mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 8:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: vioolsnaren
BerichtGeplaatst: za maart 21, 2009 8:58 am 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 24, 2003 7:13 am
Berichten: 97
Hallo Violisten,

Halverwege mijn zwangerschap leek het ineens of mijn trommelvlies ging meetrillen met mijn vioolsnaren. Als ik een tijdje gespeeld heb, "zoemt" mijn oor (alleen links) mee met mijn viool. Dat is zo vervelend dat ik op dat moment stop met spelen. Soms is het al na twee liedjes. :crying: Ik had gehoopt dat het weer over zou gaan, maar dat is niet zo. :angry: Ik heb er verder nooit last van, alleen soms als Tjanne langere tijd hard huilt :cool:

Weten jullie of het zou kunnen helpen om andere snaren op mijn viool te gebruiken? Ik gebruik nu stalen Präzision (mittel) snaren. Ik vind staal mooi spelen op mijn luidsprekerviool, maar als het helpt tegen mijn oor, wil ik best voor een iets softer geluid gaan. :biggrin:

groetjes, Afke


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: vioolsnaren
BerichtGeplaatst: zo maart 22, 2009 5:28 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
appendix schreef:
Hallo Violisten,

Halverwege mijn zwangerschap leek het ineens of mijn trommelvlies ging meetrillen met mijn vioolsnaren. Als ik een tijdje gespeeld heb, "zoemt" mijn oor (alleen links) mee met mijn viool. Dat is zo vervelend dat ik op dat moment stop met spelen. Soms is het al na twee liedjes. :crying: Ik had gehoopt dat het weer over zou gaan, maar dat is niet zo. :angry: Ik heb er verder nooit last van, alleen soms als Tjanne langere tijd hard huilt :cool:

Weten jullie of het zou kunnen helpen om andere snaren op mijn viool te gebruiken? Ik gebruik nu stalen Präzision (mittel) snaren. Ik vind staal mooi spelen op mijn luidsprekerviool, maar als het helpt tegen mijn oor, wil ik best voor een iets softer geluid gaan. :biggrin:

groetjes, Afke


Ik weet niks van vioolspelen, maar weet wel dat ik dit heb als ik in de verkeerde kamer fluit speel, meestal een te kleine kamer. Iets met resonanties denk ik. Miaaxhien kan je eens proberen in een andere kamer te gaan zitten, danwel gordijnen op te hangen.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 22, 2009 9:03 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ik ken een beroeps (folk) violist die doof aan het worden is aan zijn linker oor omdat de viool daar zo dicht bij zit als je speelt. Maar hij speelt dan ook wel erg veel... dat zal bij jou wel niet het geval zijn.

Ik weet niet of andere snaren kunne helpen. Kwestie van proberen denk ik, maar is redelijk duur om allemaal verschillende snaren te proberen. Misschien is een speciaal oordopje (zie topic over doedelzakken elders op het forum) anders een idee?

Ik heb hier gelukkig (nog) geen last van als ik viool speel.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 22, 2009 9:06 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Sommige violisten die ik ken, hebben oordopjes om te oefenen...misschien kan je dat eens proberen?

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 24, 2009 11:18 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Bedankt voor de tips, ik zal eens oordoppen proberen. Een andere kamer kan ook (of de gordijnen dicht, dat is misschien sowieso wel goed).

Afke

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 25, 2009 9:19 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Cooper schreef:
Bedankt voor de tips, ik zal eens oordoppen proberen. Een andere kamer kan ook (of de gordijnen dicht, dat is misschien sowieso wel goed).

Afke


Het is maar goed dat je met 'Afke' ondertekend. Ik dacht even dat het van Cooper afkomstig was en dat deed me schrikken..... :hug:

(zo erg is het toch ook weer niet met jouw vioolspel?)

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: nog meer over violen
BerichtGeplaatst: do jun 11, 2009 9:17 am 
Offline
Rookie

Geregistreerd: zo nov 02, 2008 10:03 pm
Berichten: 152
Woonplaats: Venlo - Limburg
@ Zeerover: Deze topic heet "vioolsnaren", maar wellicht kun je het breder maken door er "strijkinstrumenten" van te maken. Zo kunnen ook bassisten, cellisten of altviolisten reageren. Of andere instrumentalisten natuurlijk.

@Appendix:
Afgelopen week heb ik dus mijn viool laten oppimpen bij http://www.geigenbau-zanders.de/
Een hele fijne, kundige bouwer die ook nog eens in een prachtige omgeving woont (vlakbij Sommerbordunale). Maar goed, deze beste man heeft me er Tzigane snaren opgezet en spelen errug fijn! Verder wilde ik mijn strijkstok opnieuw laten beharen (...), maar heb me maar meteen een nieuwe strijkstok laten aanpraten. Deze strijkstok is niet van hout, maar van carbon. Een demper kan natuurlijk ook helpen bij het oefenen.
Hoe is het nu met je oren?
Zelf heb ik 2 kinderen en nooit lastgehad van dit verschijnsel voor, tijdens of na bevallingen... :biggrin: euh zwangerschappen!

@de rest:
Ik kijk een beetje uit naar iets voor de viool te versterken. Dit werd laatst in een andere topic ook genoemd. Ik geloof dat Kikker advies gaf aan Repelsteeltje. Misschien kan dat hier verder besproken worden?
Wat kunnen jullie mij adviseren om wel of niet aan te schaffen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 11, 2009 12:29 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Maak over het uitversterken van een viool maar even een nieuw onderwerp, dan reageer ik wel :)

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: vioolsnaren
BerichtGeplaatst: vr jun 12, 2009 7:22 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 24, 2005 12:40 pm
Berichten: 1480
Woonplaats: Utrecht
appendix schreef:
Hallo Violisten,

Halverwege mijn zwangerschap leek het ineens of mijn trommelvlies ging meetrillen met mijn vioolsnaren. Als ik een tijdje gespeeld heb, "zoemt" mijn oor (alleen links) mee met mijn viool. Dat is zo vervelend dat ik op dat moment stop met spelen. Soms is het al na twee liedjes. :crying: Ik had gehoopt dat het weer over zou gaan, maar dat is niet zo. :angry: Ik heb er verder nooit last van, alleen soms als Tjanne langere tijd hard huilt :cool:

Weten jullie of het zou kunnen helpen om andere snaren op mijn viool te gebruiken? Ik gebruik nu stalen Präzision (mittel) snaren. Ik vind staal mooi spelen op mijn luidsprekerviool, maar als het helpt tegen mijn oor, wil ik best voor een iets softer geluid gaan. :biggrin:

groetjes, Afke


Hoi Afke,

Hoe gaat het nu? Heb je er nog steeds last van?
Zo ja, dan kan ik je adviseren om contact op te nemen met Bert Boon vioolbouw; die is het probleem misschien al wel vaker tegen gekomen.
(www.bbviolins.nl)

Ik hoop dat het snel overgaat, want het is natuurlijk zonde als je niet meer speelt! :hug:

(sorry voor de late reactie..!)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling