mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 2:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 10:29 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
campie schreef:
Cooper schreef:
Kikker schreef:
[....., maar dat was in een ander verborgen mota-forum (ja, er zijn er meer :wink: )


Wat ! Hoe durf je!
Ik eis onmiddelijke toegang!
W

"A man must be both stupid and uncharitable who believes there is no virtue or truth but on his own side."
:laughing: :laughing: :laughing:

Tijd voor een nieuw onderschrift :raisedeyebrow:


Ik vermoed dat je de ironie al wel in zag, toch?
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 10:47 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
martijnv schreef:
Kikker schreef:
Mijn metronoom heeft ook een rood lampje dat knippert en de optie om alleen het lampje te zien zonder de tik. Ik kijk nooit naar het lampje, want daar kan ik niet mee overweg. Dat zou ook aan mijn ogen kunnen liggen.


Een lampje wat knippert op de tel is vrij nutteloos naar mijn idee. Ik heb ergens gelezen dat het verwerken van visuele informatie veel langzamer gaat (in de hersenen) dan audio. Dan is een lampje op de tel natuurlijk altijd te laat.

Ik vind van een analoge metronoom wel fijn dat je aan de wijzer kunt zien dat de tel 'eraan komt'.


Je kunt op zo'n lampje ook anticiperen, net als op zo'n heen en weer slingerende wijzer. Meestal is er ook een groen lampje dat elke tel weergeeft en dan het rode lampje de 1. :idea:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 02, 2009 10:59 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
tourdion schreef:
Je kunt op zo'n lampje ook anticiperen, net als op zo'n heen en weer slingerende wijzer. Meestal is er ook een groen lampje dat elke tel weergeeft en dan het rode lampje de 1. :idea:

(Ja, dat lampje is leuk :biggrin:)

De eerste keer dat ik voor zo'n ouderwetse metronoom zat, kon ik niet besluiten of ik zou beginnen op de tik naar links of de tik naar rechts. De hele tijd zat ik met mijn kop heen en weer te bewegen of het een tenniswedstrijd was.
Hoezo anticiperen?
Uiteindelijk heb ik de metronoom nog maar weer eens opgewonden en de slinger vastgezet. :sick:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 03, 2009 9:32 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Verwijderd wegens off-topic. :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Laatst bijgewerkt door campie op wo jun 03, 2009 12:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 03, 2009 12:04 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Wel een beetje ontopic blijven :streng:

En netter quoten, 'k heb net als een echte strenge moderator, Campie's bericht ingekort. Een halve pagina quote met één grapje...

Niet zo lui quoten, jullie! :angry:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 03, 2009 12:13 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
zeerover schreef:
Wel een beetje ontopic blijven :streng:

En netter quoten, 'k heb net als een echte strenge moderator, Campie's bericht ingekort. Een halve pagina quote met één grapje...

Niet zo lui quoten, jullie! :angry:


:raisedeyebrow: Als ik naar het Muzikantenforum kijk, staat daar "Geen moderator" :biggrin:
Maar ik buig mijn hoofd nederig voor het bevoegd gezag.
:peace:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 03, 2009 1:21 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
zeerover schreef:
cajonneke schreef:
Ik vind oefenen met metronoom vooral fijn om mijn innerlijke metronoom te trainen. Daarnaast tik ik tijdens het spelen mee met de cadans (dankjewel Willem Schot!). In het begin ging mijn voet mee met mijn vingers, ..

Ja, dat heb ik ook. Als de melodie simpel is, gaat het goed, maar bij lastige stukken doet m'n voet iets anders. :cow:

Ik ben ook aan het trainen om met m'n voeten mee te tikken. Zeker met polska's probeer ik op de 1 en 3 te tikken, omdat de 2 vaak wat langer is (bijvoorbeeld bij Boda polska's) en oefenen met metronoom dan niet kan. Ik vind het net als Zeerover lastig om niet in de war te raken met tikken. Vooral bij het spelen van syncopen.
Ik leer deunen graag op gehoor aan. Meestal speel ik complexe ritmes dan ook meteen goed, terwijl ik daar van papier vast langer over zou doen. Maar als ik wil oefenen met meetikken met m'n voet heb ik veel behoefte aan bladmuziek. :blush: Op de een of andere manier wil ik graag de visuele check hebben dat de tik van mijn voet inderdaad op de juiste noot in de maat zit. Soms kan ik ook niet zeggen welke noot op welke tel zit als ik een deun op gehoor heb geleerd. Dan is het meer een kadans die ik voel dan dat ik rationeel iets weet over welke noot en welke tel. Als ik dan met bladmuziek de deun tikkend met mijn voet heb geoefend, kan ik daarna zonder bladmuziek goed meetikken.

Ik ben benieuwd of mensen dit herkennen?

Verder hoor ik graag tips voor het voorkomen van kramp bij het tikken met je voet. Tikken jullie alleen zittend of ook staand? Met 1 of 2 voeten? Hoe hou je dan je balans? :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 03, 2009 1:43 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Kikker schreef:
Ik leer deunen graag op gehoor aan. Meestal speel ik complexe ritmes dan ook meteen goed, terwijl ik daar van papier vast langer over zou doen. Maar als ik wil oefenen met meetikken met m'n voet heb ik veel behoefte aan bladmuziek. :blush: Op de een of andere manier wil ik graag de visuele check hebben dat de tik van mijn voet inderdaad op de juiste noot in de maat zit. Soms kan ik ook niet zeggen welke noot op welke tel zit als ik een deun op gehoor heb geleerd. Dan is het meer een kadans die ik voel dan dat ik rationeel iets weet over welke noot en welke tel. Als ik dan met bladmuziek de deun tikkend met mijn voet heb geoefend, kan ik daarna zonder bladmuziek goed meetikken.

Ik ben benieuwd of mensen dit herkennen?

Ja herkenbaar! Marjolijn was wel een ster in het ontleden van een deun op papier zodat complexe ritmes retestrak werden, en dat mis ik wel nu ik niet meer met haar speel, maar het is wel ook een strijd... Op gehoor heb ik inderdaad ritmes veel sneller te pakken!
Kikker schreef:
Verder hoor ik graag tips voor het voorkomen van kramp bij het tikken met je voet. Tikken jullie alleen zittend of ook staand? Met 1 of 2 voeten? Hoe hou je dan je balans? :peace:

Ik kan eigenlijk nog wel wat workshopjes "in de maat spelen" gebruiken, ik speel niet zo netjes als dat ik wel zo willen. Terwijl ik speel ben ik me daar niet eens zo bewust van, maar als ik het terughoor erger ik me er enorm aan. Dus ik weet niet of mijn "tips" heel veel waarde hebben... Maar ik tik wel mee, en dan vaak heel minimalistisch, soms alleen met 1 teen bijvoorbeeld, dan weer met mn voorvoet, dan met mn hak, en zo krijg ik geen kramp! Je kunt soms bijna meedansen met de deun die je zelf speelt!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 03, 2009 6:34 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Kikker schreef:
Ik ben ook aan het trainen om met m'n voeten mee te tikken.
Ik ben benieuwd of mensen dit herkennen?

Verder hoor ik graag tips voor het voorkomen van kramp bij het tikken met je voet. Tikken jullie alleen zittend of ook staand? Met 1 of 2 voeten? Hoe hou je dan je balans? :peace:


Het gevaar van meetikken met je voet, is dat je voet kan liegen...je voet kan meegaan met je onregelmatige spel of (misschien nog wel erger) je spel kan onregelmatig worden van een onregelmatige voet. Ik denk altijd aan wat een docent ooit tegen Stuiter zei...namelijk dat je het gevoel van ritme van je voet, beter in je lichaam kan voelen. De energie die je namelijk in je voet steekt, kan je veel beter rechtstreeks in je instrument stoppen.

Maar...zo'n stokstijve muzikant ziet er niet er appetijtelijk uit...dus ik probeer altijd eerst het ritme in mijn lichaam te voelen, het naar mijn instrument te richten en pas als dat loopt, gaat het naar de voet. Maar dat is meer als extraatje, niet als houvast.

Kramp? Nog nooit last van gehad. Je kan tikken met je hiel of met de bal van je voet...misschien helpt het om daar een verschil in te vinden? Ik tik met de bal van mijn voet...

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 03, 2009 11:29 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Lijntje schreef:
Je kunt soms bijna meedansen met de deun die je zelf speelt!

Ik ben ook een verwoede voetmeetikker. Inmiddels heb ik diverse standjes om mee te tikken maar meer en meer sta ik nu op twee voeten te wiebelen. Dat voelt inderdaad als simpel meedansen.

Het meetikken met de voet is in volksmuziekkringen algemeen geaccepteerd maar bij klassiek opgevoede muzikanten is het uit den boze. En het is ook niet iets dat meteen resultaat oplevert, dus is het een keuze om eraan te beginnen of niet. Bij klassieke muziek horen geen onbedoelde bijgeluiden en voettikken kunnen die natuurlijk snel voortbrengen. Bovendien is een superstrak ritme bij klassieke muziek geen hoofdzaak. Als je ziet hoe een orkestdirigent de maat slaat (zo'n beetje ongeveer, liefst een seconde voor de daadwerkelijke tel) dan is duidelijk dat dansmuziek een andere invalshoek heeft en dat dus andere dingen belangrijk zijn.

Het meetikken is zoiets. Dat gaat door het altijd te doen uiteindelijk onbewust gebeuren, als het ware vanuit je ruggemerg en niet meer vanuit je hersens. Dat automatisme lukt alleen door het vaak te doen, net als je evenwicht bewaren tijdens het fietsen. Maar dan heb je ook wat! Altijd een baken waar je op kunt vertrouwen. Daar kan geen 'innerlijk ritme' tegenop, want dat bestaat zintuiglijk niet. Kadans die je kunt ervaren, is ofwel door te bewegen, ofwel door te luisteren. Kadans zien lukt niet, dus lampjes op de metronoom helpen daarbij niet echt. En proeven en ruiken wil ook niet. Maar als muzikant krijg ik altijd rillingen als de lichamelijke beweging en het gehoor dezelfde kadans oplevert.

We moeten dus wel heilig respect hebben voor mensen die dansmuziek strak en met kadans kunnen spelen zonder mee te tikken. Maar waarschijnlijk missen ze dan het echte 'spansgevoel', die sensatie wanneer je tijdens het spelen geniet van wat je hoort omdat het klopt met je lichamelijke metronoom.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2009 3:15 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 8:55 am
Berichten: 1169
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
tourdion schreef:
Ik heb voor mijzelf even bekeken wat prettig speel en dansbaar is met een onder en bovengrens. En ik kom op de volgende tempi:
.... (ingekort)
Ben benieuwd wat jullie vinden....

Wat ook nog wel eens helpt: de cd opzetten met 'n nummer waarvan je het tempo lekker vindt. Dus stel je vind die ene hanterdro van Triple X een lekker tempo hebben en de hanterdro waar jij mee bezig bent komt kwa feel(swing) in de buurt, dan kun je spieken :idea:
De door jouw genoemde tempi heb ik niet uitgeprobeerd, sorry.

Nét 'n 4/5 melodietje bedacht.. en omdat m'n interne metronoom een beetje in de war raakte maar een 5/4 getikt op m'n loop station. Bij gebrek aan metronoom werkt dat ook (maar is minder secuur en omslachtiger). Was een uitstekend hulp middel en de melodie is af :)

Wbtr tikken.. ik doe het niet bewust. Ik loop wel de ganse dag op tafels en andere dingen te tikken.. ook tijdens films :blush: Soms type in de maat op m'n toetsenbord (nu toevallig niet). Op 't podium slinger ik vooral 'n beetje heen en weer.. niet noodzakelijk in de maat ;)

_________________
¡Hell Yeah!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2009 3:29 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
tourdion schreef:
.....
Wals: 138 - 192
5/4 wals: 162 - 174
....

Als geoefend knieënknarser vind ik dit heel verbazend.
De gewone 3/4 wals heeft een ruime range aan tempi.
Maar de 5/4 wals beweegt zich in een veel smaller gebied (en hoe zit het met 7/8, 8/8 en 11/8 walsen?).
Kan iemand mij uitleggen waarom dat zo is (als Tour tenminste gelijk heeft en niet voortdurend typefouten maakt)?

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2009 4:22 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
De wals heeft idd een ruime range aan mogelijke tempi.

Dansers kunnen zowel uit de voeten met een zeer langzame zwijmel wals als met een snelle wals met veel bier op. Uiteindelijk ligt het met name aan het karakter van het muziekstuk hoe snel je 'm speelt. Niet elke wals wordt er mooier op als je 'm erg langzaam speelt. En omgekeerd geldt het zelfde.

Een 5/4 is naar mijn mening niet meer lekker dansant als ie erg traag gespeeld wordt. Hoewel, als zwiefacher zou ie nog wel vrij traag kunnen maar zo wordt ie op balfolk meestal niet gedaan.
En als een 5/4 echt vlot wordt gespeeld, wat voor de muzikant vaak nog wel lekker is, is ie voor de voetjes van de dansers niet meer te bij te houden.

Dus de extremen die bij een wals nog wel mogelijk zijn vallen af bij een 5/4.

Een vijfkwartswals is eigenlijk een compleet andere dans dan een 3/4 wals. :dancing:

Maar je zou ook kunnen zeggen dat een langzame wals een andere dans is dan een snelle wals....... :raisedeyebrow:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 13, 2009 9:37 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
:~) Grappig, ik heb vaak echt moeite om bij een scottish op de 1 te tikken. M'n voet tikt over het algemeen liever op de afterbeat.
Lijkt me geen probleem toch? Misschien zelfs wel beter, net zoals je bij een bourrée in 3 op de 1 en de 3 tikt en niet op alledrie?

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 13, 2009 10:32 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ja, in mijn zelfgebouwde metronoom kan ik heel snel aangeven of ik accenten op de afterbeat wil horen. Maar hoe dan ook blijft het erg moeilijk om precies op het juiste moment met de muziek te beginnen.
Net als met fotograferen: je ziet het en dan druk je de ontspanknop in (te laat). Met de metronoom: je hoort en en dan had je het al moeten doen.
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat moet oplossen. :blush:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 61 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling