mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 9:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 16, 2009 8:41 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 24, 2005 12:40 pm
Berichten: 1480
Woonplaats: Utrecht
Ik zal me ook eindelijk eens mengen in de gesprekken :)

De eerste dingen die ik maakte waren geen dansdeunen, omdat ik daar toen nog geen weet van had. :blush: Bij mij maak ik een deun echt op melodie. Dat is vooral een questie van gewoonte, omdat ik met viool gewend was alleen melodie te spelen. 'Heimwee naar de herfstweek' is daar een voorbeeldje van; staat op mijn myspace (http://www.myspace.com/renskeduijm) en is al bij een aantal bekend.

Het lijkt me wel interessant om eens een keer vanuit akkoorden te proberen, want dat heb ik nog nooit gedaan. Hoe bedenk je dan een leuk akkoordschema..? Dat is echt nieuw voor mij..

De laatste dingen die ik heb gemaakt, zijn dansnummers. Dit is voor een groot deel praktisch, omdat ik daar nu meer aan heb. Net als Cooper ken ik minder gelegenheden waar ik luistermuziek kan spelen, dan dansmuziek.

Ik wil binnenkort wel eens hier een dansnummer neerzetten, alhoewel ik wel even een drempel over moet. Zijn er nog meer mensen die ook wat neerzetten? Dat zou leuk zijn!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 16, 2009 8:47 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Rooddraakje schreef:
Het lijkt me wel interessant om eens een keer vanuit akkoorden te proberen, want dat heb ik nog nooit gedaan. Hoe bedenk je dan een leuk akkoordschema..? Dat is echt nieuw voor mij..

Ik wil dat ook eens gaan proberen, heb dat ook nog nooit gedaan, terwijl dat met een harmonica vast goed kan (helemaal nu ik een 18 basser heb).
Ik denk dat ik het ga doen, door aan m'n baskant wat met de akkoorden te klooien (en dan vooral die te pakken die ik nog niet veel gebruik) en luister wat mooie opeenvolgingen zijn. Dus op gehoor.

Op viool is dat vast lastiger, maar misschien heb je bepaalde akkoordgrepen (dubbelsnaren zijn dat dan geloof ik?) al aardig in je vingers en kan je met die grepen willekeurig wat klooien en komt daar iets leuks uit?

Als er mensen zijn die hier nog tips voor hebben, hoor ik ze ook graag, want ben dat ook niet gewend (om vanuit akkoordenschema's iets te verzinnen).
Terwijl onze Telenn altijd heel hard roept dat meldieën onbelangrijk zijn, dat het alleen een manier is om een akkoordenschema te onthouden :laughing:
O.i.d., ze moet me maar corrigeren vanuit d'r werkdrukte als ik het verkeerd zeg :devilish:

Rooddraakje schreef:
Ik wil binnenkort wel eens hier een dansnummer neerzetten, alhoewel ik wel even een drempel over moet. Zijn er nog meer mensen die ook wat neerzetten? Dat zou leuk zijn!
Gewoon doen :hug:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 16, 2009 8:57 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
zeerover schreef:
Terwijl onze Telenn altijd heel hard roept dat meldieën onbelangrijk zijn, dat het alleen een manier is om een akkoordenschema te onthouden :laughing:
O.i.d., ze moet me maar corrigeren vanuit d'r werkdrukte als ik het verkeerd zeg :devilish:


Werkdruk achterlijk hoog, maar ook heel leuk! Je hebt het helemaal goed, hoor!

:biggrin:

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 28, 2009 6:26 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Het is nu ruim 2 maanden na mijn laatste bericht in dit topic. Ook al zijn er veel zaken die mij afleiden, ik heb niet stil gezeten.

@Kikker:
Jouw advies om gedichten als basis te nemen voor improvisaties, was goed. 't Heeft mijn durf te spelen doen toenemen. Maar ook bij hetzelfde gedicht is het steeds andere muziek. En veel gedichten ken ik nu ook weer niet uit het hoofd. Ik heb er wel wat van geleerd.

@Tour:
Liggende accoorden? Je bedoelt een 'bas' die je gedurende de hele maat aanhoudt? Dat werkt bij mij niet omdat ik 'dansant' leerde spelen op alleen de melodiekant van mijn trekharmonica (instrument toegevoegd omdat de nieuwe lezers van dit forum dat mogelijk niet weten). Trouwens, bij mooie rustige dansen, versterkt dat de rust terwijl het blijft dansen. Met shuffle en calypso kan ik niets omdat ik daarvan de kenmerken niet weet. Wel lekker om naar te luisteren (Belafonte bv) en ik kan het wel naspelen maar dan ben ik aan het kopiëren.

@Rooddraakje:
Uitgaan van akkoorden is helaas niets voor mij. Akkoorden op een rij en dan melodie daarop projecteren? 't Zou knap zijn als ik dat nog eens leerde maar ik heb darmee (nog) geen affiniteit.

OK.
De laatste 2 maanden heb ik (op advies) mijn recorder aangezet als ik ging klooien. Merkwaardig is wel dat ik nog nooit iets heb teruggeluisterd maar ik ben wel beter gaan onthouden tijdens het 'klooien'.
Er ligt nog wat onaf spul maar uiteindelijk zijn er 3 melodieen uitgerold die ik elk moment dat je me wakker maakt, kan spelen.

1. Een jig. De basis kwam tijdens het roeren in de marmelade (Marmelade-jig). Na twee weken had ik een gevoel van tevredenheid en een goede akkooordbegeleiding. Ik dacht dat het een min of meer saai ding was, maar hoor van de luisteraars dat 'ie best leuk is. Ik ga hem weggeven want zelf kan ik hem niet snel genoeg spelen (TEEU-ervaring tot grote hilariteit van de dansers).

2. Een volstrekt ondansbare deun in voornamelijk 5/8 maar afgewisseld met 2/4 en 3/8. Vanuit de Hollandse traditie heb ik dit de naam gegeven van "Manke Boer". Toen ik hem voorspeelde voor Frans Tromp deed het hem denken aan de Vals in G van John Eriksson (sp?). Zou kunnen kloppen want ik had een zweeds gevoel bij het maken van deze deun. Toch lullig als je zoiets al een naam hebt gegeven.

3. De derde deun is de moeilijkste. Ik krijg hem nog steeds niet uitgeschreven tussen keurige maatstrepen. Wel kan ik hem overtuigend spelen. Ook deze deun lijkt mij volstrekt ondansbaar. Wel maakt deze gebruikt van het hele toetsenbord (1-binnenrij tot 11 buitenrij en alle akkoordbassen). Bij elke doorgang kan ik hem steeds een beetje anders spelen zodat 'ie niet saai wordt.

Best een beetje tevreden gevoel aan overgehouden - mede dankzij jullie opmerkingen en mentale ondersteuning.

Ik ga door, maar moet nu wel even aan andere zaken ook aandacht geven.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 04, 2009 11:26 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 24, 2005 12:40 pm
Berichten: 1480
Woonplaats: Utrecht
Krijgen we misschien iets te horen?
Zou leuk zijn :applause:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 04, 2009 11:29 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Rooddraakje schreef:
Krijgen we misschien iets te horen?
Zou leuk zijn :applause:
Wil ik best doen hoor, maar hoe doe ik dat op het Forum

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 09, 2009 11:53 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 24, 2005 12:40 pm
Berichten: 1480
Woonplaats: Utrecht
Weet ik niet... maar misschien kan Zeerover het uitleggen? :battingeyelashes:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 09, 2009 12:00 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 24, 2005 12:40 pm
Berichten: 1480
Woonplaats: Utrecht
Ik heb 2 weekenden geleden mijn meest heftige/mooie muziekgebeurtenis tot nu toe meegemaakt.

Ik gaf vioolles op een fiddleweekend; de man/bron/inspirator achter deze weekenden en vele andere muzikale gebeurtenissen is pas overleden.
Toch was zijn wens dat het weekend gewoon door zou gaan.

Als eerbetoon aan hem heb ik een wals geschreven en die geleerd aan de kids die ik lesgaf en aan de teachers. Zondagavond, op de presentatieavond, hebben we die wals gespeeld en hem opgedragen aan hem. Het klonk echt heel mooi met al die violen en het was super emotioneel. Na afloop was er ook echt een ontlading bij velen.

Heel bijzonder, heel verdrietig, maar ook heel mooi.
Wat is muziek toch een mooi communicatiemiddel. Ik kan het moment ook eigenlijk niet goed in woorden beschrijven.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 09, 2009 3:14 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
campie schreef:
Wil ik best doen hoor, maar hoe doe ik dat op het Forum

Er zit niks ingebouwd in het forum. Wat je kan doen is een mp3 ergens neerzetten en dan een link ernaartoe op het forum posten. Maar dan moet je wel ergens een plek hebben om het neer te zetten.

Ik heb geen idee of er zoiets als flicker/picasa is voor mp3's.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 09, 2009 3:50 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Ja hoor, het heet myspace...

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 09, 2009 9:33 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 8:55 am
Berichten: 1169
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
telenn gwad schreef:
Ja hoor, het heet myspace...

Haha, natuurlijk :) Het is alleen wel jammer dat je daarmee niet direct naar het liedje kunt linken en dus eerst een langzame pagina moet inladen.. maar bij gebrek aan eigen webspace is het zekers een optie!

_________________
¡Hell Yeah!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 14, 2009 8:10 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 08, 2009 10:59 am
Berichten: 79
Woonplaats: Wageningen
Alweer een tijdje niets gebeurt in dit topic, dus ik post hier maar een keer. Ik ben namelijk de laatste tijd (eigenlijk sinds ik in juni ben begonnen met mijn thesis proposal schrijven :blush: ) veel bezig met nummers schrijven, omdat we een meer eigen repertoire willen hebben met Andoorn. Het gaat dan natuurlijk wel om dansbare nummers, aangezien we toch vooral op folkbals etc spelen.
Ik merk aan mijzelf dat als ik ga klooien dat er nooit zoveel uitkomt, maar dat ik juist gewoon op de fiets moet zitten oid om een deun in mijn hoofd te krijgen. Die neem ik dan snel zingend op op mijn telefoon en later kan ik hem thuis uitwerken. Eigenlijk heb ik aldoor meteen een dans in mijn hoofd bij de deun.
Wat ik vroeger altijd deed (toen ik nog in een viking/folk metalband zat :P) was een vette riff op m'n gitaar verzinnen en dan kwam later de melodie daar wel overheen. Tegenwoordig doe ik het dus allemaal via deunen in mijn hoofd, die ik later omzet tot een deun op concertina om er later gitaarbegeleiding bij te verzinnen. Sterker nog laatst had ik een leuke combinatie van accoorden voor een jig, maar kwam er geen melodie bij mij op..
Ik heb nu dus eigenlijk hetzelfde 'probleem' als campie, dat ik geen 'niet' dansbare muziek kan verzinnen, maar eigenlijk vind ik dat op dit moment niet zo erg.
Ik denk dat de afwisseling van maten een erg goede manier is om de deun minder dansbaar te maken (tenzij het een tricot is), dus ik zou daar zeker ook mee verder experimenteren! Of inderdaad werken vanuit een tekst wat ik vroeger ook wel veel heb gedaan. Dan krijgt de deun al snel een liedjes opbouw (coupletten, refrein en een bridge) en wordt het ook snel meer luister dan dans muziek.

Succes met experimenteren en schrijven allemaal!

Grts, Tim

_________________
Een dag zonder muziek
is een dag niet geleefd


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 15, 2009 11:44 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Whhhhiiiiiiiieeeeeee ik ben zowaar een liedje aan het schrijven! En.. het lukt ook wel een beetje! Mijn allereerste deun ooit :cool: Spannend!!!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za aug 15, 2009 11:45 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Oja, en over mijn manier van werken: Sibelius openen en een beetje in het wilde weg gaan experimenteren, en voor je het weet, heb je een cercle...

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 23, 2009 11:19 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Dit jaar zijn er bij mij 3, 4 deunen uitgekomen. Maar mijn aandacht is inmiddels verlegd naar het beter spelen van mij bekende nummers en dat heeft nu weer voorrang. :blush:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling