martijnv schreef:
campie schreef:
@ Tourdion:
Namaakinstrument!
de 19e eeuwse synthesizer!
Nah, eens met Campie. Een synthesizer heeft ook percussie in zich en dat heeft een accordeon niet en een kerkorgel ook niet. Wat dat betreft is de draailier nog altijd onovertroffen: percussie, melodie en diverse bourdontonen voor de opstapeling van boventonen.
martijnv schreef:
Dat is denk ik veel ouder. Ouder dan de accordeon zelf. Dat gebruik bestaan nl bij kerkorgels ook al, en ik denk dat de accordeon dat gewoon overgenomen heeft. Ook op kerkorgels is de term 'synthesizer' wel van toepassing, aangezien daar al heel vroeg geexperimenteerd werd met het mengen van bepaalde (boven)tonen om zo het geluid van een ander instrument te benaderen. Ik weet niet meer precies hoe het zit, maar meen ergens gelezen te hebben dat daar al in de tijd van bach duchtig aan gerekend en gemeten werd.
Dat meten en rekenen zal ook te maken hebben gehad met de discussie over reine contra gelijkzwevende stemming die toen werd gevoerd: Bij een gelijkzwevende stemming komen de boventonen nl. niet meer optimaal tot stand. Van de andere kant kon op een rein gestemd instrument niet optimaal in een andere toonsoort worden gespeeld dan de toonsoort waarin het instrument gestemd stond omdat dan de intervalverhoudingen 'onrein', dus vals klonken.
Over de namen van registers: Op veel kerkorgels kom je de vox humana tegen, het register dat (als je over een allemachtige portie fantasie beschikt) op een menselijke stem zou moeten lijken. Het uitgangspunt van veel uitvinders van instrumenten is geweest om (de emotie van) de menselijke stem na te bootsen. Dat gaat natuurlijk niet lukken op een kerkorgel, dus ben je al blij als een register in de vage verte iets weg heeft van een menselijke stem.
Bij accordeons ben je al blij als het überhaupt ergens op lijkt zodat je het een welluidende naam kunt geven