mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 6:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jul 10, 2011 3:24 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Stichting Draailier & Doedelzak organiseert samen met balfolk eind september een aantal toffe dans & muziek workshops. Trio Bouffard (fr) is te gast, zij verzorgen workshops en spelen 's avonds te bal.

Inschrijven kan binnenkort op de website van Draailier en Doedelzak
Uiteraard zijn er ook allerlei Dansworkshops te volgen. Voor de muzikanten onderons daarom een bericht hier...voor de dansers ook in het dansgedeelte.:cool:

Er is een korting voor snelle betalers.
Voor meer info en inschrijven zie
www.draailier-doedelzak.nl

Muziekworkshops

Op verschillende niveaus zijn er cursussen voor draailier, doedelzak en samenspelworkshops

Workshops Draailier

- Patrick Bouffard

Deze geweldige speler uit Frankrijk is een onovertroffen virtuoos op de draailier bourbonnaise. Hij gaat les geven aan de vergevorderden draailieren. Hij speelt in Trio Bouffard die regelmatig op de festivals in Frankrijk te bewonderen zijn.

- Philippe “Iep” Fourier - gemiddeld/gevorderd
Iep Fourier werd al in de jaren ‘70 gegrepen door de traditionele muziek, met een voorkeur voor bourdoninstrumenten zoals doedelzak en draailier. Vanaf 1990 geeft Fourier zelf les in draailier voor stages traditionele muziek in Gooik, privé of in het buitenland.
Hij speelt oa in Klakkebuss, Olla Vogolaen vormt een duo met gitarist Gilbert Isbin. Kosten: € 100,-.

- Roald Keuning
- beginners
Roald is bekend van zijn spel bij oa Madlot. Een goede speler, en zo niet belangrijker: een erg goede leraar. Hij leid de workshop die bedoeld is voor de beginners, zij die de draailier nog moeten ontdekken... Aan de hand van enkele eenvoudige melodieën leer je het instrument kennen. Onderwerpen die daarbij aan bod komen zijn: speelhouding, vingerzetting, toepassen van de trompetslag en het speelklaar maken van het instrument (watten, hars, stemmen, regelen klavier en trompet). Hierbij houden we altijd aandacht voor plezier in het spelen. Er zijn draailieren te huur, dus schroom niet. Kosten, afhankelijk van instrumentenhuur e.d. zie hier voor de kosten

Workshops Doedelzak

- Rémy Villeneuve - vergevorderd
Dit is een workshop voor de meer gevorderde of vergevorderde spelers. Rémy is afkomstig uit de Berry en speelt ook in Trio Bouffard, er zal dan ook waarschijnlijk met de Franse dansmuziek aan de gang worden gegaan.

- Puck Duits
- gevorderd/gemiddeld
Deze workshop is bedoeld voor de gevorderde/gemiddelde spelers. In 2005 won Puck het pretentieuze doedelzakconcours van St Chartier en ze speelt oa in SPOENK! en Duo Puck & Niels. In deze stage zal in ieder geval gericht zijn op mensen die de basis van doedelzak spelen goed beheersen en toe zijn aan (technische) verdieping. Technieken die onder meer aan bod zullen komen: vibrato en toonvorming, voorslagen, staccato, variaties en trillers. Uitgangspunt zullen simpele melodieën zijn, die door het gebruik van de verschillende technieken worden 'aangekleed'. Kosten: € 100,-.


- Jonneke Jorrissen
- beginners
Jonneke gaat aan de slag met beginners Doedelzak. Het instrument zal worden ontdekt waarbij het speelplezier voor op staat. Aan de hand van simpele melodiën zal de eerste basis worden aangeleerd. Jonneke speelt oa in Chardon en verzorgde eerder de zaterdagmiddagcursus voor Draailier&Doedelzak. Kosten, afhankelijk van instrumentenhuur e.d. zie hier voor de kosten

Workshop Samenspel
Raphaël "Raphnin" Maurel is een accordéonist uit de Auvergne. Hij gaat aan de slag met allerhande instrumenten. Zelf speelt hij diatonische accordeon in Trio Bouffard. Hij speelt zowel DG en GC. Kosten: € 125,-.

Nyckelharpa - : Nikolaj Marks

De nyckelharpa heeft in Nederland een kleine, maar enthousiaste aanhang. Nyckelharpabouwer Nikolaj Marks leidt deze workshop waarin zowel beginners als meer gevorderden welkom zijn. In groepsverband en individueel wordt gewerkt aan speelhouding, vingerzetting, boogvoering en klankvorming. Ook het spelen van dubbeltonen komt aan bod. Zie ook www.nyckelharpa.nl. Kosten: € 100,-.





Geen instrument?

Geen probleem! We verhuren draailieren en doedelzakken, dus als je het een keer wilt proberen is dit je kans. Of dansen natuurlijk....Leuk!

Dansworkshops

- Rafael Correa Prieto - ervaren dansers
Rafael is geen onbekende meer, hij gaf al eerder toffe dansworkshops in Nederland. Hij is geboren in Chili, en op vijfjarige leeftijd in België terechtgekomen. Zeer jong ontdekte hij de muziek. De magie van het dansen kwam toevallig, toen een vriend hem onverwacht meenam naar een folkbal, en die magie heeft hem niet meer verlaten. Dansen is voor hem niet het voorgeprogrammeerd aflopen van ingestudeerde danspasjes, maar de vrijheid om te surfen op de golven van de muziek, in harmonie met de danspartners.

Deze danservaring weet hij op een hele fijne manier over te brengen op de groep, en ze mee te krijgen in de dans. Enerzijds kent hij veel van de ingewikkeldere dansen en kan hij deze uitleggen, anderzijds focust hij ook heel goed op de basis, de communicatie, de muziek en het gevoel, waardoor zijn workshops voor ervaren dansers erg interessant zijn.
Kosten: € 100,-.

- Louise Marius - beginners/begonners dansers
In de zomer van 2004 werd Louise meegenomen naar een bal in Enschede, en een half jaar later was ze verslaafd. Inmiddels is ze drijvende kracht achter de Balfolkconcerten in Utrecht. Sinds 2007 geeft ze balfolk-danslessen in Utrecht en inmiddels ook in Leiden.
In 2 dagen gaat Louise de basis van een aantal veel voorkomende dansen leren. Hierin gaan we veel verder dan alleen de pasjes, we gaan er ook echt dansen van maken. Lekker bewegen én spelen! Hoe werkt dat spinnen in de tovercirkel nou precies, hoe kan je spelen in een jig, hoe hou je elkaar vast in die danshouding, wanneer lukt die mazurka nou eindelijk eens lekker? Afhankelijk van het niveau van de groep gaan we ook aan de slag met de scottish en/of de wals. En daarnaast is er ook aandacht voor de muziek. Kosten: € 100,-.



edit:


Inschrijven

Om mee te doen, kan je het inschrijvingsformulier invullen helemaal onderaan deze pagina

De dansworkshops van Louise en Raffael kosten beide 100 euro.
Een kosten overzicht van de overige workshopsis hier te vinden. Kosten workshops zijn inclusief overnachting, bal, eten, koffie/thee.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 10, 2011 1:36 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 14, 2006 8:45 pm
Berichten: 325
Woonplaats: Nijmegen
Joechei!

Ik heb een doedel workshop voor mijn verjaardag gekregen. Ik ben er dus bij. :cool:

Hebben alle leuke, dansgrage, doedelende en/of draaiende folkies zich al ingeschreven? Want dan wordt het vast weer zo gezellig als voorgaande jaren. Maar eerst is er natuurlijk nog Gooik. Dat wordt ook weer leuk.

Ik heb er zin in.
:rose:

_________________
To be fond of dancing was a certain step towards falling in love (Pride & Prejudice)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 10, 2011 2:02 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Huathe schreef:
Joechei!

Ik heb een doedel workshop voor mijn verjaardag gekregen. Ik ben er dus bij. :cool:

Hebben alle leuke, dansgrage, doedelende en/of draaiende folkies zich al ingeschreven? Want dan wordt het vast weer zo gezellig als voorgaande jaren. Maar eerst is er natuurlijk nog Gooik. Dat wordt ook weer leuk.

Ik heb er zin in.
:rose:

En ook hier nog mijn oprechte gelukswensen.
:biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 14, 2011 10:15 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 24, 2009 10:48 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Zwolle
En ik kom geen doedelworkshop doen, maar een intro op draailier. Ik ben heel erg benieuwd....


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling