mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 6:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo maart 03, 2010 6:01 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 31, 2007 1:55 pm
Berichten: 167
namens Findus (die haar wahtwoord ff kwijt is.... :-( :

van 9-11 april is er weer een leuk weekend in de Glind:

Het LageLandenWeekend.

Het Lage LandenWeekend is altijd een gezellige boel waar iedereen lekker mee kan doen. Genieten, leren en samen creëren staan centraal in dit weekend waarin cursisten zich kunnen laven aan de schoonheid en rijkdom van de (muzikale) cultuur der "Lage Landen". Ook dit jaar staat er weer een keur aan Nederlandse en Vlaamse docenten klaar om de cursisten daarin te begeleiden. Een aantal zijn goede bekenden van de SVN en hebben al vaker succesvolle workshops gegeven, zowel op het Lage Landen Weekend als in andere weekends van de SVN. Als "nieuwelingen" kunnen we dit keer Thera de Clerck, Helga Buitelaar en Stijn van Beek begroeten. Zij hebben allen muzikaal een mooie staat van dienst en zijn zeer bedreven in het lesgeven. Het ziet er weer goed uit voor het cursusweekend Lage Landen 2010.

Voor meer informatie: Liesbeth de Bakker en Marieke van der Hoek
Telefoon: (Liesbeth) 035-6471242 Email: liesbeth@vleggaar.nl Of kijk op www.volksmuziek.nl....

Als je mee wilt doen, geef je dan zo spoedig mogelijk op!

groet
Findus

_________________
De wereld draait, ik stuiter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 05, 2010 9:41 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Inmiddels ook op balfolk.nl te zien!

Er zijn enkele bekende namen uit het balfolkwereldje zoals Judica Lookman (Madlot), Guy Roelofs (GROEF)...

Een workshop specifiek over balfolkmuziek wordt gegeven door Stijn van Beek:
"In deze workshop gaan we ons bezighouden met eigentijdse swingende balmuziek! Tegenwoordig horen we steeds vaker dat musici in de balfolk de vrijheid nemen om invloeden uit verschillende stijlen volksmuziek te mengen met pop, rock en jazz invloeden. Zolang het ritme voor de dansers doorgaat, zijn de mogelijkheden en de vrijheid van de musici eigenlijk onbegrensd! In deze workshop wil ik gaan kijken hoe we deze vrijheid met de groep kunnen gaan benutten... Cursisten met iedere denkbare muzikale achtergrond zijn dan ook welkom!
Als uitgangspunt richten we ons op een aantal melodieën waar iedereen op zijn eigen manier mee uit de voeten kan en we maken er een swingende boel van!
Met de melodiespelers ga ik eens nader kijken naar versieringen, variaties en improvisatie en de begeleiders sta ik op het gebied van ritme, groove, akkoorden en baslijnen bij. Daarbij verlies ik zaken als individueel niveau en speelstijl natuurlijk niet uit het oog."

Zie voor meer info de website van de SVN.

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 07, 2010 3:14 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
Lijkt me hartstikke leuk, maar ik zit dan in Duitsland bij Vincent Boniface (doedelzakspeler van Toc Toc Toc)

In elk geval veel plezier met het Lage Landen weekend!

Gromit


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 09, 2010 3:13 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Gromit schreef:
Lijkt me hartstikke leuk, maar ik zit dan in Duitsland bij Vincent Boniface (doedelzakspeler van Toc Toc Toc)

Oei, dat is niet mis.
Voor mij gaat het allemaal even niet lukken vanwege verhuizing, maaruh, linkje?
:rose:

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 09, 2010 7:42 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
flimmie schreef:
Gromit schreef:
Lijkt me hartstikke leuk, maar ik zit dan in Duitsland bij Vincent Boniface (doedelzakspeler van Toc Toc Toc)

Oei, dat is niet mis.
Voor mij gaat het allemaal even niet lukken vanwege verhuizing, maaruh, linkje?
:rose:



http://www.bordun.de/category/Blankenheim.aspx

Inschrijving voor Blankenheim is trouwens al gesloten..

En dan nu weer on topic: ik kreeg een bericht dat er nog niet voldoende aanmeldingen zijn voor het Lage Landen weekend en dat het mogelijk niet door ging. Hoe staat het daar nu mee?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 09, 2010 10:12 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Gromit schreef:
flimmie schreef:
Gromit schreef:
Lijkt me hartstikke leuk, maar ik zit dan in Duitsland bij Vincent Boniface (doedelzakspeler van Toc Toc Toc)

Oei, dat is niet mis.
Voor mij gaat het allemaal even niet lukken vanwege verhuizing, maaruh, linkje?
:rose:



http://www.bordun.de/category/Blankenheim.aspx

Inschrijving voor Blankenheim is trouwens al gesloten..

En dan nu weer on topic: ik kreeg een bericht dat er nog niet voldoende aanmeldingen zijn voor het Lage Landen weekend en dat het mogelijk niet door ging. Hoe staat het daar nu mee?


Zo'n strenge winter eist toch z'n tol onder de oudjes :wink: :biggrin:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 10, 2010 12:03 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
tourdion schreef:
Zo'n strenge winter eist toch z'n tol onder de oudjes :wink: :biggrin:

Gewoon een kwestie van goede anti-vries. :cool:
En ik voel me helemaal niet aangesproken. :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 10, 2010 11:01 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
campie schreef:
tourdion schreef:
Zo'n strenge winter eist toch z'n tol onder de oudjes :wink: :biggrin:

Gewoon een kwestie van goede anti-vries. :cool:
En ik voel me helemaal niet aangesproken. :biggrin:
:laughing:

Fijn dat je toch even reageert! :biggrin:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 11:55 pm 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 27, 2011 12:47 pm
Berichten: 9
Woonplaats: Didam, Montferland
kan iemand mij vertellen welke workshops en welke docenten er dit jaar zijn? op de site van SVN vond ik geen extra info

_________________
je chante donc je suis


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 28, 2011 11:21 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
zie hier de link

http://www.volksmuziek.nl/cursussen/svn/lagelanden/!php (of via cursussen)

Met onder andere zangworkshops, erotische mazurka's van Cooper en mooie deunen van Bert Aalbers onder leiding van Gilles Rullmann.



Scordatura

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 8:39 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
Aangezien er nog geen reacties op dit topic zijn gekomen, vermeld ik het hele programma van het Lage Landen Weekend van 1 - 3 april:

Lekker aan de slag met je muzikale roots tijdens het Lage Landen weekend van de Stichting Volksmuziek Nederland van 1–3 april 2011

In het weekend van 1-3 april 2011 organiseert de Stichting Volksmuziek Nederland het Lage Landen weekend in de Glind (bij Amersfoort). Genieten, leren en samen creëren staan centraal in dit weekend waarin cursisten zich kunnen laven aan de schoonheid en rijkdom van de (muzikale) cultuur der "Lage Landen".

Volksmuziek is van oorsprong traditionele muziek met een specifiek herkenbare stijl, die mondeling is overgeleverd. De muziek en de vertolking ervan kunnen in de loop der tijd allerlei veranderingen ondergaan; zij staan voortdurend open voor nieuwe invloeden van buiten af. Tijdens het Lage Landen weekend gaat een enthousiast team van docenten samen met de cursisten met oude en nieuwe traditionele muziek aan de slag. Het ziet er weer goed uit voor het cursusweekend Lage Landen 2011.

Aan boord! Oude en nieuwe liederen uit de VOC tijd; Narda Kaandorp en Frank Edam
Ga mee op een muzikale zeereis in de Gouden Eeuw, waar het niet gaat over de rijke lieden, illustere helden, maar vooral over tijden van ontberingen, woeste wateren, schimmelend brood en dreigende kapers. En ook over vrolijke muziek, harde werkers, verre ontdekkingsreizen en afgunst op de heren en dames van stand. De liederen zijn een mengeling van oud en nieuw, waarbij de nieuwe stukken door Frank geschreven zijn. Ze zijn veelal meerstemmig (niet altijd), maar daarbij gaat het meer om de mooie klankkleur dan om de ingewikkelde bewerkingen.
Dus iedereen die kan zingen, kan aan deze cursus meedoen. Noten kunnen lezen is natuurlijk meegenomen maar niet beslist noodzakelijk, en soms wordt het zelfs veel mooier als je goed luistert en meezingt dan als je je aan de geschreven noten vasthoudt.

Zingen over de grenzen heen; Hilde Frateur

Je zingt heel graag en wil je repertoire uitbreiden. Je zou graag mooie liederen willen horen en zingen. Meerstemmigheid spreekt je zeer aan. Ook voor een strofe solo ben je niet bang. Je zou graag eens wat zang-coaching krijgen. Hilde biedt het allemaal in haar workshop. En meer. Wil je je eigen grenzen aftasten? Je laten gaan in improvisatie? Je lievelingslied eens voorzingen? Welke wens je ook hebt, laat het Hilde weten en ze zal er samen met jou mee aan de slag gaan.
Ervaring in meerstemmig zingen is gewenst en alle liederen worden op het gehoor aangeleerd. Heerlijke liederen van 'Mistero Buffo', 'Het Zwarte Goud', eigen werk en dat van bekende andere artiesten zullen de revue passeren. Waar mogelijk zullen enkele liederen samen met een van de samenspel workshops uitgevoerd worden. Je leest het: 'Niets hoeft, alles kan'.

Erotische mazurka’s en vrolijke tovercirkels; Wouter Kuyper
Aan de slag met nieuwe balfolk melodiën van eigen bodem
Binnen de herkenbare stijl van volksmuziek worden veel nieuwe melodieën gemaakt en uitgegeven,gebaseerd op traditionele muziek, maar vaak ook met een verrassende, frisse, moderne blik op die traditie. Wouter Kuyper is een van de muzikanten die ook zelf muziek schrijft. Tijdens dit weekend gaat hij met jullie aan de slag met melodieën uit zijn Deunenboek. [Cooper kan er zelf nog veel meer over vertellen]

Van boerenkool tot Mont Ventoux; muziek van Bert Aalbers; Gilles Rullmann
Schatgraven in de muzikale erfenis van een groot muzikant
Bert Aalbers was behalve gitarist, accordeonist, concertinist en entertainer, ook componist van een schat aan schitterende melodieën en liederen. Het gros van zijn deuntjes ontstond in de trein of liggend op zijn slaapmat voor zijn tentje. Dit weekend duiken we in een aantal van zijn mooiste composities, onder leiding van Gilles Rullmann, een neef van Bert Aalders. Het aanleren van de deunen doen we op het gehoor maar de bladmuziek wordt achteraf uitgereikt als geheugensteuntje voor thuis.

Grijp stofdoek en strijkstok en laat oude deunen herleven; Wouter Vandenabeele

Strijk oude lage landsen melodieën nieuw leven in
Veel traditionele muziek die in oude manuscripten te vinden is, kan vaak een stevige afstofbeurt gebruiken. Deunen die in eerste instantie wellicht een beetje saai lijken, kunnen door swing, variatie, improvisatie en versiering tot pakkende composities geboetseerd worden.
Samen met een groep gevorderde strijkers die zaken vlot op het gehoor kunnen aanleren, gaat hij deze 'eenvoudige' traditionele deunen krachtig arrangeren. Aan de technische kant van zaken wordt zeker aandacht besteed: boogvoering, snaarwisselingen, klank, technieken uit de jazz en klassieke vioolmethode. Geen stijl en aanpak wordt genegeerd op zoek naar de spannendste uitvoering van traditie door violen, cello's en bassen.

Het instrument bestond nog niet eens.... ; Robert Tromp
Prachtige deunen van uit de tijd van voor de trekharmonica in G-C
Onder de muziekinstrumenten is de trekharmonica een redelijke nieuwkomer. Pas in de tweede helft van de 19e eeuw werd het instrument populair. En alhoewel er in de oudere muziek dus geen stukken voor trekharmonica te vinden zijn, lijkt het toch vaak alsof sommige deunen voor het instrument zijn gemaakt. Dit ondervond Robert tijdens zijn speurtocht langs onbekende(re) bronnen zoals oude muziekboekjes en handschriften van rond de 18de eeuw. Een aantal vondsten wil hij graag met jullie delen. Het aanleren gaat op het gehoor maar voor noodgevallen heeft hij de bladmuziek wel achter de hand.

Algemene informatie

Heet weekend vindt plaats in de YMCA in De Glind http://www.ymcadeglind.nl. Kosten zijn 180 euro (inclusief overnachtingen en eten). Voor meer informatie en inschrijving (voor 1 maart) zie http://www.volksmuziek.nl/cursussen/svn/lagelanden/

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 9:01 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
ik wil best erotische mazurka's van Wouter leren, maar dat gaat voorlopig alleen lukken als ik subsidie zou kunnen aanvragen voor het volgen van workshops.... en dat zit er denk ik niet in...

maar misschien eens kijken wat de opties zijn om op een camping te overnachten?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 9:52 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
Iertje schreef:
ik wil best erotische mazurka's van Wouter leren, maar dat gaat voorlopig alleen lukken als ik subsidie zou kunnen aanvragen voor het volgen van workshops.... en dat zit er denk ik niet in...

maar misschien eens kijken wat de opties zijn om op een camping te overnachten?


Subsidie lijkt me wat overdreven, gewoon beginnen met sparen voor volgend jaar?

En dan nu weer naar de inhoud: zijn er nog meer mensen die interesse hebben in het Lage Landen weekend?

Scordatura

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 3:44 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
Zie nu pas dat ik het overzicht drie keer heb gepost - Zerover?

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 24, 2011 11:03 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Ik kom en Findus ook en Folkie geloof ik ook! Wie nog meer?? :dancing:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling