mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 10:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 04, 2010 12:04 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 24, 2005 12:40 pm
Berichten: 1480
Woonplaats: Utrecht
Die 7 is een beetje afhankelijk van hoe vol de andere workshops zitten en er dus ruimte is voor compensatie. Bij 10 gaat het zeker door.
Ik heb de organisator al even gemaild om te vragen of we nu genoeg hebben.
Er is nog een iemand die in ieder geval ook nog aan het proberen is vrij te regelen.
Maar nog 2 of 3 inschrijvingen zou dus wel handig zijn!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 15, 2010 10:56 am 
Offline
Reserve

Geregistreerd: za feb 16, 2008 7:19 pm
Berichten: 63
Haha en ikke kom ook, bij Wouter dan,.. en denk dat het wel tof gaat worden als ik de inschrijvingen hierzo op ons forum zie !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 15, 2010 12:14 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: za feb 16, 2008 7:19 pm
Berichten: 63
Grrrrrr, krijg ik net een mailtje van Ton dat de groep van Wouter al vol zit dus kom ik niet :crying:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma feb 15, 2010 2:19 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
jannes schreef:
Grrrrrr, krijg ik net een mailtje van Ton dat de groep van Wouter al vol zit dus kom ik niet :crying:


Heej, wat jammer voor je!

Maar Axel sprak vorige week nog met Wouter en die zei dat de workshop toen al 2 weken vol zat (inmiddels dus al 3 weken).
Ben benieuwd, ik heb me twee weken geleden op gegeven en Axel een week geleden en we hebben allebei nog niks gehoord of dat dat we nu wel of niet mee kunnen doen. Maar aangezien jij nu al bericht heb gekregen en wij nog niet begin ik stiekem toch wel hoop te krijgen... :luck:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 20, 2010 12:53 am 
Offline
Reserve

Geregistreerd: za feb 16, 2008 7:19 pm
Berichten: 63
Mag toch komen :biggrin: en neem een verrassing mee :laughing:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za feb 20, 2010 6:59 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 10, 2008 9:51 pm
Berichten: 91
Woonplaats: Thuis
Ja! Ik heb ook bericht gehad en ik ben er bij. Vanmiddag met Iris en Paul samen gespeeld. Dat was voor mij de eerste keer in iets van 10 jaar dat ik weer eens met anderen 'gespeeld' heb. Het was nog wel even wennen namelijk en ik ben helemaal niet thuis in folkmuziek. Maar wel leuk, dus heet weekend gaat me benieuwen.

Heb er zin in!

_________________
"Is het glas half leeg of is het half vol?"
Maar dat is mijn glas niet; het mijne was vol!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 09, 2010 9:06 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
En? Wat hebben jullie geleerd?
Hoe was de groep, hoe was de docent, hoe waren de sessies?

Van elke workshop graag een uitgebreid verslag :hug:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: svn
BerichtGeplaatst: di maart 09, 2010 11:07 am 
Offline
Reserve

Geregistreerd: za feb 16, 2008 7:19 pm
Berichten: 63
Zo, weer thuis van een svn-weekeinde Het was eindelijk ook eens een sfeervol weekeinde voor mij zelf dan), niet door een andere opzet van de organisatie, maar wel doordat er een stuk of 15 folkies aanwezig waren (incl. muziekja :rose: ).

Het is voor mij de 4e maal, (2 maal doorslaande tongen en 1 maal een herfstweek en dan nu het svn-internationale weekeinde) dat ik aan stagess van de svn deelneem, ben ook zeer tevreden over de docenten die aangetrokken worden door de svn want ik heb telkens veel geleerd.
Ook met de locatie (de Glind) heb ik niet echt moeite, al is niet al het personeel daar even vriendelijk, en de maaltijden van een wat wisselend niveau, maar over de prijs/kwaliteit verhoudingen ben ik wel tevreden (al zal het voor een groep mensen toch wel een behoorlijk groot bedrag blijven a 175,-).

Zat zelf bij de balfolkstage (docenten: Wouter en Sander). Ik had al eerder les gekregen van Wouter, van Sander nog niet (en wat een enthousiasme brengt Sander dan over op de groep is echt aanstekelijk, super!)
Het geheel was wederom leerzaam.
De lesgroep bestond uit 17 deelnemers (ook fijn om te zien dat er zo'n grote interesse is voor de balfolk) waarvan slechts 4 echte "folkies" haha, we hebben dan ook veel lol gehad.
Een groot gedeelte van de groep bestond toch wel uit deelnemers met een wat gevorderde leeftijd die ik zelf eigenlijk nooit op bals tegenkom (is ook geen enkel probleem tuurlijk) en ben ook blij dat die mensen zich inschrijven voor die stages, anders zouden die stages misschien niet doorgaan.
Maar wat wel ronduit irritant was, was een deelnemer met een nogal wat recalcitrant gedrag. Op een gegeven moment dacht ik aan een aandachtstoornis, kwam ze te laat de les in (gebeurt bij mij ook, neem dan stilletjes een achteraf plekkie in en houd vooral mijn mond dicht) met een verveeld gezicht (stond er op het tekenbord een arrangement uitgeschreven door docenten, tja dat heb je in een samenspelgroep) begint ze zo van "ik hou niet zo van die A-tjes en B- tjes " en even later loopt ze dan naar het bord toe en begint daar haar eigen notities bij te schrijven.
Ze kreeg het op een gegeven moment voor elkaar om ca 1/3 van een lesblok de aandacht te trekken met moeizame discussies en er kwam maar geen einde aan.
Het is dan ook vervelend dat iemand zoveel lestijd kan verspillen, grrrrrrrr.

En over de avonden : zeer leuke sessies (ook in de bar) het was tof en sfeervol en het openpodium in de parkzaal
bracht zeer wisselende acts, voor mij kwam het leukste optreden van "5 van 12" (gonnagles).
Verder nog mooie luisteracts gehoord, maar ook zeer oubollige optredens.

Bij elkaar een geslaagd weekeinde, al blijf ik het een moeizame combinatie vinden; die van de oude volksmuziekdeelnemers (dansen met TL-verlichting) en de wat jongere folkies met ambities en ook dat er een grote cultuurkloof tussen die groepen bestaat.

Tot slot op de thuisreis echt genoten van de nieuwe Gonnagles-cd, keihard afgespeeld. Wat een muzikaal genot brengt dat zeg! Ben echt trots dat we zo'n groep in Nederland hebben.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: svn
BerichtGeplaatst: di maart 09, 2010 11:21 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
jannes schreef:
Ze kreeg het op een gegeven moment voor elkaar om ca 1/3 van een lesblok de aandacht te trekken met moeizame discussies en er kwam maar geen einde aan.
Het is dan ook vervelend dat iemand zoveel lestijd kan verspillen, grrrrrrrr.

Soortgelijke dingen heb ik daar ook wel meegemaakt.
De groep heeft het toegelaten, dus eigen schuld, dikke bult.
Ik interrumpeerde dan meestal en rekende snel voor dat per persoon per lesblok in jullie geval iedereen 5 minuten zou kunnen krijgen op voorwaarde dat er dan niet gespeeld zou worden.
Het groepsleed was dan gauw geleden. :biggrin:
Maar eigenlijk horen de docenten in te grijpen.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 09, 2010 12:29 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Ik ben druk bezig met mijn verslag! Gezien de gigantische indruk die dit weekend op mij gemaakt heeft is het al een aardige lap tekst aan het worden. Nu even eten en straks weer verder typen. Onder tussen ook al bezig wat filmpjes en foto's online te krijgen. :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 09, 2010 3:40 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
nou, aangezien het nog meer dan 3 uur doet eer dat het filmpje geupload is, kan ik net zo goed een verslagje typen :D

Citaat:
Van elke workshop graag een uitgebreid verslag hug

Is 2000 woorden genoeg?

Het weekend begon voor mij op de donderdag al, nadat ik door Goofus op de trein was gezet richting Purmerend om nog even met Axel te oefenen op het samenspelen. Aangezien hij al in geen 10 jaar meer samengespeeld heeft en ik eigenlijk nooit samengespeeld heb (afgezien van die 2 keer dan afgelopen maand met Goofus...), konden we ons op die manier nog even in het peuterbadje voorbereiden voordat we het diepe in zouden gaan... :P Helaas kampte Axel nogal met wat bijholte ontstekingen, dus donderdag werd al helemaal niks. Vrijdagmiddag toch nog wel even samen kunnen oefenen met de sessieboekjes en uiteindelijk dan toch rond 18.45 door weer en wind richting de Glind vertrokken.
Een beetje later dan gepland werd dan het introductie babbeltje gehouden en daarna konden de verschillende groepen zich verzamelen in hun eigen zaaltje. Tijdens de persoonlijke introductie ronde raakte ik best wel geïntimideerd door de grote van de groep en de jaren speelervaring die werden genoemd en zat me echt serieus af te vragen of het allemaal wel goed ging komen. Ik kon dan ook niet anders zeggen dan “ik speel pas een half jaar fluit en bij deze alvast mijn excuses mocht ik niet goed mee kunnen komen of de groep ophouden…â€


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 09, 2010 4:17 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Hee Iertje, wat een mooi verslag! :applause: Wat leuk om je ervaringen te lezen en alle mooie dingen die je hebt ontdekt! :rose:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 09, 2010 4:44 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Kikker schreef:
Hee Iertje, wat een mooi verslag! :applause: Wat leuk om je ervaringen te lezen en alle mooie dingen die je hebt ontdekt! :rose:


Dank je wel Kikker! En ik was nog helemaal vergeten om Jan, Axel en Liesje te bedanken voor alle gezelligheid tijdens de workshops! :hug: Weet niet of ik het allemaal zo leuk had gevonden als ik in m'n eentje tussen 'de anderen' gezeten had :devilish: . En natuurlijk de Orfeo's en Kelten bedankt voor al gezelligheid om en aan de bar! :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 09, 2010 7:52 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: za feb 16, 2008 7:19 pm
Berichten: 63
Iertje,...jij ook bedankt het was tof ! en wat een prachtig verslag heb je geschreven :applause:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 09, 2010 8:00 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 10, 2008 9:51 pm
Berichten: 91
Woonplaats: Thuis
Nou, zo'n lang verslag als Iertje schrijf ik vast niet hoor, maar je weet nooit, als ik op dreef ben ;-)

Het is voor mij lang geleden dat ik met muziek bezig was en behalve een goed gehoor heb ik verder weinig theoretische basis: ik lees geen noten en een groot deel van de muziektheorie is destijds langs me heen gegaan. Is ook niet per se nodig voor de herrierock die ik destijds maakte :biggrin:

Maar vanuit die uitgangspositie was het wel een gok of ik zou kunnen meekomen in de workshop. Wat dat betreft dank aan de input van Paul en Iris, waardoor ik toch de knoop heb doorgehakt om me ook in te schrijven.

Verder heb ik nog nooit eerder meegedaan met workshops, stages of wat dan ook op muziekgebied, dus kwa verwachting was ik geheel blanco en mijn doel was ook om te kijken of ik het leuk genoeg zou vinden dan wel er een vonk kon overslaan...dat laatste is in ieder geval gelukt! Ik ben niet iemand die thuis heel erg veel tijd in z'n eentje gaat zitten spelen en moet het echt hebben van samenspelen met anderen.
De groep van Wouter en Sander was groot, maar bevatte genoeg mensen van gelijke gezindte om mogelijkheden tot leuk samenspelen te hebben. Wat me wel direct op viel, ik was er ook al voor gewaarschuwd (maar heb geprobeerd dat neutraal te benaderen...) is de wat hoge leeftijd van veel van de deelnemers. Dat is niet per se erg, maar het is me opgevallen dat er bovendien een enorm gat zit tussen de 'oude' en de 'jonge' garde. Volgens mij zin de mensen die een groot deel van de SVN bevolken afkomstig uit de folk revival van de jaren 70 en is er pas sinds de laatste jaren wat nieuwe aanwas bij. Gelukkig zorgen Jan en ik voor wat vulling in het midden :laughing:

Wat me verder opviel, en dat gold voor alle groepen, is dat de verwachting van de diverse deelnemers nogal verschillen kan. Zoals reeds eerder genoemd: muzikanten die voor dansers willen spelen maar de dans zelf nog nooit gezien hebben, muzikanten die nog nooit hun kamer zijn uit geweest met hun instrument en dus volledig nieuw zijn aan het samenspelen met een (grote) groep mensen en alle wederkerigheden die daar bij komen.

Dat gezegd hebbende, nu weer terug naar de muziek. Vrijdagavond de introductie van de groep en de eerste verkenningen met de wals in de zesde week. Veel meer dan met z'n allen het melodietje dan wel de begeleiding spelen was het nog niet, maar voldoende om het geheel eens te kunnen inschatten. Ik moet nog een hoop leren kwa ritmes; ik ben (nog) niet in staat om noten en akkoorden in een keer om te zetten naar een juiste slag en tempo, maar na een keer de melodie luisteren kom ik er wel. Na de vrijdagavond wist ik in ieder geval dat ik niet onzeker hoef te zijn over mijn niveau en of ik wel mee kan komen.

Dan vervolgens vroeg te bed met een kop vol drek. Er zijn leukere momenten om een holteontsteking te plannen...

Zaterdag dus verder met de wals, verdeeld in twee groepjes, afwisselend begeleid door Wouter en Sander. Het is leuk om te zien hoe zij beiden een verschillende benadering hebben ten aanzien van lesgeven en het overbrengen van de muziek. Voor allebei is wat te zeggen, maar persoonlijk kan ik met de aanpak van Sander net iets meer. Dat kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat hij ook gitaar speelt ;-)
Wouter concentreert zich meer op de melodie, waar Sander zich meer richt op het arrangement en de mogelijkheden van de groep en de muzikanten.

Na de middag dus verder met een bourree (of was het al het tweede ochtend gedeelte?). Gepusht door Iris heb ik tussendoor mijn electrieke gitaar van de kamer gehaald en mijn versterkertje ingeplugd. Sander gelijk enthousiast en hij zag wel wat mogelijkheden. De bourree heb k dus meegespeeld op een Stratocasterimitatie met een gemoduleerde Marshall stack :cool:
Dat leverde dus een andere manier van spelen op: geen begeleiding, maar losse noten en wat versiering, die me ook weer met de neus op de feiten drukten dat ik er toch wel erg lang uit ben...en geen noten lees en dus alles in m'n kop moet stampen op basis van het akkoordenschema en dat ik behalve de Am en Bm ladders toch wel hier en daar moet nadenken waar ik m'n noten moet vinden op de hals. De bourree was in Dm, dus daar zat ik zo af en toe wel even naast als ik niet oplette. De souplesse is ook nog ver te zoeken, zodat de strakheid op de tel die er wel in zit bij de begeleiding met de versieringen wat te wensen over liet.

Voor het laatste deel van de dag (toch?) konden we kiezen uit een mazurka door Sander of een Scottisch door Wouter, beide met een andere benadering; Wouter zou meer de melodie en het ritme uitwerken en Sander wat hij noemde 'soundscapes': spelen met het arrangement.
Dit gooide de groep die we tot nu toe hadden een klein beetje door elkaar en leverde enkele 'uitdagingen' op. Waar ik tot dan toe nog geel 'last' had gehad van waarschuwingen van eerdere SVN-gangers merkte ik met de nieuwe leden van de groep toch wel een groot niveau verschil. Ik kan een hoop en ik pak dingen snel op, maar ik ben echt nog niet in staat om (met een bijholte ontsteking die mijn concentratie ook nog verminderd) om een strak mazurkaritme te handhaven met in mijn linkeroor een medegitarist die nog geen 3/4 va een 5/4 kan onderscheiden en dan bovendien niet geleerd heeft om te tellen met regelmatige tussenpozen...daar lag een uitdaging. De middag was erg vermoeiend :cow:

Ik ben even de volgorde van het geheel kwijt, maar het eten was redelijk, los van de humor van de bediening ('de frieten zijn ook vegetarisch') en het tafelgezelschap kon ook wel mee. We waren met alle vegi's aan twee tafels gezet om de bediening makkelijk te maken. Op die manier toch nog ook wat anderen leren kennen. Niet alle folkies van de oudere generatie zijn zo behoudend als eerdere commentaren doen denken.

Afijn, zaterdagavond: wegtrekkende ontstekingen, bier, gezelligheid, sessie etc. Zondagochtend duf, net geen kater, wel traag op gang :blush:

Zondag de recap van het voorafgaande. Waar ik eerder in het weekend nog geen last had van minder meekomende sessieleden werd deze ochtend toch wel in beslag genomen door mensen met vragen die ik wat zonde van m'n tijd vond. Onzekerheid, prima, vragen, oke, maar een beetje zelfreflectie en besef dat je ook de tijd van anderen in neemt zou ook wel aardig zijn.

Dan de uitvoering. Ik was een beetje twijfelachtig, want ik speel nog lang niet strak en foutloos, het wil gewoon nog niet zo goed blijven hangen, of mijn vingers willen wat anders dan ik me bedacht had. Ik merk ook dat ik, als ik tussendoor droog oefen of zonder enige druk sta te spelen, dat het veel soepeler gaat dan dat ik 'moet presteren' met alle ogen op me gericht tijdens een repetitie of uitvoering. Dat zal vast wel bijtrekken, maar voorlopig is het een uitdaging.
De uitvoering ging wat mij betreft iig redelijk. Een timingsfout tijdens de bourree, maar ik moet het filmpje nog horen of het aan mij lag of aan de rest en of het sowieso hoorbaar was. Ik was al blij genoeg dat ik geen noten mispakte tijdens mijn 'solo'.

Ik vond het ook leuk om de verschillende andere groepen te horen. Hierbij was ook goed het verschil te onderscheiden tussen de traditionele en jonge deelnemers. Een vreemde eend in de bijt vond ik de blazers workshop. Als ik het goed heb gezien allemaal saxofoons. Niet geheel voor de hand liggend op een volksmuziekweekend, maar daardoor wel er uit springend. De zweedse groep had een vrij behoorlijke nickelharpaspeelster en ook de tangogroep had een paar redelijke muzikanten. Jammer dat Lies en Marco er niet bij waren, die had ik ook graag gehoord (tango op harp...)
Als laatste speelde de samenspelgroep van Jos Koning, met vijf Gonnagles, een boswachter en een Kelt en een onbekende dame die ook lekker meedeed. Een melodie van Renske, eerst gespeeld zoals bedoelt door Annie, daarna zoals geinterpreteerd door de Gonnagles en daarna nog iets, of zo. Spetterend in ieder geval. Wel opvallend: als je wat dan ook mede laat spelen door vijf Gonnagles klinkt het toch wel heel snel naar de Gonnagles ;-)

Maar het was leuk. Daarna gedag gezegd, de hotelkamer uitgeruimd, en ervaren dat je best met een backpack, drie weekendtassen, twee rugzakken, drie mensen, twee gitaren, een viool en een gastank in een VW Polo past zodat ook de deuren nog dicht kunnen :biggrin:

Ik heb genoten, veel geleerd en ook dat gene gevonden waar ik al naar zoek sinds ik mijn huidige acoustische gitaar kocht, een jaar geleden: de zin en mogelijkheden om weer samen te spelen. Wie weet wordt het nog wat met onze voornemens voor een nieuw gezelschap zoals Iertje dat noemt. Maar als eerstvolgende heb ik me ingeschreven voor de workshop op 20 maart bij Sander. Met daarbij de dank aan Sander voor het antwoord op mijn vraag of hij inschatte dat mijn niveau voldoende zou zijn om daarbij mee te komen :cool:

Ik ben benieuwd wat het allemaal gaat brengen. Voorlopig heb ik weer de zin gevonden om te spelen en dat is alvast winst nummer 1!





NB: shit, de 2000 woorden niet gehaald :angry:


NB2: Iertje, waar blijven de filmpjes?

_________________
"Is het glas half leeg of is het half vol?"
Maar dat is mijn glas niet; het mijne was vol!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling