mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 2:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Oefenen met metronoom
BerichtGeplaatst: do mei 28, 2009 7:56 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
tourdion, in te-koop-topic schreef:
Waanzin! Een echte metronoom! die doe je toch niet weg voor zo'n irritant japans geval op batterijen. :angry:

Ik vind 'm regelmatig te zacht en wil graag één waar je de accenten bij aan kan geven.
'k heb soms ruzie met bepaalde bourrées, en dan lijkt het me fijn om de accenten te kunnen instellen. Dat ie accenten geeft op 1 en 3 bijvoorbeeld. Of alleen op 1.
'k heb nu één besteld waarbij dat schijnt te kunnen.

Zijn er eigenlijk mensen die een metronoom gebruiken bij het repeteren? Ik heb de Wittner gekocht na de workshop bij Wouter Vandenabeele die aanraadde om snelle nummers (met lastige loopjes) met een metronoom te oefenen. Eerst zo langzaam dat zelfs de lastige loopjes lachwekkend makkelijk zijn. Dan elke dag één tikje sneller. Dat is zo weinig dat je het niet merkt en op die manier kan je uiteindelijk een snel, lastig nummer strak spelen, zonder gehaast te klinken.

Ik ben er wel mee bezig geweest en het lijkt wel te werken, alleen heb ik dus soms moeite om 'm te horen. Die digitale heeft ook een uitgang voor oordopjes.

Milleret en Pignol zweren ook bij het gebruik van een metronoom. Ik heb hun lesboeken (deel 2 en 3) en kom straks bij het hoofdstuk: gebruik van een metronoom ;~)

Grappig trouwens dat ik met scottishen oefenen tegenwoordig moeite heb om met de metronoom te spelen als ie op de 1 en de 3 tikt. Speel liever als ie op de afterbeat tikt. Maar ja, de 1 is ook wel weer belangrijk..
Dat lijkt me dan ook weer fijn bij een digitale. Dat ie hard piept op de afterbeat en zacht op de gewone tel.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 28, 2009 9:00 am 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 10, 2007 3:32 pm
Berichten: 87
Woonplaats: Enschede!
Voor mij wisselt het of ik graag met metronoom speel. De mijne is overigens digitaal; het is misschien niet sfeervol, maar wel heel erg fijn.

Waar ik met een metronoom tegen aan loop is dat het niet mogelijk is tijdens je liedje te versnellen of langzamer te gaan spelen - iets wat ik als opbouw van het nummer graag doe. Ik heb er nog niet goed naar gekeken, maar misschien is dat nog wel te verhelpen (mijn metronoom is onderdeel van de drumcomputer van mijn gitaareffectendoos; ik zou het expressiepedaal er misschien aan kunnen koppelen als ik het ding programmeer).

Maar waar ik vooral van houd in een metronoom is wat je zegt: het is zo'n makkelijke opbouw naar het spelen van moeilijke nummers. Je leert het stuk heel goed strak te spelen, wat ik erg belangrijk vind als je met gitaar iemand begeleidt.

Nu ik er over nadenk speel ik al heel lang met metronoom. Indirect, dat wel. Halverwege de middelbare school ben ik het programma Guitar Pro gaan gebruiken om tabulatuur uit te lezen en af te kunnen spelen. Vanaf het begin heb ik de loop-met-tempoverhoging gebruikt om stukken in te studeren.

In conclusie: ik hou van metronomen! Digitaal is veel veelzijdiger dan een analoge. Daar staat tegenover dat een analoge metronoom veel mooier is en geen batterijen opeet of lichtnet nodig heeft.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 28, 2009 9:23 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Hi hi, ik haat metronomen! Ik ben er vroeger op harples te veel mee gepest (toen ik nog vreselijke dingen als canon in D van Pachelbel moest spelen... :crying: ).
Je spieren hebben een goed geheugen, maar in dat geheugen wordt niet de snelheid waarme je een stuk speelt opgeslagen...dus als je iets helemaal perfect langzaam kan spelen, dan zal je merken dat je het ook sneller kan spelen. Ik oefen vaak moeilijke stukken terwijl ik tv kijk. Als ik het dan goed kan spelen, dan zal het tijdens een optreden (met veel afleiding) ook goed gaan. En, maar dat vind ik nog erg moeilijk, een gesprek voeren terwijl je een moeilijk stukje oefent...
MAAR...dan voordat ik aan die trucen begin, kan ik het dus technisch op een traag tempo perfect spelen...

Maar...ik ben wel benieuwd naar die van jou, Zeerover...misschien ben ik dan zo om en is het volgende bericht dat ik van metronomen houd, Je weet het niet. ;)

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 28, 2009 12:11 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
zeerover schreef:
Ik vind 'm regelmatig te zacht en wil graag één waar je de accenten bij aan kan geven.
'k heb soms ruzie met bepaalde bourrées, en dan lijkt het me fijn om de accenten te kunnen instellen. Dat ie accenten geeft op 1 en 3 bijvoorbeeld. Of alleen op 1.
'k heb nu één besteld waarbij dat schijnt te kunnen.

misschien is het een klarinet/fluit ding, maar ik kan de electronische vaak niet horen, of ik moet ze echt keihard zetten, zodat het onaangenaam wordt.

Op een of andere manier is tik/tak beter boven klarinet uit te horen dan piep. Je hebt tegenwoordig ook electronische die tak zeggen ipv piep. Ik hoop dat je zoeen besteld hebt. Maar misschien is dat met trekzak geen probleem. Een groot nadeel van de electronische vind ik ook dat ze (meestal) geen visuele feedback geven, behalve op de tel een knipper. Je kan dus niet aan het aparaat dien dat hij bijna gaat piepen, vooral bij langzame stukken vind ik het bij een metronoom altijd prettig dat je tussen de tellen ook nog een idee hebt waar je zit. Op een of andere manier maakt dat het makkelijker om de tiktaks te volgen.

Ik persoonlijk zou even wachten met je analoge verkopen tot je de electronische hebt geprobeerd. Misschien is het wel prettiger om ze beide te hebben.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 28, 2009 10:07 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
In plaats van een metronoom gebruik ik de computer.
Deun in mijn muziekprogramma en dan stel ik een lage snelheid in.
Maar ook kan ik zo instellen dat ik na elke doorgang de snelheid met een x-percentage verhoog. Zodra ik niet meer goed mee kan, schroef ik de boel voor de helft terug en ga weer opnieuw. En zo vervolgens.

Lullig alleen dat ik een persoonlijke bovengrens heb die beneden het jig-niveau ligt. :blush:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr mei 29, 2009 5:35 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
martijnv schreef:
zeerover schreef:
Ik vind 'm regelmatig te zacht en wil graag één waar je de accenten bij aan kan geven.
'k heb soms ruzie met bepaalde bourrées, en dan lijkt het me fijn om de accenten te kunnen instellen. Dat ie accenten geeft op 1 en 3 bijvoorbeeld. Of alleen op 1.
'k heb nu één besteld waarbij dat schijnt te kunnen.

misschien is het een klarinet/fluit ding, maar ik kan de electronische vaak niet horen, of ik moet ze echt keihard zetten, zodat het onaangenaam wordt.

Op een of andere manier is tik/tak beter boven klarinet uit te horen dan piep. Je hebt tegenwoordig ook electronische die tak zeggen ipv piep. Ik hoop dat je zoeen besteld hebt. Maar misschien is dat met trekzak geen probleem. Een groot nadeel van de electronische vind ik ook dat ze (meestal) geen visuele feedback geven, behalve op de tel een knipper. Je kan dus niet aan het aparaat dien dat hij bijna gaat piepen, vooral bij langzame stukken vind ik het bij een metronoom altijd prettig dat je tussen de tellen ook nog een idee hebt waar je zit. Op een of andere manier maakt dat het makkelijker om de tiktaks te volgen.

Ik persoonlijk zou even wachten met je analoge verkopen tot je de electronische hebt geprobeerd. Misschien is het wel prettiger om ze beide te hebben.


Ik vind de piepjes van de electronische ook te zacht. En versterken maakt het geluid onaangenaam. Van het instellen van accenten zou ik me niet al te veel voorstellen. Al is het wel handig als je een onderscheid hebt tussen een wals en een 4-kwartsmaat.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 29, 2009 5:46 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Als ik echt een metronoom nodig heb die - zoals bij een 5/8 - een tik geeft op de 1 en op de 4, dan maak ik er snel een in mijn muziekprogramma. Geluiden kan ik zelf kiezen, evenals de geluidssterkte.
In ieder geval geen extra kosten. De enige beperking is dat je ervoor aan huis bent gebonden (tenzij een laptop). Maar wie neemt nou zijn metroneem moo op reis?

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 29, 2009 6:12 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
een metronoom is voor freaks.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 29, 2009 6:21 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
tourdion schreef:
een metronoom is voor freaks.


Hallo freak. :biggrin:

tourdion schreef:
Ik vind een analoge metronoom veel prettiger werken, doe mij 'm maar. (2 biertjes).

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 29, 2009 8:04 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Als ik een dansmelodie speel, met name een Scottish of een Bourrée, vind ik het erg lekker om sommige noten wat sneller of langzamer te spelen om zo een lekkere cadans te krijgen.

Natuurlijk moet je als je dat doet verderop in de melodie weer compenseren maar mijn ervaring is dat het voor dansers erg prettig is. Aangezien bijvoorbeeld bij een 2/4 bourrée het accent van de 2 net iets verschoven ligt. Op een draailier is dit goed te merken, deze sla je zo gezegt niet op 6u maar eerder rond 7en.

Mijn punt. Mijn ervaring is dat je van een metronoom nogal "statisch" gaat spelen ipv lekker vrij. Hebben meer mensen dit?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 29, 2009 8:47 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
méchant schreef:
Mijn punt. Mijn ervaring is dat je van een metronoom nogal "statisch" gaat spelen ipv lekker vrij. Hebben meer mensen dit?
Met een scottish wel een beetje. Ik oefen dan beide. Maar volgens mij moet het wel kunnen om vrij te spelen over de tellen heen. Vrij en strak moet samen kunnen.

Maar Milleret en Pignol zweren dus bij oefenen met metronoom en die spelen toch ritmisch erg vrij en swingend (en tegelijk retestrak).

@campie: de fransosen uit m;n groep in Normandië hadden een metronoom mee en gebruikten die ook bij het oefenen (freaks ;) )

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 29, 2009 8:53 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
méchant schreef:
Als ik een dansmelodie speel, met name een Scottish of een Bourrée, vind ik het erg lekker om sommige noten wat sneller of langzamer te spelen om zo een lekkere cadans te krijgen.

Natuurlijk moet je als je dat doet verderop in de melodie weer compenseren maar mijn ervaring is dat het voor dansers erg prettig is. Aangezien bijvoorbeeld bij een 2/4 bourrée het accent van de 2 net iets verschoven ligt. Op een draailier is dit goed te merken, deze sla je zo gezegt niet op 6u maar eerder rond 7en.

Mijn punt. Mijn ervaring is dat je van een metronoom nogal "statisch" gaat spelen ipv lekker vrij. Hebben meer mensen dit?

Nou, wat ik als metronoom gebruik laat mij inderdaad in de kortste keren horen wat voor een statisch ding het is. Zodra ik de melodie beheers en mijn ritme over de metronoom heen hoor afwijken van de strakheid, begin ik tevreden te raken. Ik vind het wel boeiend te merken dat je zelf je afwijkingen meestal goed compenseert. Het lijkt erop dat er wellicht in de mens zelf ook een soort metronoom zit waar je zelf omheen speelt.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 29, 2009 8:57 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ik gebruik een metronoom dus om moeilijke stukken (met lastige loopjes) geleidelijk op snelheid te krijgen zonder te gaan raffelen. Alleen moet ik daar consquenter in oefenen...

En als ik een stuk heb, wat echt rare ritme-stukken heeft en waar ik moeite heb om in de kadans te blijven. Dat gebeurt niet vaak (dankzij de innerlijke metronoom), maar soms verzinnen componisten een ritme in de melodie die niet past bij mijn metronoom en waardoor ik een tel in een maat erbij prop. Ik heb dat vooral met mooie, maar lastige bourrées.

En da''s toch niet de bedoeling: een tel erbij proppen. Dus vandaar dan de metronoom.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 29, 2009 9:14 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 18, 2003 8:10 pm
Berichten: 81
Woonplaats: Amersfoort
Ik vind oefenen met metronoom vooral fijn om mijn innerlijke metronoom te trainen. Daarnaast tik ik tijdens het spelen mee met de cadans (dankjewel Willem Schot!). In het begin ging mijn voet mee met mijn vingers, maar na veel oefenen heb ik veel houvast aan mijn voeten. Bij een bourree tik ik 1 en 3. Of bij een wals in elf tijden maak ik onderscheid tussen de 3 en de 2. Dus naar verloop van tijd nemen mijn voeten de plek in van de metronoom.

_________________
luctor et emergo


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 29, 2009 9:30 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
cajonneke schreef:
Ik vind oefenen met metronoom vooral fijn om mijn innerlijke metronoom te trainen. Daarnaast tik ik tijdens het spelen mee met de cadans (dankjewel Willem Schot!). In het begin ging mijn voet mee met mijn vingers, ..

Ja, dat heb ik ook. Als de melodie simpel is, gaat het goed, maar bij lastige stukken doet m'n voet iets anders. :cow:

Ik vond het altijd wat onzin om te kunnen (dacht altijd "ik heb toch m'n innerlijke metronoom?") maar ik heb nu zoveel goede muzikanten het zien doen... En vooral muzikanten die ritmische erg goed en swingend zijn. Dus ik probeer het nu toch.

jonneke schreef:
...maar na veel oefenen heb ik veel houvast aan mijn voeten. Bij een bourree tik ik 1 en 3. Of bij een wals in elf tijden maak ik onderscheid tussen de 3 en de 2. Dus naar verloop van tijd nemen mijn voeten de plek in van de metronoom.
Goed om te weten, weer een stimulans om die voeten toch te blijven oefenen.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling