mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 10:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bruno Le Tron stemming
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2011 10:35 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: vr nov 04, 2011 9:55 am
Berichten: 33
Een trekzak vraag.....

Op het ogenblik speel ik op een tweerijer.
In boek drie van pignol/milleret las ik dat een drierijer eigenlijk als een ander instrument moet worden beschouwd, (bij een G/C/#)
Omdat ik nog een fris gewassen baby ben op de trekzak, leek het me ook wel veel voordeel te hebben om alvast aan een drierijer te wennen.

Mijn oog is gevallen op een g/c/# met de Bruno Le Tron stemming.
Ergens aan wennen is voor mij geen probleem, want alles is wennen voor mij op de trekzak, maar heeft de Bruno Le Tron stemming ook nadelen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2011 12:09 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Er zit wel wat in om maar meteen aan een drie-rijer te wennen.

Ik speel zelf niet op een drie-rijer maar het valt me op dat de meeste 3-rijer spelers 95% van hun noten op de g en de c rij spelen en af en toe een uitstapje maken naar een speciaal nootje op de extra rij.

Om nou te zeggen dat het een geheel ander instrument is vind ik wat overdreven. Als beginner zul je toch eerst alle deuntjes gaan spelen waar je maar 2 rijen voor nodig hebt.

Aan elke ordening van noten zitten voor en nadelen waar je aan moet wennen. Geen idee wat Bruno leTron doet met zijn indeling van het toetsenbord. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat hij met een gedraaide 5 speelt.

Als je maar twee rijen hebt zou ik een ongedraaide 5 een nadeel vinden. (uiteraard niet bij typische traditionele heen en weer muziek). Een gedraaide 5 geeft vooral bij melodieën in Am zoveel meer gemak.

Bij een drie-rijer is dat hoogstwaarschijnlijk wel op te vangen met een trekkende g op de extra rij.

Wie weet daar meer van? :raisedeyebrow:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2011 12:41 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
als ik G/C/# stemming zie staan zou ik denken dat die derde rij bedoeld is om het instrument chromatisch te maken, vandaar ook misschien dat Tourdion de muzikanten maar zelden iets op die derde rij ziet doen? Dat ze daar alleen komen als de diatoniek van de eerste 2 niet meer voldoet voor een bepaald lied? Maar misschien dat je het dus vanwege het chromatische moet beschouwen als een ander instrument?

Ah, dit topic http://mota.spansen.nl/viewtopic.php?t=965&highlight=bruno+tron bevestigde mijn vermoeden. Hier wordt ook nog wat over de Bruno le Tron stemming gezegd.

Ik kwam hier iets leuks tegen over die gedraaide toets: http://www.knupduukskes.nl/trekzakinfo.html


en dit is nog interessant voor G/C/F drierijers met gedraaide toets http://www.ggms.nl/Welofniettoetsendraaien.html


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2011 5:50 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Luister maar niet teveel naar Tourke, die een 2-rijer speler is en daarnaast een chromatische accordeon heeft waar ie alles met twee vingers in z'n neus kan spelen ;)

Ik speel sinds een aantal jaren drie-rijer en heb me in het begin behoorlijk verdiept in de verschillende systemen (met name Bruno leTron en Milleret-Pignol). 'k vond het toen heel lastig om te kiezen.
Uiteindelijk liep ik tegen een mooie drieijer aan bij Berend Kok (de ragbak, nu van Telenn) en die had een Bruno Letron-systeem. Daarmee heb ik toen m'n keuze gemaakt. Door wat me werd aangeboden.

2,5 jaar geleden heb ik een Gaillard besteld en moest toen weer voor een systeem kiezen. Ik heb toen na lang peinzen en twijfelen hetzelfde systeem aangehouden. Maar ik vond het lastig.

Afgelopen Pasen heb ik een workshop in Duitsland gevolgd bij Anne Niepold en Stephan Milleret en toen zag ik de voordelen van het MP-systeem.

In hun boek staat ook inderdaad heel duidelijk uitgelegd dat je een drie-rijer als een ander instrument kunt beschouwen en zie je de logica van hun systeem.

Ik heb toen Bertrand Gaillard thuis direct gemaild en gevraagd of ik het nog kon veranderen. Helaas kon dat niet meer, de tongenblokken waren al op maat gemaakt....

'k vond het heel jammer, maar 't is niet anders en er zijn zat goede spelers die op het Bruno Letron-systeem spelen en er heel goed mee uit de voeten kunnen en willen. (naragonia, Didier Laloy, etc.)

Maar ik had zelf nu liever het MP-systeem gehad.
De baskant is bijvoorbeeld veel logischer en gebruiksvriendelijker voor basloopjes. Je hebt daar alles chromatisch trekkend zitten.

Wat Tour zegt over dat de meeste drie-rijers 95% van de tijd maar twee rijen gebruiken, geldt niet voor mij. Ik speel w.b. melodieën zeker met VOLT! veel vreemde toonsoorten (Cm en Gm vooral). Voor die melodieën is het niet altijd mogelijk om twee-handig te spelen (gedoe met duwen en trekken), maar dat hoeft ook niet in een band.

Verder gebruik ik de derde rij heel veel voor het begeleiden in allerlei toonsoorten. Je kunt alle akkoorden rechts spelen en dat vind ik zelf van onschatbare waarde. Je kunt daardoor al heel snel met anderen spelen, als je een akkoord-schema hebt (in sessies, etc.).

Wat wel goed is om je te realiseren bij het MP-systeem is dat er in Nederland volgens mij nog niemand is die daar op speelt. Je zult dus sterk in je schoenen moeten staan (veel gezeur over je heen krijgen) en bij workshops enigszins zelfredzaam moeten zijn.

En wat er vaak door puristen gezegd wordt over het MP-systeem als kritiek is dat het karakter van de harmonica ermee verdwijnt omdat je alles trekkend kunt spelen (chromatisch) en je "dus" geen duw-trek-dynamiek meer hebt.
Dat is iets wat te simplistisch is.
Je kunt inderdaad alles chromatisch trekken, maar dat hoef je niet te doen.
Bij de workshop van Anne en Steph begonnen we met een vrij simpele mazurka die bewust met veel duw-trek gespeeld werd. Het kan namelijk wel. Maar je kunt ook chromatisch allerlei loopjes met meer gemak spelen dan op een ander systeem.

Goed, ik hoop dat je hier wat aan hebt ;)
Wat voor instrument heb je op het oog, trouwens?

En @Tour: ja, ik heb op de derde rij alle g's trekkend.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2011 5:53 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Het eerste topic waar Iertje naar verwijst is overigens een twee-rijer-discussie dus niet zo van toepassing voor dit onderwerp.

Wel heel leuk om te lezen hoe ik vijf jaar geleden over m'n harmonica schreef :~) 'k heb ondertussen toch best veel bijgeleerd, als ik dat zo teruglees :~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2011 6:39 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
zeerover schreef:
Wat wel goed is om je te realiseren bij het MP-systeem is dat er in Nederland volgens mij nog niemand is die daar op speelt. Je zult dus sterk in je schoenen moeten staan (veel gezeur over je heen krijgen) en bij workshops enigszins zelfredzaam moeten zijn.

Jet speelt MP(-achtig)! Alleen ze heeft een Castagnari en daarin zitten de knoppen niet in het MP-patroon (ruit), dus moet je zelf wat aanpassingen doen. Bovendien is het qua bassen dan moeilijker.

Verder weet ik er echt helemaal niks van, dit is zo ongeveer letterlijk geciteerd door Jet :cow: Mocht je meer info van haar willen over het MP-systeem, dan kan ik je evt in contact brengen.

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2011 7:19 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
O ja, dat is waar ook. Jet speelt MP :~)
Nou, dan heb je al één mede-speelster Payul.

En die ruitvorm hebben de meeste harmonica-modellen, maar volgens mij is dat geen grote aanpassing.

Ik heb straks een ruit, dus maar liefst acht tonen (vier toetsen) extra :dancing:

Uitleg van deze nerden-taal:
De meeste drierijers hebben 11 toetsen op de buitenrij, dan 10 en op de derde rij 9. Dat ziet er aan de randen zo ui: / \

O.a. Gaillard heeft er 11 op de buitenrij 12 op de tweede rij en weer 11 op de binnenste (derde) rij. Dat ziet er aan de randen zo uit: < >
Vandaar de omschrijving ruit.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2011 7:46 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
zeerover schreef:
Het eerste topic waar Iertje naar verwijst is overigens een twee-rijer-discussie dus niet zo van toepassing voor dit onderwerp.


Ergens halverwege ging het wel over mogelijke aanschaf van 3rijer en ook werd het le Tron systeem genoemd.
Dus vandaar. :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2011 8:26 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ah ja, ik zie het :~)
Dat deel heb ik nu ook gelezen, heel leuk om terug te lezen.

En mooi dat Tour nog even een heel belangrijk voordeel van een drierijer (op deze manier, met de #-rij) noemt en waar ik zelf heel blij mee ben: dat je ook in andere toonsoorten kunt spelen.
Dus niet dat je iets in Am kunt spelen in plaats van Dm, maar dat je ook een zigeunertoonladder kunt spelen, o.i.d.

De muziekkeuze wordt er een stuk breder en interessanter van, vind ik zelf.
(ook al kan je inderdaad ook allerlei moois op twee rijen spelen).

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2011 11:15 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: vr nov 04, 2011 9:55 am
Berichten: 33
Heel erg bedankt allemaal voor de uigebreide respons :blush:
Heel erg leerzaam.
Het gaat over een Castagnari Benny, Bruno le Ton stemming GC# en een gedraaide 5e toets.
Ik moet nog even wachten tot de eigenaar haar nieuwe trekzak in huis heeft...

De komende 5 of 10 jaar zal ik er genoeg aan hebben.
Misschien kom ik in de toekomst ooit zover dat ik een andere stemming prefereer.
Het ligt er ook een beetje aan waar het muzikale pad me zal brengen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 17, 2011 6:19 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ik verkoop mijn A/D 3 rijer met Le Tron systeem en koop er een 2 1/2 rijer voor terug omdat ik de 3e rij nauwelijks gebruik en in plaats daarvan liever 3 koren heb voor een voller geluid in dezelfde afmetingen (17x21). (zie overigens rubriek instrumenten te koop) Ik gebruik slechts af en toe een nootje op mijn 3e rij en speel nooit in vreemde toonsoorten. Ik ben een overtuigde 2-rijer speler en heb ook helemaal geen zin meer om echt op 3 rijen te leren spelen. Met twee rijen kun je heel veel, zeker als je net begint. Is minder duur en lichter in gewicht (tenzij je een kleine 3 rijer koopt zoals ik heb), fijn voor het heen en weren. En dat laatste, daar gaat het toch om bij een trekzak? Anders kun je net zo goed een chromatisch accordeon kopen! :devilish: (Allemaal mijn persoonlijke mening natuurlijk)

Er is geloof ik ook nog en Corgeron systeem (bijna hetzelfde als Letron). En als je weet wat je wilt kun je ook je eigen 3e rij ontwerpen. Oh en dan is er nog het G/C/F type. Kan ook leuk zijn.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 17, 2011 8:08 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Fille schreef:
Ik verkoop mijn A/D 3 rijer met Le Tron systeem en koop er een 2 1/2 rijer voor terug omdat ik de 3e rij nauwelijks gebruik en in plaats daarvan liever 3 koren heb voor een voller geluid in dezelfde afmetingen (17x21).


Wat is het wezenlijke verschil tussen een 3 rijer en een 2 en een half rijer? Heeft de laatste maar de helft van het aantal extra nootjes? Je gebruikt ze dus wel af en toe?

Is die 3 rijer A/D slechts 2 korig?

Ik heb net een Hohner Corso met 3-korige zweving gekocht. Dat is een geweldig geluid (mijn persoonlijke mening). Kan ik je ook echt aanraden! :hug:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2011 9:10 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ja mijn 3 rijer is slechts tweekorig. De kast kon daardoor van hetzelfde formaat blijven als mijn vrij flinke 2-rijer: 21x17. Op de grote modellen 3 rijers kon ik niet uit de voeten, die drukten steevast op een plek op mijn linker arm waar het pijn deed. En bij dit formaat niet. Ik wou destijds een A/D kopen en heb toen getwijfeld tussen 2 rijen maar 3-korig en 3 rijen maar 2 korig. Uiteindelijk voor dat tweede gegaan want een paar nootjes extra leek me ook wel leuk. Ik heb toen voor 3 rijen gekozen ipv 2 1/2 om ook de Bruno Le Tron stukken te kunnen spelen (lastig op 2 1/2), maar daar is het nooit van gekomen. Eigenlijk niet mijn type muziek. En nu blijkt dus dat ik de 3e rij maar weinig gebruik. En omdat ik met een luidruchtige klarinettist speel en soms met doedelzakkers is het fijn om dat derde koor te hebben. Op de 2 1/2 rijer die Pariselle voor me bouwt komen 6 knoppen met precies wat ik tot nu toe gebruikt heb. De anderen zal ik dus niet missen.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 06, 2012 9:57 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Iemand trouwens nog een Harmonium nodig?

Ik heb een mooi rood exemplaar in de aanbieding. :blush:
gratis, want hij staat dermate in de weg dat ik er erg blij van wordt als die een nieuw tehuis vind.


EDIT: Sorry. Verkeerde topic. Bruno le Tron speelt helemaal geen harmonium, laat staan dat hij die kwijt wil.


Laatst bijgewerkt door Menno op vr sep 07, 2012 8:54 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do sep 06, 2012 12:26 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Menno schreef:
Iemand trouwens nog een Harmonium nodig?

Ik heb een mooi rood exemplaar in de aanbieding. :blush:
gratis, want hij staat dermate in de weg dat ik er erg blij van wordt als die een nieuw tehuis vind.


Oeh, wat voor eentje? Zo'n tafelmodelletje India of eentje met z'n eigen stel poten?
Ik heb wel interesse in een tafelmodelletje :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling