mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 7:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Spelen voor dansers
BerichtGeplaatst: do apr 16, 2009 9:12 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 24, 2005 12:40 pm
Berichten: 1480
Woonplaats: Utrecht
Ik ben wel benieuwd hoe jullie het spelen voor dansers ervaren. De meeste van jullie spelen voor dansers, dus ik neem aan dat jullie dat dus leuk vinden...? Vinden jullie het leuker dan een luisterconcert o.i.d.?

Ik heb laatste voor het eerst echt bal gespeeld met de Kelten XL in Eindhoven. Het was een leuke ervaring om eens echt voor dansers te spelen (dus niet alleen in een sessie). Toch moet ik nog wennen aan hoe weinig aandacht er eigenlijk voor de muzikanten is. Er zijn veel dansers die zich haast niet bewust zijn van de muzikanten die spelen. Opzich wel begrijpelijk, maar wel wennen. De dansers die minder met de pasjes bezig zijn, letten vaak wel wat meer op de muziek.

Als ik met mijn ierse bandje speel, kan ik altijd veel voldoening krijgen van contact met mensen uit het publiek; je hebt echt oogcontact met mensen. Dit is natuurlijk bij dansers anders; die consumeren de muziek op een hele andere manier.

Ik ben benieuwd naar hoe jullie de wisselwerking met dansers ervaren.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 17, 2009 9:36 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Ik heb besloten dat spelen voor dansers 'spelen voor jezelf' moet zijn. Je moet er zelf met je band lol in hebben want de dansers zijn toch met hun eigen ding bezig. En die lol er in houden met je medemuzikanten is gewoon heel erg lastig als er inhoudelijk weinig aandacht voor de muziek is.

Laat ik er duidelijk bijzeggen dat ik de dansers niets verwijt! Het is alleen een hele kunst om te blijven communiceren met je medemuzikanten onder de condities van een lawaaierig bal waarbij het ook nog eens van belang is dat de muziek enigszins strak door moet blijven spelen.

Het is gewoon een slavenbaantje! :wink:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 17, 2009 12:38 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 8:55 am
Berichten: 1169
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Tourdion haalt de woorden uit m'n mond (geef terug!). Dansers komen vooral om te dansen, wat er ook speelt. Het bandje in kwestie maakt wel een beetje uit, maar dansen en over taarten keuvelen is belangrijker :devilish:
It's a dirty job, but someone's gotta do it ;)

_________________
¡Hell Yeah!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 17, 2009 3:02 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 24, 2005 12:40 pm
Berichten: 1480
Woonplaats: Utrecht
Ja, dat harde werken voor muzikanten is me al vaak opgevallen. Ook omdat ik vaak dingen niet meedans, om juist naar de muziek te gaan luisteren. (ik blijf toch altijd meer muzikant, dan danser) Dan zie je de muzikanten allemaal leuke dingen doen.

Wat maakt dan dat iedereen het toch doet; dat spelen voor dansers?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 17, 2009 10:36 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Het is natuurlijk maar wat je hard werken noemt. Spelen doen we toch :peace:

Veel dansers maakt het inderdaad niet zoveel uit wat er gebeurt. Alle dingetjes die erin worden gelegd, komen vaak niet binnen. Maar van de andere kant krijg je vooral van goede dansers wel feedback. Het leukste vind ik wanneer je te horen krijgt dat bepaalde nummers door hun opbouw eraan bijdragen dat op een bepaalde manier wordt gedanst, of wanneer je ziet dat dansers zich aan het energieniveau aanpassen. Dan doet het er dus wel toe wat je speelt, hoe je het speelt en hoe je arrangeert. Vergelijk het met dansen op een duo of op een bigband: dat levert beslist andere interactie op. De grap is dan om te proberen dat soort processen te sturen door te klooien met arrangementen, klankkleuren, ritmes, tempo, en wat al niet.

Het is dus een slavenbaan, maar er is wel degelijk interactie met de dansers, maar dat voltrekt zich op een andere manier dan oogcontact of aandachtig luisteren.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 18, 2009 9:40 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ik wilde schrijven wat Flimmie al schreef, dus dat scheelt me weer werk ;)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 21, 2009 12:42 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Ik vind het spelen voor dansers nog altijd erg leuk. Je krijgt idd niet zoveel audio-feedback, maar visueel is de feedback meestal prima (als er niet teveel over taarten wordt gekletst). Als je ziet dat mensen met plezier dansen, en dat ze lekker 'in de muziek' zitten, dan geeft dat veel voldoening en staat dat voor mij wel gelijk aan oogcontact klappen ofzo.

Wat ik minder vind is spelen voor kletsers ipv dansers. Ik kan er niks van zeggen, want een bal bestaat voor mij ook voor +- de helft uit kletsen. En zo hoort het ook , een bal is tenslotte een sociale aangelegenheid en gezlleigheid is minstens zo belangrijk als dansen, maar het is wel een stuk minder leuk spelen voor kletsers omdat die meestal helemaal niet luisteren naar wat je doet ;-)

Verder merk ik dat wij met Sidaro het probleem hebben dat dat Groningen toch wat uit het centrum van de balfolk wereld ligt, waardoor we eigenlijk alleen op ons 'eigen' bal spelen ( de reistijd/kosten worden al snel te hoog om vaak elders te spelen). Dit heeft tot gevolg dat het spelen er toch vaak een beetje bij hangt naast het organiseren, en we meestal niet echt de tijd kunnen nemen om echt lekker te spelen. Verder komen de dansers natuurlijk altijd voor de hoofdact van de avond, en de huisband kennen ze meestal al wel, waardoor de verhouding kletsers dansers verschuift richting kletsers. Desondanks vermaak ik me nog altijd prima, maar ik heb wel het gevoel dat de strakheid van onze bal set wat onder deze factoren lijdt.

We moeten maar weer eens een ongeorganiseerd balletje houden en lekker voor onszelf klooien zonder organisatie stress. Het weer is er wel weer naar :biggrin:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 21, 2009 12:04 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
martijnv schreef:
We moeten maar weer eens een ongeorganiseerd balletje houden en lekker voor onszelf klooien zonder organisatie stress. Het weer is er wel weer naar :biggrin:

Helemaal voor!!! :biggrin: :applause: :dancing:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 21, 2009 11:33 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
martijnv schreef:
Verder merk ik dat wij met Sidaro het probleem hebben dat dat Groningen toch wat uit het centrum van de balfolk wereld ligt, waardoor we eigenlijk alleen op ons 'eigen' bal spelen.

OK Martijn, kom gewoon met de hele bubs van Sidaro lekker op het Mokumbal van 6 juni a.s. spelen. Skizzo en ik zorgen voor de warme hap vooraf, consumptiebonnen tijdens en warme handdruk plus envelopje met inhoud na afloop en met een beetje goeie wil komen jullie wel uit de kosten. Blijven slapen binnen berijdbare contreien van Mokum is ook geen enkel probleem (spaart alweer een spansontbijt uit!). En jullie kunnen weer eens wat ontwikkelingswerk in het centrum van bal folk verrichten en spelen voor een publiek dat nog nooit van spansen heeft gehoord. :devilish:

Deal?

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 22, 2009 11:01 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
flimmie schreef:
Deal?

Lijkt me een goed plan ;-)

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 22, 2009 11:37 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
flimmie schreef:
.....warme handdruk plus envelopje met inhoud na afloop en met een beetje goeie wil komen jullie wel uit de kosten. Deal?


Komen wij wel uit de kosten??!! :raisedeyebrow:

't is te hopen dat júllie wel uit de kosten komen! (We doen het niet voor minder dan Balbrozijn natuurlijk. :devilish: :wink:)

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 22, 2009 2:10 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
tourdion schreef:
(We doen het niet voor minder dan Balbrozijn natuurlijk. :devilish: :wink:)

Begrijpelijk, begrijpelijk.
Gelukkig hebben we Hot Griselda, Pennec en Bertrand, Chardon en Surpluz de afgelopen keren kort kunnen houden, dus we hebben een riante buffer voor jullie gereserveerd :devilish:

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 22, 2009 4:09 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
flimmie schreef:
tourdion schreef:
(We doen het niet voor minder dan Balbrozijn natuurlijk. :devilish: :wink:)

Begrijpelijk, begrijpelijk.
Gelukkig hebben we Hot Griselda, Pennec en Bertrand, Chardon en Surpluz de afgelopen keren kort kunnen houden, dus we hebben een riante buffer voor jullie gereserveerd :devilish:

:laughing: :applause: :applause:

Precies. Eigen Spans Eerst! :devilish:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 02, 2009 12:07 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Ik merk dat wanneer ik dans, ik juist op zoek ben naar alle kleine dingen in de muziek om die mee te nemen in het dansen. Natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die niet luisteren, en eigenlijk aan een grote trommel die de maat mept meer dan genoeg hebben, maar er zijn waarschijnlijk meer gekken die echt luisteren.

Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 02, 2009 12:35 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
frank schreef:
Ik merk dat wanneer ik dans, ik juist op zoek ben naar alle kleine dingen in de muziek om die mee te nemen in het dansen.

Ja, precies, dat doe ik zelf ook (behalve als het zo lawaaiig is dat je het niet kunt horen, maar dan ga ik voor het podium dansen).
Je kunt vaak ook merken of je met een muzikant danst of niet. Sommige dansers doen bepaalde variaties op momenten die ik totaal niet bij de muziek vind passen (en dat zijn dan meestal mensen die zelf geen muziek maken).

Frank schreef:
Natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die niet luisteren, en eigenlijk aan een grote trommel die de maat mept meer dan genoeg hebben, maar er zijn waarschijnlijk meer gekken die echt luisteren.
Laten we ons als muzikanten dan maar daar op richten ;~)
Kan me van het laatste bal in Utrecht ook herinneren dat ik een hele lange scottish (geloof ik) met Telenn danste, terwijl Cooper nog voor een handvol dansers dansten en dat er (in mijn beleving in elk geval) veel interactie was tussen ons dansen en zijn spelen.
Was leuk :~)

Dat speelt het fijnst en dat danst het fijnst, als er veel interactie is.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling