mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 1:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2011 11:07 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Windwijs schreef:
Belangrijkste wat er voorlopig in mijn plan ontbreekt: een locatie.


eventueel zou Nijmegen zich voor deze sessies of bandclash kunnen lenen.
Bar + betaalbare ruimte is aanwezig. Als het niet te populair wordt is er geen versterking nodig en is er evt ook dansruimte voor de diehards. We hebben ooit wel eens eerder getwijfeld over 100% sessie avonden.

We zouden dan met de het bestuur van het VCK om de tafel moeten om de bal-activiteiten van het VCK uit te breiden. De bals die wij er altijd organiseren, organiseren we namens het VCK en we hebben hier dus geen echte zaalhuur. (Hoewel de activiteiten het VCK natuurlijk wel geld moeten opleveren om de organisatie te laten bestaan, zo ook deze sessies )


Laatst bijgewerkt door Menno op wo nov 16, 2011 11:09 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2011 11:08 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: vr nov 04, 2011 9:55 am
Berichten: 33
Als newbie op de trekzak en nog nooit een balfolk meegemaakt, is dit gewoon een idee, ik kan niet beoordelen of zoiets haalbaar is, maar jullie wel, vandaar dat ik dit toch maar even met alle bescheidenheid in de groep gooi.

Is het mogelijk om b.v. 7 dansen of muziekstukken als basis te nemen, b.v. Ongeveer en half uur muziek, en dat door verschillende mensen te leren of in te studeren zonder dat ze per se elkaar kennen?

(in de flamenco b.v. Zou in principe iedereen de vorm soleares ( een danssoort) kunnen leren, en dat na enig oefenen samen kunnen spelen)

Als dat kan, en een beetje wordt gecoordineerd, dan zouden mensen die ver weg wonen, en het leuk vinden om mee te doen, misschien in groepjes met elkaar of alleen op hun eigen lokatie de stukken, dansen,nummers instuderen.

Als ideaal, zou je dan b.v. 30 mensen hebben, die allemaal het basis repetoire min of meer spelen, natuurlijk moeten die af en toe ( gedeeltelijk)bij elkaar komen, maar dan heb je wel een collectieve band van wisselende samenstelling die heel toegankelijk is voor beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2011 12:29 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Payul schreef:

Is het mogelijk om b.v. 7 dansen of muziekstukken als basis te nemen, b.v. Ongeveer en half uur muziek, en dat door verschillende mensen te leren of in te studeren zonder dat ze per se elkaar kennen?



Dit is eigenijk precies wat er in sessies gebeurt. Veel muzikanten in de folkscene (doedelzak, draailier, trekzak) hebben al hun liedjes vaak op gehoor aangeleerd terwijl ze hun instrument leerden kennen, hierdoor hebben ze een redelijke bibliotheek aan muziek in hun hoofd. Veel van deze deunen zijn traditionals, klassiekers die iedereen in die scene wel kent. Vandaar dat als deze muzikanten elkaar bij toeval tegenkomen in een keer kun gaan sessiën.
Maar veel van de nieuwkomers die hun instrument hebben geleerd via de muziekschool en bladmuziek kennen deze muziek nog niet en hebben daardoor een achterstand. Om een heel nieuw repertoire te leren, en dan ook nog uit je hoofd het liefst, kost tijd.
Gelukkig hebben de Gonnagles http://gonnagles.nl/nl/node/65 en Cooper al het een en ander aan balfolkbladmuziek uitgebracht waar de nieuwe generatie muzikanten nu mee kan oefenen. Zodoende ben ik me nu ook de traditionals en sessiehits aan het eigen maken, net als een heleboel anderen in de rest van het land (alleen weten we het niet van elkaar), gewoon thuis in je eigen tijd. En is het daardoor ook makkelijker mee te doen met een sessie.

Die 30 mensen zijn er wel binnen de gevorderde generatie, daar kan je zo met wisselende samenstellingen beginnen, het probleem zit hem er denk ik meer in dat de nieuwe generatie balfolkmuzikanten erg klein is en elkaar ook helemaal niet kent, het is al lastig om ze voor 1 workshop te laten samenkomen, laat staan voor meerdere bijeenkomsten.

als je jouw idee wat compacter maakt en het combineert met het Bandcoach idee wat ook werd geopperd kom je uit bij iets wat de W2 in Den Bosch ook al doet met jongeren: http://www.w2popcollectief.nl/index.cfm?art_id=11 (alleen is het nu uitgebreid met 4 soorten workshops)
In feite zou je dan muziekworkshops op dezelfde manier moeten aanbieden als de danslessen. Gewoon wekelijks op een centrale plaats (oefenruimte huren) met 1 vaste docent en niet meer dan 8 leerlingen. En dan na een week of 6 a 10 de uitvoering. Dit kan zijn op het afsluitende bal van een van de danslessen, of op een echt bal.
Op deze manier wordt het ook echt serieus en is het minder vrijblijvend dan af en toe een workshop(weekend).
Het kan voor sommige mensen juist ook makkelijker zijn om aan zo'n reeks mee te doen, omdat het dan qua agenda gevoelsmatig hetzelfde is als danslessen, of gewoon muziekles volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2011 12:54 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: vr nov 04, 2011 9:55 am
Berichten: 33
Misschien zou er dan een inschrijf lijst per provincie moeten komen, om te weten wie er ook interesse heeft.
Het zou zo maar kunnen dat er vier mensen in mijn stad leven die graag iets willen doen en het niet van elkaar weten.

De boekjes met " deunen" zijn er dus al.....
Bedankt iertje voor de link...
Ik zie noten en akoorden, als gitarist die aleen de akoorden speelt of fluitspeler die aleen de noten speelt is het ook wel te doen denk ik, maar voor een beginnende trekzakspeler, zoals ikzelf is het niet zo toegankelijk.

Zijn er ook boeken met deunen die in tablatuur staan voor de trekzak?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2011 2:25 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
Even snel een "deelantwoord"

payul schreef:
Zijn er ook boeken met deunen die in tablatuur staan voor de trekzak?

Gedeeltelijk tablatuur voor Trekzak + noten en akkoorden overal: http://www.wouterkuyper.nl/?ID=67
Noten/akkoorden/tablatuur: http://www.kloefmusic.com/ (onder aan: Leren trekken als je juist geduwd hebt)

Ik ben geen trekzakspeler, mocht Cooper of iemand anders dit lezen, dan kan hij je zeker het een en ander uitleggen over de boeken, de verschillen en de voordelen van 't een of 't ander.

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2011 6:23 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Rob schreef:

:blush: oeps, hier spreekt een danser die per abuis en uit interesse zich in de muziekscene begeeft

En op een manier zoals we dat graag zien :hug:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2011 6:38 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Windwijs schreef:
Wat ik zelf in gedachten had:
- sessies met ruime tussenpozen (minimaal een maand), vooruit gepland, zodat de mensen die deel willen nemen én de tijd hebben om het in hun ongetwijfeld drukke schema op te nemen én het een en ander kunnen voorbereiden
- trachten vaste kern van deelnemers te creëren, zodat een zekere minimale bezetting van vier instrumentalisten te halen is.
- voor elke sessie een aantal tunes selecteren die voorbereid kunnen worden, plus van elke deelnemer een suggestie van een stuk om te spelen, zodat mensen ook eigen composities/arrangementen/favorieten kunnen oefenen in sessie verband.
- daarnaast ruimte voor "open sessie", om het geleerde in de beschermde omgeving van de voorbereide stukken, ook bij onvoorbereide stukken in praktijk te brengen.
- niet de verplichting om elk nummer mee te spelen, mochten er vervelende toonsoorten/ritmes etc. in zitten


Goede ideeën Windwijs!
Sorry als ik iets zeg wat misschien al genoemd is, ik kan me niet inhouden om te reageren terwijl ik nog niet alles heel goed gelezen heb :blush:

Wat me heel nuttig lijkt, is ook aandacht te besteden aan sessie-etiquette.
Dus dat het niet alleen niet verplicht is om elk nummer mee te spelen, maar dat het voor de sessie misschien ook wel leuk is als je niet elk nummer mee speelt. En dat je een nummer niet non-stop mee hoeft te spelen.
Aandacht besteden aan dingen als elkaar de ruimte geven, naar elkaar luisteren, verschillende rollen (begeleiding, melodie, ritmes, stilte), etc.

Tijdens de Herfstweek heeft Marc Constandse daar aandacht aan besteed d.m.v. een middagworkshop Instant Composing, wat ook een vorm van sessie spelen is, maar dan zonder melodie. Vond dat supertof en nuttig.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2011 8:23 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Windwijs schreef:
payul schreef:
Zijn er ook boeken met deunen die in tablatuur staan voor de trekzak?

Gedeeltelijk tablatuur voor Trekzak + noten en akkoorden overal: http://www.wouterkuyper.nl/?ID=67
Noten/akkoorden/tablatuur: http://www.kloefmusic.com/ (onder aan: Leren trekken als je juist geduwd hebt)

Ik ben geen trekzakspeler, mocht Cooper of iemand anders dit lezen, dan kan hij je zeker het een en ander uitleggen over de boeken, de verschillen en de voordelen van 't een of 't ander.


Beide boeken staan niet bomvol met sessie-nummers, denk ik. In beide staan er een paar. Zeker mooie en leuke boeken om aan te schaffen!

Maar wat veel raadzamer is, is om zo snel mogelijk die trekzak-tablatuur los te laten en te leren welke noten er onder welke knop zitten. Dan kan je gewoon alles lezen en dan kan je (je hebt een gitaar-achtergrond, had ik begrepen?) ook akkoorden aan je rechterhand spelen, als de melodie nog te lastig is. Of een simpel loopje als begeleiding.

Ik ben een grote voorstander van het afschaffen van trekzak-tablatuur... Zeker voor iedereen die al noten kan lezen.
:luck:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2011 8:36 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
En... als hier allerlei mensen op willen reageren (op mijn tablatuur-mening) doe dat dan even in een trekharmonica-topic, zodat dit blijft gaan over beginnende bandjes :hug: ;)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 17, 2011 11:11 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
:hug: eerste opzet van een voorstel aan ons bestuur om de balfolkactiviteiten in het VCK Nijmegen uit te breiden met maandelijkse sessies is inmiddels geschreven :biggrin:
(Ja, we zijn enthousiast)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 17, 2011 7:44 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Jeeee het voorstel is ingediend bij het bestuur.
Het idee is om vanaf januari te starten, en nog in december een try-out te organiseren. Het is allemaal heel pril, de verdere plannen dienen we nog (samen met windwijs) te ontwikkelen. :love:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2011 12:46 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
zeerover schreef:
Ik ben een grote voorstander van het afschaffen van trekzak-tablatuur... Zeker voor iedereen die al noten kan lezen.
Of gewoon alles uit het hoofd doen, toch? Zingen voor alles! Maar noten zijn op de lange termijn wel veel handiger dan tablatuur/vingerzetting etc.

zeerover schreef:
Wat me heel nuttig lijkt, is ook aandacht te besteden aan sessie-etiquette.
Dus dat het niet alleen niet verplicht is om elk nummer mee te spelen, maar dat het voor de sessie misschien ook wel leuk is als je niet elk nummer mee speelt. En dat je een nummer niet non-stop mee hoeft te spelen.
Aandacht besteden aan dingen als elkaar de ruimte geven, naar elkaar luisteren, verschillende rollen (begeleiding, melodie, ritmes, stilte), etc.

Tijdens de Herfstweek heeft Marc Constandse daar aandacht aan besteed d.m.v. een middagworkshop Instant Composing, wat ook een vorm van sessie spelen is, maar dan zonder melodie. Vond dat supertof en nuttig.


Precies! Ik wilde eigenlijk niet anders doen dan wat je beschrijft. Ik ga natuurlijk een beetje TLS doen, maar liever niet. Dat mogen de mensen thuis doen. We gaan oefenen op sessieën, dus vooral veel doen met weinig materiaal, zodat je met één enkele noot al een toevoeging kan zijn binnen het geheel. Voor de rest inderdaad veel aandacht voor ruimte laten, zodat sessies subtieler kunnen worden. En natuurlijk gaan we ook lekker stampen met z'n allen, want dat hoort er ook bij. Mag ik je nog raadplegen voor verschillende dingen, zeerover?

@Iertje: we zullen kijken of het wel of niet mogelijk is om mensen voor sessies bij elkaar te krijgen. Het is wel datgene waar ik het liefst aan zou willen werken, aangezien veel bals een sessie hebben aan het eind en dat daar dus veel voor te winnen is. Maar het bandcoach idee neem ik ook zeker mee en wie weet of daar nog liefhebbers voor zijn op een gegeven moment.


Menno schreef:
Jeeee het voorstel is ingediend bij het bestuur.
Het idee is om vanaf januari te starten, en nog in december een try-out te organiseren. Het is allemaal heel pril, de verdere plannen dienen we nog (samen met windwijs) te ontwikkelen.


Menno's enthousiasme heeft me er in ieder geval toe gezet om het te gaan proberen in Nijmegen, maar ik hou me nog steeds aanbevolen voor een locatie in Utrecht! Ik zou ook graag daar mensen bij elkaar krijgen. Wellicht dat voor een bal in de Musketon, net zoals volgend week, uiteindelijk daar een goede mogelijkheid wordt.

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2011 2:14 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Ik denk dat t goed is om het of in een bar te doen, of bij iemand thuis. Op t moment dat er mogelijkheid is om te dansen, krijg je dat er mensen komen om te dansen die dan teleurgesteld zijn als er bijvoorbeeld te weinig muzikanten zijn. Of ze niet dansbaar genoeg spelen. Zorg dat het echt om het spelen gaat en dat de dansers het niet over kunnen nemen (op wat voor manier dan ook.)

Utrecht zou wel tof zijn ja. Kijkend naar mijn eigen woonkamer denk ik dat veel meer dan 6 muzikanten niet zullen passen (of iig niet meer lekker samen kunnen spelen). Tijd voor iets groters dus... Iemand zin om elke maand een sessie te hosten? Voor het bal in de musketon kan zeker ook, maar t moet ook weer niet ten koste gaan van het workshop idee (wat eigenlijk een soort TLS is).

Door bij iemand thuis te beginnen bouw je een harde kern op, en is de drempel om daarna in een kroeg te gaan spelen kleiner. En dan heb je een gropeje enthousiaste utrechters die kunnen helpen zoeken. Volgens mij is Averechts zelden open voor 9 uur 's avonds. Maar ik weet wel dat de huidige muziek commissie folk tof vind en volgens mij zijn er zelfs folkies die daar tappen. Dus wellicht is er een keer iets te fixen?

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2011 8:37 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Menno en Windwijs,

Ik heb het geestelijk al in mn agenda gepland: vanaf januari rekening houden met maandelijkse sessie :D
driewerf hoechei!!!

(zolang het niet op de woensdagen van balfolk eindhoven is)

Is het zaaltje in Nijmegen een beetje te lopen vanaf het station of makkelijk bereikbaar met de auto?
Windwijs eventueel nog plek voor een carpooler als het eenmaal zo ver is?

Naar de try-out in december ben ik ook benieuwd.

:dancing:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2011 9:40 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Windwijs schreef:
Ik ga natuurlijk een beetje TLS doen, maar liever niet. Dat mogen de mensen thuis doen. We gaan oefenen op sessieën, dus vooral veel doen met weinig materiaal, zodat je met één enkele noot al een toevoeging kan zijn binnen het geheel. Voor de rest inderdaad veel aandacht voor ruimte laten, zodat sessies subtieler kunnen worden. En natuurlijk gaan we ook lekker stampen met z'n allen, want dat hoort er ook bij. Mag ik je nog raadplegen voor verschillende dingen, zeerover?

Klinkt als een mooie combi, Windwijs! :~) Leuk.
Tuurlijk kan je me raadplegen, als ik iets kan bijdragen, graag.

Leuk dat jullie zo enthousiast en actief iets nieuws opzetten :dancing:
(en fijn dat 't mota-forum zo toch een broedplaats blijft :love: )

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling