mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 7:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 312 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2003 4:17 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
tourdion schreef:
Als dit zo doorgaat is dit morgen een 'populair' forum onderwerp. En dan handelt het over mijn nieuwe trekzak.:blush:
(Wat is eigenlijk Sticky).
Sticky is dat een onderwerp bovenaan in de topic's lijst blijft staan. Bovenaan staan de announcements, daaronder de sticky's en daaronder de "gewone" posts. Maar in dit forum gebruik ik geen sticky's. Er zijn geen kernonderwerpen die helemaal bovenin moeten blijven. Behalve de announcement van de bal data :)

tourdion schreef:
Welnu, na de euforie (Euforia, een leuke bandnaam?) van de eerste uren samen met mijn nieuwe trekzak kom ik er achter dat het toch wel verrotte moeilijk is een relatie met zo'n zak. :sad::
Elke relatie is moeilijk in het begin. Het is aftasten etc. Daarom is ook het middel verliefdheid uitgevonden. Ik ben blij dat je toch nog steeds verliefd klinkt :)

tourdion schreef:
Allemachies, wat een gepiel. Het is vooral moeilijk de oplossingen te onthouden die je gevonden had voor bepaalde loopjes. Maar ik geef niet op. Ik ga het gestructureerd aanpakken en bij de bladmuziek van de scottisch (ja, we hebben het alleen nog maar over een simpele scottisch, niks geen cercle of mazurka) aanwijzingen noteren met rood potlood en uitroeptekens over de te volgen vingerzetting.
Alle tijd van de wereld om trekzak te leren spelen. Smullen man!! Hier zit een jaloerse knol :)

tourdion schreef:
Ik houd jullie op de hoogte! :love:
Doe da :)
PS. mp3??


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: goeie cursus!
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2003 6:31 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
tourdion schreef:
Schreef Fille. over een rij spelen, is dat 'op dezelfde rij blijven' en dus dmv een balgwissel de noot spelen?


Ja.
Citaat:
Ook dat doorspelen met de luchtknop ingedrukt leek mij al onvermijdelijk. Moeilijk om dat onhoorbaar te doen.


Let wel op dat je niet constant de luchtknop gaat gebruiken. Alleen wanneer het nodig is om lucht te pakken, en dus niet per ongelijk altijd die duim op dat knopje laten rusten.

Citaat:
Ik heb een nieuwe trekzak, dus de balg is niet lek. Maar de balg is wel zo stug dat ie vanzelf indrukt als je 'm los laat. Ook wel makkelijk.


Dat is een veel voorkomend probleem, ja. Je zou 'm een nachtje open op kunnen hangen, zodat de balg wat uit zakt.

Citaat:
* Luister naar jezelf!!! (Dit vergat ik zelf nogal eens. ) Je bent met muziek bezig en niet met nootjes typen. Luisteren naar je zelf voorkomt ook nadenken over waar die vingertjes heenmoeten.

Citaat:
Ik snap wat je bedoelt maar dit is moeilijker dan het lijkt.
[/qoute]

Het is ook moeilijk.
Citaat:
Meer nog dan bij een piano-accordeon moet je volgens mij heel erg in patroontjes leren denken. Dat is erg leuk.


UH! Fout. De kunst is juist om te proberen om niet aan die patroontjes te denken. Dat is moeilijk, weet ik. Ik dacht ook altijd in patroontjes (vooral bij de bassen) Je vingers moeten het automatisch gaan doen en in je hoofd moet je alleen aan de muziek denken. Het helpt om de ideale versie van het stuk dat je probeert te spelen in je hoofd te hebben.

Citaat:
Studeren jullie ook toonladders en dat soort dingen. Of is het gewoon lekker liedjes spelen? :luck:


Ik heb eigenlijk nog nooit toonladders geoefend. Gewoon liedjes spelen. Het is wel handig als je weet hoe je bassen heten.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: goeie cursus!
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2003 10:35 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Wauw wat een heerlijk onderwerp dit! :love: Vandaag lang gewerkt en ik heb wel wat gemist. Stuur je naast dat mp3-tje ook een foto op van je kastje?

Dat van die pink is inderdaad grote onzin. Nog nooit van gehoord zelfs (mmar ik ken Anneke Goudkuil ook niet). Je moet volgens mij gewoon spelen zoals je het zelf prettig vind, en sommige mensen hebben zo'n houterige pink dat ze die het liefst ontlopen en anderen proberen hem minder houterig te krijgen. ik doe zelf dat laatste. Die pink heeft echt goede en slechte dagen.

Grappig om te lezen wat Fille en Cooper allemaal schreven over trekzak spelen.

tourdion schreef:
:
Studeren jullie ook toonladders en dat soort dingen. Of is het gewoon lekker liedjes spelen? :luck:


Gewoon lekker liedjes spelen! In Schier heb ik wel wat technische oefeningen gekregen van Lars, die ik af en toe doe, maar meestal is het gewoon lekker spelen. :rose:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: goeie cursus!
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2003 11:24 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Fille schreef:
Citaat:
Meer nog dan bij een piano-accordeon moet je volgens mij heel erg in patroontjes leren denken. Dat is erg leuk.


UH! Fout. De kunst is juist om te proberen om niet aan die patroontjes te denken. Dat is moeilijk, weet ik. Ik dacht ook altijd in patroontjes (vooral bij de bassen) Je vingers moeten het automatisch gaan doen en in je hoofd moet je alleen aan de muziek denken. Het helpt om de ideale versie van het stuk dat je probeert te spelen in je hoofd te hebben.


Nu zou ik mij als krasser en zager niet met de trekkers en duwers moeten bemoeien, maar dit klinkt wel heel herkenbaar... Kijk, ik heb die quote niet voor niets onder mijn posts staan. Ik denk dat Miles bedoelde dat je die dingen moet leren (ook patroontjes, of streken in mijn geval) maar je er niet door moet laten beperken. Probeer ze onder de knie te krijgen en vergeet ze zo snel je ze kan.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 05, 2003 11:22 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Kun je aan een trekzak horen of je trekt of duwt? Bij een viool is het wel mogelijk om te horen of je af- of opstrijkt.


Meestal kan ik het wel horen, al was het maar omdat ik (instinctief) hoor welke stemming trekzak staat en welke bassen daarbij trekkend/duwend zitten...

soms kan je ook gewoon aan de toon horen of het trekkend of duwend is...maar dat kan aan de spelr liggen...
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 05, 2003 11:25 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
oh, en ik oefen nooit toonladders...
de enige techniek die ik wel eens wil oefenen is met meer vingers (verschillende) op een knop spelen...
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 05, 2003 6:10 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Toonladders oefenen is een trekzak-vreemde bezigheid.

Alles wat je nodig hebt ligt binnen het bereik van 4 vingers. En er zitten ook niet zoveel toonladders op zoals bij een chromatisch instrument.

O jongens. trekzak is echt een onontbeerlijk instrument. En iets waar je echt lol mee kunt hebben. Iedereen zou er eigenlijk één moeten hebben.

Ik vermaak me kostelijk met m'n kastje. :laughing:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 06, 2003 1:58 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Ik heb Tourkes Trekzak vanavond bewonderd. Het is net een zelfgemaakt model. Een soort klompviooltje onder de trekzakken.
Wat een bassen :) Ik wil hem ook!! :blush:
Maar viool is ook wel heerlijk. Vanavond was er een feestje van een fluitspeler op een boot. Heel knus en gezellig maar toch nog best ruim ook. En daar werd ook nogal gespeeld. Veel strijkspul zat daar. Een contraviool, een cello en een batterij violen. Ik ging tegelijk weg met ... oh nee dit is het trekzakken topic. wordt vervolgd in het violen topic :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 07, 2003 6:38 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
mota schreef:
Wat een bassen :) Ik wil hem ook!! :blush:


Ja, Mota is een echte bassenfan, gisteravond hebben we samen gespeeld en hij bleef me maar aansporen om wat harder op die bassen te raggen. Het was even wennen, maar nu vind ik het geweldig om te doen! Ik weet alleen niet of mijn straat er zo blij mee is.... :raisedeyebrow:

Maar blijf vooral van je viool genieten, Mota! Je kan er zo prachtig op zoemen :happy:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 08, 2003 10:34 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 11:28 pm
Berichten: 158
Woonplaats: Arnhem
Fille schreef:
Ik zou je aanraden om geen duimriempje te gebruiken! Dat beperkt je alleen maar in je mogelijkheden.


Maar fille..., ik heb op mijn stokoude hohner geprobeert zonder duimriempje te spelen maar ik heb 'm toch echt nodig :cow: (hij heeft geen riemen, dat scheelt misschien). Als ik wil trekken dan moet dat met twee handen en dat kan dan niet. Benieuwd wat jij daar over te zeggen hebt. Is het trouwens gebruikelijk voor een trekzak dat er riemen aan zitten of zijn er ook genoeg die het zonder doen? Thanx! :luck:

_________________
ye yaille !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 08, 2003 11:13 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
luquiluuq schreef:
[Maar fille..., ik heb op mijn stokoude hohner geprobeert zonder duimriempje te spelen maar ik heb 'm toch echt nodig :cow: (hij heeft geen riemen, dat scheelt misschien). :


Koop/maak riemen (de rechter iets langer dan de linker) dat werkt het beste...
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 09, 2003 7:24 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Cooper schreef:
Koop/maak riemen (de rechter iets langer dan de linker) dat werkt het beste...
W


De rechter iets langer dan ded linker zodat de toetsen mooi midden voor je lichaam zitten (ongeveer), dan kan je je arm het beste bewegen.

Dat waren dingen waar Lars Karlsson op Schier veel aandacht aan besteedde. Ik had er eigenlijk nooit zo op gelet, nu heb ik m'n riempjes al twee keer bijgesteld (oftewel speel er wat mee, zoek uit hoe je het prettigst speelt).

Zonder riempjes zou ik niet kunnen spelen, vooral bij wat woestere nummers met veel heen-en-weren is het erg prettig dat dat kastje wat gefixeerd is!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 09, 2003 7:46 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
luquiluuq schreef:
[Maar fille..., ik heb op mijn stokoude hohner geprobeert zonder duimriempje te spelen maar ik heb 'm toch echt nodig :cow: (hij heeft geen riemen, dat scheelt misschien). Als ik wil trekken dan moet dat met twee handen en dat kan dan niet. Benieuwd wat jij daar over te zeggen hebt. Is het trouwens gebruikelijk voor een trekzak dat er riemen aan zitten of zijn er ook genoeg die het zonder doen? Thanx! :luck:


Zoals de anderen reeds gezegd hebben: koop twee schouderbanden. Zonder banden wordt eigenlijk meestal alleen op eenrijer gespeeld (het instrument staat dan veel verder naar voren op de knieen), maar ook daar preferen veel mensen een schouder band.

Vooral bij relatief lichte instrumenten zoals hohnertjes is het moeilijk om ze stabiel en op hun plaats te houden. Als ik op mijn Hohnertje speel vraagt dat veel meer balgcontrole en is het veel vermoeiender dan op mijn iets grotere en zwaardere Mengascini.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do apr 10, 2003 11:42 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Gisteren mijn instapmodel trekzak een naast de prachtige Cairdin van ZRS gehouden. Ongelofelijk wat een verschil!

De Cairdin had een afgewogen, evenwichtige, verfijnde sound met niet te harde bassen.

Mijn Cunera klonk eenvoudiger, instabieler. Boertige, knorrende, harde bassen, een beetje omfloerst ook, ze blijven wat in het houten kastje hangen. De samenklanken rechts werken op een merkwaardige manier op elkaar in. Een rauwere sound kortom.

Ik zag laatst de volgende typering voor (min of meer strakgestemde trekzakken): a. Iers b. frans c. Italiaans. Waar zou die van dan onder vallen? Cajun? Gronings? :cow:

(De Duitse Zwever en de Dalende Bijter laat ik even buiten beschouwing, dat is iets voor barbaren).

Verder kwam het gesprek natuurlijk op de gedraaide 5e knop van de binnenrij. Tot dusver is dat hier nog niet besproken.

Ik heb die gedraaide variant. Bij Sandra zijn binnen en buitenrij gewoon hetzelfde. Aan de ene kant is dat zoals het hoort. Maar je hebt wel op beide rijen de C duwend zitten. Terwijl ik hem binnen trekkend heb. Dat is toch wel heel praktisch. :idea:

Het is de hollandse variant. Maar wat is daar eigenlijk op tegen, behalve dat je binnenrij qua toonvolgorde wat verstoord is. Trekkend heb je daar nu een Bes, C, op rij liggen. Een prachtig C7 akkoord op een trekkende grondbas C. Heel bluesy.
Duwend heb je daar A, D, F. Een F6 of Dm akkoord. Interessanter dan A, C, F (gewoon F).

Verder spraken ZRS en ik onze ergernis uit over de anti- CF-stemming die er op het forum heerst. Ik vind die wat hogere ijle tonen juist prachtig. En het lijkt mij dat je die ook beter hoort als je bijvoorbeeld met meerdere instrumenten bal speelt.

Maar ik heb het nog niet kunnen vergelijken met een goeie GC-harmonica.

Wat een schitterend instrument trouwens die Cairdin. Die parelmoerenknopjes! Dat balgje! Die ontluchtingsknop! Die duimsleuf!

O, o, o! :kiss:

"Et Dieu créa l'harmonica.....". :hug:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do apr 10, 2003 12:11 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
tourdion schreef:
Verder kwam het gesprek natuurlijk op de gedraaide 5e knop van de binnenrij. Tot dusver is dat hier nog niet besproken.

Ik heb die gedraaide variant. Bij Sandra zijn binnen en buitenrij gewoon hetzelfde. Aan de ene kant is dat zoals het hoort. Maar je hebt wel op beide rijen de C duwend zitten. Terwijl ik hem binnen trekkend heb. Dat is toch wel heel praktisch. :idea:

Het is de hollandse variant. Maar wat is daar eigenlijk op tegen, behalve dat je binnenrij qua toonvolgorde wat verstoord is. Trekkend heb je daar nu een Bes, C, op rij liggen. Een prachtig C7 akkoord op een trekkende grondbas C. Heel bluesy.
Duwend heb je daar A, D, F. Een F6 of Dm akkoord. Interessanter dan A, C, F (gewoon F).
:


Tsjam ik speel ook "gedraaid" en ben er voorstander van omdat het voor de melodie meer mogelijkheden geeft (je hoeft minder te heen-en-weren) als je niet wilt...

je verliest wel een stukje logica uit het kastje, en je pakt minder makkelijk ff een F accoord


tourdion schreef:
Verder spraken ZRS en ik onze ergernis uit over de anti- CF-stemming die er op het forum heerst. Ik vind die wat hogere ijle tonen juist prachtig. En het lijkt mij dat je die ook beter hoort als je bijvoorbeeld met meerdere instrumenten bal speelt.

Maar ik heb het nog niet kunnen vergelijken met een goeie GC-harmonica.

:



Tsja...smaken verschillen...voor mij geen CF, ik zou eerder nog naar AD gaan, is ook erg mooi, en speelt perfect samen met viool...
(en je moet er inderdaad maar eens een mooie GC naast leggen)
:-)

Ook belangrijk is dat ik het niet belangrijk vind (veel) samen te kunnen spelen met andere trekzakkers,
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 312 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling