mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 9:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Zoom 2 of 4?
zoom 2!!! 43%  43%  [ 3 ]
zoom 4!!! 57%  57%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 7
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 12:10 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Hallo, heb dit draadje omhoog gehaald omdat mijn minidisc is overleden. Ik zoek dus een nieuw opnameapparaat en hoorde veel goeds over de Zoom h4n maar jeetje wat duur!!! En zo heel vaak zal het ook niet voorkomen dat we meerdere sporen willen opnemen. We maken niet zo vaak een CD waarbij je dat uit wil proberen en live kun je nou eenmaal niet 2 instrumenten tegelijk spelen.

Zoom h2n leek ook wel wat, maar is is ook nog de Roland R05. http://www.peterverspuy.nl/portable-han ... 19619.html

Heeft iemand daar ervaring mee? Er zit al standaard een windkapje bij en je kunt ook opnames vertragen. Dat is wel heel leuk natuurlijk, maar als daar ook gratis te downloaden programma's voor bestaan (zijn die er???) is het niet nodig om daarvoor 50 euro extra te betalen.

Kortom: hulp bij keuze gezocht.

Fille

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 12:26 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Fille schreef:
Hallo, heb dit draadje omhoog gehaald omdat mijn minidisc is overleden. Ik zoek dus een nieuw opnameapparaat en hoorde veel goeds over de Zoom h4n maar jeetje wat duur!!! En zo heel vaak zal het ook niet voorkomen dat we meerdere sporen willen opnemen. We maken niet zo vaak een CD waarbij je dat uit wil proberen en live kun je nou eenmaal niet 2 instrumenten tegelijk spelen.

Zoom h2n leek ook wel wat, maar is is ook nog de Roland R05. http://www.peterverspuy.nl/portable-han ... 19619.html

Heeft iemand daar ervaring mee? Er zit al standaard een windkapje bij en je kunt ook opnames vertragen. Dat is wel heel leuk natuurlijk, maar als daar ook gratis te downloaden programma's voor bestaan (zijn die er???) is het niet nodig om daarvoor 50 euro extra te betalen.

Kortom: hulp bij keuze gezocht.

Fille

Audacity is een uitstekend freeware-programma.
Met een eigen abonnement op het DN had je daarover al uitgebreid kunnen lezen :devilish: .

Zoom H2n is ook zeer goed en al verkrijgbaar voor € 155.
Zoom H4n vanaf 259
Zoom H1 vanaf 96 (99,99 is gebruikelijker).

Kwaliteit kost wel geld natuurlijk.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 12:36 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
campie schreef:

Ik heb audacity maar ik geloof niet dat mijn versie ook opnames kan vertragen.

Het vertragen is een aparte plug-in, maar volgens mij zit die bij de nieuwste versie standaard erbij.

Citaat:
Je moest ze sowieso eerst analoog opnamen met audacity, heel gedoe.

Dat ligt niet aan audacity, maar aan je minidisk speler. Audacity kan gewoon digitale bestanden openen alleen bij minidisk spelers kan je de data er niet digitaal af kopieren (bij de laatste modellen uiteindelijk wel geloof ik, maar dan krijg je het alsnog in een sony-specifiek bestandsformaat wat je eerst moet omzetten voordat je er wat mee kan

Citaat:
Ik heb het programma eigenlijk alleen gebruikt om wave in mp3 te veranderen om het op een site te kunnen zetten. Daarbij ging veel kwaliteit verloren.

Zoals campie al zei gaat er altijd wat verloren bij converteren naar mp3 (of ogg of wma) maar als je de instellingen goed hebt is dat in principe onhoorbaar en alleen van belang als je het bestand later nog weer wil gaan bewerken.

Als er veel kwaliteit verloren ging bij het converteren naar mp3 dan heb je een te lage bitrate (ofwel te hoge compressiefactor) gekozen.

Audacity heeft wel wat probleempjes als je met multi-track opnames bezig wil, maar als je dat niet doet is het een prima programma.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 12:40 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Fille schreef:
Ik heb audacity maar ik geloof niet dat mijn versie ook opnames kan vertragen. Je moest ze sowieso eerst analoog opnamen met audacity, heel gedoe. Ik heb het programma eigenlijk alleen gebruikt om wave in mp3 te veranderen om het op een site te kunnen zetten. Daarbij ging veel kwaliteit verloren.

Kent niemand de Roland R05?

Dan zou ik Audacity maar eens updaten.
Wave naar Mp3 geeft altijd (met elk programma) kwaliteitsverlies door het afkappen van frequenties.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 11, 2013 12:25 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
heb tot nu toe niet echt problemen ondervonden met H2 in combi met audacity. Heb bijvoorbeeld workshops opgenomen met de zoom in het midden en dan die 360graden modus. Er worden dan twee aparte sporen opgenomen die je via audacity weer bij elkaar kunt zetten en af kunt mixen (wav, mp3 maakte allemaal niet zoveel uit qua handelingen - en volgens mij ook niet veel qua kwaliteit,en ik werk met echte luidsprekers, geen computerboxjes) . Sprak allemaal redelijk voor zich die handelingen.

Bij audacity kun je op twee manieren vertraagd afspelen. een is met behoud van toonhoogte en bij de andere manier hoor je de tonen ook echt verlagen/verzwaren.

De Zoom H2 (en de andere versies volgens mij ook) werken ook prima als externe geluidskaart voor laptop en desktop. Je kan bijvoorbeeld direct een instrument inpluggen in het apparaat en direct opnemen op de computer. Maar in het geval van niet-versterkte instrumenten kan je hem ook meteen als microfoon aan de computer hangen.
Ook kun je met de oordopjes op netjes met de metronoom van het app meespelen terwijl de microfoon het geluid van het instrument opneemt.

Het nadeel van de meeste Zooms is dat je alleen niet direct de opnames een naam kunt geven. als je veel opnames achter elkaar maakt kun je het beste handmatig een lijstje bijhouden om daarna in een keer makkelijk door al je opnames te kunnen navigeren :p

wat wel fijn is aan de zoom is dat er een modus is waarmee je hem klaar kunt zetten om op te nemen, maar dat ie dan echt pas gaat opnemen zodra er geluid wordt gemaakt. je hoeft dan niet elke keer zelf op het rec-knopje te drukken. ik vind het vaak wel een handige functie.

ik kan je aanraden -mits je dat niet alang gedaan hebt- om gewoon eens op youtube te zoeken naar reviews van de apparaten waar je interesse in hebt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 11, 2013 1:46 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Iertje schreef:
ik kan je aanraden -mits je dat niet alang gedaan hebt- om gewoon eens op youtube te zoeken naar reviews van de apparaten waar je interesse in hebt.

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/555/

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 11, 2013 2:35 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Cooper schreef:
Iertje schreef:
ik kan je aanraden -mits je dat niet alang gedaan hebt- om gewoon eens op youtube te zoeken naar reviews van de apparaten waar je interesse in hebt.

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/555/


Haha, dank u! :p


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 11, 2013 5:41 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Iertje schreef:

Het nadeel van de meeste Zooms is dat je alleen niet direct de opnames een naam kunt geven. als je veel opnames achter elkaar maakt kun je het beste handmatig een lijstje bijhouden om daarna in een keer makkelijk door al je opnames te kunnen navigeren :p



Ja dat is wel jammer want dat kon met mijn minidisc wel.

Is het materiaal van de zoom overigens makkelijk op de computer te zetten want ik neem aan dat je het daar moet opslaan?

Ik heb al een beetje op internet gekeken naar reviews maar er zijn natuurlijk positieve dingen over beide te vinden en ik twijfel tussen de twee.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 11, 2013 5:48 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Fille schreef:
... Is het materiaal van de zoom overigens makkelijk op de computer te zetten want ik neem aan dat je het daar moet opslaan?

Ik heb al een beetje op internet gekeken naar reviews maar er zijn natuurlijk positieve dingen over beide te vinden en ik twijfel tussen de twee.

Het overzetten van een interview van ruim twee uur kostte maar enkele minuten.

Vergelijk dat eens met de Minidisc. :devilish:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 11, 2013 8:13 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
ik heb trouwens een ouder model zoom H2, er is alweer een nieuwere, de H2N http://www.bax-shop.nl/handheld-recorde ... tails.html waarschijnlijk kan die al veel meer dan de geowne H2 , en hij heeft dezelfde verkoopprijs als die H2 3 jaar geleden.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di feb 12, 2013 10:15 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Uiteindelijk heb ik deze besteld:

https://www.musicstore.com/is-bin/INTER ... cStoreShop

30 dagen niet tevreden geld terug, dus kan geen kwaad dacht ik...

groeten

Fille

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 17, 2013 2:53 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Mijn Roland opname apparaat is aangekomen en we hebben 'm vanochtend voor het eerst geprobeerd.

Compact, stevig apparaatje dat handig te bedienen is en waarvan je het gevoel hebt dat het tegen een stootje kan. Rubberen dopjes eronder tegen slippen en verder leg je 'm gewoon neer, dus kan ook niet omvallen.

Prima geluid bij terug luisteren met hoofdtelefoon. Nog niet op de computer geprobeerd. Je kunt in wave of mp3 of beiden tegelijk opnemen en op verschillende kwaliteit, afhankelijk van hoeveel je op de geheugenkaart wilt zetten. Er werd meteen een kaart met 8 GB extra bijgeleverd en ook zo'n kapje tegen de wind.

Verzendkosten waren gratis en ik had 'm binnen 3 dagen in huis!

Een aantal handige dingen:

- Je kunt de opnamen vertragen en versnellen (handig tijdens een workshop) en een klein stukje in loop laten afspelen als je een loopje niet onder de knie krijgt bijvoorbeeld.

- Met "rehearsal mode" kan het apparaat zelf de gevoeligheid van de microfoons regelen. Je stelt dan in dat hij tijdens bijv. 30 seconden meet hoe hard en zacht je speelt en dan stelt hij dat zelf in. Vervolgens neem je dan op wat je wilt.

- Als je tijdens een opname (bijv. van een concert) nummers van elkaar wilt scheiden kun je gewoon even op "split" drukken en dat krijgt het een nieuw nummer.

- Je kunt je opnames op het apparaat zelf een naam geven.

- Goede handleiding, maar wel alleen in het Engels. Er zit wel een beknopte "snel aan de slag" handleiding bij in verschillende talen.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo feb 17, 2013 5:24 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Dank voor de review, Fille, handig!
Veel plezier en gemak van je Roland gewenst.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling