mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 8:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 10:40 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Lijntje schreef:
Ik ben al vaak bij de sessie in de Mulligans geweest dus ik ken de meeste mensen daar ook wel, en die willen juist dat ik meespeel maar ik durf niet... Bovendien kan ik het ook echt nog niet, want ze hebben zo'n moordend tempo!

Kijk, Lijntje, als zij willen dat je meespeelt, mag je best zeggen dat je dan zelf wil beginnen of inzetten. Dan kan je ook je eigen tempo bepalen. Goede muzikanten moeten dat kunnen volgen.

Overigens: heel snelle spelers vallen nog wel eens door de mand als ze iets langzaam moeten doen. :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 10:48 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Lijntje schreef:
Ik ben al vaak bij de sessie in de Mulligans geweest dus ik ken de meeste mensen daar ook wel, en die willen juist dat ik meespeel maar ik durf niet... Bovendien kan ik het ook echt nog niet, want ze hebben zo'n moordend tempo!

Sessie tip 1:
Leer een mooi langzaam walsje of een leuke slome hornpipe. Ierse sesssies hebben erg neiging tot jakkeren (en dat kan ook heel leuk zijn om te doen), maar de meeste mensen (vooral de klanten van de kroeg) waarderen het *erg* als je eens een keer iets langzaams speelt. En als ze dan weer vragen of je meedoet ga je er gewoon bij zitten een je speelt als ze er om vragen gewoon je langzame liedje. Succes gegarandeerd.

Sessie tip 2:
Een iets uitgebreide variant van 1. Als je de mensen goed genoeg kent kan het erg helpen om eens samen met 1 muzikant een deuntje te oefenen, wat je dan op de sessie kan doen, zodat je in ieder geval de backup hebt van iemand. Zoek bij voorkeur iemand uit die kan begeleiden (gitaar, trekzak). Meestal als je gewwon aan iemand zegt dat je wel mee wil doen maar niet zo goed durft willen ze wel eens een middagje afspreken om iets door te nemen.

Sessie tip 3:
De meeste ierse sessies zijn erg eenkennig. Speel ierse deuntjes. Er zijn genoeg langzame ierse deuntjes en de meeste ierofielen kunnen niks met balfolk. Vaak willen ze nog wel (zeker als je nieuw bent) maar het idioom is zo anders dat ze er meestal gewoon niks mee kunnen en dan 'mislukt' je deuntje omdat een gitarist probeert om een scottish als een reel te begeleiden, of een bourree als een jig (echt!).




Citaat:
Misschien dat dit weer in een ander topic thuishoort, maar ik heb op gebied van muziek zeer sterke faalangst.

Wat dat betreft is er geen beter leerschool dan sessie spelen, dus ga het vooral doen. Een goeie ierse sessie kan zo leuk zijn. Er is eigenlijk maar een nadeel: het is eigenlijk alleen leuk als je (bijna) iedere week/keer gaat anders
kom je niet in de flow. Door iedere week te gaan ken je na een tijdje alle deuntjes, en kan je ze nog weer later meestal ook wel spelen (ook al lijken ze de eerste keer nog zo snel).


p.s.
op wat voor dagen is er sessie in mulligan's? Ik ben er nog nooit in geslaagd daar op een sessie dag heen te gaan. Een goeie ierse sessie lijkt mij eigenlijk ook wel weer eens leuk. Jammer genoeg kan ik steeds niet als ik de mailtjes van acoordeon-gonnagle krijg.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 11:04 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Dankje voor de tips Martijn, die zijn inderdaad wel bruikbaar!

martijnv schreef:
p.s.
op wat voor dagen is er sessie in mulligan's?

Zondag vanaf 19u, maar na 20u begint het pas een beetje op gang te komen. Het wil nog wel van week tot week verschillen hoe groot de opkomst is. Vorige week was het echt te gek en misten een aantal mensen daardoor ook de laatste trein :cow:

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 11:04 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Tja...sessie spelen is idnerdaad een vak apart dat je vooral leert door... veel sessie te spelen...Het is een proces. Maar op zich an je toch gewoon beginnen met een tune, waar je je prettig bij voelt...dan de volgende keer nog eens eentje...en dan nog eens eentje...en voordat je het weet speel je gewoon alles mee! Maar ik blijf er wel bij: je hebt het wel leuker als je niet alles tegelijk wil. ;)

De Mulligans crew heeft er vast ook eventjes over gedaan voordat ze zo ver waren...;)

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 11:05 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
campie schreef:
Overigens: heel snelle spelers vallen nog wel eens door de mand als ze iets langzaam moeten doen. :biggrin:

Ahum, door die mand ben ik zelf ook wel eens gevallen ja... Er zijn inderdaad wel goede tragere tunes ook, ik ga er mee aan de slag!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 11:29 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Ik heb ook een half jaar wekelijks bij de Ierse sessie in Brussel gespeeld. Ik vond het erg helpen te ontdekken dat een aantal andere muzikanten er ook niets van terecht brachten en gewoon werden getolereerd, daardoor durfde ik zelf ook mee te spelen. :blush:

Langzame deunen deden het inderdaad goed. Iedere sessie vroegen ze wel of ik even als afwisseling een mooie Zweedse wals ofzo wilde spelen. Sowieso zetten ze zelf ook regelmatig langzame ierse deunen in en dat vond ik heel fijn! Èn omdat ik die meteen mee kon spelen, èn omdat ik er zelf op een gegeven moment echt genoeg van krijg als de jigs en reels maar door blijven denderen.

Wat ik deed om te oefenen voor de sessie was dat ik iedere keer een aantal deunen opnam en dan thuis van de opname leerde. Zo kon ik in de loop van de tijd steeds meer deuntjes meespelen.
:luck:
Ik heb wel dezelfde ervaring als Flimmie dat de nootjes van Ierse deunen spelen iets heel anders is als 'Iers' spelen. Dat laatste kan ik niet, daarom doe ik het ook bijna niet. Maar in Brussel vond ik het wel leuk en gezellig om wekelijks de sessie te bezoeken.

O ja, ik ga ook reageren op Lijntjes opmerkingen over het spelen van een nieuw instrument. Ben weer hard aan het oefenen op m'n gamba! :) Maar nu eerst Imagina uitlaten. En dan nog hard werken...
:peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2009 11:34 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Lijntje schreef:
misten een aantal mensen daardoor ook de laatste trein :cow:

dat gaat helemaal goedkomen met jouw sessie gang lijkt me :biggrin:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: sessie-krakers
BerichtGeplaatst: za jun 20, 2009 1:43 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Grappig, ik vond sessie-krakers altijd te saai om te leren spelen, ik stak liever m'n energie in onbekende deunen. ('k ben niet zo snel in nieuwe nummers aanleren, dus 't was ook altijd een kwestie van kiezen)
Maar de afgelopen dagen (ben natuurlijk ook veel thuis op het moment) ben ik allerlei bekende deunen aan het uitprinten en aan het spelen en ik vind het superleuk :~)
Sessie in m'n eentje op zolder ;)

'k heb nu vooral nummers uit het boek van Wim Claeys, maar zal ook eens een blik gaan werpen op het Gonnagles-sessieboek.
Kan ik straks ook eindelijk de bekende nummers meespelen. Best handig eigenlijk ;~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2009 11:41 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 24, 2005 12:40 pm
Berichten: 1480
Woonplaats: Utrecht
Hoi Lijntje,

Je hebt al een hoop tips gekregen zo te zien! Wat ik vooral nog wil toevoegen is dat de mulliganssessie misschien wel de ierse sessie is met het hoogste niveau in Nederland. Ze zijn daarom ook niet altijd even happig op nieuwkomers denk ik (waarschijnlijk verschilt dat wel per persoon). Ik ben daar een aantal keren geweest en het is inderdaad een moordend tempo!

Er zijn in Nederland een hoop andere leuke ierse sessie die wat laagdrempeliger zijn, waardoor je sneller veel meer mee kan spelen. Dus mijn tip is om ook dat soort sessies te bezoeken.
Het is gewoon leuker als je meer kan meespelen :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: heel gezellig op hyves
BerichtGeplaatst: zo jun 21, 2009 3:43 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: zo nov 02, 2008 10:03 pm
Berichten: 152
Woonplaats: Venlo - Limburg
http://iersesessies.hyves.nl/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: sessie-krakers
BerichtGeplaatst: za sep 12, 2009 1:42 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
zeerover schreef:

'k heb nu vooral nummers uit het boek van Wim Claeys, maar zal ook eens een blik gaan werpen op het Gonnagles-sessieboek.



Ik heb net het gonnagles-sessieboek uitgeprint, maar heeft iemand een idee welke balfolk-cd's ik kan raadplegen voor de bijbehorende liedjes? Ik ben namelijk niet zo van de titels, ik ben meer van 'die ene wals die die ene band halverwege speelde vond ik wel mooi....' Dus als iemand weet op welke cd van welke band al 2 of 3 nummers van het sessie boekje staan kom ik al weer een stapje verder ;-)

En wat voor boek van Wim Clays is dat dan, is dat ook bruikbaar voor dwarsfluit?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Het sessieboekje
BerichtGeplaatst: di nov 17, 2009 6:51 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: wo okt 14, 2009 9:28 pm
Berichten: 40
Woonplaats: Wageningen
Iertje schreef:
zeerover schreef:

'k heb nu vooral nummers uit het boek van Wim Claeys, maar zal ook eens een blik gaan werpen op het Gonnagles-sessieboek.



Ik heb net het gonnagles-sessieboek uitgeprint, maar heeft iemand een idee welke balfolk-cd's ik kan raadplegen voor de bijbehorende liedjes? Ik ben namelijk niet zo van de titels, ik ben meer van 'die ene wals die die ene band halverwege speelde vond ik wel mooi....' Dus als iemand weet op welke cd van welke band al 2 of 3 nummers van het sessie boekje staan kom ik al weer een stapje verder ;-)

En wat voor boek van Wim Clays is dat dan, is dat ook bruikbaar voor dwarsfluit?

Geef Skwiek van de Gonnagles ns een draai in je CD-speler. T is niet alleen n mooie CD, er staan ook een paar van de deunen in hun sessieboekje op! Sowieso Mazurka de Servant en mazurka des ecoliers en La Sansonnette (scottisch!). Ik ken natuurlijk niet dat hele boekje uit mijn hoofd (was het maar zo'n feest :raisedeyebrow:) dus ik heb er misschien wat gemist, maar volgens mij zijn dit alle deuntjes op de CD die ook in het boekje staan, ik heb precies aan je vraag voldaan, 3 nummers ;)

Hopelijk heb ik je een beetje geholpen ^^

Nu we het toch over sessiedingen hebben..Kent iemand trouwens heel per ongeluk toevallig nog sessies in Leiden (en omstreken)? Bestaan die? Dr is dr eentje die ik ken in Cafe de Trechter, ik heb daar twee jaar geleden wel eens zo voor de helft meegedaan, maar ik kan me herinneren dat het bijna allemaal meezingliedjes waren met heeeel af en toe iets leuks instrumentaals er doorheen. Maar dat was alweer een tijdje geleden.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Het sessieboekje
BerichtGeplaatst: di nov 17, 2009 6:56 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Aljosha schreef:
Nu we het toch over sessiedingen hebben..Kent iemand trouwens heel per ongeluk toevallig nog sessies in Leiden (en omstreken)? Bestaan die? Dr is dr eentje die ik ken in Cafe de Trechter, ik heb daar twee jaar geleden wel eens zo voor de helft meegedaan, maar ik kan me herinneren dat het bijna allemaal meezingliedjes waren met heeeel af en toe iets leuks instrumentaals er doorheen. Maar dat was alweer een tijdje geleden.

Waarom begin je met een paar mensen niet gewoon een eigen sessie? :raisedeyebrow:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Het sessieboekje
BerichtGeplaatst: di nov 17, 2009 9:24 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: wo nov 11, 2009 2:33 pm
Berichten: 35
Woonplaats: Rotterdam
campie schreef:
Waarom begin je met een paar mensen niet gewoon een eigen sessie? :raisedeyebrow:

jaaaaaaaa
ik doe mee! :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Het sessieboekje
BerichtGeplaatst: ma dec 07, 2009 9:41 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Aljosha schreef:

Hopelijk heb ik je een beetje geholpen ^^



jazeker!
Vreemd genoeg hebben we die cd nog steeds niet in huis, maar dat komt dan hopelijk deze maand nog goed ivm mijn verjaardag... ;-)

Nu had William Mc Gonnagle ook al een keer een pm gestuurd met de mededeling dat de meeste nummers ook op midi-formaat op een website staan, probleem is allen dat ik niet zo van de midi-geluidjes ben, die klinken zo naar. Mijn oren gaan daar altijd van jeuken. Daarnaast werken ze voor mij persoonlijk ook niet echt motiverend, ik krijg niet echt het idee van 'jeuh, wat een mooi/leuk liedje, dat wil ik ook spelen!' (Waarbij ik wel wil melden dat het over het algemeen heel erg handig is dat deze specifieke bestandjes online staan)
Ik denk dat de cd van de Gonnagles een stuk meer zal motiveren!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling