mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo apr 28, 2024 8:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 312 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 07, 2009 4:50 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Gromit schreef:
campie schreef:
Wie in de volksmuziek speelt er in Bes/Es? :raisedeyebrow:


ik :cool:


En dan bedoel ik IN en niet op. :biggrin:
Hoe dan ook, ik houd mij aanbevolen voor een partijtje samenspel.
Kan je jouw instrument een beetje ontstemmen?
Die van mij is een tikkie vals (maar wel charmant).

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 07, 2009 5:01 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Gromit schreef:
Wj hebben een accordeon in huis, en dat is dan wel geen trekzak, maar we houden hem alleen maar omdat Tourdion dan bij ons kan komen logeren (zonder dat hij zijn 120 basser uit de Veenkolonien hoeft op te diepen) :blush:

Ik heb ook nog een accordeon in de meterkast staan en ik heb net even de bassen geteld: 5 rijen van 16. Een echte Paolo Soprani. Dat kan een mooie Tour de Tour worden vanuit Groningen.

14 kilo voor 80 bassen. Wat weegt een 120 basser dan wel niet?
Dat krijg je niet omhoog vanuit de bagger.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 08, 2009 9:52 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
campie schreef:
Gromit schreef:
campie schreef:
Wie in de volksmuziek speelt er in Bes/Es? :raisedeyebrow:


ik :cool:


En dan bedoel ik IN en niet op. :biggrin:


ja, ik ook :biggrin:


Citaat:
Hoe dan ook, ik houd mij aanbevolen voor een partijtje samenspel.
Kan je jouw instrument een beetje ontstemmen?
Die van mij is een tikkie vals (maar wel charmant).


ja hoor, ik heb een speciaal ont-stem knopje :battingeyelashes:
en ik ben ook charmant


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 09, 2009 10:24 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Bij sommige accordeons hebben de registers namen. Een 16-voet en een 8-voet samen heet bijvoorbeeld 'bandoneon'.

1 8-voet heet 'clarinet'.

2 8-voeten heet 'violin'.

3 8-voeten samen heet 'musette'.

Men is het er ooit over eens geworden dat de meeste valse 8-voet samen met een 16-voet de naam 'sax' moest hebben!

Het is dus onzin om aan een sax-speler te vragen of ie wel een ontstem-knop heeft.

Dat bier-instrument van Campie zal uitstekend accorderen met de misthoorn van Gromit!

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 09, 2009 10:41 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
tourdion schreef:
Bij sommige accordeons hebben de registers namen. Een 16-voet en een 8-voet samen heet bijvoorbeeld 'bandoneon'.

1 8-voet heet 'clarinet'.

2 8-voeten heet 'violin'.

3 8-voeten samen heet 'musette'.

Men is het er ooit over eens geworden dat de meeste valse 8-voet samen met een 16-voet de naam 'sax' moest hebben!


Tragisch dat een accordeon niet eens over een eigen klank beschikt en alleen maar leentjebuur kan spelen. :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 10, 2009 11:52 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
campie schreef:
tourdion schreef:
Bij sommige accordeons hebben de registers namen. Een 16-voet en een 8-voet samen heet bijvoorbeeld 'bandoneon'.

1 8-voet heet 'clarinet'.

2 8-voeten heet 'violin'.

3 8-voeten samen heet 'musette'.

Men is het er ooit over eens geworden dat de meeste valse 8-voet samen met een 16-voet de naam 'sax' moest hebben!


Tragisch dat een accordeon niet eens over een eigen klank beschikt en alleen maar leentjebuur kan spelen. :biggrin:
:laughing:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 10, 2009 12:06 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
@ Tourdion:

Namaakinstrument! :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 10, 2009 1:04 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
campie schreef:
@ Tourdion:

Namaakinstrument! :biggrin:

de 19e eeuwse synthesizer!

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 10, 2009 3:36 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Aanvankelijk moest de accordeon natuurlijk een draagbare variant van het kerkorgel zijn. Vandaar dat er gesproken wordt over 'voeten' (van de orgelpijpen) en 'registers'.

Ik vraag me af wanneer die mode ontstaan is om instrumentstemmen toe te wijzen aan deze registers. Het zou best kunnen dat dat pas gebeurd is in de tijd van het electronisch orgel dus vanaf de jaren '70.

In dat geval gaat de kreet '19e eeuwse synthesizer niet op' omdat deze benadering juist afgekeken is van 'de synthesizer'.

Voor het overige is de accordeon wel een prachtige synthese tussen het kerkorgel (met toetsen en alles) en de trekharmonica (de balg en de rest).

En tegenwoordig een stuk goedkoper dan het vroegere armeluisinstrument (trekzak). Want als je een beetje met iedereen mee wilt spelen heb je tegenwoordig al snel een stuk of 6 trekzakken nodig (uiteraard niet voor onder de 1500 euro per stuk). Terwijl een Hohner Lucia Accordeon (onvolprezen instrument) voor 500,00 euro met iedereen in zee gaat. :biggrin:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 10, 2009 8:52 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
tourdion schreef:
Aanvankelijk moest de accordeon natuurlijk een draagbare variant van het kerkorgel zijn. Vandaar dat er gesproken wordt over 'voeten' (van de orgelpijpen) en 'registers'.

Ik vraag me af wanneer die mode ontstaan is om instrumentstemmen toe te wijzen aan deze registers. Het zou best kunnen dat dat pas gebeurd is in de tijd van het electronisch orgel dus vanaf de jaren '70.

Dat is denk ik veel ouder. Ouder dan de accordeon zelf. Dat gebruik bestaan nl bij kerkorgels ook al, en ik denk dat de accordeon dat gewoon overgenomen heeft. Ook op kerkorgels is de term 'synthesizer' wel van toepassing, aangezien daar al heel vroeg geexperimenteerd werd met het mengen van bepaalde (boven)tonen om zo het geluid van een ander instrument te benaderen. Ik weet niet meer precies hoe het zit, maar meen ergens gelezen te hebben dat daar al in de tijd van bach duchtig aan gerekend en gemeten werd.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 11, 2009 1:17 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
martijnv schreef:
campie schreef:
@ Tourdion:

Namaakinstrument! :biggrin:

de 19e eeuwse synthesizer!

Nah, eens met Campie. Een synthesizer heeft ook percussie in zich en dat heeft een accordeon niet en een kerkorgel ook niet. Wat dat betreft is de draailier nog altijd onovertroffen: percussie, melodie en diverse bourdontonen voor de opstapeling van boventonen.

martijnv schreef:
Dat is denk ik veel ouder. Ouder dan de accordeon zelf. Dat gebruik bestaan nl bij kerkorgels ook al, en ik denk dat de accordeon dat gewoon overgenomen heeft. Ook op kerkorgels is de term 'synthesizer' wel van toepassing, aangezien daar al heel vroeg geexperimenteerd werd met het mengen van bepaalde (boven)tonen om zo het geluid van een ander instrument te benaderen. Ik weet niet meer precies hoe het zit, maar meen ergens gelezen te hebben dat daar al in de tijd van bach duchtig aan gerekend en gemeten werd.


Dat meten en rekenen zal ook te maken hebben gehad met de discussie over reine contra gelijkzwevende stemming die toen werd gevoerd: Bij een gelijkzwevende stemming komen de boventonen nl. niet meer optimaal tot stand. Van de andere kant kon op een rein gestemd instrument niet optimaal in een andere toonsoort worden gespeeld dan de toonsoort waarin het instrument gestemd stond omdat dan de intervalverhoudingen 'onrein', dus vals klonken.

Over de namen van registers: Op veel kerkorgels kom je de vox humana tegen, het register dat (als je over een allemachtige portie fantasie beschikt) op een menselijke stem zou moeten lijken. Het uitgangspunt van veel uitvinders van instrumenten is geweest om (de emotie van) de menselijke stem na te bootsen. Dat gaat natuurlijk niet lukken op een kerkorgel, dus ben je al blij als een register in de vage verte iets weg heeft van een menselijke stem.

Bij accordeons ben je al blij als het überhaupt ergens op lijkt zodat je het een welluidende naam kunt geven :biggrin:

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 28, 2009 11:00 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
tourdion schreef:
Men is het er ooit over eens geworden dat de meeste valse 8-voet samen met een 16-voet de naam 'sax' moest hebben!

Het is dus onzin om aan een sax-speler te vragen of ie wel een ontstem-knop heeft.

Dat bier-instrument van Campie zal uitstekend accorderen met de misthoorn van Gromit!


8 -voet + 16-voet = 24 voet....interessant. Doet me denken aan de Franse manier om doedelzakken mee aan te duiden: 16, 20 of 23 pouces, waarbij pouce dan weer duim betekent. (brengt me op de vraag waarom lichaamsdelen gebruikt worden bij muziekinstrumenten? :idea:)

Wat de ontstemknop betreft: mijn sax -een krasse knar uit 1937- heeft serieus een speciale stemknop, voor die tijd een unicum. Je hoeft niet meer eindeloos aan je mondstuk te draaien met het risico dat je hem niet meer van de hals krijgt (hals= het gebogen deel waar het mondstuk op zit, ook weer zo'n lichaamsdeel).

En vals spelen is relatief :devilish:

Tot slot: koper kan goed tegen alcohol en kou dus dat wordt een fijn feest daar in de mist van Beneden Veensloot! :hug:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 28, 2009 11:12 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Gromit schreef:
En vals spelen is relatief :devilish:

Tot slot: koper kan goed tegen alcohol en kou dus dat wordt een fijn feest daar in de mist van Beneden Veensloot! :hug:

Wat houdt ons tegen om dat polyfoon te noemen? :cool:

Baggerput, ik kom er aan!

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 30, 2010 9:18 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Hè, dit is toch veruit het leukste topic van het forum. Ik heb alles van het begin af weer eens doorgelezen en ben er danig van opgeknapt.

Vanochtend vroeg reeds heb ik het zwevende 8' koor van mijn nieuwe Castje afgeplakt om zo de strakke '8 over te houden.

Dat bleek te werken. Alleen vanwege het dikke papier dat ik gebruikt had gingen de kleppen lucht lekken dus ik was te snel door m'n balg heen. Dus ik moest het nog een keer fixen met gewoon 80 grams.

Nu speelt mijn Casta Sander CF zo strak en jazzy als maar wezen kan. Heerlijk om van die zweef af te zijn!

Over 2 weken naar Trek er es Uut en ik zit bij Gino Vannelli dus dan kan je niet met zo'n gillende zweefkees aan komen zetten! :sick:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 30, 2010 9:27 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
tourdion schreef:
Hè, dit is toch veruit het leukste topic van het forum. Ik heb alles van het begin af weer eens doorgelezen en ben er danig van opgeknapt.

Vanochtend vroeg reeds heb ik het zwevende 8' koor van mijn nieuwe Castje afgeplakt om zo de strakke '8 over te houden.

Dat bleek te werken. Alleen vanwege het dikke papier dat ik gebruikt had gingen de kleppen lucht lekken dus ik was te snel door m'n balg heen. Dus ik moest het nog een keer fixen met gewoon 80 grams.

Nu speelt mijn Casta Sander CF zo strak en jazzy als maar wezen kan. Heerlijk om van die zweef af te zijn!

Over 2 weken naar Trek er es Uut en ik zit bij Gino Vannelli dus dan kan je niet met zo'n gillende zweefkees aan komen zetten! :sick:

???
Heb jij onder de kleppen afgeplakt?
Waarom niet onder de blokken? Dan heb je geen papierdikte-problemen.
Nou ja, Groningers wijken toch een beetje af.

Nu moet je ook maar eens proberen of je de tonen kunt buigen zoals op een mondharmonica. :devilish:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 312 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 115 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling