mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo apr 28, 2024 11:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2009 6:50 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Stukje bij beetje ben ik een beetje aan het overlopen naar de iersige hoek (nou, niet echt overlopen hoor, meer horizonverbreding) en ik heb een tijdje terug een ierse dwarsfluit aangeschaft. Dat moet me zo lukken, dacht ik, want ik speel immers al 15 jaar gewone dwarsfluit.

Dat viel even tegen... Het is toch wel een andere manier van blazen, je doet andere dingen met je vingers, en de benadering van de muziek is heel anders dan ik gewend was, bijvoorbeeld qua frasering en articulatie. Zondag sprak ik iemand die ook eerst klassieke fluit speelde en daarna ierse fluit is gaan spelen, en die zei dat het misschien zelfs wel een nadeel was als je eerst al gewone fluit speelde, omdat je dan oude gewoontes moet afleren voordat je nieuwe kunt ontwikkelen. Hmm...

Maar goed, nu mijn punt: ik wel echt heel graag op dat ding kunnen spelen en mijn doel is mee te kunnen spelen in de sessie in de Mulligans of waar dan ook, maar het kost me nu best wel veel moeite om echt te gaan oefenen en zo. Toen ik als 8-jarige begon met klassieke fluit vond ik het superleuk dat ik "Mieke heeft een lammetje" kon spelen, maar nu wil ik eigenlijk het liefst meteen knallen en baal ik er ook van dat het nog klinkt als een oude stofzuiger in plaats van die diepe klank, waarvoor ik juist die fluit aangeschaft heb. Ik weet het wel, het is een kwestie van doorzetten en oefenen, maar ik heb weinig geduld! Soms raak ik er echt een beetje wanhopig van... Gaat het me ooit wel lukken, is het niet verspilde moeite?

Ik weet van wel meer mensen dat ze op "latere leeftijd" een (nieuw) instrument zijn gaan spelen. Dan begin je ook min of meer weer van voren af aan. Hoe is het jullie gelukt om de moed erin te houden?

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2009 7:58 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
ik heb de moed er niet in gehouden ;-)
'k heb een jaar sopraansax gespeeld en vond dat superleuk. Niet echt vergelijkbaar met jou, want harmonica en sax zijn eerder elkaars uitersten.
Zeker sopraansax is een moeilijk instrument om zuiver te spelen, terwijl je op een hramonica een verkeerde toon kunt pakken maar geen valse. Sax is daarentegen veel makkelijker w.b. klooien en improviseren omdat de grepen logisch zijn.

't was dus heel leuk om een jaar te spelen, maar ik ben gestopt omdat ik niet genoeg tijd heb om twee instrumenten goed (naar m'n zin) te bespelen. En ik heb nog genoeg leuks te leren op harmonica!

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2009 9:11 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Is dit wat om je te motiveren? http://www.youtube.com/watch?v=Yu26Y0DXyT8 :biggrin:


Haha, na een jaar lang 'aanfluiten' op Ierse simpel system fluitjes (fife, pijpersfluit) is juist gisteren mijn dwarsfluit gearriveerd. :-D Ik doe het dus precies andersom.... (afgezien van die 15 jaar ervaring die jij hebt..... ik heb wel al 23 jaar ervaring in flierefluiten, maar dat telt volgens mij niet...)
Mijn moed en enthousiasme houd ik er onder andere in om om de zoveel tijd weer een nieuw fluitje aan te schaffen, maar dat kan ook liggen aan mijn koopverslaving + instrumenten-fetisj... :blush: Daarnaast ben ik door Goofus, Orfeo en de rest van de balfolk besmet geraakt en lijkt het me superleuk om ook met balfolksessies en workshops te kunnen meedoen. Dus als jij die interesse in Ierse sessies weet behouden komt het volgens mij wel goed met oefenen. Tis dat ik nu tentamens en buren heb, maar anders zat ik echt dag in dag uit te fluiten.
Ik had begrepen dat je bij iemand af en toe wat lessen volgde? Dat zal toch ook al wel meewerken om het snel onder de knie te krijgen?
Maar ik denk dat het verschil tussen ons inderdaad is dat ik nog heel enthousiast ben dat ik uberhaupt een liedje kan spelen op een instrument.
Wat ook kan helpen is om 2 of 3 Ierse liedjes uit te kiezen die je qua gehoor goed kent en die je graag wilt leren spelen.

Mijn ene Ierse fluit heeft alleen maar een rond gaatje, maar mijn andere fluiten hebben net als een dwarsfluit nog wel een verhoging, voor mij was de overstap naar dwarsfluit dus niet zo moeilijk qua mondstuk. Is dat ook waar je problemen mee hebt, met zo'n klein blaasgat? Want dat betekent gewoon dagelijks meerdere keren per dag die fluit oppakken, al is het maar 6 keer 5 minuten, na een week hoor je al verbetering. Althans zo ging het bij mij elke keer als er een nieuwe fluit was gearriveerd. Volgens mij heeft Xeer ook zo'n simpel mondgat op haar houten fluit, misschien heeft zij nog tips?

Misschien is het handig als je op je Ierse fluit je vooral concentreert op zuivere tonen en dat je op je dwarsfluit alvast dat het Ierse vingerwerk of de jigs en reels alvast oefent?

Ik had je zaterdagavond nog die fluitbijbel willen meegeven dan kon je hem thuis op je gemak bekijken, maar ik kon je niet meer vinden...., Daarin staan echt goede oefeningen wat betreft al die accentjes enzo. En vervolgens kan je dan bijvoorbeeld eerst een jig oefenen zonder al het ierse, om vervolgens met behulp van alle symbooltjes alle accenten toe te voegen, en daarnaast nog de cd om te horen hoe het moet klinken... En hij trekt ook vergelijking tussen de klassieke muziek en de ierse en wat je dan precies als klassieke fluitist af moet leren...
Nu je met dat hele drama van je portemonnee zit kan ik begrijpen dat je momenteel geen geld hebt om zelf die bijbel te kopen, dus laat maar weten of ik hem een keer moet brengen, of dat je het komt halen. Den Bosch - Nijmegen is niet zo moeilijk. Ik heb er deze zomer toch geen tijd voor, omdat ik met mijn neus in de dwarsfluitboeken + arabische toonladders zit.

En wat voor fluit heb je eigenlijk? Heb je een echte simpel system flute met 6 gaten (een horizontale tin whistle...) of heb je zo'n mooie lange van hout met twee of drie kleppen er op, een échte ierse fluit? Ik heb zelf die simpele fluitjes die afgezien van het mondstuk precies zo als een penny whistle werken. En die zijn redelijk makkelijk te bespelen. Maar ik kan me voorstellen dat zo'n grotere fluit als in het filmpje al weer wat lastiger is.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2009 10:22 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Ik snap je probleem...na jarenlang klassiek harp spelen heb ik me echt laten omscholen om echt folk te kunnen spelen...het is een ding om folkdeuntjes op je instrument te kunnen spelen, maar daarmee wordt het nog geen echte folk. Dat heeft een paar jaar geduurd en ik ben nog laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang niet klaar met leren. Het voordeel van een omscholing is wel dat je je instrument 'in principe' beheerst en vooral kan kijken naar de dingen die je graag zou willen.

Een heel ander instrument leren bespelen: daar heb je disciplone voor nodig...ik heb al bijna een jaar de ragbak in huis en ik speel er pas weer een week op. Je hebt tijd nodig voor zoiets en rust in je hoofd.

In beide gevallen haal ik altijd de meeste motivatie uit het fet dat ik het leuk moe vinden. Dat is veel belangrijker dan dat het snel gaat...dat komt namelijk vanzelf als je het op een manier doet die je leuk vindt. Als je gaat haasten loop je de kans dat de lol er af gaat en dat het arme fluitje in een donker hoekje belandt.

Tja en dan is het meekunnen spelen met sessies wéér een ander ding...en dat zou je natuurlijk al [prima kunnen doen op je 'gewone' dwarsfluit...

Succes, we zijn vast allemaal benieuwd hoe het gaat!!!

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jun 18, 2009 3:26 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Lijntje schreef:

Maar goed, nu mijn punt: ik wel echt heel graag op dat ding kunnen spelen en mijn doel is mee te kunnen spelen in de sessie in de Mulligans of waar dan ook, maar het kost me nu best wel veel moeite om echt te gaan oefenen en zo.

ik vindt dit ook altijd erg moeilijk. Het enige wat bij mij werkt is een goede stok achter de deur/inspiratiebron:
- Of zoek een docent en neem (liefst iedere week, minstens 1x/2 weken) les.
- Of zoek mensen bij elkaar en begin een bandje. Elke week bandrepetitie is een goede stok achter de deur om je deuntjes te oefenen.
- Of als er een goede sessie in de buurt is (mulligan's?), ga daar dan zo vaak mogelijk heen, ook als je nog niet mee durft te spelen. Neem je fluit mee voor 'je weet nooit'. Bij een echt goede sessie wordt een beginner getolereerd zolang je niet de hele sessie lang overal doorheen blaast. Het is dan wel slim om eerst een paar keer te gaan en te luisteren/voorstellen zonder meedoen, van een bekend gezicht pikken mensen altijd meer.

Als net gaat om het 'iers leren spelen' van een deuntje heb ik nog een tip:
Koop een tinwhistle. Kost geen fluit ;-). Je kan hem overal mee naartoe nemen in binnenzak of handtas om op te oefenen in de verloren momenten.
Een tinwhistle is ook iets anders dan een dwarsfluit, wat het misschien makkelijker maakt om je oude kennis te 'vergeten'. Tinwhistle is veel makkelijker dan ierse dwarsfluit, maar de grepen en versieringen zijn hetzelfde. Oefenen op tinwhistle is geen verloren tijd voor dwarsfluit; in ierland is het gebruikelijk op tw te beginnen en pas later op dwars over te gaan, omdat je dan de versieringen etc (hetgene wat het iers maakt zegmaar) kunt oefenen zonder te hoeven letten op aanblazen en lipstand e.d.

Als je een wil kopen raad ik je Sweetone of Meg (van de firma Clarke) aan. Die zijn helaas niet overal te krijgen, maar evt (als je een creditkaart hebt) via internet te bestellen bij Clarke zelf. De 'ouderwetse' van Clarke zijn minder voor erbij omdat het houten blokje weer een verhaal apart is. Ook Generation (die met die blauwe en rode mondstukjes die in elke muziekwinkel staan) raad ik af. Er zitten soms goeie tussen, maar ze zijn vaak vals en het mondstuk zit vastgelijmd wat ze onstembaar maakt. Meg/Sweetone(*) kost 5 a 10 euro.


(*) Meg is hetzelfde als Sweetone. Alleen Sweetone wordt gemarket voor kinderen en Meg voor The Serious Musician. Om de een of andere reden is Meg meestal goedkoper. Het enige verschil is het stempeltje op de fluit. Ik weet ook niet wat ze bij de marketingafdeling van Clarke roken in de pauze :biggrin:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 18, 2009 4:26 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
martijnv schreef:

Tin whistle is veel makkelijker dan ierse dwarsfluit, maar de grepen en versieringen zijn hetzelfde.


Dat was ook de reden waarom ik een Tony Dixon Dual head had gekocht. Ik dacht dat ik dan ook eerst kon oefenen met de grepen en een tin whistle kop, voordat ik het dwarsfluitkopstuk erop zou zetten. Maar ik moet zeggen dat ik het makkelijker vind om dwars te blazen dan verticaal. Whistle fluiten doe je ook niet zo een twee drie, zeker niet als je wilt dat het mooi klinkt. Je moet het wel durfen, maar als je durft te blazen dan gaat het volgens mij (hoepelijk?) wel. En het lag niet aan m'n fluit, toen Flois hem probeerde klonk ie wel mooi! Het lag echt aan mij.
Kan er ook aan liggen dat ik de whistle maar een eng schel ding vind, dat ik alleen tolereer in de handen van een professional....


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 18, 2009 10:38 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Iertje schreef:
Kan er ook aan liggen dat ik de whistle maar een eng schel ding vind, dat ik alleen tolereer in de handen van een professional....

Niet een te hoge kopen dan ;-)

Hoewel, als je iers wil spelen zit je wel aan een d vast. Ikzelf vind een Sweetone d prima te doen qua schelheid. Maar dat verschilt erg per merk. Zo'n Tony Dixon Dual Head is idd vrij hard en daar moet je op durven blazen. Een Sweetone daarentegen is van zichzelf vrij zacht en beschaaft. En kost ook een stuk minder lucht en moeite.

Daar staat tegenover dat je jezelf op een beetje sessie dus niet meer hoort.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jun 18, 2009 11:49 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
martijnv schreef:
Daar staat tegenover dat je jezelf op een beetje sessie dus niet meer hoort.
Maar das alleen maar fijn, als je een nieuw instrument speelt. Voor de anderen dan... :devilish:
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 12:43 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Cooper schreef:
Maar das alleen maar fijn, als je een nieuw instrument speelt. Voor de anderen dan... :devilish:
W

Het jammere van die whistles is dat je jezelf niet hoort, maar de anderen jou vaak wel, vooral de foute noten :devilish: :laughing:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 2:15 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Lijntje schreef:
Ik weet van wel meer mensen dat ze op "latere leeftijd" een (nieuw) instrument zijn gaan spelen. Dan begin je ook min of meer weer van voren af aan. Hoe is het jullie gelukt om de moed erin te houden?

Ik heb een paar leuke en diverse instrumenten leren bespelen. Het is ooit begonnen met een jaartje blokfluit op de lagere school. Maar ik had toen al een soort voorliefde voor de viool, zonder dat ik precies weet waarom. Na een onderbreking kreeg ik een gitaar op de middelbare school en nam les van een meisje die wel redelijk verantwoord klassiek kon tokkelen. Toen ik de akkoorden een beetje kon ging ik lekker kampvuurliedjes zingen. Boudewijn de Groot is mijn all time favorite. Internet was er niet, dus kant en klare akkoorden en teksten op leuke liedjes ook niet. Die verzamelde ik zelf en vogelde akkoorden uit, of schreef die over van anderen. Dat deed iedereen in die tijd. Wow, dat lijkt inmiddels 80 jaar geleden.

En toen tin whistle, omdat een Ierse vriend dat speelde. Het scheelde dat ik al blokfluit gehad had. Tin whistle is een geweldig instrument dat ik iedereen kan aanraden. Mooi omfloerst geluid en licht bespeelbaar, zodat je er goed versieringen op kan leren, net zoals Martijn al zegt. Als je die versieringen eenmaal op een instrument kunt, leer je dat ook heel snel op willekeurig welk ander instrument. Je weet immers al wat je wilt horen en je snapt wat er moet gebeuren.

Door de tin whistle kwam ik in aanraking met Ierse volksmuziek. Dus naar de bieb en platen lenen. Van volksmuziek had ik trouwens geen enkel benul, maar ik vond het heel frappant dat achter het Iers een compleet nieuwe wereld schuil ging, zodat ik ook naar de bieb ging om platen van Nederlandse volksmuziek te lenen en te kijken wat daar dan achter stak. Nou, dat bleek een behoorlijk verschil, niet alleen in kwaliteit, maar ook in attitude.

Maar in allebei de stijlen: een viool hoort erbij! Dus toen de mogelijkheid zich voordeed een goede viool te kopen, ging mijn jongensdroom in vervulling. En het leren spelen ging redelijk snel: Versieringen had ik al geleerd op de tin whistle en akkoorden kende ik door de gitaar. Ik nam les op de muziekschool en na ongeveer een jaar kwam ik bij een groep met ervaren muzikanten die Nederlandse en internationale volksmuziek speelden en ik kon mijn rudimentaire vaardigheden op viool draaglijk maken door dat af te wisselen met gitaar en tin whistle. Het vioolspel is ongetwijfeld afschuwelijk geweest denk ik nu.

Door het spelen in die groep leerde ik heel snel en heel veel, o.a. ook balkan-meuk. Wel viel me na enige tijd op dat onze balkan-meuk niet echt leek op de echte balkan-muziek, dat ons Iers/Engels/Schots toch niet echt de kern wist te raken en dat de Nederlandse dingetjes al snel oubollig waren. Gelukkig waren we geen uitzondering.

Door het Iers, werd de uillean-pipe natuurlijk ook een jongensdroomwens, want het is een prachtig instrument. Doedelzak lijkt erg op tin whistle, zeker als je de Ierse fluitstijl neemt met een lange adem en scheidingsnootjes met de vingers en niet door aan te blazen. Maar ja, hoe kom je nou weer aan een uillean pipe.
Wat wel kon, was een stage bij Draailier&Doedelzak met een huurinstrument. Vanaf dat moment sloot een cirkel zich opnieuw: een stoere sound, die ook te gebruiken is om het Nederlandse werk op te pimpen, versieringen die erg lijken op wat je in het Iers op tin whistle doet en opnieuw een compleet nieuwe wereld, nl. de Franse volksmuziek met eenzelfde culturele beleving als bij de Ierse muziek.

En nou de clou: Nederlandse, Franse en Zweedse volksmuziek zit qua speelstijl anders in elkaar dan Ierse muziek. Bij het Iers heb je als muzikant een hoger technisch niveau nodig dan bij het continentale westerse gebeuren. Het tempo ligt hoger en Ierse muziek staat of valt met het aanbrengen van versieringen die in dat tempo, en precies!, moeten worden neergezet. Daarbij komt dat de technische vaardigheden en het tempo de laatste 30 jaar alleen maar hoger zijn geworden (ik heb gehoord dat de groep De Dannann begin jaren '80 met die spiraal is begonnen) dus de stelling dat Iers technisch moeilijker is dan 'ons soort muziek' durf ik wel te verdedigen. Daarentegen durf ik ook de stelling te verdedigen dat Ierse muziek een beetje 'over the top' is gegaan en dat je in Schotse, Franse en Zweedse volksmuziek meer expressiviteit vindt omdat daarin een volmaakte technische kunde ondergeschikt is aan de expressie die je door variaties en improvisaties bereikt.

Dus Lijntje, als je wilt knallen; In het Iers zijn veel goede muzikanten en als je je ook richt op muzieksoorten met een andere filosofie, zoals bal folk en andere continentale stromingen, dan is de ´wereldtop´ niet eenvoudig te bereiken. Maar laat je daarom vooral niet afleiden van wat je zelf wilt: als je Iers wilt doen, ga je gewoon Iers doen. Ervaringen van het ene instrument neem je mee op het andere en verder is het een kwestie van gewoon veel spelen.

En op gezette tijden moet een muzikant de diepte in, door een workshop te volgen bij een goede speler die je nieuwe dingen leert, die je dan moet proberen te begrijpen. Want beter worden kan alleen als je grenzen verlegt en dat is niet altijd makkelijk, zeker niet omdat goede spelers niet altijd goede docenten zijn, of behept zijn met een te groot ego, of te weinig geduld hebben.

Gut, als ik het nalees denk ik echt dat ik oud wordt. En ik voel me nog zo jong!!!

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 7:34 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
flimmie schreef:
Gut, als ik het nalees denk ik echt dat ik oud wordt. En ik voel me nog zo jong!!!

Heel leuk om jouw muzikale levensverhaal zo te lezen, Flimmie :hug:
Het is inderdaad een heel verhaal voor iemand die zich nog zo jong voelt ;~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 10:32 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Het werkt meteen inspirerend, ik heb de hele ochtend zitten spelen!!! :cool:

Inderdaad leuk om zo jouw verhaal te horen Flimmie! En ik denk dat je gelijk hebt, met dat technische van het iers. Maar daarmee train ik mezelf ook om bij andere muziekstijlen strak te spelen bijvoorbeeld. Kan geen kwaad...

Ik kan op tin whistle maar iets beter nog op low whistle wel een beetje uit de voeten, vandaar dat ik die nu juist rigoureus onder in de kast gestopt heb omdat ik wel weet dat ik zonder veel op die dwarsfluit te oefenen nooit een mooie toon zal krijgen.

Ik ben al vaak bij de sessie in de Mulligans geweest dus ik ken de meeste mensen daar ook wel, en die willen juist dat ik meespeel maar ik durf niet... Bovendien kan ik het ook echt nog niet, want ze hebben zo'n moordend tempo! Misschien dat dit weer in een ander topic thuishoort, maar ik heb op gebied van muziek zeer sterke faalangst. Wat dat betreft kan ik die trainingen die ik aan leerlingen op school geef ook wel eens op mezelf gaan toepassen...

Iertje, dankjewel voor je aanbod om je bijbel te lenen! Dat zie ik zeker wel zitten! Orfest was te leuk om met mn neus in een boek te duiken, ik was het ter plekke alweer bijna vergeten... Maar we kunnen vast wel iets regelen met vervoer inderdaad. Lief van je! Oja en het filmpje is inderdaad wel inspirerend, maar aan de andere kant ook frustrerend want ik denk dan toch dat ik zo'n niveau nooit ga bereiken...

Ennehm, Zeerover, gelukkig komt je sax wel bij een nieuwe lieve pleegvader terecht, toch? (Ben benieuwd of die wel kan doorzetten...)

Nou, ik ga nog een deuntje spelen :dancing:

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 10:17 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
zeerover schreef:
Heel leuk om jouw muzikale levensverhaal zo te lezen, Flimmie :hug:
Het is inderdaad een heel verhaal voor iemand die zich nog zo jong voelt ;~)

Ik heb me ingehouden en de mondharmonica, trekzak en sopraansax maar achterwege gelaten. Het was al zo laat :sleep: :sleep:

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 20, 2009 8:18 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Lijntje schreef:
Ennehm, Zeerover, gelukkig komt je sax wel bij een nieuwe lieve pleegvader terecht, toch? (Ben benieuwd of die wel kan doorzetten...)
Ja, dat scheelt :~) (en die kan vast doorzetten)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 23, 2009 9:27 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
flimmie schreef:
zeerover schreef:
Heel leuk om jouw muzikale levensverhaal zo te lezen, Flimmie :hug:
Het is inderdaad een heel verhaal voor iemand die zich nog zo jong voelt ;~)

Ik heb me ingehouden en de mondharmonica, trekzak en sopraansax maar achterwege gelaten. Het was al zo laat :sleep: :sleep:


Het was al een mooi verhaal zo. Midden in de nacht ingetikt. Kwam je terug van een feestje of heb je misschien tot in de kleine uurtjes zitten oefenen?

Wat die uurtjes betreft. Als er één ding belangrijk is (naast inspiratie) voor het onder de knie krijgen van een instrument dan is het 'tijd'.

Het kost je gewoon eindeloos veel tijd om je vingers de juiste patronen te laten vinden voor de juiste nootjes. Heb je die tijd dan moet je gewoon je gevoel volgen en dat instrument gaan aanschaffen dat al zolang probeert je te verleiden. En dan gaat het er niet om dat je een virtuoos wordt, dat is maar voor een enkeling weggelegd, het gaat om jouw persoonlijke 'worsteling' om het instrument te leren kennen en te leren beheersen. Dat is namelijk hetgene wat voldoening geeft.

Natuurlijk kan een optreden of het mee willen doen met een sessie een goede stok achter de deur zijn. Maar de hersen- en vingergymnastiek die het oefenen met zich meebrengt in het proces van langzaam progressie maken is van veel meer waarde dan de vluchtige glorie van een applaus.

Misschien is het geduld dat je moet opbrengen wel het een van de mooiste dingen van het leren spelen van een instrument in een wereld waarin verder vrijwel elke behoefte instant bevredigd kan worden. :hug:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 68 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling