mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 6:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 16, 2010 1:27 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Ehmm ja.. waar hoort het nou in thuis... Om nou overal nieuwe draadjes voor te starten, daar ben ik niet zo fan van. Dus dan maar hier, op suggestie van ZRS gekopieerd vanuit het andere subforum:

Lijntje schreef:
Ik heb een nieuwe fluit!!! Nou ja, ik had hem een poosje geleden al 2ehands gekocht maar hij moest nog even naar de dokter en nu heb ik hem terug en hij is geweldig!

Afbeelding

Een diepe volle warme klank door de conische boring, maar wel chromatisch vanwege het kleppensysteem dat eind 19e eeuw al redelijk op het Boehm-systeem begon te lijken. Maar wel ook open gaten, dus ook mogelijkheid tot ierse rolls en zo. Kortom: DE fluit die je MOET hebben! En ik heb hem :biggrin:
En nu ga ik weer gauw spelen!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 16, 2010 1:51 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Als er een "nieuwe-trekzak-topic" bestaat, mag er toch ook best een "nieuwe-fluit"-topic komen, dacht ik zo ;)
Maar om aan je wens van niet-te-veel-topics tegenmoet te komen, heb ik er een algemeen topic van gemaakt.

Een nieuw instrument is toch iets om uitgebreid over te leuteren?
Hoe klinkt ie, waarom heb je een nieuwe, waarom heb je deze genomen, is het wennen, ben je er blij mee...

Vertel! :hug:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 16, 2010 4:01 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
zeerover schreef:
Als er een "nieuwe-trekzak-topic" bestaat, mag er toch ook best een "nieuwe-fluit"-topic komen, dacht ik zo ;)

Tja, das misschien wel waar... :blush:
zeerover schreef:
Een nieuw instrument is toch iets om uitgebreid over te leuteren?
Hoe klinkt ie, waarom heb je een nieuwe, waarom heb je deze genomen, is het wennen, ben je er blij mee...

Vertel! :hug:

Hij klinkt super! Vergeleken met mijn moderne metalen fluit heeft hij een veel warmere diepere klank, dat is waar ik specifiek naar op zoek was. Ik heb eerder nog gedacht aan een "gewone" Boehm-fluit (dus met modern kleppensysteem) maar dan wel van hout, maar de volle klank komt met name tot stand door de conische boring en dat hebben de moderne houten Boehm-fluiten niet; dat is een kenmerk van de ierse fluiten (en traverso's zoals deze, die een beetje tussen de ierse en de moderne fluit in staat).

En waarom een nieuwe: vanwege die warme klank dus. Dat wilde ik heel graag :love: Metalen fluiten blijven toch altijd een beetje schel... En open gaten ipv kleppen geeft ook mogelijkheden zoals toevoegingen van rolls of andere "ierse" ornamentaties.

Maar het is wel wennen ja... Het scheelt dat ik eerder ook al op een simpele ierse dwarsfluit gespeeld heb (met weinig succes overigens) dus die open gaten, dat moet wel lukken. Wel krijg ik nog spierpijn in mijn handen omdat ze niet gewend zijn aan deze manier van een fluit vasthouden. De moderne fluit is iets ergonomischer gebouwd, met de kleppen niet allemaal op 1 rij maar bijv de klep voor je ringvinger en pink "off set", dus uit het rijtje, zodat je er makkelijker bij kunt. En daarnaast moet ik wennen aan de grepen... Hij staat standaard in D, dus met F# en C#. Dus voor de F en C moet ik iets doen wat ik nu nog niet gewend ben. En ook voor bijv de Bb is de greep anders. Echt weer even oefenen dus... Maar het is niet heel moeilijk, en omdat de fluit wel makkelijk aanspreekt is het gewoon nu al heel tof om er op te spelen.

Ik ben deze fluit een poosje geleden op Marktplaats tegengekomen, Zo af en toe keek ik daar al eens, om in de gaten te houden of er nog iets tofs op de markt kwam. Deze advertentie heb ik doorgestuurd naar een vriend van Stijn, die zelf ierse fluitist is (maar ook doedelzakken en bombardes speelt) en heel veel weet over de bouw van instrumenten en de geschiedenis. Hij zag er meteen al potentie in en bood aan mee te gaan naar de verkoper. Ook Stijn ging mee, dus met zn drieen zijn we in Hilversum bij de verkoper langsgegaan: een man van eind 50, begin 60 denk ik. De fluit was van zijn vader en grootvader geweest, die er beide op gespeeld hadden, maar zelf had hij de gave niet. Hij (de fluit, niet die man) lag dus weg te kwijnen in de kast, dus hij deed hem voor een habbekrats weg. Hij was nog in oude staat: met leren polsters en kurkjes die inmiddels uitgedroogd waren en niet meer goed sloten. Maar de klank die er toen al uit kwam was fantastisch. Isaac schopte me al stiekem onder de tafel: "Kopen! als je hem zelf niet wil, kun je hem met winst doorverkopen!" maar eenmaal thuis wilde ik hem toch zeker wel zelf houden...

Nu na een grote revisie, waarbij het hout geolied is, de polsters en kurkjes vervangen, en de kleppen opnieuw afgesteld zijn, is hij echt geweldig en zo in waarde gestegen dat ik hem met veel winst zou kunnen doorverkopen. Maar dat doe ik niet :P Ik ga proberen of ik wellicht al 1 nummer zo in de vingers kan krijgen dat deze fluit zaterdag in de Musketon zijn debuut kan maken. Langzaam maar zeker wil ik deze fluit meer en meer gaan gebruiken, maar het is dus nog even wennen en oefenen... Maar ik ben er wel heel er blij mee dus!!

Hihi, is dit genoeg geleuter..?! :blush:

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 16, 2010 6:07 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Lijntje schreef:
Hihi, is dit genoeg geleuter..?! :blush:

Ja :hug:
Heel erg leuk en interessant om te lezen.

'k hoop je nieuwe fluit gauw eens in het echt te zien en te horen.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 16, 2010 6:19 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Lijntje schreef:
maar de volle klank komt met name tot stand door de conische boring en dat hebben de moderne houten Boehm-fluiten niet; dat is een kenmerk van de ierse fluiten (en traverso's zoals deze, die een beetje tussen de ierse en de moderne fluit in staat).

Mag jij (of iemand anders) best wat verder op ingaan.
Waarom maakt de conische boring de klank 'voller'?
En ik heb ook nog iets ander eens gehoord van het verschil tussen rechte en conische boring.
Het één kon je wel en het ander kon je niet 'overblazen'. Ik weet alleen niet meer welke.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 16, 2010 6:27 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Lijntje schreef:
Hihi, is dit genoeg geleuter..?! :blush:

Altijd fijn om te lezen, dit soort instrumenten verhalen. ik ben benieuwd, en ik houd niet eens zo van dwarsfluit (hoewel ik fluiten met konische boring een stuk beter te pruimen vind).

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 16, 2010 10:55 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
campie schreef:
En ik heb ook nog iets ander eens gehoord van het verschil tussen rechte en conische boring.
Het één kon je wel en het ander kon je niet 'overblazen'. Ik weet alleen niet meer welke.

Dat is alleen bij 'rechte' doedelzakken het geval. Fluiten kunnen altijd wel overblazen.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 9:19 am 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 04, 2010 8:20 pm
Berichten: 46
Woonplaats: Oosterhout
Erg leuk om te lezen hoe je je nieuwe fluit gevonden hebt. Veel plezier met spelen, ik ben benieuwd hoe die klinkt zaterdag.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 9:30 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Hoi Lijntje, wat leuk om te lezen! Heel veel plezier met je nieuwe fluit en ik hoop dat ik hem/haar snel eens te horen krijg. :) :luck:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 18, 2010 1:35 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 24, 2009 10:48 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Zwolle
campie schreef:
Waarom maakt de conische boring de klank 'voller'?
En ik heb ook nog iets ander eens gehoord van het verschil tussen rechte en conische boring.
Het één kon je wel en het ander kon je niet 'overblazen'. Ik weet alleen niet meer welke.


Een 20 pagina's lange verhandeling over boring en andere instrumenteigenschappen van rietblazers vind je op:
http://www.let.uu.nl/~Rudolf.Rasch/pers ... nten08.PDF
Teenentander zal voor fluiten wellicht vergelijkbaar zijn.
Succes! (Ik ben er zelf ook doorheen aan het spitten ;-) )


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 18, 2010 1:55 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Robz schreef:
Een 20 pagina's lange verhandeling over boring en andere instrumenteigenschappen van rietblazers vind je op:
http://www.let.uu.nl/~Rudolf.Rasch/pers ... nten08.PDF
Teenentander zal voor fluiten wellicht vergelijkbaar zijn.
Succes! (Ik ben er zelf ook doorheen aan het spitten ;-) )

hmmm interessant! is het gehele pdf-doc ook ergens te vinden? ik denk dat hoofdstuk 7 me ook wel kan boeien :cool:

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 18, 2010 1:59 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
o, ik heb hfdst 7 al gevonden; in de link gewoon nr 08 voor 07 vervangen :P

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 18, 2010 2:13 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 24, 2009 10:48 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Zwolle
Nou, dan nog maar een stap terug: http://www.let.uu.nl/~Rudolf.Rasch/personal/
Wie het eerst alles gelezen heeft verdient een nieuwe fluit ;) .


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 18, 2010 4:10 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Robz schreef:
Teenentander zal voor fluiten wellicht vergelijkbaar zijn.


Qua boring denk ik niet dat het vergelijkbaar is, aangezien de conischheid bij fluiten precies andersom is als bij rietblazers. Een conische fluit is aan het eind dunner, terwijl een rietblazer juist aan het eind wijder wordt.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2011 11:18 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di dec 15, 2009 5:03 pm
Berichten: 90
Dit topic mag vast ook wel worden gebruikt voor nieuwe harpen, toch? :)

Afbeelding

Het duurde even, maar het is toch gelukt - eindelijk een meeneembare harp! (nu kan je meeneembaar natuurlijk op diverse wijzen definiëren maar deze harp zal in elk geval niet zo snel van ellende uit elkaar vallen na een treinritje.)

Dus ik heb me maar ingeschreven voor de workshop van 26 november :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling