mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 11:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: harpsnarenvraagje...
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2011 6:30 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: wo mei 25, 2011 4:11 pm
Berichten: 30
Hoi forummers,
harpisten hier herkennen het probleem misschien wel: brekende snaren! Ik had er vandaag weer eentje, een e-snaar. Ik heb braaf een nieuwe snaar besteld, maar ik had nog een stuk c-snaar over. Dat heb ik nu in plaats van de e-snaar gezet, voor zolang. Weet iemand of dat slecht is voor de harp, of ziet het er alleen maar maf uit?
Input welkom! :luck:

_________________
Canned Insanity


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do mei 26, 2011 11:15 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Ik speel geen harp, maar hou wel van snaren. Als je nagaat hoeveel trekkracht de snaren in hun totaliteit op de harp uitoefenen, dan is elke harp een wonder van sterkte. Een harp heeft dus een behoorlijke overkill om het ietsiepietsie meer trekkracht van een opgekrikte snaar aan te kunnen.
Als het gaat om een tijdelijke oplossing, lijkt mij dat geen enkel probleem. Op langere termijn is het niet goed, omdat een harp is ontworpen op een bepaalde evenredige trekkracht van de snaren.

Overigens zijn harpen nooit een lang leven beschoren, juist door die enorme kracht van de snaren. Ze worden gaandeweg krom, krakkemikkig en instabiel. Dat kun je niet voorkomen. Je hebt daardoor dus wel oude violen die nog mooi spelen (4 snaren), maar geen oude harpen. Gitaren gaan ook niet beter klinken naarmate ze ouder worden.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 27, 2011 11:03 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: wo mei 25, 2011 4:11 pm
Berichten: 30
Dankjewel voor je antwoord! Ik verwacht morgen of overmorgen een nieuwe snaar in de brievenbus, dus het is inderdaad een tijdelijke oplossing.

_________________
Canned Insanity


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 27, 2011 1:26 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
flimmie schreef:
Als het gaat om een tijdelijke oplossing, lijkt mij dat geen enkel probleem. Op langere termijn is het niet goed, omdat een harp is ontworpen op een bepaalde evenredige trekkracht van de snaren.


Denk ook aan de intonatie; het kan zijn dat je die snaar nooit helemaal zuiver gestemd krijgt. Op mijn cittern gebruik ik gitaar snaren: e snaar naar g, a snaar naar c. Daar heb ik geen problemen mee omdat het instrument ook zo ontworpen is (en extra versteviging in de hals heeft). Je hebt waarschijnlijk meer kans dat de snaar knapt dan dat het instrument uit het lood schiet.

flimmie schreef:
Overigens zijn harpen nooit een lang leven beschoren, juist door die enorme kracht van de snaren. Ze worden gaandeweg krom, krakkemikkig en instabiel. Dat kun je niet voorkomen. Je hebt daardoor dus wel oude violen die nog mooi spelen (4 snaren), maar geen oude harpen. Gitaren gaan ook niet beter klinken naarmate ze ouder worden.


I beg to differ - over het algemeen kun je stellen dat handgemaakte instrumenten, mits goed behandeld en geregeld bespeeld - alleen maar mooier gaan klinken. Fabrieksgitaren gaan na 6 à 7 jaar inderdaad iets minder klinken in het hoog (scheller) en in het laag (doffer), maar oude handgemaakte gitaren zijn erg gewild.

Scordatura

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 28, 2011 2:13 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: wo mei 25, 2011 4:11 pm
Berichten: 30
Klopt, deze snaar was vrij snel weer ontstemd! Nieuwe snaar is inmiddels binnen, en ik merk wel dat de rest van mijn harp niet ontstemd is geraakt, wat altijd wel gebeurt als er een "gat" is geweest een paar dagen. Als tijdelijke oplossing is het dus zo gek nog niet, denk ik :biggrin:

_________________
Canned Insanity


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling