mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo apr 28, 2024 10:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: blij met het forum
BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2009 5:25 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: zo nov 02, 2008 10:03 pm
Berichten: 152
Woonplaats: Venlo - Limburg
Hallo allemaal.

Hier vanuit Venlo heb ik de afgelopen dagen erg veel gelezen in het muzikantenforum en heb heel veel info opgepikt.
Het heeft mij gestimuleerd om mijn viool te laten oppimpen en ben weer toonladders gaan spelen, ja ik heb zelfs boekjes van Hennie Schouten over harmonieleer (die we ooit op het conservatorium moesten bestuderen) uit de oude doos gehaald.
Het maken van een deun en het typeren ervan vind ik boeiend en ook over het improviseren kan ik nog veel leren.
Voor mij is dit muzikantenforum heel nuttig en zal vooral lezend aanwezig zijn. Blijf vooral dus posten en delen!

Zelf heb ik wel wat vragen over muziek opnemen en bewerken. Ik maak gebruik van Audacity en Cubase, maar heb ook een Zoomh4 zonder Nederlandse handleiding. Heeft iemand daar ervaring mee?

Liesje.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: blij met het forum
BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2009 5:32 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Muziekja schreef:
....maar heb ook een Zoomh4 zonder Nederlandse handleiding. Heeft iemand daar ervaring mee?

Liesje.

Je mag die handleiding van mij wel lenen (niet houden) want ik doe het toch uit mijn hoofd (maar dan wel zeer beperkt).

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 06, 2009 11:23 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
De handleiding kun je downloaden:
http://www.zoom.co.jp/english/download/manual/english.php

Scordatura

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: opnemen
BerichtGeplaatst: za jun 06, 2009 3:29 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: zo nov 02, 2008 10:03 pm
Berichten: 152
Woonplaats: Venlo - Limburg
2 reacties waar ik dus niks aan heb!
Deze versies zijn dus toch weer Engels. Ik heb er hier ook nog 1tje liggen in het Chinees en Hongaars... :devilish:
Op zich kom ik met de Duitse versie best ver, maar ik heb af en toe gewoon concrete vragen die ik zo snel mogelijk beantwoord wil hebben.
(1 gonnagle helpt me af en toe een beetje, maar ik zou mijn netwerkje wat willen uitbreiden)
bijvoorbeeld:
- Audacity; ik neem 1 track op, laat hem afspelen en neem vervolgens een volgende track op. Als ik deze 2 tracks dan tegelijk wil afspelen, hoor ik als het ware 3 tracks en loopt het niet gelijk.
- Zoomh4; ik neem een stuk op dat bestaat uit coupletten en refrein. 1 couplet is niet helemaal ok. de rest kan blijven. Hoe kan ik op dat bepaalde punt opnieuw overnemen? Zonder dit stuk eerst te moeten inladen op de pc en het dan te bewerken...

Op zich zou ik hier nog een hele lijst kunnen zetten. Lijkt me onhandig. Kortom, nogmaals mijn concrete vraag: Wie heeft met welke programma's (nog meer) ervaring? :luck:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: opnemen
BerichtGeplaatst: za jun 06, 2009 3:45 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Muziekja schreef:
- Audacity; ik neem 1 track op, laat hem afspelen en neem vervolgens een volgende track op. Als ik deze 2 tracks dan tegelijk wil afspelen, hoor ik als het ware 3 tracks en loopt het niet gelijk.
- Zoomh4; ik neem een stuk op dat bestaat uit coupletten en refrein. 1 couplet is niet helemaal ok. de rest kan blijven. Hoe kan ik op dat bepaalde punt opnieuw overnemen? Zonder dit stuk eerst te moeten inladen op de pc en het dan te bewerken...

Op zich zou ik hier nog een hele lijst kunnen zetten. Lijkt me onhandig. Kortom, nogmaals mijn concrete vraag: Wie heeft met welke programma's (nog meer) ervaring? :luck:

Ik gebruik (als ik wat opneem) Adobe Audition, maar dat is op zich niet het punt. Wat er gebeurt als je iets weergeeft en tegelijkertijd opneemt, is dat je vertraging krijgt in het opgenomen spoor. Je speelt nl. gelijk met het weer te geven spoor en daar zit een klein tijdsverschil in. Je zou kunnen proberen het 2e spoor een fractie naar voren te schuiven, zodat de vertraging wordt opgeheven. Het verschijnsel heet overigens latency op z'n Engels. Een externe geluidskaart is er op gebouwd om die latency zo gering mogelijk te laten zijn zodat correctie eigenlijk niet nodig is.

Ik heb een Zoom2 en die kan volgens mij niet een stukje in een opname opnieuw opnemen. Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat dat in Audition sowieso een heel stuk makkelijker gaat, want dan kun je precies aangeven waar de opname moet starten en eindigen.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: opnemen
BerichtGeplaatst: za jun 06, 2009 4:10 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
flimmie schreef:
Ik gebruik (als ik wat opneem) Adobe Audition, maar dat is op zich niet het punt.

Maar wel een interessant punt :~)
Hoe bevalt je dat? Ik heb me er nog niet in verdiept, zal dat eens doen.
'k was dat al van plan omdat ik (voor m'n werk als webredacteur en grafisch vormgever) met veel Adobe software werk (Indesign, Illustrator, Photoshop..). Voor opnemen gebruik ik Audacity, maar ben wel benieuwd naar de Adobe software. Ik kan me voorstellen dat de interface vergelijkbaar is met andere software van Adobe en daardoor voor mij vlot te gebruiken.
Kan je misschien wat voordelen opnoemen t.o.v. Audacity? (als je dat kent..)

Flimmie schreef:
Een externe geluidskaart is er op gebouwd om die latency zo gering mogelijk te laten zijn zodat correctie eigenlijk niet nodig is.
En die hoeven niet duur te zijn en zijn door een kleuter te installeren ;) (mocht de term externe geluidskaart je afschrikken)

Flimmie schreef:
Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat dat in Audition sowieso een heel stuk makkelijker gaat, want dan kun je precies aangeven waar de opname moet starten en eindigen.
Ja, dat lijkt me logisch. Voor zoiets is een recorder natuurlijk niet bedoeld. Daar heb je audio-software voor. Ik denk dat dat wat veel gevraagd is van je recorder, Muziekja ;~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: opnemen
BerichtGeplaatst: za jun 06, 2009 4:29 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Muziekja schreef:
2 reacties waar ik dus niks aan heb!
Deze versies zijn dus toch weer Engels. Ik heb er hier ook nog 1tje liggen in het Chinees en Hongaars... :devilish:


Hoog tijd voor een woordenboek?

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: toonhoogte - tempo
BerichtGeplaatst: ma jun 08, 2009 9:36 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: zo nov 02, 2008 10:03 pm
Berichten: 152
Woonplaats: Venlo - Limburg
Binnen Audacity kun je muziekjes sneller of langzamer afspelen.
Erg handig om (in mijn geval) melodietjes na te spelen of om een (kinder)dansje aan te leren door het muziekje iets langzamer te zetten.
Echter er staat bij: tempo wijzigen - toonhoogte blijft hetzelfde.
Toch veranderd de toonhoogte als ik het tempo wijzig.
Wat doe ik verkeerd?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: opnemen
BerichtGeplaatst: ma jun 08, 2009 11:57 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
zeerover schreef:
flimmie schreef:
Ik gebruik (als ik wat opneem) Adobe Audition, maar dat is op zich niet het punt.

Maar wel een interessant punt :~)
Hoe bevalt je dat? Ik heb me er nog niet in verdiept, zal dat eens doen.
'k was dat al van plan omdat ik (voor m'n werk als webredacteur en grafisch vormgever) met veel Adobe software werk (Indesign, Illustrator, Photoshop..).

Audition heeft niet een vergelijkbare interface als de andere Adobe programma's. Het lijkt op al die andere opnameprogramma's en kan ook gewoon hetzelfde. Ik gebruik het omdat het het eerste programma was waarmee ik ging opnemen. Op al die programma's zitten inmiddels zoveel functies dat je beter 1 programma goed kunt leren besturen dan 3 programma's een beetje.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: opnemen
BerichtGeplaatst: do jun 11, 2009 10:12 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
flimmie schreef:
Muziekja schreef:
- Audacity; ik neem 1 track op, laat hem afspelen en neem vervolgens een volgende track op. Als ik deze 2 tracks dan tegelijk wil afspelen, hoor ik als het ware 3 tracks en loopt het niet gelijk.
- Zoomh4; ik neem een stuk op dat bestaat uit coupletten en refrein. 1 couplet is niet helemaal ok. de rest kan blijven. Hoe kan ik op dat bepaalde punt opnieuw overnemen? Zonder dit stuk eerst te moeten inladen op de pc en het dan te bewerken...

Op zich zou ik hier nog een hele lijst kunnen zetten. Lijkt me onhandig. Kortom, nogmaals mijn concrete vraag: Wie heeft met welke programma's (nog meer) ervaring? :luck:

Ik gebruik (als ik wat opneem) Adobe Audition, maar dat is op zich niet het punt. Wat er gebeurt als je iets weergeeft en tegelijkertijd opneemt, is dat je vertraging krijgt in het opgenomen spoor. Je speelt nl. gelijk met het weer te geven spoor en daar zit een klein tijdsverschil in. Je zou kunnen proberen het 2e spoor een fractie naar voren te schuiven, zodat de vertraging wordt opgeheven. Het verschijnsel heet overigens latency op z'n Engels. Een externe geluidskaart is er op gebouwd om die latency zo gering mogelijk te laten zijn zodat correctie eigenlijk niet nodig is.

Ik heb een Zoom2 en die kan volgens mij niet een stukje in een opname opnieuw opnemen. Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat dat in Audition sowieso een heel stuk makkelijker gaat, want dan kun je precies aangeven waar de opname moet starten en eindigen.


Als je een studio geluidskaart neemt (ik zelf heb een delta-44) is de latency helemaal geen probleem meer bij het afspelen en tegelijkertijd opnemen van een track. Maar met een onboard geluidskaartje gaat dat niet lukken. :peace:

http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/21.html


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: KIP
BerichtGeplaatst: do jul 16, 2009 2:27 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: zo nov 02, 2008 10:03 pm
Berichten: 152
Woonplaats: Venlo - Limburg
Voor mijn werk moet ik samen met een logopediste WAV-bestanden opnemen van woorden en klanken uit een leesmethode. Wij maken hierbij gebruik van de ZoomH4.
De woorden en klanken moeten duidelijk worden uitgesproken, zodat kinderen de afzonderlijke klanken kunnen herkennen of kunnen bepalen op welke plaats in het woord ze een klank horen. Dit betekent dat de woorden heel nadrukkelijk worden uitgesproken. Bij het weergeven, bijvoorbeeld bij KIP; K-I-P is er met name bij de P sprake van oversturing.
Ik zoek een manier om dat te voorkomen. Gebruik van een schuimrubberen microfoonkapje levert niet het gewenste resultaat. Ook door het knopje L-M-H aan de zijkant van het apparaat te verschuiven, krijgen we niet het gewneste resultaat.
Wie heeft nog tips?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: KIP
BerichtGeplaatst: do jul 16, 2009 2:37 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Muziekja schreef:
Voor mijn werk moet ik samen met een logopediste WAV-bestanden opnemen van woorden en klanken uit een leesmethode. Wij maken hierbij gebruik van de ZoomH4.
De woorden en klanken moeten duidelijk worden uitgesproken, zodat kinderen de afzonderlijke klanken kunnen herkennen of kunnen bepalen op welke plaats in het woord ze een klank horen. Dit betekent dat de woorden heel nadrukkelijk worden uitgesproken. Bij het weergeven, bijvoorbeeld bij KIP; K-I-P is er met name bij de P sprake van oversturing.
Ik zoek een manier om dat te voorkomen. Gebruik van een schuimrubberen microfoonkapje levert niet het gewenste resultaat. Ook door het knopje L-M-H aan de zijkant van het apparaat te verschuiven, krijgen we niet het gewneste resultaat.
Wie heeft nog tips?

Misschien een "Dead Kitten" van Røde ?
Als ik het niet vergeet neem ik dat dooie katje en mijn Zoom H4 wel mee naar de Sommerbordunale.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 16, 2009 2:43 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ik kan me voorstellen dat je voor opnames die zo precies komen, twee goede condensatormicro's nodig hebt en iets als een pre-amp om alles goed in te stellen.

En proefopnames maken, om de juiste afstand te bepalen tot de micro.

Maar misschien kan het met een H4 en wat tips van Campie ook :luck:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Latency
BerichtGeplaatst: do jul 16, 2009 3:24 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 06, 2009 12:27 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Enschede
Problemen met latency kunnen zowel een hardware- als softwareprobleem zijn. Latency tot ongeveer 20 milliseconden is meestal geen probleem.
De meeste geluidskaarten die je tegenwoordig aantreft in computers zijn behoorlijk goed en tenzij je echt (semi-)professioneel bezig wilt zijn, is er eigenlijk geen reden om externe geluidskaarten aan te schaffen. Dan kun je veel beter investeren in goede microfoons, want dat is meestal een veel grotere bottleneck dan de kwaliteit van de geluidskaart.

Latency zal echter meestal een software-issue zijn en daar kun je zelf een heleboel aan doen:

- buffersize verkleinen: Hoe groter de buffer, hoe groter de latency. Hoe kleiner de buffer, hoe groter de kans op onderbrekingen in het geluid. Kortom: probeer de buffers zo klein mogelijk te maken, zonder dat je hick-ups krijgt.

- andere asio-driver: een asio-driver is een protocol om de geluidskaart in je computer aan te sturen. Ik weet niet hoe Audacity werkt (ik gebruik zelf ProTools, Cubase en soms Audition), maar in Audition kun je je asio-driver kiezen via Audio - > Audio Hardware Setup... . Verschillende asio-drivers hebben meestal ook verschillende latency-waardes. Het kan verstandig zijn om daar eens wat mee te gaan experimenteren. Uiteraard in combinatie met de buffersizes (die je daar ook kunt aanpassen).

- sample-frequentie (aantal samples per seconde) en bit-diepte (nauwkeurigheid van die sample): hoe hoger de kwaliteit van de opname, hoe zwaarder je computer belast wordt, zeker als je bij het opnemen/afspelen ook nog gebruik maakt van digitale effecten (met name galm, delay, e.d. vormen daarbij een probleem). Voor huis-tuin-en-keuken opnames zal CD-kwaliteit meestal wel volstaan (16-bit, 44.1 kHz). Mocht je op hogere resolutie willen werken of veel met digitale nabewerking willen werken, dan is een hogere bitdiepte in het algemeen veel belangrijker dan sample-frequentie. Ik neem zelf over het algemeen op met 24-bit/48 kHz en dat wordt ook in professionele studio's gebruikt (ook 24-bit/44.1 kHz, als het doel van de opname een cd is).

- computer. Als je meer geheugen en processor-rekenkracht tot je beschikking hebt, dan kun je kleinere buffers gebruiken. Dus het is verstandig om tijdens opnames zo weinig mogelijk andere processen te draaien.
Daarnaast is de snelheid van de schijf(toegang) van belang. Het is een goed idee om je besturingssysteem (Windows/Linux/MAC OS/...), audio-programma (Audition/...) en audio-opslag (waar je je wav-files neerzet) alle op verschillende schijven te hebben staan. Zorg er ook voor dat alle schijven regelmatig gedefragmenteerd worden. 7200rpm-schijven zijn uiteraard ook beter dan 5400rpm.

JK


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Plop
BerichtGeplaatst: do jul 16, 2009 7:37 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 06, 2009 12:27 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Enschede
Oja, voor die oversturing van P's kun je het best een plopfilter gebruiken:

http://www.thomann.de/nl/km_23956_plopkiller.htm

Naar verluidt kun ook een papieren zakdoekje voor de microfoon spannen om hetzelfde effect te bereiken. :)

Je zou eens kunnen proberen om je plopfilter 10cm van je mond af te zetten en de microfoon daar nog eens 10cm achter.

Een andere oplossing is om de microfoon van de zijkant naar je mond toe te laten wijzen, zodat de luchtstroom van die plosieve medeklinkers niet tegen de mic aankomt. (Als je je hand voor je mond houdt bij het spreken, dan kun je wel ongeveer voelen waar de microfoon niet moet staan :) )

JK


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling