mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo apr 28, 2024 11:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 13, 2009 10:34 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
campie schreef:
Met de metronoom: je hoort en en dan had je het al moeten doen.
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat moet oplossen. :blush:

Analyseren op welke noten van de melodie de tel zit. Dat dan heel langzaam spelen, totdat je lichaam het weet :luck:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2009 9:32 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
l'improviseur schreef:
0.o door al het gepraat over de metronoom op het muziekanten forum heb ik nu toch wel een beetje een bijpassend stukje gevonden.
geniet er van
http://www.youtube.com/watch?v=xpcUxwpOQ_A

:~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2009 11:21 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
campie schreef:
Ja, in mijn zelfgebouwde metronoom kan ik heel snel aangeven of ik accenten op de afterbeat wil horen. Maar hoe dan ook blijft het erg moeilijk om precies op het juiste moment met de muziek te beginnen.
Net als met fotograferen: je ziet het en dan druk je de ontspanknop in (te laat). Met de metronoom: je hoort en en dan had je het al moeten doen.
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat moet oplossen. :blush:
dat heb ik dus ook. Daarom wil een een metronoom met een wijzer. Waar je niet alleen kunt horen en zien dat hij er is, maar ook kunt zien dat hij 'er bijna is'.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 22, 2009 10:04 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
martijnv schreef:
Daarom wil een een metronoom met een wijzer. Waar je niet alleen kunt horen en zien dat hij er is, maar ook kunt zien dat hij 'er bijna is'.

Misschien dat ik een langzaam uitstervende toon/geluid kan omkeren als signaal.
Dat brengt me op een idee :idea:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 22, 2009 10:57 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Als je met een bassist samenspeelt (of percussie), moet je toch op op de tel van diegene kunnen spelen? :luck:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 22, 2009 11:05 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
zeerover schreef:
Als je met een bassist samenspeelt (of percussie), moet je toch op de tel van diegene kunnen spelen? :luck:

En hoe metronoom-precies is die muzikant dan ?

Nou ja, als je veel met iemand samenspeelt, groeien de afwijkingen en onnauwkeurigheden wel weer naar elkaar toe. :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 22, 2009 11:13 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
campie schreef:
En hoe metronoom-precies is die muzikant dan?
Dat maakt niet uit op het moment van samenspelen. Als het niet goed is moet diegene daar natuurlijk aan werken of je kan ervoor kiezen niet meer met die bassist of percussionist samen te spelen :~)
Maar als je met meerdere mensen samenspeelt en er is een ritme-instrument bij, dan is het wel het gebruik (voor zover mijn ervaring) dat diegene de tel aangeeft die voor iedereen de tel is.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 22, 2009 5:07 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 8:55 am
Berichten: 1169
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
In de praktijk kan dat ook nogweleens het hardst klinkende instrument, of meest dominante muzikant (of een combi van die 2) zijn ;)

Het gebeurt vrij veel met pop(rock)muziek dat een drummer een clicktrack op zijn koptelefoon heeft, zodat hij het hele nr strak blijft spelen. Dat is een redelijk goed voorbeeld van metronoom-precies :idea: Dan moet de band natuurlijk wel braaf volgen, anders wordt die drummert volslagen mesjogge.

_________________
¡Hell Yeah!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 17, 2009 11:02 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di dec 15, 2009 5:03 pm
Berichten: 90
Voor alle mensen die te lui/blut zijn om een metronoom aan te schaffen: www.webmetronome.com . Wellicht een handige tip?

Ik heb zelf eigenlijk nog niet zo heel veel zin om er geld aan uit te geven en het werkt op het moment nog prima voor mij. Je kunt er accenten op aangeven (of juist helemaal geen), de snelheid aanpassen etc. en dat helemaal gratis en tot zover ik weet zonder advertenties (maar ik heb adblockplus dus misschien blokt 'ie ze ook wel).

Ik heb alle jaren dat ik harples had zo veel mogelijk geprobeerd om een metronoom te vermijden - mijn docente gaf het dus uiteindelijk ook maar op - maar sinds ik dit jaar weer begonnen ben, ben ik toch ook maar aan de metronoom gegaan. Het voelt nu ook wel goed om het eindelijk een beetje onder de knie te krijgen - ik kon nooit met dat ding mee blijven spelen maar na een maandje oefenen gaat het al heeel wat beter dan eerst ;).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 18, 2009 12:26 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 08, 2009 10:59 am
Berichten: 79
Woonplaats: Wageningen
Laatst voor het eerst met de band met een metronoom geoefend om onze ritmevastheid te oefenen, bleek nog best lastig, aangezien we meer gewend zijn om de gitaar te volgen dan de metronoom en als de gitaar verkeerd ging we meteen met z'n allen naast de metronoom zaten. Later ging het wel beter, nadat we de electrische metronoom van Wouter aan z'n stereo hadden gehangen en we ons beter konden focussen op het bliebje. Uiteindelijk was ik er redelijk tevreden over en gaan we meer oefenen met metronoom!

Wat betreft het beginnen. Veel nummers hebben ook nog eens een opmaat, dus gewoon in je hoofd meetellen en dan beginnen als je denkt dat het moet. Meestal komt dat wel uit (denk ik)

Tim

_________________
Een dag zonder muziek
is een dag niet geleefd


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling