mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 1:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2011 10:38 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Gromit schreef:
campie schreef:
tourdion schreef:
Ik ga vanmiddag lekker naar Berend om een Hohner Corso aan te schaffen! :tongues:

Heeft maar 1 stand en blaast al 60 jaar alles en iedereen van de dansvloer af! :devilish:

Zoiets is geen muziekinstrument meer.
Dat gebruik je voor ontruimingen.
:angry:


Ik heb al tien jaar zo'n ding. Het heet doedelzak en het ruimt inderdaad lekker op! :devilish:


Ik heb 'm ook gekocht om samen te kunnen spelen met dat soort instrumenten. Heb jij een doedelzak in A of D?

Overigens vind ik het jammer dat er steeds verfijnder gespeeld wordt in de balfolkscène. Je moet tegenwoordig al haast conservatorium hebben om in een balfolkbandje te spelen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn!

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2011 11:03 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
tourdion schreef:
... Overigens vind ik het jammer dat er steeds verfijnder gespeeld wordt in de balfolkscène. Je moet tegenwoordig al haast conservatorium hebben om in een balfolkbandje te spelen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn!

Waar wacht je nog op?

De "Rough 'n Dirty"-band:
Tour op de Corso
Martijn op de schalmei
Theun op de cajon (heeft nog helemaal geen opleiding gehad).

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 14, 2011 11:28 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
tourdion schreef:
Overigens vind ik het jammer dat er steeds verfijnder gespeeld wordt in de balfolkscène. Je moet tegenwoordig al haast conservatorium hebben om in een balfolkbandje te spelen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn!


Op zich denk ik dat "meer kwaliteit" geen kwaad kan. Maar als dat zich ontaard in een overkill aan liefelijke mazurka's, subtiele polka's en zwijmelcercle's, dan deel ik die mening.
Graag zou ik me aanmelden voor Campie's suggestie.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 14, 2011 12:08 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Menno schreef:
tourdion schreef:
Overigens vind ik het jammer dat er steeds verfijnder gespeeld wordt in de balfolkscène. Je moet tegenwoordig al haast conservatorium hebben om in een balfolkbandje te spelen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn!


Op zich denk ik dat "meer kwaliteit" geen kwaad kan. Maar als dat zich ontaard in een overkill aan liefelijke mazurka's, subtiele polka's en zwijmelcercle's, dan deel ik die mening.
Graag zou ik me aanmelden voor Campie's suggestie.


Dat jij forever in de 'rough and dirty' modus staat is ons welbekend. :hug:

Het gaat mij er niet om er te weinig lompe mazurka's gespeeld worden. Het gaat mij er om dat mensen die best leuk muziek zouden kunnen maken ontmoedigd raken om op een podium te gaan staan omdat het technisch en muzikaal niveau zo verrekte hoog aan het worden is.

Maar dit is wellicht meer een discussie voor een ander topic.... :blush:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 14, 2011 7:15 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 9:46 pm
Berichten: 1691
Woonplaats: Utrecht
tourdion schreef:
Ik heb 'm ook gekocht om samen te kunnen spelen met dat soort instrumenten. Heb jij een doedelzak in A of D?


ik heb een dikke D. Is harder dan de G maar klinkt wel melancholieker. Dus uitstekend geschikt voor subtiele windhoos muziek!

Citaat:
Overigens vind ik het jammer dat er steeds verfijnder gespeeld wordt in de balfolkscène. Je moet tegenwoordig al haast conservatorium hebben om in een balfolkbandje te spelen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn!


Daarom spelen wij ook in Duitsland :wink:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 14, 2011 10:39 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Citaat:
Overigens vind ik het jammer dat er steeds verfijnder gespeeld wordt in de balfolkscène. Je moet tegenwoordig al haast conservatorium hebben om in een balfolkbandje te spelen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn!


Ik ben altijd voor het expres maken van lompe muziek ;-), maar heb er absoluut geen bezwaar tegen om naar goed gespeelde muziek te luisteren. En het heeft mij ook altijd juist geinspireerd om hele goeie muzikanten te horen spelen. Ik ben het dan ook absoluut niet eens met het credo 'slechter is beter want volksmuziek'. Als iemand ontmoedigd raakt als hij een hele goede muzikant hoort spelen ligt het probleem bij de ontmoedigde lijkt me.

Wat wel meer zou mogen gebeuren is bals zoals in wageningen, waar expliciet ook ruimte wordt gemaakt voor beginners, dat blijft bij andere bals toch altijd wat beperkt tot ' we doen wel een sessie'.

Maar dat is als organisator ook niet gemakkelijk, want je wil wel graag mensen trekken, en het is natuurlijk zo dat mensen eigenlijk alleen naar beginners willen luisteren als het een bekende is. In de beginjaren was dat geen probleem, want iedereen kende iedereen.

Verder is het nog steeds zo dat (bal)folk muziek erg laagdrempelig is voor beginners en heeft klagen over dat de bands 'te goed' worden voor mij een licht gereformeerde bijsmaak. :sick:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 15, 2011 12:05 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
Dus, allemaal lekker komen dansen in Wageningen zondag, ook als de beginners spelen :hug:

Overigens ben ik van mening dat de sessie-cultuur vanuit de onderkant best wat meer leven ingeblazen mag worden. Iemand een doedelzak bij de hand? ;)

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 15, 2011 9:44 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
We hebben jarenlang gepraat over hoe we de balfolk muziek in Nederland naar een hoger plan konden tillen. Dat begint een beetje te komen (en het lijkt wel vanzelf te gaan).

Maar ik verlang ook naar kleinere zaaltjes waar beginnende bandjes proberen dansbaar te spelen. Groningen en Wageningen zijn plaatsen waar dat nog altijd kan.

Hoe krijgen we wat meer van dit soort plekken, waar frequent gespeeld en gedanst kan worden?

Wat mij betreft mag deze discussie in nieuw topic: 'meer podiumplek voor ontluikend spanstalent'.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 15, 2011 10:34 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Windwijs schreef:

Overigens ben ik van mening dat de sessie-cultuur vanuit de onderkant best wat meer leven ingeblazen mag worden. Iemand een doedelzak bij de hand? ;)


Ik ben al druk bezig, weliswaar niet op irritante doedel, maar toch... ! Dankzij Moes hebben we als beginners afgelopen Musketon sessie gespeeld tijdens de pauze, leuk aangevuld door de oude garde. Ik hoop dat Wouter ons volgens week ook zo ver krijgt om tijdens de pauzes bij de openhaard te spelen. Mocht het nou een beetje op gang komen met de workshops (of júist om ze op gang te krijgen) is het jmisschien wel leuk om er op het musketonbal zelf wat meer aandacht aan te besteden: 'pauzeprogramma wordt verzorgd door beginnende muzikanten' ofzoiets. Maar de aula is wel een betere plek om de verlegen beginners uit hun schulp te halen dan om ze meteen op de dansvloer te gooien en volgens mij zit je dan ook de soundcheck in de weg.
Met een beetje coaching en hulp van hen die het al kunnen (zoals in Zwolle vaak gebeurt) en ons duidelijk wordt gemaakt dat we bij een valse noot er echt niet uit worden geschopt gaat het vast goed komen!

Of misschien moet ik eens wat posters in elkaar flanselen en ophangen tijdens bals om de groep slapende muzikanten die ik niet kan bereiken via facebook of mota alsnog aan de workshops en sessies kan krijgen. Volgens mij hebben al aardig wat mensen hun instrument afgestoft omdat ze de balfolkmuziek graag willen spelen, maar zijn er nog genoeg instrumenten die liggen weg te kwijnen omdat het baasje zijn hoop op jazz of pop al heeft opgegeven en niet beseft dat er ook nog iets veel toegankelijkers is als balfolk waar ie nog wel 'carriere' in kan maken :D

Misschien kunnen we net als D&D eens een keer een kennismakingsworkshops geven? Om mensen die nog helemaal geen instrument bespelen te laten ervaren hoe makkelijk en leuk het kan zijn. Een soort infomarkt waarbij we ze ook wijzen op de mogelijkheden die er zijn om instrumenten te huren (ook fluiten en trompetten zijn te huur, net als trekzak, draailier, en doedel) en we ze ook instrumenten kunnen laten proberen. En mini-workshopjes voor mensen die zelf een instrument meebrengen? Wie weet kunnen we ook mensen overstag halen om muziekles te gaan nemen zodat ze na een of twee jaar ook met de workshops kunnen meedoen en vanzelf bandjes gaan vormen?
Dan hebben we 1 of 2 experts per instrument nodig, per instrument een paar exemplaren waarop mensen het kunnen proberen, een ruimte waar men zowel een workshop kan volgen als observeren. Film, foto en geluidsmateriaal van workshops uit het verleden. En workshop-organisers zoals SVN, Vlaams/Iers op texel, D&D. En natuurlijk muzikanten uit bandjes en workshop- en sessieverslaafden waar men vragen aan kan stellen.
Of andere organisaties die zich wel met samenspel bezighouden maar niet met balfolk. Zoals ik bijvoorbeeld echt blues wil leren op de mondharmonica, om dat later dan weer de balfolk in te kunnen nemen (blues an sich vind ik eigenlijk helemaal niet boeiend :p), kunnen we ook wat meer mainstreamdocenten uitnodigen.

De reden dat ik met fluit ben begonnen is omdat ik Orfeo een paar jaar lang van dichtbij heb meegemaakt, wist dat ik ook ooit eens mensen aan het dansen wilde krijgen, en Erica vervolgens haar mooie houten dwarsfluit bij mij liet liggen en ik daar een weekendje op mocht passen. Door mijn balfolkobsessie speel ik nu elke dag een uur, terwijl ik als kind met blokfluit en sax alleen maar de dag voor en de dag van de les even oefende en zodoende dacht dat muziek blijkbaar niks voor mij was. Er zijn vast een heleboel van dat soort mensen als mij die we kunnen bekeren!

oew, nu sta ik te stuiteren van de inspiratie... van de week maar eens verder uitwerken dit en opzetjes maken... :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 15, 2011 11:08 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 24, 2009 10:48 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Zwolle
martijnv schreef:
Wat wel meer zou mogen gebeuren is bals zoals in wageningen, waar expliciet ook ruimte wordt gemaakt voor beginners, dat blijft bij andere bals toch altijd wat beperkt tot ' we doen wel een sessie'.


Vorig jaar hebben we in Zwolle ook ingezet op bals met een gevestigde naam en daaraanvoorafgaand een onervaren band of een nieuw project.
Mijn vereisten waren dat zo'n nieuw bandje een half uur (tot 3 kwartier) redelijk goed materiaal moet hebben en dat ik voordien wil horen (live of met een (oefen-)opname) hoe ze klinken. Blijkt nog niet zo makkelijk. Veel bandjes lijken moeite te hebben om regelmatig samen te spelen, een richting te bepalen en iedereen binnenboord te houden. Jammer.

Dus: Zou het vruchtbaar zijn een paar ervaren muzikanten te benoemen tot bandcoach? Zou dit (in welke vorm dan ook) eraan kunnen bijdragen dat meer samenspel projectjes uitgroeien tot een echte band?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 15, 2011 9:53 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
't was eerder ook mijn beleid om een beginnend bandje te programmeren als voorprogramma in de Moira of Musketon. 't is een tijdje weggeweest, vooral bij gebrek aan beginnende bandjes die een half uur tot een uur bal kunnen en willen spelen. Maar nu zijn er weer een paar nieuwe projecten die ik graag laat spelen.

Wat dat betreft ben ik het met Robz eens, ze moeten wel hun best doen om een uitgewerkt repertoir te hebben (van minimaal een half uur), zichzelf een beetje (niet te natuurlijk) serieus nemen en enige potentie. En dan merk ik dat juist een optreden een goede deadline kan zijn om er echt aan te gaan trekken. Soms valt zo'n bandje na 1 optreden weer uit elkaar, maar de muzikanten die er echt iets mee willen vinden wel weer een ander project...

Ik denk dat een bandcoach ook echt wel kan helpen, iemand die kritisch meekijkt naar je muziek en de dansbaarheid en de interactie etc. Maar dat is iets dat een band echt zelf moet willen, ze moeten gewoon zelf een geschikte ervaren muzikant vragen hen te coachen.

(Die infomarkt hadden wij ook al eens bedacht maar nooit uitgevoerd. De Musketon leent zich graag een keer als locatie, als er ook een bal is bijvoorbeeld...)

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2011 12:41 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
Gezien de superpositieve reacties op het optreden van Tricanelli van het laatste bal, lijkt het me in ieder geval geen slecht initiatief, mits er enige kwaliteit gehandhaafd blijft, door bv. van te voren te luisteren bij andere gelegenheid of demo, zoals Robz beschrijft. Ik zie inmiddels al weer zeer verschillende onderwerpen binnen het draadje:
- hoe om te gaan met beginnende bandjes (performance plekken/coaching/programmering)
- hoe krijgen we meer mensen aan het musiceren, zodat dansen en spelen (weer?) hand in hand gaan
- hoe krijgen we de sessies na de folkbals op een hoger niveau/meer deelnemers etc.

Ik heb een tijdje terug al met Cooper gemaild om eens in de zoveel tijd te proberen een muzieksessie in Utrecht te organiseren. Ik wil de komende tijd gaan kijken of ik dit serieus vorm kan geven. Gezien wat ik hier gelezen heb, zou dit idee wel uitgebreid kunnen worden. Wat ik zelf in gedachten had:
- sessies met ruime tussenpozen (minimaal een maand), vooruit gepland, zodat de mensen die deel willen nemen én de tijd hebben om het in hun ongetwijfeld drukke schema op te nemen én het een en ander kunnen voorbereiden
- trachten vaste kern van deelnemers te creëren, zodat een zekere minimale bezetting van vier instrumentalisten te halen is.
- voor elke sessie een aantal tunes selecteren die voorbereid kunnen worden, plus van elke deelnemer een suggestie van een stuk om te spelen, zodat mensen ook eigen composities/arrangementen/favorieten kunnen oefenen in sessie verband.
- daarnaast ruimte voor "open sessie", om het geleerde in de beschermde omgeving van de voorbereide stukken, ook bij onvoorbereide stukken in praktijk te brengen.
- niet de verplichting om elk nummer mee te spelen, mochten er vervelende toonsoorten/ritmes etc. in zitten

Dit zou uitgebreid kunnen worden met:
- mogelijkheid tot open podium met een nog lagere drempel dan Musketon/Moira/Zwolle-bal, bv. kwartier repertoire, met feedback achteraf.
- als de omgeving zich daarvoor leent: dansers, om ook daadwerkelijk wat met de muziek te doen, of beter nog, dat de muzikanten beurtelings spelen en dansen, zodat het verschil tussen speler en danser opgeheven wordt.

[addon: overigens lijkt dit idee natuurlijk op de sessies van Robz in Zwolle, maar daarbij is voor mij toch altijd het probleem dat het voor deze zuiderling echt heul ver weg is. Vandaar dat ik kies voor Utrecht als centralere locatie, in de hoop meer mensen te trekken.]

Belangrijkste wat er voorlopig in mijn plan ontbreekt: een locatie. Cooper vertelde dat er blijkbaar twee plekken zijn geweest in Utrecht waar het eerder was (uit m'n hoofd, o.a. café Averechts?). Ik zit nog te twijfelen wat voor minimum eisen ik wil stellen: wel of geen bar (geen bar maakt gemeenschapshuizen een mogelijkheid, maar doet ook weer af aan de gezelligheid of je moet zelf met drank gaan zeulen), wel of geen dansruimte. Oh ja, en ik woon niet in Utrecht :cow: Dus, suggesties, iemand? Voor de rest, ideeën voor het plan/kritiek etc?


Robz schreef:
Dus: Zou het vruchtbaar zijn een paar ervaren muzikanten te benoemen tot bandcoach? Zou dit (in welke vorm dan ook) eraan kunnen bijdragen dat meer samenspel projectjes uitgroeien tot een echte band?

Lijkt me een tof plan. Ik heb alleen geen idee of er animo voor is. We zouden voorzichtig een oproep kunnen doen via balfolk.nl (en de nieuwsbrief?) op het moment dat er ook een paar coaches beschikbaar zijn. Wellicht dat mijn mede-Té-ers hier ook nog wat in kunnen betekenen, als routiniers in samenspel. We hebben ook alledrie een verschillende achtergrond, dus dat zou ook interessante input geven wanneer we drie bandjes hebben die we om beurten kunnen coachen... hey, stiekem gaat dit klinken als het Charivari festival :) Dat biedt perspectief :D Verder vrees ik wel dat er dan toch wat knaken op tafel moet gaan komen en het leuke van deze scene is natuurlijk dat het over het algemeen niet veel geld kost. Maar, als je dit in een vat giet, kan je overdag coachen en heb je 's avonds drie bands om op een bal te spelen... behalve dat ze dan nog niet hun input verwerkt hebben, dus dat zou dan later moeten.

@Iertje: wow, daar komt ineens een hoop uit. Of het allemaal meteen organisatorisch haalbaar is een tweede, maar ik zie daar wel dingen tussen die mogelijk zijn om uit te proberen.

Ik zie sowieso wel mogelijkheden om onderdelen uit dit draadje te verwerken in het Enschede weekend, zodat het voor dansende muzikanten nog interessanter wordt om te komen/zodat muziek maken hier een grotere invulling krijgt.

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2011 9:40 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Bovenstaand plan ben ik echt helemaal voorstander van. Zit dan ook al hard na te denken over wat een goede plek zou zijn. Als ik iets weet laat ik het horen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2011 10:35 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Windwijs schreef:
Cooper vertelde dat er blijkbaar twee plekken zijn geweest in Utrecht waar het eerder was (uit m'n hoofd, o.a. café Averechts?).

Ik kan me uit oude topics herinneren dat er ooit sessies waren in café Hofman op het Janskerkhof in Utrecht.
De oefenavonden in Zeist staan overigens ook open voor beginnende bandjes, zie dit topic

:blush: oeps, hier spreekt een danser die per abuis en uit interesse zich in de muziekscene begeeft


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2011 10:45 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
De sessies waren onder andere in Café Hofman, aan het Sint Jans kerkhof ( 15min lopen vanaf CS, maar ook per bus te doen)

Hier het topic hoe dat ooit begonnen en gegaan is: http://mota.spansen.nl/viewtopic.php?t= ... ght=hofman


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling