mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 6:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 4:13 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
ah, had even niet door dat Samenspel voor alle instrumenten was.

financiën is een ding, maar ik denk dat het voor mij ook afhangt of er bepaalde bekenden meegaan.
+ dat het ook moet uitkomen met afstudeerscripties etc... :-(


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 8:18 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: za feb 16, 2008 7:19 pm
Berichten: 63
@ Fille: En op mijn beurt snap ik dan weer niet dat jij zo verbaasd bent, dat iemand een voorkeur heeft om in een taal les te krijgen die hij/zij ook verstaat/begrijpt.
Lijkt mij vrij essentieel dat je de aangeboden lesstof ook begrijpt en zo niet dat je dan gewoon vragen kan stellen het liefst in mij eigen taal.
Het kan ook in het Engels, maar in mijn geval gaat er dan al een hoop verloren zeker als het een Fransman is ( die op zijn beurt ook weer een vertaalslag moet maken). En dan kan Tour wel stellen dat hij geen problemen had bij het aanleren v/d deunen bij le Tron, maar voor mij mag zo'n stage wel meer zijn dan het aanleren van wat deunen, die kan ik immers ook wel van het internet afplukken.

En dat TEEU een fantastisch gebeuren is, daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar op zich vind ik het niet echt fantastisch dat er zoveel internationale docenten komen, dat maakt mij niet zo veel uit. Wil gewoon les krijgen op een hoog niveau, het liefst in een taal die ik begrijp en dan ook nog graag niet traditionele balfolk en als het even kan in een lesgroep waar het niet enkel om de gezelligheid gaat, maar waar serieus en hard gewerkt wordt.
Vind sommige trekzakmuziek van docenten van TEEU zelfs ronduit vreselijk klinken, niet omdat ze niet mooi spelen maar de muziekstijl boeit mij niet of vind ik zelfs lelijk.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 9:33 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
@Jannes. Ben het met je eens dat het lastig is om de finesses van een speeltechniek uit te leggen als de docent en de cursist elkaar niet kunnen verstaan.

Hoewel het wat finesses betreft meestal vastloopt op het gemiddelde speelniveau van een groep :laughing: .

Verdomd, nu ik er over nadenk: zowel bij Bruno Letron als bij Gianni Ventola Danese (die allebei slecht Engels spraken) hebben we alleen maar deunen aangeleerd en nauwelijks techniek, versieringen of speelstijl.

De heersende opvatting is altijd een beetje: ja, ach je leert alleen zoveel van het kijken naar hoe zo'n docent speelt. Je mag al blij zijn dat je twee-en-halve dag bij zo'n grootheid in de les mag zitten. :biggrin:

Nu moet je niet te min doen over het alleen aanleren van deunen. Die ga je in je eentje namelijk NIET spelen. Simpelweg omdat het materiaal je niet aangereikt wordt. En iemand als Bruno leert alleen op het gehoor aan. Wat trouwens ook een goede oefening is. (maar ik zou het niet nog een keer hoeven mee te maken). Mijn ervaring is wel: Als ik op TEEU een deun aangeleerd heb dan zit die ook in mijn systeem en kan ik 'm er altijd vrij vlot weer uithalen.

Kortom: je moet zelf de afweging maken of je het de moeite waard vind om plaats te nemen bij een bepaalde docent. Soms valt er ook nog een hoop te leren zonder dat daar taal aan te pas komt.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo feb 16, 2011 10:00 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Bij het stukje van op Harmonicahoek over Pariselle staat overigens:
“I think that this instrument is wonderfull instrument for accompagnement, you have a full brass section in your hands!”

daar is geen woord chinees bij. :biggrin: (het is wel erg frenglish....)

(zul je net zien dat Jannes niet van full brass-sections houdt :laughing: ).

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 8:53 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
tourdion schreef:
De heersende opvatting is altijd een beetje: ja, ach je leert alleen zoveel van het kijken naar hoe zo'n docent speelt. Je mag al blij zijn dat je twee-en-halve dag bij zo'n grootheid in de les mag zitten. :biggrin: .
En dat is ook zo, is mijn ervaring.
2,5 dag intensief een goede speler op de vingers, handen, armen, benen.. kijken is leerzaam.

En je leert uiteraard meer en makkelijker als iemand dezelfde taal spreekt, maar ook zonder dat, leer je en wordt je (is mijn ervaring in elk geval) geïnspireerd door speelstijl, etc.

Vaak zit er ook wel iemand in de groep die wel goed Frans kan en die wil helpen vertalen.

Niet om je te overtuigen hoor, Jannes, als je niet wilt, dan wil je niet ;~)
Maar ter info, uit eigen ervaring.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 9:12 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 14, 2006 8:45 pm
Berichten: 325
Woonplaats: Nijmegen
Fille schreef:
Maar hier reageren 5 mensen verspreid over 2 dagen (op het berichtje op het "algemene" deel van het forum over de dansworkshop zelfs helemaal niemand). Zelfs over de mededeling dat VOLT op donderdagavond speelt heeft niemand iets te zeggen. Dus vraag ik me af waar dat enorme verschil aan enthousiasme vandaan komt. Maar misschien moet ik die vraag op het deel van het forum stellen waar iedereen kan posten?

@ Huathe met "TEEU nodig hebben" doelde ik vooral op mensen die geen trekharmonica spelen. Zijn zij wel geïnteresseerd in een samenspelworkshop of dansworkshop op een trekharmonicafestival? (Maar misschien had je het zo ook begrepen?)


Over het gebrek aan reactie zou ik me niet meteen zorgen maken. Op ons bal-topic (Nijmegen) werd ook niet zo vurig gereageerd, maar we waren wel binnen een halfuur uitverkocht. Het enthousiasme is er dus blijkbaar wel, al uit zich dat niet altijd in kekke berichtjes.

Is de samenspelworkshop normaal druk bezocht bij TEEU door niet-trekkers? Of is het toch een groot trekzakfeestje?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 9:15 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
tourdion schreef:
(Telenn reken ik even niet mee, die doet het erbij. En collega is meer een barman/danser :biggrin: ).


Workshoptechnisch mag je mij ondertussen best mee tellen, hoor! En na alle verhalen ben ik erg benieuwd naar TEEU...maar...in de eerste plaats valt het weekend altijd tegelijk met een festival waar ik speel. Mocht dat een keer veranderen, dan zal ik er nog eens serieus over na denken.
In de tweede plaats vind ik het erg jammer dat alle beginnersgroepen op een CF instrument zijn. Ik heb een GC instrument en al heeft iedereen me verzekerd dat het eigenlijk niks uit maakt: ik wil natuurlijk het liefste een workshop volgen op mijn eigen instrument! Door deze combinatie is voor mij de Gooik stage een stuk interessanter...op dit moment. Wie weet wat de toekomst zal brengen? ;)

(@Tour: ook al hebben we een langzame start gehad, de ragbak staat nu trots tussen alle harpen, hoor! Het blijft een prille relatie, maar we zijn een beetje als een diesel, denk ik... :biggrin: )

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 10:14 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Huathe schreef:
Is de samenspelworkshop normaal druk bezocht bij TEEU door niet-trekkers? Of is het toch een groot trekzakfeestje?


Hallo Huathe,

Hier een filmpje van de samenspelgroep van vorig jaar. Er zitten natuurlijk een aantal trekzakkers in, maar toch ook vooral mensen die een ander instrument bespelen. In mijn herinnering was het altijd een gevarieerde groep.

http://www.youtube.com/watch?v=OK3yp6CN ... dded#at=36

De docent van dit jaar, Wijtze Pieter, is een zeer veelzijdig muzikant. Hij speelt trekzak (en accordeon) maar ook nyckelharpa, piano en contrabas, dat laatste o.a. in een jazz combo. Verder weet hij heel veel van muziek. Ik denk dat er wel eens een verrassend leuk en goed resultaat uit de groep zou kunnen komen dit jaar en dat het zeker niet alleen maar "gezellig" zal zijn. Verder staat er een telefoonnummer bij, dus als je meer wilt weten over wat er gaat gebeuren kun je hem bellen denk ik.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 10:43 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
telenn gwad schreef:
tourdion schreef:
(Telenn reken ik even niet mee, die doet het erbij. En collega is meer een barman/danser :biggrin: ).


(@Tour: ook al hebben we een langzame start gehad, de ragbak staat nu trots tussen alle harpen, hoor! Het blijft een prille relatie, maar we zijn een beetje als een diesel, denk ik... :biggrin: )


:hug: :hug: Je telt pas echt mee als trekzakker als je met je instrument op TEEU geweest!

(mag wat mij betreft ook als kampeerder zijn :rose: )

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Niet-kampeerders
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 11:15 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
@ Campie: Ik hoor inmiddels van andere mensen dat ze kamperen ook een probleem vinden. Misschien een idee om samen ergens een gîte te huren? Misschien kunnen mensen die ook niet willen kamperen jou een PM-etje sturen.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Niet-kampeerders
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 11:42 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Fille schreef:
@ Campie: Ik hoor inmiddels van andere mensen dat ze kamperen ook een probleem vinden. Misschien een idee om samen ergens een gîte te huren? Misschien kunnen mensen die ook niet willen kamperen jou een PM-etje sturen.

Ik heb al wat gekeken maar de meeste B&B's liggen op een uur afstand
lopen. Maar zet mij niet aan het hoofd van een organisatie want ik twijfel
nog veels te veel. Laat een ander maar.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 12:07 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Jij had het toch over fietsen? En als mensen samen iets huren dan zijn er wellicht lieden bij met een auto.

Enfin, jullie zoeken het zelf ook maar uit. :kiss:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 12:39 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 14, 2006 8:45 pm
Berichten: 325
Woonplaats: Nijmegen
Fille schreef:
Hier een filmpje van de samenspelgroep van vorig jaar. Er zitten natuurlijk een aantal trekzakkers in, maar toch ook vooral mensen die een ander instrument bespelen. In mijn herinnering was het altijd een gevarieerde groep.

http://www.youtube.com/watch?v=OK3yp6CN ... dded#at=36


Bereleuk. Gelukkig zitten er ook doedelzakken bij. Dat stemt mij gerust.
Ik overweeg het wel serieus, maar ben nog niet helemaal zeker omdat ik de neiging heb met hemelvaart naar het buitenland te gaan.

@ Telenn: ik ben blij dat je een GC instrument hebt. Dat is veel handiger om samen onze hits te spelen. :peace:

_________________
To be fond of dancing was a certain step towards falling in love (Pride & Prejudice)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 1:44 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ik kom !

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 17, 2011 1:52 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 14, 2006 8:45 pm
Berichten: 325
Woonplaats: Nijmegen
campie schreef:
Ik kom !


:hug: Zo hoor ik het graag.

_________________
To be fond of dancing was a certain step towards falling in love (Pride & Prejudice)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling