mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 11:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Voor de blazers
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2011 11:42 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
http://www.lefreque.nl/

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Voor de blazers
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2011 12:58 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
campie schreef:
http://www.lefreque.nl/


ken je iemand die ermee werkt?
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Voor de blazers
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2011 1:02 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Cooper schreef:
campie schreef:
http://www.lefreque.nl/


ken je iemand die ermee werkt?
W

Nee, nog niet. Maar het lijkt mij wel interessant voor blazers.
In China schijnen ze er al om te hebben gevochten op een muziekbeurs.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Laatst bijgewerkt door campie op di nov 01, 2011 6:54 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Voor de blazers
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2011 1:04 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Interessant, Campie! Hoe kom je daar nou zo opeens aan?
Ik ben benieuwd hoeveel de meerwaarde daadwerkelijk is voor fluit, omdat (zo schrijft de bedenker zelf ook al) je daar geen kurk-verbinding hebt; het is al metaal-metaal. Of het dan het geld ook echt waard is, zou ik moeten proberen.
Maar dankjewel voor de tip in elk geval, wel tof om eens nader te onderzoeken!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Voor de blazers
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2011 1:10 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Lijntje schreef:
Interessant, Campie! Hoe kom je daar nou zo opeens aan?
Ik ben benieuwd hoeveel de meerwaarde daadwerkelijk is voor fluit, omdat (zo schrijft de bedenker zelf ook al) je daar geen kurk-verbinding hebt; het is al metaal-metaal. Of het dan het geld ook echt waard is, zou ik moeten proberen.
Maar dankjewel voor de tip in elk geval, wel tof om eens nader te onderzoeken!


Via ANP - Perssupport. Die sturen mij heel veel nieuws.
Hier het bericht:

APS: Chinezen vechten om de laatste vergulde lefreQue uit Nederland
Dit is een origineel persbericht.
De 'lefreQue', de revolutionaire vinding van saxofonist/fluitist Hans Kuijt, is met veel enthousiasme ontvangen tijdens 's werelds grootste muziekbeurs in Sjanghai. Op de slotdag van de beurs werd bijna letterlijk gevochten om de laatste vergulde lefreQue uit Nederland.
Hans Kuijt lanceerde de lefreQue in april 2011 in Nederland. Met de ogenschijnlijk simpele vinding kunnen de losse onderdelen van elk blaasinstrument (zowel hout als koper) worden gekoppeld, zodat klankbreuken gerepareerd worden. Deze klankbreuken doen zich voor bij elk blaasinstrument, dat uit losse onderdelen is opgebouwd. Met de lefreQue wordt er een brug gelegd tussen de delen van het instrument, dat daardoor beter klinkt en bij het blazen ook lichter aanspreekt. "De lefreQue voegt dus niets aan het geluid toe, maar geeft slechts datgene terug wat bij de opbouw van het instrument verloren is gegaan.", zegt Kuijt.

Al vele topmusici hebben gekozen voor lefreQue Dat de vinding werkt, heeft de praktijk inmiddels ruimschoots bewezen. Solofluitiste van het Koninklijk Concertgebouworkest Emily Beynon was de eerste 'professional' die koos voor lefreQue. Haar reactie: "Al na een uur wist ik het zeker, ik wil nooit meer zonder". Daarna volgden er snel meer: Johan van der Linden, Henk de Graaf, Henk van Twillert, Reijer Dorresteijn, Eric Borninkhof, Jeffery Wilson (Engeland), Philippe Geiss (Frankrijk), Michael Knipprath (Duitsland), Thomas Voigt (Duitsland), Mr. Koh Saxman (Thailand), Willow Neilson (Australië) en vele anderen in binnen en buitenland.

Sjanghai
In Sjanghai werd Kuijts vinding met enthousiasme ontvangen. Zelfs in de lawaaiige en over-akoestische beurshal van 's werelds grootste muziekbeurs waren de voordelen van lefreQue goed hoorbaar, tijdens de demonstraties van Hans Kuijt op diverse saxen en Tom Tulen op fluit en piccolo. De meegenomen lefreQuejes gingen dan ook als warme broodjes over de toonbank, met tot verrassing van Kuijt zelf vooral veel belangstelling voor met name de duurste variant: de solid silver vergulde lefreQue van 200,- euro. Tijdens de demonstraties werd op deze versie gespeeld en voor het laatste demonstratiesetje gingen de Chinezen bijna letterlijk op de vuist.

Interesse vanuit de distributeurs en fabrikanten Behalve van individuele instrumentalisten was er ook veel belangstelling van handelaren uit de hele wereld en van diverse vooraanstaande producenten van blaasinstrumenten. Bij de handelaren was er interesse voor distributie vanuit onder meer Japan, Taiwan, China zelf, Syrië, Amerika, Australië, Scandinavië en Spanje. Van de op de beurs aanwezige fabrikanten toonden onder andere Selmer en Yanagisawa interesse. Yanagisawa overweegt inmiddels zelfs om de lefreQue standaard bij zijn instrumenten te gaan leveren.

Revolutie
Tijdens de beurs viel geregeld het woord 'revolutie', nadat spelers, bouwers en reparateurs de lefreQue op de beurs hadden getest. Verbindingen die eeuwen lang als 'probleemloos' waren bestempeld bleken plotseling niet zo probleemloos meer te zijn. De lefreQue toont namelijk aan dat elke verbinding tussen de losse delen van een blaasinstrument (zowel voor hout als koper) een groot verlies oplevert in de overdracht van klank, simpelweg door dat probleem duidelijk hoorbaar op te lossen. Van alle muzikanten die eenmaal hun instrument hebben ervaren met een lefreQue wil 99% hem er dan ook nooit meer af halen. "Maar dát", zegt Kuijt "verbaast me eigenlijk niet zo. Want wie wil er niet blazen met minder weerstand, meer klank, meer kleur, meer emotie en dus... met meer plezier?"

http://www.lefreque.nl

Lefreque BV is een jonge onderneming, gevestigd in Harderwijk en opgericht door Hans Kuijt. Zie voor meer informatie de website: www.lefreque.nl
Tel: 0341-274453 of mail hans.kuijt@lefreque.nl
ANP Pers Support, de redactie van het
ANP is niet verantwoordelijk voor de inhoud van bovenstaand bericht.

ANP Pers Support is een joint venture van het ANP en PR Newswire.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2011 11:32 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
Toch maar eens doorgestuurd naar de klarinettiste van de band...

Ik lees ook wel een hoop promopraat in het artikel, maar het klinkt net iets te goed om niet uit te zoeken, eens met Lijntje. Met dank :hug:

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 01, 2011 6:59 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Windwijs schreef:
Toch maar eens doorgestuurd naar de klarinettiste van de band...

Ik lees ook wel een hoop promopraat in het artikel, maar het klinkt net iets te goed om niet uit te zoeken, eens met Lijntje. Met dank :hug:

Graag gedaan. Toen ik het las werd ook mijn interesse gewekt ook al speel ik qua
blaasinstrumenten voorshands alleen de kazoo met enige vaardigheid. Aan een
katheter ben ik nog lang niet toe.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 01, 2011 9:46 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
ik vind het wel een grappig ding en wil het best een keer uitproberen. Dus als iemand er eentje heeft hou ik me aanbevolen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 01, 2011 10:00 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Gromit schreef:
ik vind het wel een grappig ding en wil het best een keer uitproberen. Dus als iemand er eentje heeft hou ik me aanbevolen.

Je zou ook eens kunnen proberen met een ijzeren beugeltje voor elektra buizen en twee taaireps ? :idea:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 01, 2011 11:13 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
campie schreef:
Gromit schreef:
ik vind het wel een grappig ding en wil het best een keer uitproberen. Dus als iemand er eentje heeft hou ik me aanbevolen.

Je zou ook eens kunnen proberen met een ijzeren beugeltje voor elektra buizen en twee taaireps ? :idea:


Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het bij klarinet iets doet. Die dingen zijn zo dikwandig, die trillen toch al nauwelijks met het geluid mee. Het gaat toch vooral om de trilling van de luchtkolom. Lekjes bij de koppelingen zijn dan ookk fataal, maar dit lijkt me persoonlijk meer iets in de kategorie wichelroede. Mara ik kan het fout hebben natuurlijk. (Of het werkt alleen bij metaalblazers).

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 01, 2011 11:28 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Ik heb het goedkoopste model besteld. Na ontvangst heb ik 14 dagen de tijd om te testen.
Ik zal de ontvangst op het forum melden.
Geïnteresseerden kunnen dan bij mij thuis een en ander toetsen aan hun ongelovigheid.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 02, 2011 8:47 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
Tot mijn verbazing (vooral over de snelheid waarmee iedereen toch gaat experimenteren) heeft onze klarinettiste onder dezelfde voorwaarden ook al zo'n ding besteld, als ik me goed herinner de verzilverde. Wil ook best kijken of ik wat van haar bevindingen door kan geven, maar dat wordt wel pas na het weekend. Zuid-Nederland is dan ook een lefreQue rijker.

Campie, mocht alles mislukken, dan kan die altijd nog voor later op de katheter gebruikt worden, om de doorstroming te bevorderen?!

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 03, 2011 1:22 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Ik kan mij er niks bij voorstellen. Zoals Martijn al zegt is het inderdaad de luchtkolom die het geluid produceert. De term Klankbreuk lijkt mij een verzinsel. Een blokfluit uit 1 stuk klinkt echt niet anders dan een exemplaar die uit 2 delen bestaat, met een kurken fitting. Daarvoor is het materiaal niet belangrijk genoeg. Het verschil tussen plastic blokfluiten en houten blokfluiten is buitengewoon klein. Want het is daarentegen de boring (conisch of recht) die het meest van belang is voor de klankkleur van een blaasinstrument.

Daarbij: alle blaasinstrumenten kennen een historie van uitvindingen om problemen op te lossen of een instrument te verbeteren. Een simpel plaatje dat ALLE blaasinstrumenten oppept? Waarom is dat niet al eerder uitgevonden toen instrumentbouwers nog het wiel probeerden uit te vinden?

Het ANP-bericht kun je al meteen wantrouwen: iedereen kan een persbericht naar het ANP sturen en dan komt het gewoon ongefilterd in het systeem. Vervolgens pakken journalisten het op (of niet). Het ANP meldt zelf al dat het ANP niet instaat voor de juistheid van het persbericht. Maw, de feiten zijn op geen enkele wijze gecontroleerd. Is er inderdaad een matpartij in Sjanghai geweest om die plaatjes? Ik heb er niets van gezien op de tv.

Dat je het instrument ineens stereo gaat horen door die plaatjes doet de deur definitief dicht: als je met 2 oren luistert, hoor je altijd stereo.

Maar, Campie, ik heb blokfluiten, een dwarsfluit, tinwhistles en een sopraansax in de aanbieding als je wilt testen (de doedelzak is uit 1 stuk en het verbindingsstukje riet naar metalen buisje en metalen buisje naar schalmei is zo klein, dat kan geen klankbreuk opleveren omdat het onoplosbaar en dus onvermijdelijk is). Het is dan wel handiger als jij met die 2 plaatjes in je portemonnaie bij mij komt, dan dat ik met alle instrumenten een busje moet afhuren om bij jou te komen :idea:

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 03, 2011 10:02 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
flimmie schreef:
Maar, Campie, ik heb blokfluiten, een dwarsfluit, tinwhistles en een sopraansax in de aanbieding als je wilt testen (de doedelzak is uit 1 stuk en het verbindingsstukje riet naar metalen buisje en metalen buisje naar schalmei is zo klein, dat kan geen klankbreuk opleveren omdat het onoplosbaar en dus onvermijdelijk is). Het is dan wel handiger als jij met die 2 plaatjes in je portemonnaie bij mij komt, dan dat ik met alle instrumenten een busje moet afhuren om bij jou te komen :idea:


Volgens mij steekt Campie de LefreQue gewoon in z'n Roland om het geluid wat op te peppen! :devilish:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 03, 2011 3:40 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
flimmie schreef:
Daarvoor is het materiaal niet belangrijk genoeg. Het verschil tussen plastic blokfluiten en houten blokfluiten is buitengewoon klein. Want het is daarentegen de boring (conisch of recht) die het meest van belang is voor de klankkleur van een blaasinstrument.


Dit schijnt trouwens niet helemaal waar te zijn voor koperblazers, waarbij het materiaal wel degelijk meetrilt. In ieder geval bij trompet en trombone is het materiaal wel van belang, en ook bij sax schijnt het wel iets uit te maken. Maar die instrumenten zijn dan ook allemaal een stuk dunwandiger.

Blijft het trouwens nog een onwaarschijnlijk verhaal dat die trilling vanuit het mondstuk moet worden doorgegeven, het lijkt mij logischer als het met de luchtkolom meetrilt.

Maar experimenteren kan nooit kwaad, wie weet doet het toch iets, het luistert soms heel nauw met instrumenten en een paar milimeter verschil in de boring van het mondstuk kan wel al een groot effect hebben. Het zou ook nog andersom kunnen zijn, dat je de trilling van het mondstuk juist *tegengaat* door het strakker te verbinden met de grote massa, en dat je daardoor meer lucht in trilling brengt oid.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling