mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 3:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jul 12, 2009 7:42 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
'k heb op het moment veel tijd om te oefenen, dus ben daar zowaar wat gestructureerder mee bezig ;~)
Leek me leuk en nuttig om een topic over te openen.

Hoe repeteer je en hoe vaak? Zowel alleen als met je band(s).
Handige tips om repeteren effectiever en/of leuker te maken?

'k ben weer wat tips van Philippe Baumgarten, de bassist, aan het doorlezen. Daar zitten in elk geval erg nuttige dingen tussen.
http://baumgarten.nl/index2n.html

Tip 1 gaat over ontspanning ;~)
'k ben z'n tip over lastige loopjes in de praktijk aan het brengen. Ook ik heb de neiging om bij lastige loopjes te verkrampen. Eén van zijn tips is om zo'n loopje geregeld tussen neus en lippen door te spelen.
Om te kijken of het werkt, heb ik nu één loopje gekozen en ben nu begonnen om af en toe even m'n harmonica te pakken en alleen dat loopje te spelen en alleen erop te letten dat het ontspannen is.
Kijken of het werkt ;)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jul 14, 2009 12:18 am 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 06, 2009 12:27 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Enschede
zeerover schreef:
Tip 1 gaat over ontspanning ;~)
'k ben z'n tip over lastige loopjes in de praktijk aan het brengen. Ook ik heb de neiging om bij lastige loopjes te verkrampen. Eén van zijn tips is om zo'n loopje geregeld tussen neus en lippen door te spelen.


Uit (wetenschappelijk?) onderzoek blijkt dat de beste manier om dat soort lastige/snelle loopjes te spelen is, om ze juist u i t e r s t l a n g z a a m te oefenen (bijvoorbeeld 1 noot per 5 seconden), waarbij je je extreem bewust probeert te zijn van al je bewegingen die je moet maken (en die ook zo perfect mogelijk uit probeert te voeren). Op die manier worden de bewegingen - naar het schijnt - het beste geautomatiseerd in de hersenen en zenuwbanen.
Daarnaast moet je loopjes ook zeer snel spelen, zonder op de nauwkeurigheid te letten. Op die manier wen je eraan om snel en soepel te bewegen, zonder krampverschijnselen te krijgen.
Uiteindelijk moet je die twee manieren door oefening combineren, zodat het snel, foutloos, soepel én zelfverzekerd gaat.
(NB: ik heb zelf een grote hekel aan snelle loopjes en - aangezien ik vrijwel altijd mijn eigen partijen schrijf - zorg ik er dus wel voor dat daar geen vervelende dingen inzitten. :o)) )

zeerover schreef:
Hoe repeteer je en hoe vaak? Zowel alleen als met je band(s).
Handige tips om repeteren effectiever en/of leuker te maken?


Ik ben dagelijks een paar uur bezig met muziek maken en luisteren/kijken (daar leer je ook veel van, als je naar goede muzikanten kijkt althans). In tegenstelling tot de meeste groepen waarin ik speel, hebben de Gonnagles een vaste repetitie-avond. Echter, we zijn met zoveel mensen, dat de repetities meestal gefocust zijn op bandsamenspel e.d.. Ik ontwikkel mijn eigen partijen dus liever thuis.

Repeteren (als in: eindeloos herhalen) is niet de meest effectieve manier om muziek te leren maken. Het is wat mij betreft nuttiger om kort en zeer intensief bezig te zijn met iets, om dan vervolgens weer andere (muzikale) dingen te gaan doen. Op die manier blijft het allemaal interessant en heb je de gelegenheid om je muzikale ideeën van verschillende kanten te bekijken en te vergelijken met andere genres en stijlen.

JK


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jul 14, 2009 12:38 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Ik repeteer meestal voornamelijk door heel veel te luisteren naar nummers die ik wil spelen. Gewoon op de achergrond, maar zeker ook door echt geconcentreerd te luisteren.
Dat gaat dan om het aanleren van nieuwe nummers.

Met lirio zijn we met name bezig met opbouw en sfeer van een nummer. We repeteren de laatste tijd onregelmatiger dan gewenst, maar in principe eens per week. Dan zijn we meestal met hoogstens 2 nummers echt bezig. Voor mij werkt dat het prettigst. Ik ben pas echt vrij in een nummer als ik het echt goed ken, en niet alleen mijn eigen partij, maar ook die van anderen.
Behalve de 1e stem schrijven we ook niets uit, alles moet in het proces ontstaan.

Het leren kennen van loopjes ed op je instrument doe ik eigenlijk voornamelijk spelenderwijs. Niet te veel nadenken en gewoon een beetje speulen met je instrument en vingers, net zo lang tot het soepel en mooi klinkt,

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 15, 2009 5:45 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Cooper schreef:
Het leren kennen van loopjes ed op je instrument doe ik eigenlijk voornamelijk spelenderwijs. Niet te veel nadenken en gewoon een beetje speulen met je instrument en vingers, net zo lang tot het soepel en mooi klinkt,

W


ja, dat doe ik ook. Ik heb onlangs een aantal nieuwe nummers geleerd, die van oorsprong draailerstukken zijn. Daar zitten voor doedel ongebruikelijke overgangen in en grote intervallen. Lastige dingen om zo te oefenen, maar omdat het leuke melodieen zijn, speel ik ze net zolang tot ik ze beheers. En passant heb ik dan meteen een paar lastige loopjes geleerd. :idea:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jul 17, 2009 3:18 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 8:55 am
Berichten: 1169
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
zeerover schreef:
'k ben weer wat tips van Philippe Baumgarten, de bassist, aan het doorlezen. Daar zitten in elk geval erg nuttige dingen tussen.
http://baumgarten.nl/index2n.html

Wat grappig, dat is 'n site die ik ook regelmatig bezoek :)

Ik weet even niet meer van wie ik 't heb.. van Hein vd Gein of van Philip Baumgarten; maar ik zorg dat m'n bas altijd speelklaar in de huiskamer staat. Als ik er langs loop kan ik het niet laten om er even op te spelen, ookal is het maar 5min. Wat ik dan speel verschilt per keer. Hein vd Gein tipt dat je een logboekje bij kan houden, met welke oefeningen je op welke snelheid (metronoom) speelt en dat je daar in de loop vd tijd je progressie in terug vindt (als het goed is).
Zo ver ben ik nog niet, maar het klinkt logisch.

_________________
¡Hell Yeah!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 19, 2009 8:19 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Mijn duit in het zakje:

Repeteren / Leren is ook bij mij een proces van veel luisteren. Dat doe ik melodie-gericht. Dat geeft mij de vrijheid als trekharmonicaspeler om uit te zoeken waar de melodie het makkelijkst (vingerzetting / luchtmanagement oftewel het heen-en-weren) gespeeld wordt. Rustig en langzaam beginnen en langzaam opvoeren tot gewenste snelheid. En natuurlijk regelmatig controleren met het origineel.

Bij het samenspelen (eventueel) dat daarna komt, merk ik dat je rustig aan naar elkaar toe groeit. Gezamenlijke afwijkingen van de standaard ontstaan als een soort compromis. Voor mij betekent het soms wel dat van een bepaalde melodie ik verschillende versies paraat heb voor verschillende samenspelers.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jul 21, 2009 10:05 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
campie schreef:
voor mij betekent het soms wel dat van een bepaalde melodie ik verschillende versies paraat heb voor verschillende samenspelers.


Dat is de essentie van samenspelen. Luisteren naar wat anderen doen en dan een gezamenlijke versie vinden (die meestal, zo niet altijd :battingeyelashes: , anders is dan de jouwe).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 26, 2009 1:51 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
zeerover schreef:
'k heb op het moment veel tijd om te oefenen, dus ben daar zowaar wat gestructureerder mee bezig ;~)
Leek me leuk en nuttig om een topic over te openen.

Hoe repeteer je en hoe vaak? Zowel alleen als met je band(s).
Handige tips om repeteren effectiever en/of leuker te maken?

'k ben weer wat tips van Philippe Baumgarten, de bassist, aan het doorlezen. Daar zitten in elk geval erg nuttige dingen tussen.
http://baumgarten.nl/index2n.html

Tip 1 gaat over ontspanning ;~)
'k ben z'n tip over lastige loopjes in de praktijk aan het brengen. Ook ik heb de neiging om bij lastige loopjes te verkrampen. Eén van zijn tips is om zo'n loopje geregeld tussen neus en lippen door te spelen.
Om te kijken of het werkt, heb ik nu één loopje gekozen en ben nu begonnen om af en toe even m'n harmonica te pakken en alleen dat loopje te spelen en alleen erop te letten dat het ontspannen is.
Kijken of het werkt ;)


Tja moeilijke loopjes. Moeilijke trompet technieken op de draailier kan ik op mezelf ongeveer 1 uur oefenen, dan heb ik er genoeg van. Maar als we repeteren en ik ken een nummer goed probeer ik ze gewoon af en toe. Dit is voormij de beste methode om het erin te krijgen. Je zult zien, op en gegeven moment weet je niet eens meer wanneer het voor de eerste keer goed ging. Het slijpt er gewoon in op een wat minder saaie manier. :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 19, 2009 11:51 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Kikker schreef:
Hij gaf een aantal inspirerende oefeningen mee om jezelf te trainen. Voor het oefenen van melodieën en het een worden van je lichaam met je instrument zong hij een bourdontoon (grondtoon) en improviseerde daar overheen op z'n viool. Hij deed 't ook andersom: grondtoon spelen, improvisatie zingen. Hij zong ook baslijnen mee met het spelen van de melodie en andersom.

Ik heb dit gisteravond geprobeerd. Ik ben begonnen met het zingen van een bourdon tijdens het spelen. Dat klinkt makkelijk, maar ik vond het heel lastig omdat ik voor m'n gevoel twee dingen moest loskoppelen. Normaal zing ik in m'n hoofd kennelijk met de melodie mee. Maar op sommige momenten lukte het en gaf het ook een heerlijk gevoel dat de klank van m'n viool mooie samenklanken (zuivere kwinten en kwarten, wringende secundes e.d.) met m'n stem vormde. Ik heb op 'n geven moment ook ritme in m'n stembourdon aangebracht en daar overheen gespeeld. Heel moeilijk, maar wel heel leuk! Zingend impriviseren over een gestreken bourdon was trouwens veel makkelijker, hoewel ik het nog wel heel lastig vind om dan ook ritme in die gestreken bourdon aan te brengen.
Wat ook heel erg leuk was was meezingen met het spelen van de melodie. Dat doe ik normaal dus in m'n hoofd, maar nu ook hardop. Ik vond het daarom ook niet moeilijk om te doen. Zingend heb ik nooit problemen met m'n ritmegevoel, ik weet dat ik dat bij het spelen soms wel heb en dat dat een motorisch iets is. Het leuke was dat ik door te spelen en te zingen tegelijkertijd precies hoorde en voelde waar mijn motoriek 'haperde'. Ik kon heel precies werken aan het gelijk krijgen van het ritme van m'n gezongen en gestreken melodie! En dat voelde ineens een stuk makkelijker. Ik moest nu de beweging van m'n rechterhand zien af te stemmen op m'n zangstem en dat voelde veel makkelijker en directer dan de worstelingen met een metronoom, veel dichter bij mezelf. :dancing: Echt een geweldige nieuwe ervaring! Hier ga ik nog hard mee verder oefenen want het brengt me dichter bij het een worden met de muziek. :luck: :dancing:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 19, 2009 12:35 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ik heb de gewoonte om met mijn voet een beetje mee te tikken bij het spelen. Maar het is verraderlijk: hoe weet je of je voet een correcte metronoom is?
Je kunt er wel achter komen door de boel op te nemen en in de opname in het begin de lengte van 2 aaneensluitende maten te meten. Daarna kijk je of je tegen het eind nog steeds goed zit. Meestal wijkt het af maar niet altijd in dezelfde richting. :blush:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 19, 2009 1:42 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Klinkt goed, Kikker! :~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 12:19 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
campie schreef:
hoe weet je of je voet een correcte metronoom is?

Je weet dat dat niet zo is :devilish: .

Bij mij in ieder geval niet. Als ik iets te snel speel omdat het te snel in mijn hoofd zit, doet mijn voet daar vrolijk aan mee.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 12:25 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Niet precies wat ik bedoelde.
Te snel is niet erg, maar versnellen is dat wel.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2009 1:28 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
campie schreef:
Niet precies wat ik bedoelde.
Te snel is niet erg, maar versnellen is dat wel.

Te snel is niet erg, maar wel als het 1 maat betreft tussen verder rustige maten :laughing:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 04, 2009 5:24 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Een heel vruchtbaar weekend gehad met Joris en Jet! Volgende week hebben we onze eerste baloptredens, dus de setlist moest wat opgepoetst worden.. Gisteren en vandaag de hele middag ervoor uitgetrokken, eerst samen lunchen en een plan van aanpak doorspreken en daarna spelen tot een uurtje of 18u. Supergoed om zo 2 dagen achter elkaar te kunnen repeteren! Op facebook zag ik al voorbij komen dat de Kelten zich terugtrekken op Terschelling om een aantal dagen achter elkaar te kunnen repeteren, dat is echt zo nuttig! Willen wij ook.. :dancing:

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling