mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo apr 28, 2024 11:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma maart 22, 2010 1:08 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Ooit waren er 2 muziek workshops gepland voor afgelopen zaterdag. Een week van te voren hebben we die samengevoegd tot 1 workshop, omdat er totaal pas 4 inschrijvingen waren. In de loop van de week kwamen daar nog steeds meer bij waardoor het eindelijk een leuke groep van 9 muzikanten was.

En t leuke was (vond ik iig) dat t allemaal dansers waren, die voor t eerst (iig bijna allemaal) hun instrument uit de kast hadden gehaald om folk te gaan spelen. En ik geloof dat het wel bevallen is? (Jannes, Anders, Axel en andere forumganger die aanwezig waren, als jullie je mening willen geven heel graag!) En volgens mij zijn er nog wel meer dansers die thuis een instrument spelen, maar daarmee nog niet naar de folk zijn gestapt.

Daarom lijkt t mij tof om vaker dit soort relatief laagdrempelige workshops te organiseren, waarin een groepje muzikanten dat nog niet echt thuis is in de folk, aan de slag gaat met een aantal (sessie)deunen. Gewoon door een Nederlandse docent, Sander of Wouter (tips voor andere docenten zijn altijd welkom), met de focus op dansmuziek, aan de hand van een deun die in de sessie terug kan komen. En evenuteel met terugkom optie, dat er met de zelfde groep nog een keer met de zelfde deunen wordt gespeeld. Om die deunen vervolgens ook in een sessie op een bal te kunnen spelen.

Wat denken jullie? Zijn er meer mensen die dit leuk zouden vinden? Of in een andere vorm? En als muzikanten een paar keer zoiets hebben gedaan, voorafgaand aan een bal, dan kunnen ze daarna wellicht ook een keer mee met een svn weekend of een herfstweek, om echt een keer langer in de folk te duiken?

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 22, 2010 2:32 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 04, 2010 8:20 pm
Berichten: 46
Woonplaats: Oosterhout
Ik vond het inderdaad erg leuk :D

Het tempo zat er wel redelijk in. Zelf had ik wat moeite om van de drie deunen het a en b deel exact te weten en te onthouden. Dus op een gegeven moment zit deuntje 1 er redelijk in (die liep echt super lekker op een gegeven moment :) ) maar als je deuntje 2 en 3 gedaan hebt is 1 toch weer erg ver weg gezakt. Het zou dus fijn zijn als er toch wat muziek op papier is (er was wel wat, maar alleen in C en klarinet is in Bes) of dat de deuntjes even echt heel langzaam voorgedaan worden, dat maakt het varieren later alleen maar makkelijker en dus leuker. Het is dus sowieso wel nodig dat je je instrument redelijk goed kunt bespelen.

Van het sessiespelen kon ik niet zo heel veel, maar het is wel erg gaaf om dat beetje wat lukt voor dansers te kunnen spelen :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 22, 2010 11:10 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: za feb 16, 2008 7:19 pm
Berichten: 63
Ik zou er eerst voor pleiten dat er standaard muziekstages/tls voorafgaande aan elk bal in de Musketon gegeven zouden worden, zodat het ook enige bekendheid krijgt en aantrekkingskracht voor beginners/middenniveau en dan idd door Nederlandse docenten. Wouter en Sander zijn dan perfect! Maar misschien ook Dennis (al heb ik geen idee of 'ie dat ook wil en leuk vindt)

Afgelopen zaterdag vond ik het prima gaan, een groep die er vooral serieus mee bezig was en ook allemaal wel ECHT geinteresseerd in de balfolk ( dit in tegenstelling tot bv. de svn-stages waar er toch een hoop muziekrecreanten in de balstages zitten die niks geen ambitie of binding met de moderne balfolk hebben)
Ik merk als leerling dat het wel fijner werken is in zo’n groep.

Wel fijn als er meer tijd genomen wordt om de deun aan te leren, of van tevoren de muziek op te sturen, en dan niet 1 dag maar min 5 dagen van tevoren ofzo.
Of een deun minder aan te leren, waar Wouter juist veel tijd neemt om een melodie aan te leren. Ik vond het nu te snel gaan, maar goed 4 uurtjes is ook niet veel en we zaten dan ook met 2 ineengeschoven stages.

En het zou ook fijn zijn dat het vantevoren (bij het inschrijven) duidelijk is voor mij met trekzak of ik met mijn GC-stemming ook terecht kan. Heb nu wel eens het idee dat het in het midden wordt gelaten, en wordt gekeken welke stemmingen er zich aanmelden en er op het laatst wordt gekozen zoiets van "de meeste stemmingen gelden".

En Louise,.... weet niet of dat nou echt een aanrader is “een weekeinde lang svnâ€


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 23, 2010 12:13 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
[quote]Zo zijn wij met een klein groepje svn-deelnemers van het laatste svn-weekeinde (enkel “folkiesâ€


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 15, 2010 8:21 am 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 10, 2010 2:16 pm
Berichten: 73
Woonplaats: Oss
ik zie dat dit al een wat ouder post is.... Maar hoe zit het nu met kleiner georganiseerde workshops (weekenden) voor beginners enzo? Zou zoiets wel heel interessant vinden. Speel zelf al ongeveer 5 jaar gitaar.

_________________
Tsja, ik denk dat ik balfolk moet leren, maar ik hoor dat ik het gewoon moet doen :3


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 15, 2010 9:00 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Het lijkt mij wel leuk om eens een TLS te leiden of een workshop sessie spelen voor beginners te verzorgen. :dancing: :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 15, 2010 9:03 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
dreamspirit schreef:
ik zie dat dit al een wat ouder post is.... Maar hoe zit het nu met kleiner georganiseerde workshops (weekenden) voor beginners enzo? Zou zoiets wel heel interessant vinden. Speel zelf al ongeveer 5 jaar gitaar.


Ik zou zeggen kom naar het weekend op Texel (daar is ook een topic over). Daar is dit jaar zelfs een gitaarworkshop!!!

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 15, 2010 1:18 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 10, 2010 2:16 pm
Berichten: 73
Woonplaats: Oss
ja heb ik zeker overwogen en qua reizen en inschrijvings geld kan het zkeer goed. Maar de overnachtingskosten en etenskosten nekken mij xD

Kikker schreef:
Het lijkt mij wel leuk om eens een TLS te leiden of een workshop sessie spelen voor beginners te verzorgen. :dancing: :peace:



dat zou zeker cool o.0

_________________
Tsja, ik denk dat ik balfolk moet leren, maar ik hoor dat ik het gewoon moet doen :3


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 15, 2010 1:47 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
dreamspirit schreef:
ja heb ik zeker overwogen en qua reizen en inschrijvings geld kan het zkeer goed. Maar de overnachtingskosten en etenskosten nekken mij xD

Dan neem je toch een tentje mee en koop je boterhammetjes en een maaltijdsalade bij de supermarkt? 't Is een luxe dat je zelf ervoor kunt zorgen dat je accomodatiekosten beperkt blijven. :wink: :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 15, 2010 4:32 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 10, 2010 2:16 pm
Berichten: 73
Woonplaats: Oss
heb geen tentje xD en ga zowieso alleen etc. etc. en waar zou ik tentje naar toe moeten zetten dan etc. etc.? xD gaat al niet lukken :P en is btw ook in november? ;p beetje koud ;p

_________________
Tsja, ik denk dat ik balfolk moet leren, maar ik hoor dat ik het gewoon moet doen :3


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za sep 18, 2010 7:52 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: wo okt 14, 2009 9:28 pm
Berichten: 40
Woonplaats: Wageningen
dreamspirit schreef:
heb geen tentje xD en ga zowieso alleen etc. etc. en waar zou ik tentje naar toe moeten zetten dan etc. etc.? xD gaat al niet lukken :P en is btw ook in november? ;p beetje koud ;p
Ach, in Wageningen slapen dr jaarlijks studenten in een tent tot maart, dus het is wel te doen. (niet echt)

Maar ik ga voor gitaar en me dit weekend inschrijven. De camping is helemaal aan de andere kant van het eiland en ik heb even iets tegen in tentjes slapen, dus de jeugdherbergkosten zie ik maar als goed besteed spaargeld..

_________________
Sow some lonesome corner, so many flowers bloom


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 03, 2010 12:04 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 24, 2009 10:48 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Zwolle
Voor de liefhebbers: Zaterdag 23 oktober van 14 tot 17 uur komt Wouter Kuyper naar Zwolle om in het Vliegend Paard een TLS en muziekworkshop te geven.
Kosten zijn maar €15 euro en da's inclusief €5 korting op de entrée van het bal op 29 okt. met Sakura en Annie en de Boswachter.
Kijk maar eens op de nieuwe draad in het muzikantenforum of op www.folkinferno.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 22, 2011 11:17 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
http://www.balfolk.nl/workshops.php?workshop=95

7 mei, voorafgaand aan het volgende bal in de Musketon geeft Sander van der Schaaf een samenspelworkshop. ‎"Het belangrijkste aan muziekmaken", vind workshopdocent Sander (Lirio, Le Petit Boeuf, Té), "is dat je het sámen doet. In deze workshop leer je, aan de hand van drie eenvoudige deunen, samen een lekker en dansbaar ritme neer te zetten, naar elkaar te luisteren, elkaar uit te dagen en creatief met akkoorden en harmonie om te gaan." Kortom deze workshop op 7 mei is de ideale voorbereiding op de nachtelijke sessies!

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 22, 2011 12:29 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: zo nov 02, 2008 10:03 pm
Berichten: 152
Woonplaats: Venlo - Limburg
:applause:

_________________
ik spans, jij spanst...wij spansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 22, 2011 1:30 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 24, 2009 10:48 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Zwolle
En nu we toch bezig zijn:
Op zaterdag 26 maart tussen 15:00u en 18:30u geeft Sander de workshop

Boeuf avant la lettre

Iedereen die een balfolkfestival heeft meegemaakt die weet, het echte feest begint s'nachts. Als de bands ophouden en de muzikanten op het midden van de dansvloer neerstrijken, de dansers eromheen. Om samen te spelen en te dansen totdat de zon opkomt. Samen spelen, wat is dat eigenlijk? Speelt iedereen hetzelfde? Moet je alle melodieën kennen? Wat nu als je de melodie niet kent? Heeft je instrument nog meer mogelijkheden?
Deze workshop is een introductie in improviserend spelen. Goed naar elkaar luisteren, je rol kiezen, initiatief nemen en elkaar volgen om sámen tot ongekende muzikale hoogten te stijgen. Aan de hand van eenvoudige oefeningen werken we naar spontane en spannende arrangementen toe van bekende balfolkdeunen of misschien zelfs een compleet nieuw nummer!

Toegang is GRATIS!
Alle instrumenten zijn welkom. Aanmelden hoeft niet maar als we weten welke instrumenten er zullen komen kunnen we er de muziek op afstemmen. Ook luisteraars zijn van harte welkom. De wijn ligt koud.
Het Vliegende Paard, Voorstraat 17, Zwolle

Meer info via info@folkinferno.nl of 06-24886814


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling