mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 10:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 01, 2009 7:17 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
zeerover schreef:
Ja, dat heb ik ook. Als de melodie simpel is, gaat het goed, maar bij lastige stukken doet m'n voet iets anders. :cow:

En vooral als ik ritmisch andere dingen doe, gaat m'n voet mee.
Maar het begint nu (met een bepaalde ritmische variatie) te komen dat ik stug door kan stampen :cool:

De metronoom is ondertussen binnen en behoorlijk luid. Het is een Korg KDM-2 en je kunt uit drie verschillende geluiden kiezen en hij heeft een cylindervormige speaker die extra luid is.
Verder kan je instellen wat de maatsoort is (1/2, 1/3, 1/4, etc.) maar heeft ie ook een aantal standaard ritmes, zoals een 3/4 met accent op 1 en 3.

Afbeelding

Ik heb er gisteren uitgebreid mee zitten repeteren, maar langer dan een half uur gaat niet, want dan wordt ik echt leip van dat getik en geboink en gepiep. En van het geflikker. Hij heeft ledlampjes die meebliken met de maat. Rood op de één, groen op de andere tellen. Het lijkt wel te helpen om ook visueel een ritme te hebben, maar ook daar wordt je na een half uur een beetje raar van...

Maar goed, half uur oefenen met metronoom en daarna gewoon, lijkt me ook niet verkeerd.

http://www.korg.com/Product.aspx?pd=210

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 01, 2009 9:12 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Wat is dit voor megalomaan apparaat? Het lijkt wel een kruising tussen een drumcomputer en een hartslagmeter. Geen wonder dat je leip wordt. :sick:

Qua techniek en uitstraling is dit ding het complete tegendeel van een trekzak. Uiterst betreurenswaardig..... :sad::

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 01, 2009 10:41 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 8:55 am
Berichten: 1169
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
tourdion schreef:
Wat is dit voor megalomaan apparaat? Het lijkt wel een kruising tussen een drumcomputer en een hartslagmeter. Geen wonder dat je leip wordt. :sick:

We are Korg, résistance is futiel, you will be assimilated. :devilish:

Ik heb nooit met metronoom geoefend, maar het lijkt me wel 'n hele goede oefening. Met opnemen gebruiken we ook altijd piepjes en bloenkjes... daar kun je inderdaad helemaal tureluur van worden. Maar het houd alles wel strak :)

_________________
¡Hell Yeah!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 11:34 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
verzet is zinloos, je wordt geassimileerd...... :crying:

Klopt! geïnspireerd door dit boeiende topic heb ik mijn metronoom merk 'Intelli' er ook eens bijgepakt.

En wat bleek. Als ik een scottische tempo instelde van ongeveer 140 (een te langzame scottische) was mijn neiging om te versnellen onbedwingbaar en moest ik steeds opnieuw me aanpassen aan het tel intellect uit Korea.

Kortom: ik moet toegeven dat het een goede oefening is om af en toe eens met een medogenloos strakke metronoom te oefenen.

Nederigheid dat is wat wij leren van deze kleine piepdoosjes..... :blush:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Danstempo
BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 11:46 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Na een hilarische ervaring op TEEU (ik speelde een jig in blijkbaar het tempo van een slaapmazurka voor de dansers) wil ik nu informatie over het tempo waarin de verschillende dansen behoren te worden gespeeld.

Wel handig voor mij als daarbij een onder- en een bovengrens wordt aangegeven. (van de schrik sloeg ik daarna op hol bij een wals in vijven en liet ik de dansers ademloos achter.)
:biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 1:55 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Interessante vraag Campie. Dat daar nog niet eerder over gediscussieerd is op dit forum!

Ik heb voor mijzelf even bekeken wat prettig speel en dansbaar is met een onder en bovengrens. En ik kom op de volgende tempi:

Scottische: 160 - 174
Wals: 138 - 192
Mazurka: 92 - 112
Bourrée 4/4: 120 - 148
Bourrée 3/4: 162 - 192
Polka: 114 - 128
5/4 wals: 162 - 174
Cercle en Jig: 112 -132

Waarbij ik aanteken dat ik bij de cercle en jig de metronoom instel op 2/4 dat speelt het prettigst omdat ik dan bij elke tik een basnoot kan spelen. Wil je het doen in 6/8 zoals het altijd genoteerd wordt dan moet je mijn getallen vermenigvuldigen met anderhalf zodat je uitkomt op een tempo van rond de 180. Maar dat speelt niet lekker mee op de metronoom als je dat instelt.

Ben benieuwd wat jullie vinden....

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 3:02 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ja Tour, ik ben oud genoeg om met nieuwe dingen te komen. :laughing:

Ik heb bij informatie over Australische Bal(folk)muziek gezien dat ze daar het tempo anders noteren. Daar werken ze met 'x' maten per minuut. Ook een helder systeem. Zeker als je even verder kijkt dan de neus lang is en 5/8 7/8 en 11/8 als walsen ziet langskomen.

Ik ga dat boekje eens even opzoeken. En dan praten we wel weer verder. :dancing:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 4:44 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
(Grrrr.... net een uitgebreide reactie geschreven, start m'n PC opeens opnieuw op, alles weer kwijt.... :devilish: )

Vroeger als klein meisje had ik een hekel aan de metronoom. Ergens in mijn puberteit ben ik hem toch gaan waarderen. Zodanig dat ik op m'n 16e een maand kledinggeld investeerde in een van de eerste elektronische metronomen, omdat ik voor een half jaar naar Amerika zou gaan en niet de grote houten metronoom van m'n ouders mee kon nemen. Ik heb toen expres een metronoom met een tik-geluid uitgezocht omdat ik de piep-metronomen onduidelijk vond. Mijn metronoom heeft ook een rood lampje dat knippert en de optie om alleen het lampje te zien zonder de tik. Ik kijk nooit naar het lampje, want daar kan ik niet mee overweg. Dat zou ook aan mijn ogen kunnen liggen.

Ik oefen nu graag met metronoom om deunen strak te krijgen. Ik merk dat als ik een deun voor het eerst met metronoom speel, dat ik de neiging heb om snelle noten relatief te snel te spelen. Door het oefenen met metronoom komt er veel meer rust in mijn spel. Daarbij gebruik ik ook de truc om langzaam het tempo op te voeren. Juist die rust zorgt er vervolgens voor dat ik veel meer vrijheid voel om ritmisch te variëren (sommige tellen relatief lang of kort, passend binnen een maat). Ik heb dus niet de ervaring van Méchant dat het spelen met metronoom mijn spel statisch maakt. Juist het omgekeerde!

Bij jigs en cercles laat ik mijn metronoom soms 6 tikken doen in een 6/8 maat om ritmische trucjes zoals een driedeling (2/8 + 2/8 + 2/8) helemaal goed te krijgen. Als ik dan weer terug schakel naar 2 tikken in een 6/8 maat, merk ik dat alles beter op z'n plek valt.

Sinds ik folkmuziek speel, zou ik graag ook een metronoom hebben die accenten kan geven. Vooral een accent op de 1 en 3 in een driekwartsmaat zou ik heel fijn vinden. Maar bijvoorbeeld ook op de 1 en 4 in een vijfkwartsmaat. Vooral om te voorkomen dat ik per ongeluk extra tellen aan maten toevoeg, of om te checken of improvisaties nog passen bij het ritme van de dans. Ik ben daarom heel benieuwd naar Zeerover haar nieuwe speeltje! :battingeyelashes:

De vraag over welk metronoomnummer nu fijn is voor een scottisch had ik al eerder op het forum gesteld, maar dat was in een ander verborgen mota-forum (ja, er zijn er meer :wink: ) en daar had ik nog geen reactie op gehad. :peace: Ik zal thuis eens kijken wat mijn ervaring is met de nummers die Tour hier heeft gepost. Vind ik een leuk onderwerp! :dancing:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 4:57 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Kikker schreef:
[....., maar dat was in een ander verborgen mota-forum (ja, er zijn er meer :wink: )


Wat ! Hoe durf je!
Ik eis onmiddelijke toegang!
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 5:13 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Cooper schreef:
Kikker schreef:
[....., maar dat was in een ander verborgen mota-forum (ja, er zijn er meer :wink: )


Wat ! Hoe durf je!
Ik eis onmiddelijke toegang!
W

"A man must be both stupid and uncharitable who believes there is no virtue or truth but on his own side."
:laughing: :laughing: :laughing:

Tijd voor een nieuw onderschrift :raisedeyebrow:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 6:31 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Kikker schreef:
Mijn metronoom heeft ook een rood lampje dat knippert en de optie om alleen het lampje te zien zonder de tik. Ik kijk nooit naar het lampje, want daar kan ik niet mee overweg. Dat zou ook aan mijn ogen kunnen liggen.


Een lampje wat knippert op de tel is vrij nutteloos naar mijn idee. Ik heb ergens gelezen dat het verwerken van visuele informatie veel langzamer gaat (in de hersenen) dan audio. Dan is een lampje op de tel natuurlijk altijd te laat.

Ik vind van een analoge metronoom wel fijn dat je aan de wijzer kunt zien dat de tel 'eraan komt'.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 6:33 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Cooper schreef:
Kikker schreef:
[....., maar dat was in een ander verborgen mota-forum (ja, er zijn er meer :wink: )


Wat ! Hoe durf je!
Ik eis onmiddelijke toegang!
W


Tja, dat kan alleen maar als je geen morele bezwaren hebt tegen minirokjes en blote voeten tijdens optredens op het euro visie song festival...

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 6:41 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
En natuurlijk een paarse stropdas. :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 9:19 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
en paarse nagellak :laughing:

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 10:28 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
telenn gwad schreef:
Cooper schreef:
Kikker schreef:
[....., maar dat was in een ander verborgen mota-forum (ja, er zijn er meer :wink: )


Wat ! Hoe durf je!
Ik eis onmiddelijke toegang!
W


Tja, dat kan alleen maar als je geen morele bezwaren hebt tegen minirokjes en blote voeten tijdens optredens op het euro visie song festival...


Geen enkele morele bezwaren hier tegen. Zolang het maar om anderen gaat dan mij ;-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling