mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo apr 28, 2024 10:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jan 28, 2010 6:38 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
Ik en Marco hebben ons ingeschreven voor de tango-muziekworkshop van de SVN. Ik heb begrepen dat er voor het hele weekend nog niet zoveel inschrijvingen zijn? Er is ook een workshop balfolk ('Balfolk rocks' van Wouter Kuyper). Lijkt me leuk en gezellig als er nog meer folkies komen! (ook om savonds mee te sessieen - stiekem lekker balfolk spelen)..

Wie komt ook?!
:hug:



SVN Internationaal
http://www.volksmuziek.nl

Een muziekweekend voor zowel beginnende als gevorderde instrumentalisten en zangers.

vrijdagavond 5 maart tot en met zondagmiddag 7 maart 2010

fijn samen zingen of muziek maken
kennis maken met nieuwe aspecten van de muziek
werken aan je muzikale ontwikkeling
ruimte voor spontane presentaties en dans

Zeven ervaren docenten staan garant voor de kwaliteit van de workshops
Cursusprijs: 175,–

Informatie : bij Rita Pollen en Ton van den Heuvel
Telefoon: 072 506 90 49

Programma 2010

Argentijnse tango - een kennismaking

• Gerard van Duinen

Voor iedereen die meer wil weten van de Argentijnse tango. Welke ritmes en akkoorden gebruik je? Hoe fraseer je een melodie? En hoe zing je Lunfardo - de straattaal van Buenos Aires? In deze workshop ontdek je de geheimen van deze weemoedige èn dansbare muziek.
In dit weekend gebruiken we een aantal traditionele en modernere tangos. We werken vanaf een leadsheet met de melodie en akkoorden en maken ter plekke arrangementen in kleine bezettingen. Een beetje noten kunnen lezen is handig, iets weten van akkoorden ook. Er is ook ruimte voor improvisatie, maar expressie en muzikale overtuigingskracht zullen voorop staan.
Deze workshop staat open voor zangers, strijkers, houtblazers, gitaristen, pianisten, bassisten, accordeonisten en natuurlijk bandoneonisten. Andere (balg)instrumenten in overleg: chromatisch (in en uit) kunnen spelen is belangrijk.
Gerard van Duinen begon zo'n tien jaar geleden bandoneon te spelen. Hij treedt met het internationale kwartet Mala Pinta, zijn Tango Trio, de crossover band Fadango, de popgroep De KarenB en als solist. Daarnaast maakt hij deel uit van de theatergroep Fresh Trash. Hij geeft zowel workshops als privelessen, en is de dirigent van het Haagse amateur tango-orkest Del Mosa, waarvoor hij ook het repertoire arrangeert. Mede door zijn serie artikelen over hedendaagse tango in het tijdschrift La Cadena is hij uitgegroeid tot een Nederlandse autoriteit op tango-gebied.

Blow blow blow your horn, blaasmuziek uit Oost-, ZuidOost,– en West Europa

• Gerwil Kusters

Blow Blow Blow Your Horn
Gently down the stream
Merrily, merrily, merrily, merrily
Life is but a Dream

De originele tekst van Row your Boat kunnen we zien als metafoor voor de geneugten en moeilijkheden van het leven.
Het roeien staat voor kracht en souplesse. En het samenspel van alle roeiers in de boot.
Met de tekst hierboven als leidraad zetten we in op de geneugten en moeilijkheden van het samen muziek maken met blazers. Met alle blazers samen ontdekken we individuele en samenspelaspecten.
Kracht en souplesse, vrolijk en droevig. Soms met de stroom mee of er juist tegenin.
Met muziek uit Oost-, ZuidOost- en West Europa gaan we aan het klussen.
Alle blaasinstrumenten zijn welkom.
Er wordt met en zonder bladmuziek gewerkt.
tel: 06-29008711

Improvisatie van variaties, tegenstemmen en tussenspelen

• Jos Koning
Een praktisch gerichte workshop voor wat gevorderde muzikanten. Je wilt een tussenspel verzinnen in een lied. Een tegenstem. Een variatie. Hoe bedenk je iets moois terwijl je aan het (samen)spelen bent?
In deze workshop gaat het tegelijk om muziek maken, om inspiratie en creativiteit, én om rekening houden met elkaar, met wat de ander speelt. Er komt zeker ook wat muziektheorie bij kijken, maar alleen in klinkende vorm. Je hóórt wat de theorie inhoudt - geen theorie dus, eigenlijk, maar pure praktijk. Voorop staat een weekend lang het muzikale plezier. En dat plezier kan al vóór het weekend beginnen. Workshopleider Jos Koning wil zo veel mogelijk van elke deelnemer een paar weken van tevoren een lied of melodie ontvangen dat/die jou inspireert, beetpakt. Dat hoeft zeker geen eigen compositie te zijn. Liefst eenstemmig, liefst hoorbaar aangeleverd (mp3 of zo). Die muziek komt vóór het weekend bij iedereen terecht.
De workshop staat over voor iedereen die redelijk kan spelen, bereid is de nek een beetje uit te steken en stevig te werken. Wat instrumenten betreft: je moet melodieën kunnen spelen, liefst in heel wat toonsoorten. Of zingen, eventueel. Bel of mail bij twijfel.
Jos Koning is een veelzijdig violist en workshopleider. Hij is al te horen geweest in een indrukwekkende serie ensembles en platen, van soft folk tot hard rock of klassiek. Zijn doel met al zijn workshops: het doorgeven van muzikale inspiratie maar tegelijk helpen 'weten wat je doet'.
tel: 0049-2826 916782. Jos woont in Duitsland, heeft ook wel een Nederlandse 06 maar vanaf een vaste telefoon is het Duitse nummer heel wat goedkoper!
www.joskoning.nl

Klezmer speciaal: Chassidische nigunim

• Cor van Sliedregt
In deze klezmercursus ligt het accent op de meditatieve en niet zo snelle tempo kant van de klezmer muziek en de vocale oorsprong. We gaan in op de micro-variaties en de details van de typische klezmerversieringen. Het vormgeven van de emoties. Er is dus meer aandacht voor details dan voor snelheid. Daarmee is de cursus ook voor muzikanten die niet zo bekend zijn met klezmer muziek een goede instap. Het repertoire bevat bekend en minder bekend repertoire. Bladmuziek wordt van tevoren opgestuurd, Na afloop van de cursus ontvangt de cursist een syllabus. Geschikt voor alle chromatische instrumenten; diatonische instrumentalisten [trekharmonica, doedelzak etc.] kunnen contact opnemen met de docent.
Cor van Sliedregt speelt ruim 15 jaar klezmer op gitaar, mandoline en cimbalom, leidde de Westfriese KLZMR band, gaf workshops voor de SVN en schreef een overzicht van deze muzieksoort, stelde een discografie samen en correspondeert met enkele Amerikaanse topmusici.
tel: 0228 319 022

Muziek uit de Trollenbossen

• Michèle van Baaren
Zweden: het land van de eindeloze bossen, moerassen en meertjes. Donker en besneeuwd in de winter, maar zonnig en (bijna) 24 uur per dag licht in de zomer. Dansende muggen en zingende kramsvogels. Dit en meer kun je horen als je je verdiept in de Zweedse volksmuziek. Naast hambo en schottis (bekend van balfolk) heeft elke streek of zelfs elk dorp zijn eigen polska. We gaan op muzikale ontdekkingsreis door Zweden: van de lichtvoetige slängpolska uit het zuiden, via de melancholieke polskor uit Dalarna, naar triolenpolskor en onregelmatig over de maat verdeelde polskor uit de grensstreek met Noorwegen.
Ga mee op reis en neem mee: instrument (geen instrumenten met beperkte stemming), opnameapparaat en je oren (alles op het gehoor in deze workshop).
Michèle van Baaren speelt Zweedse en Hongaarse muziek op viool, het liefst voor dansers. Ze studeerde Zweedse volksmuziek aan de volkshogeschool in Malung en gaf daarna 10 jaar leiding aan de spelmanslag, een groep violisten die samen Zweedse muziek spelen. Michèle gaf eerder workshops Zweeds, Fins, Hongaars en "op je gehoor leren spelen". Een keer of 6 per jaar organiseert zij een polska-avond voor dansers. Verder is zij primás van het Hongaarse trio Ördöngös, zie de website, één van de twee vaste orkesten van het Hongaarse danshuis in Utrecht.
tel: 0346-214657

Balfolk Rocks

• Wouter Kuyper
Als er iets "hip" genoemd mag worden in de volksmuziek van dit moment dan is het wel balfolk. Balfolk is een stijl van muziek die diep geworteld is in de traditionele muziek van met name Frankrijk, maar die zich vanuit die traditie de laatste jaren verder heeft ontwikkeld en helemaal past in deze tijd. Balfolks van nu trekken in het hele land grote groepen jongeren die komen dansen.
In deze cursus gaan we aan de slag met de verschillende danstypen zoals die worden gedanst en gespeeld op de Nederlandse balfolks. We zullen daarbij gebruik maken van zowel traditioneel als recent repertoire, van lieflijke, trage mazurka's tot de afterbeat-swing van scottishes en de "rock" die in bourrée's zit. Natuurlijk komen daarbij ook verschillende aspecten van samenspel en arrangeren aan bod.
Iedereen die redelijk thuis is op zijn instrument (welk instrument dan ook) is welkom. Melodieën worden op papier aangeleverd, dus muziek lezen is een pre, maar als je snel genoeg bent met op gehoor aanleren is dat zo mogelijk nog beter.
Wouter Kuyper (1978) is sinds zijn 10de jaar al bezig met de volksmuziek. Eerst met blokfluit, daarna met doedelzak, en vervolgens sinds zijn 15e ook met de trekharmonica. Na vele stages (en de daarbij behorende nachten) gevolgd te hebben, onder andere in Gooik (BE), St. Chartier (FR) en "Trek er es Uut " en "Schier" in Nederland, is hij met de Nederlandse Balfolkband "Lirio" begonnen die nu regelmatig optreedt op balfolks in binnen- en buitenland. Ook speelt hij in Geselscap Goet ende Fyn (middeleeuws en andere oude muziek) en speelde hij in Laroux (Nederlandstalige poppy-folk) en Tjane (Oud-Nederlandse Pop-folk). De afgelopen jaren is hij steeds meer les en workshops gaan geven, zowel voor trekharmonica als voor samenspel (verschillende instrumenten), onder andere bij Trek er es Uut en de Stichting Volksmuziek Nederland (SVN). Momenteel geeft hij trekharmonicales bij de trekharmonica-vereniging Amsterdam (THA) en aan de trekzakacademie in Nieuwegein. Ook geeft hij doedelzakles bij de stichting Draailier en Doedelzak. Hij geeft ook privéles aan huis, in Utrecht.
tel: 030-2892222

Zingende Ziel

• Tatiana Lina

Roma muziek is de traditionele muziek van Roma mensen, die ook als zigeuners bekend zijn. Door de eeuwen overleefde dit nomadische volk door hun wijsheid en bekwaamheid en, natuurlijk, muziek.
Roma muziek kent grote variëteit, met sterke lokale tinten van het land, waarin de Roma's zich bevonden. De zang is vaak gloedvol en hartstochtelijk, met diepe melancholie, verdriet en wilde wanhoop, maar ook met pure vreugde.
Als cursist, leer je over de oorsprong en de aard van Roma liederen en je ontdekt daarvan het karakter en de emotionele inhoud. Je studeert prachtige Roma liederen uit verschillende windstreken met simpele maar klankrijke taal en hartverscheurende of vrolijke melodieën en harmonieën. Je ontdekt daarbij jouw 'zigeuner' ziel die kan klagen en treuren, maar die ook kan feesten en lachen. Je leert je persoonlijke verhaal aan de wereld te vertellen maar ook zal je de kracht van het koor ontdekken.
Van je vereist: zin in zang. Er wordt bladmuziek geleverd dus het is handig om noten te kunnen lezen.
Tatiana Lina is een veelzijdige podiumkunstenares met 20 jaar professionele ervaring. Ze brengt haar kennis van wereldmuziek naar iedereen die van zingen houdt. Tatiana is in Rusland geboren en ze woont in Nederland sinds 1992. Ze ontdekte haar liefde voor de wereldmuziek hier in Nederland. Ze begon met schrijven van arrangementen voor traditionele liederen uit verschillende landen voor haar wereldmuziek kwartet RUSALKI. Het kwartet bestaat nu 12 jaar en zingt in meer dan 25 talen. Tegelijkertijd begon ze met de zangworkshops "Russische liederen" en "Roma liederen" die momenteel een groot succes zijn bij muziekliefhebbers en koorzangers.
Telefoon: 020 6916159 mobiel 06 4004 6734

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 28, 2010 6:53 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Het risico is te groot dat ik weer ziek word...;) En het weekend erop moet ik topfit zijn...maar dat excuus kan verder alleen Rooddraakje gebruiken en die gaat volgens mij gewoon wel dapper naar de svn...dus folkies: massaal inschrijven dus!

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 28, 2010 10:20 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Klinkt tof dat programma! Jammer dat ik geen muzikant ben! Maar ik zal het nog eens rondsturen bij de mensen die de laatste tijd de muziekworkshops in utrecht hebben bezocht. Meer muzikanten en meer workshops en meer bands en meer bals! We gaan nog steeds voor wereldoverheersing...

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 28, 2010 11:37 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 24, 2009 10:48 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Zwolle
Wereldoverheersing...op z'n minst
MWOEHAHAHAAA !!! (satanische bulderlach)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 29, 2010 11:35 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
daar zit wel wat leuks tussen ja. ns kijken of ik oppas kan regelen voor dat weekend....

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 29, 2010 11:55 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Jaloers, jaloers...
Ik had met Gerard overlegd om te kijken of het kan met diatonisch accordeon. Gevraagd om bladmuziek van een voorbeeldstuk.
Kan dus niet :crying: Te chromatisch.

Ik kan zoiets wel spelen op m'n drierijer, maar zou dan per stuk drie weken elke dag een paar uur moeten oefenen. Niet echt handig voor zo'n workshop.

Jammer, want het klinkt heel tof!
Veel plezier aan hen die wel gaan :rose:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 29, 2010 11:34 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Ik wil wel, maar heb geen idee wat 'redelijk bekwaam' inhoudt voor de balfolk workshop. En of ik daar inmiddels aan voldoe na pas 3kwart jaar fluit spelen.
Het liefst zou ik met de mondharmonica willen meedoen, maar daar ben ik echt nog niet vergenoeg mee.

Dus helaas, denk dat het pas volgend jaar wordt eer dat ik aan dit soort workshops en weekenden ga meedoen...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 29, 2010 11:40 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di dec 15, 2009 5:03 pm
Berichten: 90
Klinkt allemaal heel leuk! Alleen is het jammer dat een harp niet zo meeneembaar is... :'(


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 29, 2010 11:42 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Iertje schreef:
Ik wil wel, maar heb geen idee wat 'redelijk bekwaam' inhoudt voor de balfolk workshop.

Je kan en mag rechtstreeks contact opnemen met de docent en je twijfels bespreken.
Ik herinner mij een workshop voor gevorderden waaraan ik deelnam met slechts een half jaar speelervaring.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 29, 2010 11:46 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
ChingChuan schreef:
Klinkt allemaal heel leuk! Alleen is het jammer dat een harp niet zo meeneembaar is... :'(

Ben jij een watje ?
Al die harpspelende vrouwen doen over dat aspect absoluut niet moeilijk. En meestal valt er wat te regelen op het terrein van transport e/o meerijden.
Je hebt toch geen pedaalharp?

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 30, 2010 12:16 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Wij zijn niet heel erg doorsnee harpmeisjes...wat wij met onze harpen doen, doen niet veel ons na...;) Hi hi...

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 30, 2010 12:35 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
telenn gwad schreef:
Wij zijn niet heel erg doorsnee harpmeisjes...wat wij met onze harpen doen, doen niet veel ons na...;) Hi hi...

haha, ik ken er meer dan jou en Repel die vrolijk rondsjouwen met hun eiersnijer.
Daarom.
:biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 30, 2010 10:30 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 24, 2005 12:40 pm
Berichten: 1480
Woonplaats: Utrecht
Bij Jos zijn nu nog te weinig inschrijvingen (lees:geen); eind deze week wordt van alle workshops besloten of ze doorgaan of niet.
Wie komt zich ook allemaal opgeven bij Jos?
Dan hebben we een gezellige club bij elkaar! :dancing:


@Iertje; gewoon Wouter even vragen; best kans dat het kan. Bovendien zijn ze blij met elke inschrijving!

@ChingChuan; er valt vaak wel iets te regelen met iemand uit de buurt. Ik zou het doen :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 30, 2010 11:41 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Rooddraakje schreef:
Bij Jos zijn nu nog te weinig inschrijvingen (lees:geen); eind deze week wordt van alle workshops besloten of ze doorgaan of niet.
Wie komt zich ook allemaal opgeven bij Jos?
Dan hebben we een gezellige club bij elkaar! :dancing:

Workshops bij jos zijn erg leuk. dus geef je op iedereen. ik wil misschien zelf wel, maar weet niet of ik dat voor vrijdag kan regelen.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 30, 2010 6:09 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Rooddraakje schreef:


@Iertje; gewoon Wouter even vragen; best kans dat het kan. Bovendien zijn ze blij met elke inschrijving!



Ik denk dat ik morgen inderdaad even een mailtje naar Wouter stuur, begin er toch wel erg jeuk in te krijgen...
Ook nog even kijken of ik ergens het geld vandaan kan halen (wanneer moet je uiterlijk betaald hebben?)
Hopelijk kan ik nog een vriendin overhalen om ook mee te doen, die wil na 15 jaar fanfare ook volksmuziek gaan spelen maar heeft geen idee waar ze moet beginnen, volgens mij is zo'n weekend de perfecte plek daarvoor :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 67 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling