zeerover schreef:
Als er een "nieuwe-trekzak-topic" bestaat, mag er toch ook best een "nieuwe-fluit"-topic komen, dacht ik zo
Tja, das misschien wel waar...
zeerover schreef:
Een nieuw instrument is toch iets om uitgebreid over te leuteren?
Hoe klinkt ie, waarom heb je een nieuwe, waarom heb je deze genomen, is het wennen, ben je er blij mee...
Vertel!
Hij klinkt super! Vergeleken met mijn moderne metalen fluit heeft hij een veel warmere diepere klank, dat is waar ik specifiek naar op zoek was. Ik heb eerder nog gedacht aan een "gewone" Boehm-fluit (dus met modern kleppensysteem) maar dan wel van hout, maar de volle klank komt met name tot stand door de conische boring en dat hebben de moderne houten Boehm-fluiten niet; dat is een kenmerk van de ierse fluiten (en traverso's zoals deze, die een beetje tussen de ierse en de moderne fluit in staat).
En waarom een nieuwe: vanwege die warme klank dus. Dat wilde ik heel graag
Metalen fluiten blijven toch altijd een beetje schel... En open gaten ipv kleppen geeft ook mogelijkheden zoals toevoegingen van rolls of andere "ierse" ornamentaties.
Maar het is wel wennen ja... Het scheelt dat ik eerder ook al op een simpele ierse dwarsfluit gespeeld heb (met weinig succes overigens) dus die open gaten, dat moet wel lukken. Wel krijg ik nog spierpijn in mijn handen omdat ze niet gewend zijn aan deze manier van een fluit vasthouden. De moderne fluit is iets ergonomischer gebouwd, met de kleppen niet allemaal op 1 rij maar bijv de klep voor je ringvinger en pink "off set", dus uit het rijtje, zodat je er makkelijker bij kunt. En daarnaast moet ik wennen aan de grepen... Hij staat standaard in D, dus met F# en C#. Dus voor de F en C moet ik iets doen wat ik nu nog niet gewend ben. En ook voor bijv de Bb is de greep anders. Echt weer even oefenen dus... Maar het is niet heel moeilijk, en omdat de fluit wel makkelijk aanspreekt is het gewoon nu al heel tof om er op te spelen.
Ik ben deze fluit een poosje geleden op Marktplaats tegengekomen, Zo af en toe keek ik daar al eens, om in de gaten te houden of er nog iets tofs op de markt kwam. Deze advertentie heb ik doorgestuurd naar een vriend van Stijn, die zelf ierse fluitist is (maar ook doedelzakken en bombardes speelt) en heel veel weet over de bouw van instrumenten en de geschiedenis. Hij zag er meteen al potentie in en bood aan mee te gaan naar de verkoper. Ook Stijn ging mee, dus met zn drieen zijn we in Hilversum bij de verkoper langsgegaan: een man van eind 50, begin 60 denk ik. De fluit was van zijn vader en grootvader geweest, die er beide op gespeeld hadden, maar zelf had hij de gave niet. Hij (de fluit, niet die man) lag dus weg te kwijnen in de kast, dus hij deed hem voor een habbekrats weg. Hij was nog in oude staat: met leren polsters en kurkjes die inmiddels uitgedroogd waren en niet meer goed sloten. Maar de klank die er toen al uit kwam was fantastisch. Isaac schopte me al stiekem onder de tafel: "Kopen! als je hem zelf niet wil, kun je hem met winst doorverkopen!" maar eenmaal thuis wilde ik hem toch zeker wel zelf houden...
Nu na een grote revisie, waarbij het hout geolied is, de polsters en kurkjes vervangen, en de kleppen opnieuw afgesteld zijn, is hij echt geweldig en zo in waarde gestegen dat ik hem met veel winst zou kunnen doorverkopen. Maar dat doe ik niet
Ik ga proberen of ik wellicht al 1 nummer zo in de vingers kan krijgen dat deze fluit zaterdag in de Musketon zijn debuut kan maken. Langzaam maar zeker wil ik deze fluit meer en meer gaan gebruiken, maar het is dus nog even wennen en oefenen... Maar ik ben er wel heel er blij mee dus!!
Hihi, is dit genoeg geleuter..?!