mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 12:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo okt 02, 2011 9:05 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Hoi allemaal,

Louise en ik zouden graag wat meer muziekworkshops voorafgaande aan een bal in de Musketon willen organiseren.

Zaterdag 15 oktober zouden we de eerste workshop willen organiseren

leerlingen:
We willen beginnen met een paar laagdrempelige workshops waarin o.a. samenspel en tunelearning kan worden behandeld. Ook kan er af en toe aandacht besteed worden aan iets als sessiespelen, improvisatie en muziektheorie: bijvoorbeeld verschillen tussen Franse, Italiaanse en Vlaamse balfolk. Bladmuziek kunnen lezen én spelen is wel zo handig doorgaans, maar als je een goed gehoor hebt (zoals veel gitaristen) is het niet noodzakelijk.

docenten:
Wat betreft docenten hoeven het niet altijd bekende docenten als een Wouter of Sander van Lirio te zijn (maar jullie zijn ook welkom hoor! ), we staan ook open voor hen die graag ervaring zouden willen opdoen in het geven van workshops (vereiste is wel dat je actief bent in een balfolkband en veel ervaring met balfolkmuziek hebt).
Voor 15 oktober hebben we al een mogelijke docent op het oog, maar mocht je interesse hebben dan kan je je eventueel als reserve opgeven.

Louise heeft regelmatig bands op visite waar ook docenten tussen zitten, ook met hen willen we graag wat workshops organiseren.
Dus stuur mij een PM met daarin je e-mailadres als je a) in het algemeen op de hoogte gehouden wilt worden over de workshops en/óf b) als je Zaterdag 15 oktober mee wilt doen. c) als ik je in een leerlingen of docenten 'database' mag plaatsen.

En stel ook je muzikale vriendjes buiten dit forum op de hoogte! :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 02, 2011 9:20 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
workshops zijn altijd een goed idee! een heel goed initiatief iertje!

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 08, 2011 12:06 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Moes geeft zaterdag voor t bal in de Musketon een workshop: "Hoe overleef ik mijn eerste sessie?"

Citaat:
Speel je een instrument? En lijkt t je leuk om eens aan te schuiven bij een sessie na een bal? Maar doe je niet omdat je denkt dat je niet genoeg sessie deunen kent? Of omdat je niet durft? Of omdat je de andere muzikanten niet kent?

Om je over deze drempelvrees heen te helpen is er deze workshop. Moes Wagenaar (violiste en zangeres van de Gonnagles) gaat met jullie aan de slag met een aantal sessiedeunen, en tips en tricks hoe je makkelijker mee kan komen in een sessie. Zodat jullie diezelfde avond nog aan kunnen schuiven in de sessie. Met een aantal mensen die je net hebt leren kennen en waarmee je een gezamenlijk repertoire hebt.

Ingangseis van deze workshop is dat je je eigen instrument redelijk tot goed beheerst en dat je kan noten lezen of op gehoor een deun kan aanleren. Verder hoef je geen ervaring met balfolk muziek te hebben.


Wie heeft er nog zin om mee te doen?

(En een preview: 26 nov geeft Wouter Kuyper een workshop)

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 16, 2011 9:54 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
En toen was de eerste workshop alweer voorbij!

De workshop van Moes was bedoeld om muzikanten met drempelvrees voor sessies wat handvatten te bieden om toch aan sessies mee te durfen doen.

De workshop bevatte zowel wat theorie als praktijk.
Theorie was vooral gebaseerd op wat standaard gedragsregels die voor verschillende soorten sessies hetzelfde zijn, zoals: hoe voorkom ik dat ik de andere sessielieden tot last ben (door bijvoorbeeld te luisteren naar wat de anderen doen en vooral niet heel hard de melodie blijven herhalen). Of dat het niet de bedoeling is dat je de al gaande sessienaar jou hand gaat zetten maar dat je je juist aanpast aan de anderen. Maar verder ook juist uitleg dat de ene sessie de andere niet is: zo hebben jazz-sessies weer hele andere gewoonten dan folksessies maar tref je ook binnen de balfolk weer verschillende soorten sessies aan en werden we ook op het verschijnsel gewezen dat er vaak zat 'om de hoek' van de ene sessie een andere sessie wordt gevormd omdat mensen bijvoorbeeld in de eerste hun ei niet kwijt konden. Verder werden we er ook op gewezen dat we echt niet elke toonsoort hoeven te herkennen, maar dat er vaak voor aanvang van een nieuwe deun ruimte is om te vragen welke toonsoort het is en of dat ie mogelijk aangepast kan worden (als je bijvoorbeeld een g-c trekzak hebt en het is in F). Maar ook kan je vragen welke dans erbij hoort, zodat je in ieder geval het ritme als houvast hebt.

het 'praktijk' gedeelte was vooral bedoeld om aan de hand van een paar simpele deunen te oefenen met sessiespelen. Dus stap 1: iemand zet een deuntje in 2: diegenen die het niet kennen luisteren even tot ze ook mee kunnen spelen, anderen die het al kennen kunnen meteen invallen 3: als je de melodie zat bent, of als die niet lukt wat kun je dan doen? --> ritmisch begeleiden, tweede stem maken, even stoppen en genieten van wat de anderen er van maken (je mag dus ook 'stil' zijn), kijken of je met een ander kunt meedoen met zijn variatie of dat je zelf iemand opzoekt dmv oogcontact maken voor een duette, of juist een solo spelen 4: luisteren en kijken naar wat anderen doen --> is iedereen aan het varieren en improviseren en wordt het rommelig omdat de melodie weg is dan kan je zelf de melodie weer inzetten; heeft er iemand een mooie solo dan kun je bijvoorbeeld stoppen met de melodie (of in ieder geval zachter spelen) en kun je proberen die solo te ondersteunen. Als jij de melodie hebt ingezet hoef je niet continu de melodie te spelen, zodra de anderen op gang zijn ben je ook vrij om te varieren en te improviseren. probeer te spelen met dynamiek --> speel eens een coupletje wat zachter of juist wat harder. En zorg ervoor dat het dansbaar blijft en op tempo, soms zijn er muzikanten geneigd te versnellen of te vertragen of blijkt dat lang aangehouden akkoorden niet echt meewerken om een swingende scottish op tempo te houden. 5: hoe kan je een lied weer tot een einde brengen. Sommige liedjes gaan zo lekker dat de groep er wel 20minuten mee kan spelen, andere liedjes zijn na 3 minuten al weer klaar. Maar hoe kun je nou aangeven dat het eens tijd wordt om te stoppen? --> je kunt de laatste maten vertragen, je kunt de laatste maten opwerken naar een crescendo (volgens mij werd deze term gebruikt, maar het kon ook een andere term zijn...) je kunt een paar noten toevoegen na de laatste maat , of natuurlijk je voet/been opheffen om aan te geven dat het de laatste ronde is etc.

Maar het belangrijkste wat in het praktijkgedeelte naar voren kwam (en wat dus de meerwaarde is van een workshop vs een handboek) was het in deze workshop eindeloos kunnen oefenen met improviseren en varieren. We waren met zes leerlingen en daarnaast dan Moes en Frank en we hebben het sessiespelen geoefend met een scottish, een hanterdro en een mazurka. Het lastige voor deze 'sessiegroep' was wel dat we geen begeleidingsinstrumenten zoals gitaar of trekzak hadden en we het dus alleen met melodieinstrumenten moesten stellen (fluiten, trompetten en violen). Een van de leerlingen zette de deun in en zodra we opgang waren waren we vrij om de melodie los te laten en te oefenen. Als we de hele deun en dans dreigden kwijt te raken grepen Moes of Frank in door weer de melodie in te zetten (tenzij een van ons dat al probeerde) of als we allemaal te veel met de melodie bezig waren deed Moes of Frank juist een variatie inzetten om ons wat inspiratie te geven. Als je in je hoofd wat leuks had bedacht en het kwam er de eerste keer niet uit, dan was er niks aan de hand en probeerde je het de volgende ronde opnieuw

Het lastigste voor ons was om op zoveel verschillende dingen tegelijk te moeten letten. o.a. omdat we nog druk bezig waren eerst de melodie er goed uitkrijgen (zeker voor hen die bewust zonder bladmuziek wilden leren spelen), dan eens te gaan bedenken wat 'ik' kan doen als variatie, en dan nog opletten of je variatie wel werkt en wat je moet bijschafen. Je bent dus vooral met 'ik' en je instrument bezig en het luisteren naar de anderen komt dus pas op een 4de plaats ofzo. Na elke ronde bespraken wat ons opviel en wat we voor onszelf wel of niet lekker vonden gaan. vervolgens speelden we het deuntje weer een aantal keer om te kijken of het dan nu beter ging.
Er was ook een meid die nog niet met viool mee durfde te doen maar wel met piano (ze leende mijn mini-keyboard), tijdens de pauze vertelde ze dat ze wel ideeën en inspiratie had maar dat het kleine toetsenbord (grote pianotoetsen gewend) haar een beetje in de weg zat om die ideeën eruit te gooien. Zingend kon ze wel haar ideeën kwijt en uiteindelijk heeft ze de rest van de workshop gewoon met zang gedaan wat ook een erg leuke toevoeging was qua geluid en prima kon in ons sessiegroepje.

Tijdens de pauzes van het balprogramma hebben we dan natuurlijk 'live' sessie gespeeld in de aula van de Musketon. Het voordeel nu was dat we al ons eigen groepje hadden dus dat we zelf de leiding hadden en we ons niet bij anderen hoefden aan te sluiten, we liepen dus iig niet het risico andere sessiespelers tot last te zijn ;) . Al vrij snel werden we bijgestaan door Cooper en Martijn en ook kregen we wat mensen aan het dansen :D En hoe meer we speelden hoe makkelijker het werd om overal aandacht voor te hebben en soms was het gewoon heerlijk om zelf even niks te doen en gewoon te luisteren naar wat voor leuks de anderen verzinnen :love:

Maar wat ik helemaal geweldig vond was dat je in zo'n sessie ook weleens ruimte kunt hebben om eigen deunen uit te testen (zeker als je nog geen eigen bandje hebt). Nu had ik dan geen eigen deun maar ik had wel twee ritmische bewerkingen (hanter dro Mon pere --> bourree 2 tijden ; Auvergne bourree --> bourree 2 tijden). Ik heb dus gewoon volgens de sessieregels het deuntje ingezet, net zolang tot iedereen het ritme of de melodie te pakken had en vervolgens de vrijheid genomen om er zelf nog meer mee te experimenteren of om juist te luisteren wat anderen ervan maken. Ik had bij de auvergne bourree bewerking altijd al in gedachten dat die melodie door iets als trompet moest worden gespeeld, dus om het nou in het echt te horen met Frank op trompet en Martijn op een andere toeter was echt supertof! En dan ook nog de begeleiding erbij van Cooper op de trekzak maakte het compleet :D En om ook nog te horen dat de deun redelijk lang gespeeld werd en anderen er dus blijkbaar ook plezier in hadden was wel een heel fijn toetje voor een toch al geslaagde dag!

Voor Moes was het haar allereerst workshop als docent en ik vind dat ze het erg goed gedaan heeft! We hebben op een paar na (al voor het bal naar huis of gebrek aan instrument) allemaal enthousiast meegedaan aan de pauze sessie en ik denk dat de drempelvrees bij ons allemaal al aardig is weggepoetst en dat het eerste zaadje voor sessieverslaving is gezaaid :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 17, 2011 1:15 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Mooi te lezen dat t een succes was! (Die indruk kreeg ik ook al een beetje tijdens de middag.)

26 november (het volgende bal in de Musketon) is er weer een musiekworkshop, dit keer door Wouter! Komen jullie dan allemaal weer (en nog een paar anderen?) Het instapniveau is weer dat je je eigen instrument behoorlijk moet beheersen, maar de nadruk ligt dan meer op de dansbaarheid van de muziek. Ook heel belangrijk voor het maken van balfolkmuziek!

Meer info: http://www.balfolk.nl/workshops.php?workshop=108

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 17, 2011 11:14 am 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di dec 15, 2009 5:03 pm
Berichten: 90
Iertje, bedankt voor je super verslag! Leuk om toch een beetje een indruk te krijgen van hoe het was - ik heb zeker een hoop gemist :(. Doe m'n best om er de 26ste bij te kunnen zijn! (dan is er in elk geval 1 semi-begeleidend instrument extra, als alle plannen mbt het aanschaffen van een meeneembare harp slagen...)

Klopte het dat jullie wat deunen uit sessieboekje 1 als uitgangspunt namen? Ik zag er een paar mensen mee rondlopen.

En ik vroeg me al af of de workshopmensen echt tot 02:00 zouden moeten wachten op de sessie, maar blijkbaar zaten jullie in de aula :).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 17, 2011 11:45 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Ik vond het al zo raar dat ik Frank en Moes 's middags zag binnenkomen... verdwijnen... om halverwege de avond ergens in de aula weer op te duiken!

Maar wat leuk om te horen dat het zo'n succes was. Helaas heb ik niet veel meegekregen van de sessie.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 17, 2011 1:20 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
Dat het maar het begin mag zijn van nog veel vruchtbare oefensessies en vervolgens heel, heel veel leuke spanssessies voor jullie allemaal :)

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 14, 2011 11:22 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 13, 2007 1:50 pm
Berichten: 982
Woonplaats: Kost Ar' Wageningen
Leuk dat er weer muziekworkshops worden georganieerd! Ik ben nog steeds blij met de workshops die ik kon volgen. In Utrecht, maar ook - ooit - in Groningen. Maar dat is alweer even geleden...

_________________
Stoomwals en IJsschottisch


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling