mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo apr 28, 2024 7:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo mei 26, 2010 11:04 am 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 20, 2010 9:00 am
Berichten: 13
Hoi allemaal,

Zijn er nog meer mensen die zich bezigen met een Ierse dwarsfluit? (Dit is de fluit volgens het pre-Boehm beginsel: in D, zes vingergaatjes en doorgaans van hout.)

Ik heb er met Iers op Texel een flink aantal gezien (10?), maar achteraf waren dit mogelijk alle fluiten van Nederland bij elkaar :) Er zaten er tussen met een heel mooie en eigen klank.

Sinds het begin van dit jaar heb ik een antieke Franse dwarsfluit, waar ik leuke vorderingen op maak. Steeds lijk ik de grens van het mogelijke met deze fluit weer iets op te kunnen schuiven. Desondanks zou ik hem weleens willen vergelijken met andere 'simple system' fluiten, en dan speciaal die volgens de Ierse traditie.

Dit om eens te zien wat er waar is van beweringen m.b.t. verschillen in volume en klanktype. Wanneer deze groot genoeg zijn, overweeg ik om nog eens een ebonieten (= hardrubber-kunststof) fluit aan te schaffen bij M&E. Die zou dan ook gelijk mee kunnen op vakantie enzo, zonder angst voor barsten in het hout.

Dus: zijn er mensen met ervaringen met 'simple system' fluiten, en met Ierse in het bijzonder? (Als je in de regio Zuid-Holland woont en eens muzieknootjes uit wilt wisselen, helemaal toppie. Maar anders ben ik evengoed benieuwd!)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 26, 2010 11:20 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Ga op zondagavond eens langs bij de Mulligans in Amsterdam en vraag naar Isaac. Die heeft een heel arsenaal aan ierse dwarsfluiten en kan je er alles over vertellen! Hij heeft mij ook bijgestaan in het zoekproces naar DE fluit en ik ben hem er heel dankbaar voor...

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo mei 26, 2010 11:27 am 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 20, 2010 9:00 am
Berichten: 13
En, wat is DE fluit geworden?

Amsterdams Uitje nooit weg iig :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 27, 2010 3:13 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
pflipp schreef:
En, wat is DE fluit geworden?

Zie hier: http://mota.spansen.nl/viewtopic.php?t=1680

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 27, 2010 4:29 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Ik kan je aanraden ook even op youtube rond te kijken met zoekwoorden als "rosewood flute" of "ebony flute".

Wat betreft de niet-houten fluiten voor op reis: de glazen fluit van www.hallflutes.com (ik heb hem in g) en de aluminium fluiten van www.angusfifes.com (Bb) zijn erg grappig dingen. Van Tony Dixon heb ik de aluminium dual head (zowel whistle als traverso, met de kopstukken van eboniet) en dat is ook een makkelijke fluit voor op reis. De alumium van angusfifes klinkt zacht en vriendelijk, die van tony dixon is wat harder en helderder. De glazen fluit: http://www.youtube.com/watch?v=sXxIYnY1 ... re=related (dit is de piccolo versie)

Van Erik the Flutemaker heb ik twee bamboe fluiten (arabisch en chinees) en hij produceert ook Ierse fluiten van bamboe: http://www.youtube.com/watch?v=g2D0s3UVi74 en http://www.eriktheflutemaker.com/Concer ... Flutes.htm Dit zijn echt goede fluiten!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 28, 2010 10:39 am 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 20, 2010 9:00 am
Berichten: 13
Ah, het is een unieke antieke geworden. Die heb ik ook -- maar dan heel anders :) Mijne is typisch Frans: smallere gaten zonder speciale mechanieken, 5 kleppen, D voet.

Bedankt ook voor de links.

Ik moet zeggen dat ik het Internet al aardig leeggezogen heb, maar het is nog wel lastig om een goed beeld te krijgen van het echte 'live' geluid d.m.v. opnames. (Toegegeven, zonder het Internet was het nog veeel lastiger ;) )

(Nog lastiger blijkt overigens inschatten wat een fluit doet in confrontatie met de rest van de band. Bij de aanschaf van mijn huidige fluit kon ik 'm direct vergelijken met de Boehm die ik tot dan toe in bruikleen speelde, maar het was moeilijk om er iets over te zeggen. Diezelfde middag heb ik 'm samen met de trekzak gespeeld: prima. Maar gooi er een gitaar en viool bij en het is soms weer net zwak.)

Ik probeer het overigens zoveel mogelijk bij D fluiten te houden; meestal kan ik wegkomen met spelen in G, wat gek genoeg heel prima gaat op een D fluit, en ook in bijv. de Ierse traditie standaard is. (Ik heb nog weleens een G fluitje vervaardigd uit wat PVC, maar D blijkt toch vaak fijner te werken. Als ik ooit weer veel in C moet spelen, pak ik er weer een G fluit bij :) )


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling