijds speelt ook mee dat het waarderen van doedelzak niet vanzelfsprekend is. Ik weet hoe mooi het kan zijn, maar ik ben bang dat mensen als ze mij horen piepknarsen niet zozeer afknappen op mij, maar op doedelzakken in het algemeen. En dat kan natuurlijk niet.

Ik wil me echter niet in huis blijven verstoppen en dus kies ik voor de (gedoseerde) aanval: Een tijd geleden ben ik weer eens binnengestapt bij de sessie in Wageningen. Ik vind Bert en Judica en veel van de anderen daar heel open en stimulerend naar mindere goden zoals ik. Ik had een poepsimpele bourree uitgezocht, die er desalniettemin dramatisch uitkwam (sorry Folkie, misschien had ik meer dan een halve meter van je af moeten gaan staan), maar ik heb toch maar mooi gespeeld!
Alle keren die ik vervolgens heb gespeeld op sessies vallen relatief mee. Ik let wel op dat ik niet de hele tijd mee doedel, om het luchtig te houden. Echter, als ik na afloop van een bal nog wat meespeel en mensen lopen niet weg, dan zal het ook wel niet heel afgrijselijk zijn. Sinds ik op deze manier durf te spelen wordt mijn spel er ook wel beter van. Zonde om je te laten weerhouden dus. Spele, spele, spele!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 24, 2011 11:11 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 24, 2009 10:48 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Zwolle
Trouwens, <propaganda> binnenkort (26 maart) is er weer een TLS en jamsessie in Zwolle. Sander van der Schaaf komt met wat mooie melodieen en hij gaat ook aan de gang met improvisatie. Het wordt leuk voor de iets betere muzikanten, maar als je nog niet zo zeker van jezelf bent is dit een hele fijne manier om met anderen te leren spelen. Tis ook gratis! </propaganda>


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 24, 2011 4:49 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 23, 2011 11:29 am
Berichten: 45
hmm, het zijn allemaal mooie tips!!
hoop er iets mee te kunnen doen.
voorspelen ken ik... daar zijn de zenuwenal minder in..maar om op dit niveau folk te spelen met improviseren ben ik niet gewend..

laten we het zo zeggen, ik ben gewend bladmuziek te hebben. en dat gaat hierbij totaal niet op.. zodra je melodie of de begeleidingslijn onder de knie hebt dan ben je vrij om te spelen.. en hoe ik ook kan spelen met dansen. dat lukt me niet bij muziek maken..
dus ik denk dat het vooral die drempel is en dat ik toch maar eens workshops impro moet gaan volgen..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 24, 2011 7:09 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
harpelientje schreef:
hmm, het zijn allemaal mooie tips!!
hoop er iets mee te kunnen doen.
voorspelen ken ik... daar zijn de zenuwenal minder in..maar om op dit niveau folk te spelen met improviseren ben ik niet gewend..

laten we het zo zeggen, ik ben gewend bladmuziek te hebben. en dat gaat hierbij totaal niet op.. zodra je melodie of de begeleidingslijn onder de knie hebt dan ben je vrij om te spelen.. en hoe ik ook kan spelen met dansen. dat lukt me niet bij muziek maken..
dus ik denk dat het vooral die drempel is en dat ik toch maar eens workshops impro moet gaan volgen..


Valt heel erg mee met dat improviseren. De meeste beginners en begonners die op bals spelen leren een melodie uit hun hoofd en spelen die dan 5 of 6 rondjes (tot het nummer uit is).

Als variatie doen ze soms een rondje niet mee, spelen ze een uit het hoofd geleerde 2e stem of spelen ze akkoorden ipv melodie. Dat is dus zeer overzichtelijk.

Daarbij is het niet verboden om bij je eerste optredens een spiekbriefje met noten of akkoorden te hebben.

Je moet het niet moeilijker maken dan het al is.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 25, 2011 2:16 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
Hoi Harpelientje,

Ik denk dat Tourdion in z'n eerdere post veel goede tips heeft gegeven en dat je in combinatie met het lijstje van Campie een heel eind kan komen. Ik wil het hieronder nog wel wat uitgebreider weergeven, waarbij ik ook wat uit eigen ervaring zal putten. Iedereen is verder vrij om hier op aan te vullen of kritiek te leveren, daar leren we tenslotte met z'n allen wat van.

[muziekschool verhaal, skippen als je naar de tips & trucs wilt ;)]Allereerst wordt op een muziekschool vaak heel anders gewerkt dan in folk gebruikelijk is. Het is een wat rechtere manier van werken die eigenlijk hetzelfde doel heeft, namelijk met veel plezier (en vaardigheid) muziek gaan maken, maar soms het doel voorbij schiet. Als werkend muziekdocent kan ik uit eigen ervaring vertellen dat de relatief korte lessen vaak niet uitnodigen tot eindeloos op het gehoor werken, omdat dit een redelijk tijdrovend karwei is. Dat er wel allerlei mogelijkheden zijn, maar dat die wat creativiteit vereisen (en opname- en afspeel apparatuur en nog wat zaken), dringt niet altijd bij mij en mijn collegae door. Tot zover de gang van zaken op een muziekschool.

Klassiek vs. FolkAls klassiek geschoolde musici zijn we vaak gewend om vooral op het zicht te spelen. Je ogen worden dan belangrijker dan je oren, wat eigenlijk de omgekeerde wereld is. Muziek draait om klank! Eigenlijk is noten lezen ook alleen maar als je ook daadwerkelijk noten leest; dat wil zeggen dat je hoort wat je leest, net zoals dat je geschreven tekst hoort in je gedachten wanneer je leest. Als je dit proces van noten leren lezen vergelijkt met de aandacht die op een basisschool wordt gegeven aan het leren lezen van taal, kan je je voorstellen dat ook het noten lezen veel meer tijd zou moeten krijgen. Alleen wanneer je dit kan, lees je daadwerkelijk noten. De rest is reproduceer trucjes en combinatie met een meer of minder goed geheugen.

Uit het hoofd
Je hebt 10 jaar harples en loopt al een tijdje rond op deze aardbol: ga maar na hoeveel muziek er al in je hoofd zit. Hoog tijd om wat te gaan (re)produceren, niet waar? Begin bij de eenvoudigste zaken, maar haal er geen volgeschreven bladmuziek. Ga er maar voor zitten en speel Vader Jakob, speel Zwarte Piet ging uit fietsen of Twee emmertjes water halen. Niet het goede genre? Speel het themaatje van Ode an die Freude van Beethoven of The Rose van Bette Midler. Ga er voor zitten, net zo lang tot je het gevoel hebt dat je het deuntje in je vingers hebt zitten en dat je vingers doen wat je oren horen.

Als je het niet in je eentje wil doen, of je wilt wat hulp hebben, vraag dan een vriend of vriendin om te komen spelen, laat haar deeltjes van de muziek (frases of zinnen, zo je wilt) voorspelen, die je eerst nazingt (om je interne oren aan te spreken) en vervolgens gaat proberen te spelen op je harp. Begin eenvoudig en maak het langzaam moeilijker.

Improviseren In het eerste methodeboek wat ik met leerlingen speel staat als nummertje 28 een walsje, eenvoudig getiteld "My First Waltz". Het heeft alleen halve noten met punt, dus noten van drie tellen. Het is een ideaal stukje om te beginnen met improviseren, vergelijkbare stukken zijn er ook genoeg. Je kan eerst ritmisch improviseren: maak van elke noot van drie tellen een ander ritme, bijvoorbeeld halve noot, kwart noot of drie kwart noten. Oefen eerst het hele stukje op deze manier, daarna met verschillende varianten. Gaat het makkelijk, of lukt het na een tijdje? Ga dan eens omspelen: je kan een noot er boven of er onder spelen: aan het begin van de lange noot, aan het eind, er midden in etc. Gaat dat ook goed? Misschien weet je al iets van akkoordenleer en kan je akkoordnoten gaan toevoegen, of maak je van het walsje een mars en probeer je het nog een keer, of transponeer het naar een andere toonsoort en doe het opnieuw.

De mogelijkheden zijn eindeloos, een van de mooie dingen aan muziek. Het kan ook overweldigend zijn en je reddeloos verloren gevoel geven. Begin dan met kleine opdrachtjes, schep een kader voor jezelf (zie als voorbeeld de dingen hierboven) en begin klein en bouw langzaam uit.
Het vraagt net zo goed studie als de klassieke manier, maar op een iets andere, vaak speelse en creatieve wijze. Let wel, het een sluit het ander niet uit, maar in het algemeen zijn er wel verschillen aan te wijzen.

Veel plezier vooral, het is een hele nieuwe wereld om te ontdekken! Vragen en opmerken staat vrij :hug:

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 25, 2011 2:28 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Heel goed beschreven Windwijs !

Ben zelf een gehoorman die ook een beetje noten heeft leren identificeren.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 25, 2011 3:29 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Windwijs schreef:
Improviseren In het eerste methodeboek wat ik met leerlingen speel staat als nummertje 28 een walsje, eenvoudig getiteld "My First Waltz". Het heeft alleen halve noten met punt, dus noten van drie tellen. Het is een ideaal stukje om te beginnen met improviseren, vergelijkbare stukken zijn er ook genoeg. Je kan eerst ritmisch improviseren: maak van elke noot van drie tellen een ander ritme, bijvoorbeeld halve noot, kwart noot of drie kwart noten. Oefen eerst het hele stukje op deze manier, daarna met verschillende varianten. Gaat het makkelijk, of lukt het na een tijdje? Ga dan eens omspelen: je kan een noot er boven of er onder spelen: aan het begin van de lange noot, aan het eind, er midden in etc. Gaat dat ook goed? Misschien weet je al iets van akkoordenleer en kan je akkoordnoten gaan toevoegen, of maak je van het walsje een mars en probeer je het nog een keer, of transponeer het naar een andere toonsoort en doe het opnieuw.

Verrek, nu je het zegt, zo ben ik ook ooit gestimuleerd in improvisatie! Eerst zelf nieuwe ritmiek bedenken, dat vond ik wel een leuk spelletje want ik mocht daar woorden bij bedenken (bijv. peer-peer voor twee halve noten, appel-appel voor 4 kwartnoten, sinaasappel-sinaasappel voor 8 achtsten, perziken voor een triool, druiventros voor 2 achtsten en een kwart, fruitmandje voor een kwart en twee achtsten, enz... Zo kon je een hele tekst verzinnen waarmee je dan een simpele ritmiek "componeerde"; dat vond ik toen een heel leuk spelletje!).

Maar als aanvulling op het verhaal: ik ben ook impro's van andere muzikanten gaan bestuderen; die gewoonweg na proberen te spelen. Als je iets pakt dat op een ander instrument is gespeeld, sta je wel meteen voor een extra uitdaging want misschien gebeuren er dingen die op jou instrument moeilijk of niet kunnen (denk aan bereik of specifieke effecten). Maar het is wel heel leerzaam om zo bewust te luisteren naar wat een ander doet in zijn improvisatie, bijv. lang op 1 noot blijven hangen, dan diezelfde lange noot maar met een nootje erbij, en dat vervolgens in verschillende ritmiek herhalen (ik noem maar wat..). Het heeft mij wel veel opgeleverd!

En ik zet thuis wel eens een stukje muziek op loop (desnoods een fragmentje van een liedje waarbij er even een akkoordentussenspel is of zo), soms wel 100 keer, waaroverheen ik dan improviseer. Bij voorkeur wanneer er niemand thuis is (en ook de buren niet) want ik ben ook helemaal geen held in impro. Maar ik wil het wel graag oefenen! En dat thuis oefenen helpt me enorm. Ik onthou dan soms goeie loopjes, die ik vervolgens op elk ander willekeurig moment weer uit mijn mouw kan schudden; dat geeft toch een beetje vastigheid (en is een truc die bijv. gerenommeerde jazz-musici ook schijnen toe te passen; niks mis mee dus!).

Nou goed, ik heb mijn zegje wel weer gedaan; ik ken de theorie redelijk, nu moet ik zelf ook nog aan de praktijk werken! :blush:

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 25, 2011 3:51 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
Dankjewel Campie. Ik ben andersom aangekomen, van oog naar oor.

@Lijntje: De fruitmand! :idea: Ik ken 'm alleen als de naam van de ritmische methode. Je hebt ook de groentemand (prei/kool, uien, worteltjes etc.) :cow:, het woord zelf is een nieuwe, maar kan ook prima.

Uiteraard is het beluisteren van goede muzikanten de beste leerschool die je kan nemen. Het loopen van fragmenten, zoals Lijntje beschrijft voor het improviseren, kan ook prima werken om een deuntje onder de knie te krijgen. Steeds terugspoelen werkt ook, ik ben nog ouderwets :blush: Een bekende Nederlandse saxofonist zei ooit in een improvisate workshop dat je maar beter kon gaan luisteren naar wat de "grote jongens" deden, want zelf iets nieuws verzinnen was toch onmogelijk. Valt ook wel wat tegenin te brengen, maar leren van de groten werkt altijd.

Afhankelijk van hoe snel je oren het oppakken, kan je daar meteen mee beginnen of wat later nadat je wat meer gewend bent aan deze "auditieve" methode. Het is natuurlijk niet verboden om vervolgens de dingen zelf te noteren, zodat je het niet nog een keer hoeft uit te zoeken. We leren op de basisschool tenslotte ook lezen en schrijven tegelijk, dat zou bij muziek ook moeten! Notenpapier is met google zo te vinden, of te koop bij de betere muziekhandel.

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr feb 25, 2011 4:05 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Bij op het gehoor aanleren is het ook heel goed om te leren luisteren naar
de structuur van het muziekstuk. Heb je die ontdekt dan scheelt dat een hoop leerwerk.
Soms is het AABB, dan weer ABAC of A?A!A?A!B?B!B?B!. Hoe meer je
daarop let, hoe sneller het ontdekkingsproces op den duur gaat.

Die zelfde geintjes kan je ook toepassen bij het zelf maken van een
muziekje. Improviseren is zo'n veelwaardige term, daarvoor ben ik wat huiverig.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling