mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 6:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Workshops
BerichtGeplaatst: di sep 13, 2011 12:30 pm 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: zo okt 17, 2010 9:11 am
Berichten: 12
Hallo allemaal,

Even een vraag aan de muzikanten onder jullie.
Ik ben vorig jaar, na lang niet meer gespeeld te hebben, weer begonnen met harples. Ik krijg nu les van Lies en dat vind ik echt erg leuk en ik leer veel.
Nu lijkt het me ook leuk om een keer een workshop te doen. Ik ben een keer naar de opendag geweest van de FHF en daar mee gedaan aan een workshop. Maar het viel me op dat het tempo om iets te leren heel hoog ligt en ik vond het lastig om dat bij te houden.

Een keer zo'n Herfstweek mee te maken lijkt me echt heel leuk. (Ook wel eng omdat ik niemand ken.)

Hebben jullie misschien tips voor me om het leren tijdens een workshop te versnellen. Of wat specifiekere tips mbt harp.

Groetjes Lien


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 13, 2011 5:39 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
Hoi Lien,

Leuk dat je weer aan het spelen bent! "Diagnose op afstand" is een beetje lastig, misschien kan je proberen te verwoorden wat ervoor zorgt dat je het tempo niet kan bijhouden? Kan je de muziek niet snel genoeg onthouden, hoor je de melodie niet vlug genoeg, houden je vingers het niet bij, kan je het geluid van de melodie nog niet filteren uit de begeleiding? Het zijn allemaal zaken die je los kan oefenen, maar zoals ik al zei, op afstand er iets over zeggen is lastig. Als je specifieker kan zijn, graag :)

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 13, 2011 6:41 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ik ben ook benieuwd wat je lastig vindt, misschien kunnen we advies geven :~)

Bij de Herfstweek is het denk ik geen probleem dat je niemand kent. Je leert snel mensen kennen. Je zit de hele dag met dezelfde mensen in de workshop van je keuze en daar speel je samen mee en zo leer je elkaar al snel kennen.

En aan de ontbijt-/lunch-/dinertafel maak je ook al snel praatjes met mensen.
Dat komt zeker goed :~)

Heb je gekeken wat de niveau-eisen voor de workshop van Greet bijvoorbeeld zijn? En wat zijn je twijfels daarbij?

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 13, 2011 11:07 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Hoi Lien,

Ik ben sinds 1,5 jaar bezig met workshops gerelateerd aan balfolkmuziek. Voorlopig alleen samenspel omdat er specifiek voor dwarsfluit niet veel is. Ik denk dat je qua balfolk ook met de harp tegen dat probleem zal aanlopen. Maar natuurlijk kan je ook voor de samenspel Iers, Oost-Europees, Arabisch etc gaan via de SVN of iets anders.
Mijn advies is dus vooral gebaseerd op mijn eigen ervaringen met balfolk samenspel.

Ik speelde net 3/4 jaar dwarsfluit (zonder les te hebben gevolgd) en kon uiteindelijk prima meekomen met de SVN workshop Balfolk Rocks tijdens het jaarlijkse SVN weekend in maart. Ik was heel erg onzeker omdat ik pas zo kort speelde, maar uiteindelijk bleek dat ik dingen veel sneller oppakte dan mensen die zichzelf introduceerden met 'ik speel al 10 jaar trekzak'. Wat bleek: dit soort samenspel workshops zijn vooral bedoeld om een coupletje en een refreintje te leren en vervolgens met z'n allen een interessante compositie van te maken. En als de meoldie soms te snel gaat leer je in dit soort workshops juist wat je dan wel zou kunnen toevoegen, zodat iedereen kan blijven meedoen. Het is vooral afhankelijk van de persoon en niet van de jaren speelervaring of je om kan gaan met deze flexibiliteit. Voor mij was het ideaal omdat ik hier ter plekke leerde improviseren want m'n motoriek wilde echt niet meer maar mijn geest nog wel, dan sla je dus sommige noten over en andere houd je wat langer aan ofzoiets. Anderen met 'jaren speelervaring' hadden er juist moeite mee omdat er dus om die 2 x 16 maten ineens van alles omheen werd bedacht en zij niet flexibel genoeg waren om daar mee om te kunnen gaan.

Ik heb ook in de Musketon voorafgaande aan een bal zo'n zaterdagmiddag Tunelearning workshop gedaan maar daar ligt het tempo wel hoger, bijv 3 liedjes uit je hoofd leren + de ter plekke bedachte arrangementen. Vaak heeft de docent ook wel de bladmuziek bij zich en je kan natuurlijk altijd om de noten vragen zodra een maat wordt voorgespeeld en het lukt maar niet om hem na te spelen. Ik schrijf altijd alles op qua noten met een Tunelearning (melodie onthoud ik wel of neem ik op) + dat ik ook liever een vraag te veel stel en wel kan meekomen dan dat ik niks vraag en ook niet kan meekomen. maar 'dat durfen vragen' heb ik mezelf ook moeten aanleren.

Op zich kan ik je aanraden om met een SVN weekend te beginnen, zeker als dat met een beginners niveau kan, dan weet je zeker dat je meekomt en niet diegene bent die de groep vertraagd. Zo'n weekend of herfstweek is erg fijn omdat dan de tijd wordt genomen, er is een groot verschil tussen het instuderen van 3 liedjes die je aan het eind van het weekend tot in detail uitvoerd voor de andere groepen, dan snel in een middag 3 melodietjes leren waarbij je even speelt met arrangement en improvisatie maar die niet tot in detail afrond.

Maar als je echt geintereeserd bent in het samen muziek Maken met anderen kan ik je dus echt alles omtrent 'samenspel' aanraden, of het nu een middag of een week is. De workshops van 1dag zijn prima te doen als je niemand kent, voor weekend of week is het natuurlijk altijd fijn om wel al mensen te kennen, maar aangezien je al op dit forum zit komt dat vanzelf wel goed.

Zoek op dit forum ook nog even rond op samenspel of workshop, er staan genoeg persoonlijke verslagen. Workshops met Sander van der Schaaf of Wouter Kuiper zijn altijd fijn, voor beginner en gevorderd. heb nog geen ervaring met andere docenten :(


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 14, 2011 8:46 am 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: zo okt 17, 2010 9:11 am
Berichten: 12
Hoi,

Dank voor jullie reactie.

De workshop die ik gedaan heb ging om het aanleren van een nieuwe speeltechniek. Het eerste deel leerde we de techniek met een bekend melodietje. Maar bij het tweede deel moesten we in 2 uur tijd een heel nieuw melodietje leren.
Dat melodietje leren ging in delen. 3x deel 1 spelen dan 3x deel 2 en daarna aan elkaar plakken. En zo verder.
Mijn probleem is dat ik niet na 3x spelen een stukje melodie kan onthouden (wel hoe het klinkt maar niet welke noten ik moet spelen) zeker als het ook nog eens snel gespeeld wordt. En ik kan ook niet zo op gehoor zeggen welke noot er gespeeld wordt.

Op les leer ik ook wel via voor en na spelen maar dan doen we gewoon 2 regels per keer. En dan heb ik bladmuziek zodat ik af en toe kan spieken. Uiteindelijk speel zoveel mogelijk uit mijn hoofd.

Op les leer ik ook om te spelen met de melodie door zelf akkoorden er bij te bedenken. Dat vind ik heel leuk om te doen. Maar ook dan is het handig dat je weet welke noten er gespeeld worden.

Is het zo wat duidelijker voor jullie wat mijn probleem is?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 14, 2011 12:58 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 13, 2007 1:50 pm
Berichten: 982
Woonplaats: Kost Ar' Wageningen
Heb je deze al gezien?
Er is een specifieke harp-cursus.
http://www.artex-texel.nl/events/view/i ... texel-2011

_________________
Stoomwals en IJsschottisch


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 14, 2011 2:03 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Ah, de tunelearning zoals Muisje hem uitlegt is inderdaad pittig. Een nieuwe techniek leren dmv een liedje op gehoor te leren... ieder afzonderlijk is al moeilijk genoeg lijkt mij :) Dus misschien kan je bij een volgende keer gaan voor een workshop die zich op 1 ding richt totdat je je daar comfortabel in voelt? En had je trouwens het idee dat de anderen wel makkelijk mee konden komen? Soms durft namelijk niemand iets te vragen en krijgt de docent het idee dat ie een bepaald tempo kan blijven aanhouden.

De meeste balfolk tunelearnings zijn juist bedoeld om het spelen op gehoor te leren en gaan iets trager (er zijn er wel met ook een pittig niveau, maar de meeste zijn instap) en de docent doet net zolang 2 maten voor totdat iedereen hm heeft en er geen vragen meer zijn. Dan pas pakt ie de volgende twee maten. Ik kan wel tunelearning, maar ik heb de handicap dat ik me moeilijk kan contreren in zo'n groep en vraag dus zo snel mogelijk om de eerste noot van een nieuw setje maten want anders lukt het gewoon niet, vandaaruit komen de anderen noten meestal vanzelf. Na elk setje nieuwe maten wordt er weer even naar het begin gegaan om alles aan elkaar te breien.

Wat ook bij tunelearning handig kan zijn is het kunnen accepteren voor jezelf dat je het liedje niet helemaal beheerst en dat je gewoon thuis verder oefent met opnames. Als je de workshop namelijk opneemt valt er al een hoop stress van je af (ow jee, straks ben ik alles weer vergeten...) . En schroom ook niet om aantekeningen te maken of de letters van de noten te noteren, het is een kwestie van oefenen maar niet alle breinen zijn geschikt voor dit soort dingen ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 14, 2011 10:05 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di dec 15, 2009 5:03 pm
Berichten: 90
He leuk, nog een harpist :). Die workshop van de FHF was inderdaad behoorlijk pittig! Ik had 's ochtends meegedaan met een andere workshop maar 's middags kon ik instromen bij de workhop waar Muisje ook aan mee heeft gedaan en het was op z'n zachtst gezegd niet de meest overzichtelijke workshop. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat het niet zo lekker ging.

Overigens heb ik ook heel weinig ervaring met workshops ( daarnaast alleen naar een harpworkshop van Erik Ask-Upmark geweest) dus het is goed om te horen dat er bij de balfolkworkshops meer aandacht wordt besteed aan het specifieke leren op gehoor!

Echte tips heb ik niet voor je, behalve dan dat je je op basis van die ene workshop zeker niet druk moet maken! :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 14, 2011 10:46 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
Hoi Muisje,

Er zijn al veel goede tips en ervaringen aan je gegeven. De workshop zoals jij die beschrijft, met 3x spelen in tempo en vervolgens al verder willen, is op zeer hoog tempo. Mensen die erg goed gewend zijn om in sessies te spelen lukt dat soms (Erik de Jong, accordeonist van o.a. de Gonnagles, doet me daar elke keer weer versteld mee staan), maar ik durf te zeggen de meeste mensen niet. Tunelearning zoals Iertje dat beschrijft is wat dat betreft veel haalbaarder. Opname apparaatje is daarbij een prima hulp en zal door een workshopdocent normaal gesproken ook zeker geaccepteerd worden.
Je zult wel merken dat nu je auditief leskrijgt, je sneller nieuwe melodieën zult oppikken en dat je geheugen steeds beter wordt, zodat ze makkelijker in je systeem gaan zitten. Het gaat vanzelf beter en makkelijker, doen is het sleutelwoord. Thuis eindeloos melodieën beluisteren en proberen na te spelen. Tegenwoordig heeft zelfs Windows Media Player standaard de optie om muziek vertraagd af te spelen zonder van toonhoogte te veranderen. Dat helpt ook, zeg ik uit ervaring ;) Andere truc: op de fiets naar school/uni/werk melodieën nazingen/neuriën, het liefst op notennamen, wat ook zorgt dat je beter gaat doorzien hoe de muziek werkt en opgebouwd is.
SVN, Stichting Huismuziek, Stichting Draailier & Doedelzak... het zijn zo maar wat clubs die van alles en nog wat aan samenspel organiseren en in de zomer is vaak nog meer. Allemaal leuk en leerzaam :hug:

Is er onder de Nederlanders belangstelling voor TLS? Het wordt hier volgens mij niet zo vaak gedaan, in België wel met enige regelmaat...

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 15, 2011 10:37 am 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: zo okt 17, 2010 9:11 am
Berichten: 12
Bedankt voor alle tips.
Het is inderdaad een kwestie van gewoon doen. Ik doe soms thuis wel eens proberen iets na te spelen al zijn dat tot nu toe allemaal makelijke kinderliedjes.
Om zo te noemen welke noot er gespeeld wordt, vind ik moeilijk. Maar misschien dat ik daar op les me wat in kan verdiepen. Ik zal het eens voorstellen.

Mijn vriendje heeft besloten dat we het weekend van het Ierse festival naar Texel gaan. Hij heeft me min of meer een schop onder m'n kont gegeven om me in te schrijven voor de harpworkshop (verder is ie best lief hoor).

ChingChuan: Blij te horen dat jij het ook best pittig vond de workshop bij FHF. Als je een keer naar een workshop wil maar je wil niet de enige harp zijn dan mag je best een pm sturen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 15, 2011 11:37 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Muisje schreef:
Om zo te noemen welke noot er gespeeld wordt, vind ik moeilijk. Maar misschien dat ik daar op les me wat in kan verdiepen. Ik zal het eens voorstellen.

Misschien is dat bij harp anders omdat de noten zo naast elkaar liggen, maar voor mij zijn 'noemen welke noot er gespeeld wordt' en 'een liedje naspelen' twee compleet verschillende dingen. Het eerste kan ik alleen met veel reken- en telwerk (en een referentie, ik heb geeb absoluut gehoor), het tweede is meestal wel te doen. Hoe vertrouwder je met je intrument wordt, hoe meer naspelen gaat lijken op nazingen, waar je ook de namen van de noten niet voor hoeft te weten.

Wat niet wegneemt dat het benoemen van de noten (intervallen horen dus eigenlijk) een zeer nuttige vaardigheid is die ik ook meer zou moeten trainen. ;-)

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 15, 2011 4:33 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Muisje schreef:
Bedankt voor alle tips.
Het is inderdaad een kwestie van gewoon doen. Ik doe soms thuis wel eens proberen iets na te spelen al zijn dat tot nu toe allemaal makelijke kinderliedjes.
Om zo te noemen welke noot er gespeeld wordt, vind ik moeilijk. Maar misschien dat ik daar op les me wat in kan verdiepen. Ik zal het eens voorstellen.


ik oefen ook regelmatig met kinderliedjes, maar puur die liedjes die al jaren van voor tot achter in m'n hoofd zitten zodat ik er geen opnames van nodig heb, gewoon in je hoofd of hardop even neuriën. Maar ook andere liedjes die je al jaren kent zijn te gebruiken. Zo heb ik zonder gebruik van cd-speler of mp3 het Smurfenlied en de Spongebob tune uitgevogeld en ook al de intro's van WT Ice Queen en Mother Earth te pakken. Het fijne van ze toch al door en door kennen als luisteraar zijnde is dat je niet met apparatuur hoeft te klooien: je hoeft niet steeds op pauze of terugspoelen te drukken of om het te vertragen, dat kan je allemaal in je hoofd doen dus je handen kunnen bij het instrument blijven. (voor mij als fluitist is het stomvervelend om steeds die fluit te moeten neerleggen om op een knopje te kunnen drukken)

Het is eigenlijk vooral een kwestie van tijd. Zoek een liedje uit en ga er voor zitten. Mijn eigen doel is dat ik wekelijks 1 uur ga reserveren om op zo'n manier te leren 'tunelearnen'. En bijvoorbeeld dan ook de hele week regelmatig dat liedje afspelen op mp3 zodat ik het als luisteraar in ieder geval van top tot teen ken.

Ik heb een aantal mensen belooft om een aantal workshop-opnamen rond te sturen van de Boombalfestival tunelearnings, wie er verder interesse heeft moet via pm maar even z'n e-mail adres opgeven. Sommige zal ik e-mailen, anderen zet ik op een site zodat je ze zelf kunt downloaden.

Die tunelaernings van BBF 2011 waren alle drie totaal verschillend. Met Stijn hebben we 2 deunen geleerd en bijna niet gespeeld met arrangementen, wat qua creativiteit dan hetzelfde effect heeft als dat je iets van bladmuziek speelt en gewoon speelt wat er staat. Wat ook wel fijn is als je weer even moeten wennen aan het tunelearnen. Met Parasol hebben we twee deunen intensief geoefend en ook gespeeld met improvisaties en ruimte geven voor andere instrumenten. en de laatste dag met Pablo hebben we in 1,5 uur vier liedjes geleerd, die ontzettend leuk waren maar qua a-b-c stukjes best verwarrend. Als je een gewone 2xA 2xB 2xA 2xB van balfolkmuziek gewend bent, dan denk je dus zodra je een 3de melodie hoort dat we aan een nieuw lied gaan beginnen... blijken er in 1 lied 4 verschillende melodieën te zitten. En toen ontstond er bij Femke en mij een grote error en waren we blij dat we het aan het opnemen waren. Dan kun je namelijk gewoon ontspannen, liedjesstructuur loslaten, en hoef je alleen te concentreren op wat er op dat moment wordt voorgespeeld en kijken wat je nog wel kan. En thuis kan je dan weer eens uitzoeken wat nou waar bij hoorde :p


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 15, 2011 11:37 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di dec 15, 2009 5:03 pm
Berichten: 90
Iertje, ik zou ook wel érg geïnteresseerd zijn in die opnamen! Zelf probeer ik ook wel eens te tunelearnen - op de boombalwebsite staan wel wat handige clips om het mee te proberen. http://www.frederikclaeys.com/boombal/tls.htm Desondanks is het echt een kunst en inderdaad, dat telkens stoppen en starten van de opname is echt een crime! (ze moeten er voetpedalen voor maken ofzo :P) Wel goed om te horen dat het nu blijkbaar ook in windows media player kan, dan hoef ik niet telkens audacity te installeren als ik eens op een andere pc zit.

@Muisje: ik merk dat 'tunelearning' op de harp inderdaad wel redelijk verbonden raakt aan 'welke noot moet ik spelen'. Maar ik zou ook niet zomaar kunnen zeggen in welke toonsoort een nieuwe tune is, dat is toch vooral een kwestie van uitproberen. Ik neem zo aan dat workshopgevers dat ook wel benoemen? En ik vermoed zo dat het niet erg is als je het de eerste keer niet direct goed naspeelt. Bij harpworkshops is het voordeel dat je in elk geval nog naar de handen van de workshopgevers kunt kijken, dat zal bij balfolk waarschijnlijk iets lastiger zijn :(.

@Windwijs: JA! Alleen heb ik momenteel nog geen meeneembare harp (hoewel ik echt hoop dat daar zéér snel verandering in gaat komen... :P Bij de folkharpdag had ik een bardic 22 geleend, wat niet zo'n groot succes was). Mijn harp is sowieso te oud om mee te nemen zonder bang te zijn dat iedereen gaat klagen over mijn zoemende bassen en klepjes. Maar zodra het enigszins mogelijk is, ben ik zéker van plan om naar TLS'en en muziekworkshops te gaan als die er zijn. Al heb je daar als organisator natuurlijk niets aan, als ik het me goed herinner, waren een jaar geleden oid muziekworkshops van Accordzeam gecancelled wegens gebrek aan belangstelling...


Erg leerzaam topic!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 16, 2011 11:01 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
In Zwolle zijn er toch ook nog af en toe TLSs?

De toonsoort wordt eigenlijk altijd aangegeven, vaak omdat er rekening gehouden wordt met diatonische instrumenten als whistle en trekzak zodat je tijdig kunt wisselen van bijv. Een D fluit naar een F fluit. Parasol paste zelfs de stemming aan toen bleek dat niet elk instrument dat aankon (Bs, Es en As).

Ik moet nog even informeren naar de dagtarieven van docenten als Wouter, Sander of Eric (en miss dus ook Windwijs?) Want ik wil dan zelf wel TLS organiseren bijvoorbeeld voorafgaande aan Musketonbals of miss bij iemand thuis of ergens anders. Zo het fijn vinden om het toch eens in de 2 maanden te kunnen doen met een kerngroepje om vandaaruit toch eens naar een bandje te kunnen groeien.
Qua zaalhuur en docent zou het toch niet meer dan 30pp moeten kosten bij een minimun van 5 a 6 cursisten?

Sander van Lirio gaf voor de zomer ook al aan dat ie na de zomer graag weer een tls wilde doen. Dus misschien kunnen we samen met Louise en Sander (of een andere docent) nog iets regelen voor het bal van 15oktober?

Maar ook zoek ik nog gewoon mensen om eens samen een middagje te klooien met melodie, improv en arrangementen. Bijvoorbeeld 4 personen, ieder kiest een liedje uit die ze de anderen leren en die ook de leiding neemt in het arrangeren. Zodat we aan het eind van de dag 4 simpele melodietjes hebben omgezet in 4 leuke liedjes waar je op kunt dansen.

En hopelijk hebben we rond pinksteren weer ons samenspelweekend in Lisse!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr sep 16, 2011 11:05 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: za feb 16, 2008 7:19 pm
Berichten: 63
Iertje schreef:


En hopelijk hebben we rond pinksteren weer ons samenspelweekend in Lisse!


:rose: :applause:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling