mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 4:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Buma - Stemra
BerichtGeplaatst: di maart 16, 2010 10:49 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 24, 2005 12:40 pm
Berichten: 1480
Woonplaats: Utrecht
Voor de Kelten zonder Grenzen cd ben ik aan het uitzoeken wat we willen w.b.t. Buma en Stemra.
Ik ben er al achter dat Stemra niet nodig is.
Dit staat op hun website:

Wanneer is het zinvol om me als muziekauteur aan te sluiten bij Buma of Stemra?
Lid worden loont pas als uw werk geregeld wordt gebruikt. Dan ontvangt u meer dan dat u aan ons voor lidmaatschap betaalt. Wordt uw werk nationaal of regionaal uitgezonden op radio of tv, dan is aanmelding bij Buma zinvol. Wordt uw repertoire door een platenmaatschappij uitgebracht, dan is het aan te raden om u (ook) bij Stemra aan te sluiten. Zolang u alleen uw nummers in eigen beheer uitbrengt, heeft aansluiting bij Stemra geen zin. Wilt u zich toch aansluiten, doe dit dan in het jaar dat uw werk wordt gebruikt.


Voor Buma kom ik erachter dat bij de aanvraag daarvan, je de formulieren invult voor jezelf als auteur en niet als band. Je kan wel je bandnaam invullen als uitvoerder van jou composities, maar dat is niet wat ik wil.

Wie weet hier meer van?
Kan je de Buma ook als band aanvragen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Buma - Stemra
BerichtGeplaatst: di maart 16, 2010 11:27 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Rooddraakje schreef:
Voor Buma kom ik erachter dat bij de aanvraag daarvan, je de formulieren invult voor jezelf als auteur en niet als band. Je kan wel je bandnaam invullen als uitvoerder van jou composities, maar dat is niet wat ik wil.

Wie weet hier meer van?
Kan je de Buma ook als band aanvragen?

Buma int auteursrechten, dus de maker van een compositie sluit zich aan bij Buma. Als een nummer door meer componisten (bijv. de bandleden) is gemaakt, moeten alle componisten de titel claimen. Dan zal Buma de opbrengst van de compositie tussen hen verdelen.

Van evenveel belang is Sena. De uitvoerenden (de bandleden die een nummer spelen op een opname) en de producent van de opname kunnen zich daarbij aanmelden. Sena int geld voor de naburige rechten, ofwel de rechten van de muzikant op de opname waarop hij te horen is. Vergelijkbaar met auteursrechten zoals Buma die int (vandaar de naam naburige rechten), maar dan niet voor de componist, maar voor de uitvoerende. Sena betaalt dus aan iedereen die op de opname te horen is. Wie de componist is, maakt daarbij niet uit; het kan ook om traditioneel werk gaan, want het gaat dan niet om de compositie, maar om de opname die gebruikt wordt.

Omdat alleen de auteur geld van Buma ontvangt en niet de bandleden die de muziek spelen, worden er soms constructies gemaakt waarbij de componist (een deel van) de verdiensten uit auteursrechten van die opname deelt met de bandleden die meespelen. Dat gebeurt vooral als niet alle bandleden componeren.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 16, 2010 11:32 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 20, 2006 12:15 pm
Berichten: 203
ha,

ingewikkelde materie, maar leuk om over te denken.

het is mij nu te laat om hier een heel verhaal over af te steken, en op internet staat aardig veel, maar als je toevallig zaterdag in de musketon bent kunnen we tussen workshop en bal wel even over onze eigen ervaringen babbelen. Wij hebben zelf een aantal vrij principiele en radikale keuzes gemaakt voor CDII, en hebben daarvoor heel hard nagedacht over allerlei aspecten die aan Buma/stemra/auteursrechten/registraties/royalties/etc vastzitten...

WmcG


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 16, 2010 11:36 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 24, 2005 12:40 pm
Berichten: 1480
Woonplaats: Utrecht
Bedankt Flimmie!
Ik zal die Sena eens nader onderzoeken. Ik neem aan dat zich daarvoor ook iedereen apart moet inschrijven?

Waarschijnlijk zal het er dan op neer komen dat we alledrie ons zowel bij Buma als Sena moeten inschrijven? (ieder heeft nummers geschreven op de cd) Wat een gedoe zeg...

William; interessant! Ik ben er alleen zaterdag niet; denk je dat je een mogelijkheid hebt toch e.e.a. op te schrijven? Misschien ook leuk voor de andere muzikanten die hier ook mee bezig zijn/gaan/zijn geweest..
Ik merk het wel :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 12:38 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Interessante materie,dat zeker.

Ikzelf vind de huidge vorm van de bume/stemra organisaties niet zo prettig. Te monopolistisch. Bovendien gedragen dergelijke rechtenorganisaties zich vaak als politie en rechter in een bij (vermeende) schendingen.

Ik zou ook willen weten of je bv kan kiezen om bepaalde composities niet bij ze onder te brengen (terwijl je wel claimt dat je ze hebt geschreven).

Ook interessant om naar te kijken:
http://creativecommons.org/
Veel documentatie over internationale licenties enzo. Vooral gericht op licenties die delen van je composities met anderen regelen, als je bv niet zo geinteresseerd bent in geld verdienen, maar wel wil dat iemand anders niet met jouw werk aan de haal gaat.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 17, 2010 9:15 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
We hebben met de Gonnagles hier inderdaad heel lang over nagedacht en vrij radicale beslissingen genomen.

1 van de beslissingen was om geen gebruik te maken van buma/stemra/sena. Dit zijn immers organisaties die het niet goed doen voor de kleine muzikant. Je verdient er amper op en blijft bij elk optreden zitten met buma formulieren en bevriende bands mogen geen liedjes van jou op hun cd zetten zonder rechten af te dragen aan buma stemra etc.

We hebben dan ook gekozen voor de creative commons license, zoals Martijn ook al aangaf. Auteursrecht blijft immers altijd gelden, en hiermee geef je anderen de mogelijkheid om je liedje ook te gebruiken. Je kunt dan allemaal opties kiezen, bijvoorbeeld alleen voor niet-commercieel gebruik etc.

Ik moet nu ook gaan dus misschien kan iemand anders hier weer verder aan typen :)

Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 19, 2010 7:35 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 20, 2006 12:15 pm
Berichten: 203
Nadeel van 'niet-commercieel' is dan natuurlijk dat het ook voor radios minder interessant wordt om je te draaien. Ze weten immers niet waar ze moeten betalen, en je bent te klein om mee te onderhandelen.

Voordeel van 'niet-commercieel' is weer dat iemand niet zomaar rijk kan worden van jouw muziek ongevraagd op een verzamel CD uitbrengen ;-)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 30, 2010 11:58 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 20, 2006 12:15 pm
Berichten: 203
Nog een opmerking.

Als lid van de Buma is het volgens mij nog niet standaard dat je tegelijkertijd ook werken uit mag brengen onder Creative Commons license. Oftewel, ben je lid van Buma, en breng je een bepaald nummer in, dan ben je dat in principe meteen voor alles en altijd.

Van de Buma site:
"Lid worden: Hiermee draagt u de exploitatie van het muziekauteursrecht over uw creaties en alles wat u in de toekomst nog maakt, over."


Er wordt wel geexperimenteerd met mengvormen:

http://creativecommons.nl/activiteiten/bumapilot/

http://www.bumastemra.nl/nl-NL/Muziekre ... spilot.htm

Kort gezegd: als je lid bent van Buma en meedoet met de pilot, wordt al het commercieel gebruik van jouw werk via Buma geregeld, maar mag niet-commercieel gebruik via een CC-licentie. Dat is nog een pilot, het is niet duidelijk hoe dit op lange termijn gaat werken.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 30, 2010 1:15 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
William Mc Gonnagle schreef:
Van de Buma site:
"Lid worden: Hiermee draagt u de exploitatie van het muziekauteursrecht over uw creaties en alles wat u in de toekomst nog maakt, over."


Sell your soul to the devil ;-) Dit soort lichtelijk maffia achtige praktijken zijn toch wel de reden dat ik het niet zo op BUMA en consorten heb.

Hoewel er dacht ik ook methoden waren om alleen de exploitatie van een CD aan buma over te dragen, en niet zelf lid te worden? Het is erg lang geleden dat ik me erin verdiept heb (en toen besloten heb dat ik als het even kan niets met ze te maken wil hebben ;-) ) dus ik weet het niet precies.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 01, 2010 7:56 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: di jun 27, 2006 10:13 pm
Berichten: 116
Woonplaats: Leiden
Is interessante materie.... Ik heb er ook flink over rondgegoogeld en wat ik ook tegenkwam dat buma/stemra het alleenrecht heeft in Nederland op het incasseren van vergoedingen voor muziek-auteursrechten. Je mág dus niet eens met een radio onderhandelen over een vergoeding het draaien van je nummer (niet dat ze daaraan zouden beginnen, maar theoretisch...)

Ik heb me vorig jaar aangesloten bij zowel Buma/Stemra als de Sena. Daarbij heeft het veelbelovende experiment met Creative Commons wel zwaar meegewogen: het geeft veel meer vrijheid om over je eigen werk te kunnen beschikken en toch worden je rechten door buma/stemra bewaakt.

Voor zij die erover nadenken: ik ken een aantal Nederlanse muzikanten die bij de Belgische variant zijn aangesloten: de SABAM. Wat zij anders doen, ik weet het niet precies maar blijkbaar waren hun voorwaarden aantrekkelijker.

_________________
---


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 01, 2010 8:01 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Blast schreef:
Voor zij die erover nadenken: ik ken een aantal Nederlanse muzikanten die bij de Belgische variant zijn aangesloten: de SABAM. Wat zij anders doen, ik weet het niet precies maar blijkbaar waren hun voorwaarden aantrekkelijker.

Ik herinner mij laatst te hebben gelezen dat ze ongeveer 3 jaar achter zijn met uitbetalen. :cool:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling