mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 11:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 312 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuwe trekzak
BerichtGeplaatst: do apr 03, 2003 10:37 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij heeft Tourke een nieuwe trekzak...











Wat voor een, waarom? En succes met je Am-cercle op een CF (ik heb Zeerover en Mota net aangeraden om over te stappen op Dm)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do apr 03, 2003 11:56 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Leuk dat je belangstelling toont.....

Maar ik ben moe van het trekken, en ik heb een zere duim :crying:

Maar ik heb wel ontzettend veel lol gehad al met mijn nieuwe trekzak. Wat een geweldige mogelijkheden heb je als de mogelijkheden beperkt zijn (als je begrijpt wat ik bedoel). :happy:

Moet ik opbiechten wat het is?

Het is een houten Cunera ( :sick: ?), swing gestemd, met gedraaide 5e toets.

Hij was niet duur, maar klinkt erg leuk voor het geld, prima kastje om het op te leren.

Morgen meer over de achtergronden. (Want eigenlijk was ik er op uit gegaan om een nieuwe accordeon te kopen.)

Welterusten trekzakvriendjes :sleep:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2003 7:55 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
tourdion schreef:
Het is een houten Cunera ( :sick: ?), swing gestemd, met gedraaide 5e toets.

Hij was niet duur, maar klinkt erg leuk voor het geld, prima kastje om het op te leren.


GEFELICITEERD :happy:

Citaat:
Morgen meer over de achtergronden.


Ben erg benieuwd!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2003 9:01 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Tourdionneke, als je duim pijn gaat doen doe je toch iets niet helemaal goed. Het is belangrijk om in dit stadium goed op je houding te letten. Recht op, schouders ontspannen, rechter duim lichtjes tegendruk geven tegen het 'klavier', maar dat vooral nier forceren. Ik zou je aanraden om geen duimriempje te gebruiken! Dat beperkt je alleen maar in je mogelijkheden. Verder moet je je linker arm op een natuurlijke manier bewegen. Probeer het maar eens zonder harmonica: +/- 90 graden bocht (zoals je de balg vast houdt) en dan naar opzij/naar achter bewegen alsof daar een vervelend persoon staat die je weg wilt hebben. Zo'n beweging moet je ook maken als je de balg bedient. De beweging moet echt vanuit de onderarm komen, maar je moet je bovenarm ook niet stijf op zijn plaats proberen te houden. Let er ook op dat je de balg beweging horizontaal houdt! Veel mensen zwabberen dat ding ook naar boven en beneden. Dat is een nutteloze beweging die lucht en energie kost. Houdt het dus horizontaal. Een goed idee is om voor de spiegel te gaan zitten oefenen, zodat je goed op je houding kunt letten.

Zo even wat tips. Hopelijk heb je er wat aan. :peace:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2003 10:30 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
:happy: Dankjewel voor je tips Fille. Ik zal op mijn houding letten.

Heb al minder last van m'n duim. Gebruik geen duimriem.

Een paar vraagjes aan de cracks:

-is het gebruik van de pink rechts een vreselijke doodzonde? (Ik vind het wel makkelijk voor verre nootjes)

-Zal ik de terts in het A-akkoord afplakken zodat ie ook voor A-mineur door kan gaan?

Verder ben ik nogal al snel door m'n balg heen, wat volgens mij ook komt doordat deze nieuwe balg nogal stug is. Vooral duwend zit ik snel aan m'n end.

Maar mooi dat het is! Echt verslavend.
Wat een geluidje :love: .

(Ik denk dat ik binnen de kortste keren een Caïrn er bij koop ZRS :wink: )

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2003 10:59 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
tourdion schreef:
:happy: Een paar vraagjes aan de cracks:

1) -is het gebruik van de pink rechts een vreselijke doodzonde? (Ik vind het wel makkelijk voor verre nootjes)

2) -Zal ik de terts in het A-akkoord afplakken zodat ie ook voor A-mineur door kan gaan?

3) Verder ben ik nogal al snel door m'n balg heen, wat volgens mij ook komt doordat deze nieuwe balg nogal stug is. Vooral duwend zit ik snel aan m'n end.
)


1) Een doodzonde? waarom denk je dat? hoe sneller je pink is hoe beter het is...nee hoor gewoon gebruiken, het is alleen vaak dat je pink trager is, maar dat is een kwestie van oefening

2) Er zijn kastjes die een knop hebben om alle tertsen eruit te halen, dys dat kan je doen...ik vind het wel zonde van het geluid...
Ik denk dat je beter gewoon in de toonsoorten kunt spelen die de bedoeling zijn (en voor Am zou ik een GC kopen (uberhaupt eigenlijk))

Je kunt ook een Am spelen op een CF, maar dat is eigenlijk een Am7..als je je A bas combineert met je C Accoord

3) Is het een nieuwe? ik weet niet of het komt daardat hij stug is...als hij niet nieuw is zou de balg lek kunnen zijn...

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2003 11:42 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
tourdion schreef:

-is het gebruik van de pink rechts een vreselijke doodzonde? (Ik vind het wel makkelijk voor verre nootjes)



Doodzonde? NONSENS!!!! :angry: Ik weet dat Anneke Goudkuil van mening is dat je je pink niet moet gebruiken en haar evangelie nogal hardnekkig verspreid, maar ik vind het onzin! Ik zou niet weten hoe ik zou moeten spelen zonder pink! Als je 'm gebruikt hoef je in de vingerzetting minder te verspringen, wat vingervlugheid vergroot en kans op fouten verkleind. Je hebt dat ding toch, dus waarom niet gebruiken? Je zult misschien een beetje moeten oefenen om 'm wat soepeler te krijgen, maar daar heb jij als accordeonist misschien niet eens last van.

Er zijn best hele goede spelers die niet zo vaak gebruik maken van hun pink (Benoit Guerbigny, o.a.) maar ze kunnen het wel als het nodig is en zullen het dan ook doen. Is een kwestie van wat je persoonlijk het lekkerst vind. Maar ik zou altijd aanraden om je pink te gebruiken! Je kunt zelfs je duim gebruiken, zoals je dat bij accordeon gewent bent. Bijvoorbeeld om die halve nootjes helemaal boven aan te bedienen.

Zo komen we op een goede regel wat de vingerzetting betreft: voorkom zo veel mogelijk springen of glijden naar een andere toets. Altijd proberen een logische 'weg' uit te dokteren waar je dat dus niet bij hoeft te doen. Springen en glijden vergroot de kans op 'misgrijpen' en dus fouten. Bovendien hoor je het.

Trouwens: ook met 4 vingers leren bassen! Als je ooit al die mooie basloopjes wilt doen die ik in mijn arrangementen hebt heb je alle vingers van je linker hand nodig om te bassen! Daar kun je het beste meteen mee beginnen. Maar ook dit moet voor jou als accordeonist geen probleem zijn.

Wat het zonder lucht komen te zitten betreft: kwestie van balgcontrole en oefening. Ook moet je je luchtknop leren gebruiken. (Op zo'n manier dat je niet kunt horen dat je 'm gebruikt. Oefening: neem een getrokken noot en pak op een goed moment de luchtknop mee, daarna weer --gecontroleerd-- loslaten en je mag niet gehoord hebben dat je 'm gebruikt hebt. Zo merk je hoeveel harder je moet trekken om te de toon gelijkmatig te houden. Vervolgens ook duwend doen.)

Not wat algemene tips wat oefenen betreft:

* Leer een stuk zoveel mogelijk meteen twee-handig aan (bassen + melodie). De bassen bepalen of je moet duwen of trekken. Zeker als je iets op het gehoor probeert te leren loop je met alleen de melodie spelen het risico dat zodra je er bassen bij gaat zoeken weer helemaal over nieuw moet beginnen.
* Nootjes en knopnummertjes zijn handig in het begin, maar kom er zo snel mogelijk van los. Leer een stuk uit je hoofd en speel het zonder het papier erbij.
* Denk aan de vingerzetting!
* Niet over fouten heenlopen, maar waar het fout gaat het probleem aanpakken, de goede manier er 'inslijpen' en vervolgens de hele melodie zonder nadenken spelen met dat bewuste stuk erbij.
* Luister naar jezelf!!! (Dit vergat ik zelf nogal eens. :blush: ) Je bent met muziek bezig en niet met nootjes typen. Luisteren naar je zelf voorkomt ook nadenken over waar die vingertjes heenmoeten.
* Het ritme van een dans komt voor alle versiersels, etc. Zorg dat je eerst de cadans goed hebt.

Over toonsoorten zou ik me niet zo druk maken. Dat lossen de andere instrumenten maar op. Speel een stuk zo dat het lekker ligt op jouw trekzak en je er de mooiste bassen bij kunt pakken.

Oh ja: over een rij spelen is ook geen zonde! Heb je de mogelijkheid te kiezen tussen 'gekruist' of over een rij, luister dan wat het mooiste is en het beste bij de cadans past.

Succes!!! :rose:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2003 12:21 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Fille, als je alle posts over trekzaktips bij elkaar veegt dan heb je een geweldige cursus trekzakspelen!
Zelfs ik als wil-graag-aan-trekzak-beginnen-maar-moet-bij-m'n-viool-blijven-muzikant raak bijzonder enthousiast van al die beeldende beschrijvingen over de zieleroerselen der eenvoudige knoppenkast.
:kiss:
Marco


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2003 1:42 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
mota schreef:
Zelfs ik als wil-graag-aan-trekzak-beginnen-maar-moet-bij-m'n-viool-blijven-muzikant raak bijzonder enthousiast van al die beeldende beschrijvingen over de zieleroerselen der eenvoudige knoppenkast.
:kiss:
Marco


Troost je Marco, wij fiedelaars kunnen ook eindeloos bomen over het strijken van paardeharen over ijzerdraad of nepdarm... Nu ik er toch over begin: hoe strijk jij je mazurka's?

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2003 2:57 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
folkie schreef:
[Nu ik er toch over begin: hoe strijk jij je mazurka's?


Mijn spijkerbroeken strijk ik nooit, en mijn overhemden eigenlijk ook niet, maar dan meestal met een beetje water...heb je daar wat aan?
:peace:
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: goeie cursus!
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2003 3:48 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
:applause: Nou, de cracks komen meteen goed los zeg! Wat een mooie tips.

Grappig ook dat jullie precies met die dingen komen waar ik zelf al tegen aangelopen was. Mijn vermoedens worden bevestigd en dat is een fijn steuntje in de rug.

Eén dingetje snapte ik niet:

Citaat:
Oh ja: over een rij spelen is ook geen zonde! Heb je de mogelijkheid te kiezen tussen 'gekruist' of over een rij, luister dan wat het mooiste is en het beste bij de cadans past.


Schreef Fille. over een rij spelen, is dat 'op dezelfde rij blijven' en dus dmv een balgwissel de noot spelen?

Ook dat doorspelen met de luchtknop ingedrukt leek mij al onvermijdelijk. Moeilijk om dat onhoorbaar te doen.

Ik heb een nieuwe trekzak, dus de balg is niet lek. Maar de balg is wel zo stug dat ie vanzelf indrukt als je 'm los laat. Ook wel makkelijk.

Die boekjes met cijfertjes (ik heb bijv. "gouden vingers") moet je inderdaad zo snel mogelijk vergeten. Ik denk dat je beter gewoon van noten kunt proberen te lezen. Dan leer je tenminste nog welke noot waar zit. En dan ook dat wegleggen en op het gehoor en het gevoel gaan spelen.

Citaat:
* Luister naar jezelf!!! (Dit vergat ik zelf nogal eens. ) Je bent met muziek bezig en niet met nootjes typen. Luisteren naar je zelf voorkomt ook nadenken over waar die vingertjes heenmoeten.


Ik snap wat je bedoelt maar dit is moeilijker dan het lijkt.

Meer nog dan bij een piano-accordeon moet je volgens mij heel erg in patroontjes leren denken. Dat is erg leuk.

Studeren jullie ook toonladders en dat soort dingen. Of is het gewoon lekker liedjes spelen? :luck:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2003 3:51 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Scheur, scheur, scheur.

Het valt niet mee om Tourke van z'n nieuwe trekzak los te scheuren. Maar hoe staat het ermee? Heb je hem al een beetje ingespeeld? Loopt de balg al wat losser? Misschien doet een beetje olie wonderen :)
Tourke, vertel ons, Misschien kun je me een klein mp3tje mailen met het geluid van je nieuwe aanwinst. Zet ik het hier op het forum :) Kunnen we allen van je nieuwe geluid genieten :) En dan vooral iets met veel bassen.
:rose: Marco


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2003 3:53 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Hee, je was me net voor!! Wat een telepathie :D maar dat mp3tje... :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: goeie cursus!
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2003 4:03 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
tourdion schreef:
:applause: Nou, de cracks komen meteen goed los zeg! Wat een mooie tips.

Citaat:
Oh ja: over een rij spelen is ook geen zonde! Heb je de mogelijkheid te kiezen tussen 'gekruist' of over een rij, luister dan wat het mooiste is en het beste bij de cadans past.


Schreef Fille. over een rij spelen, is dat 'op dezelfde rij blijven' en dus dmv een balgwissel de noot spelen?



Ik denk wel dat ze dat bedoelt, het voelt vaak "smeuiger" als je iets speelt op de twee rijen die je hebt, an het kost minder moeite (minder heen-en-weren)
MAAR het is erg een keuze, vaak is het juist mooier (en trekzakkeriger) om het juist niet op 2 rijen te spelen, dat geeft meteen een ritmische basis die vaak erg nuttig is voor de dans die je speelt...


tourdion schreef:
:Die boekjes met cijfertjes (ik heb bijv. "gouden vingers") moet je inderdaad zo snel mogelijk vergeten. Ik denk dat je beter gewoon van noten kunt proberen te lezen. Dan leer je tenminste nog welke noot waar zit. En dan ook dat wegleggen en op het gehoor en het gevoel gaan spelen.
:


ben ik erg voor, meteen wegleggen en gewoon de dingen proberen waarvan je de muziek al kent (bv op accordeon)
maar ik zou wel echt beginnen met dingen in de "goede" toonsoorten (en zonder modulaties)


Citaat:
* Luister naar jezelf!!! (Dit vergat ik zelf nogal eens. ) Je bent met muziek bezig en niet met nootjes typen. Luisteren naar je zelf voorkomt ook nadenken over waar die vingertjes heenmoeten.


Dat is denk ik meer een advies voor elke muzikant en niet per se voor trekzak,
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 04, 2003 4:07 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Als dit zo doorgaat is dit morgen een 'populair' forum onderwerp. En dan handelt het over mijn nieuwe trekzak.:blush:
(Wat is eigenlijk Sticky).

Welnu, na de euforie (Euforia, een leuke bandnaam?) van de eerste uren samen met mijn nieuwe trekzak kom ik er achter dat het toch wel verrotte moeilijk is een relatie met zo'n zak. :sad::

Allemachies, wat een gepiel. Het is vooral moeilijk de oplossingen te onthouden die je gevonden had voor bepaalde loopjes. Maar ik geef niet op. Ik ga het gestructureerd aanpakken en bij de bladmuziek van de scottisch (ja, we hebben het alleen nog maar over een simpele scottisch, niks geen cercle of mazurka) aanwijzingen noteren met rood potlood en uitroeptekens over de te volgen vingerzetting.

Aan de andere kant. Twee rijen speelt stukken makkelijker dan één rij. :happy:

Ik houd jullie op de hoogte! :love:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 312 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling