mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo apr 28, 2024 11:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2009 6:50 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Stukje bij beetje ben ik een beetje aan het overlopen naar de iersige hoek (nou, niet echt overlopen hoor, meer horizonverbreding) en ik heb een tijdje terug een ierse dwarsfluit aangeschaft. Dat moet me zo lukken, dacht ik, want ik speel immers al 15 jaar gewone dwarsfluit.

Dat viel even tegen... Het is toch wel een andere manier van blazen, je doet andere dingen met je vingers, en de benadering van de muziek is heel anders dan ik gewend was, bijvoorbeeld qua frasering en articulatie. Zondag sprak ik iemand die ook eerst klassieke fluit speelde en daarna ierse fluit is gaan spelen, en die zei dat het misschien zelfs wel een nadeel was als je eerst al gewone fluit speelde, omdat je dan oude gewoontes moet afleren voordat je nieuwe kunt ontwikkelen. Hmm...

Maar goed, nu mijn punt: ik wel echt heel graag op dat ding kunnen spelen en mijn doel is mee te kunnen spelen in de sessie in de Mulligans of waar dan ook, maar het kost me nu best wel veel moeite om echt te gaan oefenen en zo. Toen ik als 8-jarige begon met klassieke fluit vond ik het superleuk dat ik "Mieke heeft een lammetje" kon spelen, maar nu wil ik eigenlijk het liefst meteen knallen en baal ik er ook van dat het nog klinkt als een oude stofzuiger in plaats van die diepe klank, waarvoor ik juist die fluit aangeschaft heb. Ik weet het wel, het is een kwestie van doorzetten en oefenen, maar ik heb weinig geduld! Soms raak ik er echt een beetje wanhopig van... Gaat het me ooit wel lukken, is het niet verspilde moeite?