mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 1:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 

Een trekzakkist kan het best
Poll eindigt op di jan 17, 2012 9:35 am
van noten spelen 22%  22%  [ 2 ]
cijfertjes gebruiken 0%  0%  [ 0 ]
uit het hoofd spelen 33%  33%  [ 3 ]
alledrie opties naar eigen voorkeur toepassen 33%  33%  [ 3 ]
een Roland kopen 0%  0%  [ 0 ]
op muziekles gaan 0%  0%  [ 0 ]
voor dansers gaan spelen 0%  0%  [ 0 ]
naar Rottumerplaat met die lui en dan afzinken die handel! 11%  11%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 9
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2011 9:35 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Citaat:
Ik ben een grote voorstander van het afschaffen van trekzak-tablatuur... Zeker voor iedereen die al noten kan lezen.


(Zeerover said that)

Ik was ook altijd een groot voorstander van het afschaffen van de beruchte cijfertjes maar mijn mening begint te kantelen, en wel hierom:

1. Ik begon te merken dat er gevorderde trekharmonica spelers zijn die kunnen lezen en schrijven met 'tablatuur' (cijfertjes). Als je roept: 7komma78 slaan ze binnen een seconde het goede akkoord aan. Men kan er dus net zo snel mee werken als een een andere muzikant met notenschrift.

2. Ik heb sinds een week een AD. Ik kon al redelijk noten lezen op trekzak voor GC en CF. Maar nu moet ik ineens bij noten die genoteerd zijn in de toonladder van A of D (of Bm) de juiste knoppen zien te vinden. Dat is nog een heel gereken en getel.

Er zijn veel mensen met 3 2-rijers in verschillende toonsoorten. En dat zijn niet allemaal geoefende notenlezers zoals ik. Voor hen is het bijna ondoenlijk om voor alle 3 die instrumenten noten te leren lezen. Cijfertjes is véél makkelijker. Die zijn immers voor alle instrumenten hetzelfde.

Een andere oplossing is om alle bladmuziek voor trekzak in CF op te schrijven, óók als je het op een ander instrument wil gaan spelen. Dan kan je goed leren lezen in CF en pas je die vaardigheid ook toe als je op je GC of AD gaat spelen. Dat is beter dan het voor 3 instrumenten maar een beetje half kunnen.

Uiteraard is deze laatste oplossing theoretisch zeer incorrect. En het gaat ook fout als andere instrumenten dan trekzak van je blaadje mee willen lezen. Maar het werkt wel.

Persoonlijk vind ik het verschil tussen cijfertjes en noten lezen niet meer zo storend. Wat ik wel vind is nadat je het stuk 'uitgezocht' hebt (met noten óf cijfers) je het verder uit je hoofd moet gaan spelen. Je merkt dan dat je het veel sneller leert dan met steeds weer tablatuur voor je neus.

Tot zover mijn ervaringen. Voor een drierijer met kruisen/mollen is het anders: daar wordt niet van instrument gewisseld maar van alleen van toonaard/toonladder. Dán zijn noten op de lange duur aan te bevelen.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2011 9:58 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
't Is allemaal kommer en kwel.

Uit je hoofd spelen?
Prima, maar dan moet je de knoppen-dialecten van al je (soms verschillend
geconfigureerde) trekzakken kennen.

Van cijfertjes?
Zal je net een Delicia hebben waar de derde knop op de plaats van de vierde knop
zit. Of je hebt een club-model. Om maar niet te spreken over al die verschillend
gemaakte 'derde' rijen.

Van noten?
Ja hoor. Bijna alle noten kan je zowel duwend als trekkend spelen. Daar begint de
tweewaardigheid al bij het gebruik van slechts één stemmming.

Persoonlijke methode.
Mijn persoonlijke oplossing is nog steeds - en met alle lek en gebrek:
Noten leren lezen en een beetje solfège. Leren te 'horen'welk interval er tussen
twee opeenvolgende vliegenpoepjes zit. Geschikt voor alle toonsoorten. Ik kijk
naar de toonsoort, analyseer of het mineur of majeur is voor het bepalen waar de
de grondtoon zit.
Daarna kan ik (min of meer) met een enkel foutje de melodie wel langzaam
spelen en dat gaat dan rustig aan over in uit het hoofd.
Op elke willekeurig gekozen trekzak.

En dan nog moet ik kiezen of ik iets op de binnenrij of de buitenrij ga spelen.

Wat een klote-instrument. :angry:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Laatst bijgewerkt door campie op vr nov 18, 2011 10:07 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2011 9:59 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Leuk om je mening te lezen, Tour. Vooral omdat die denk ik ook gebaseerd is op je ervaringen als workshop-docent.

tourdion schreef:
1. Ik begon te merken dat er gevorderde trekharmonica spelers zijn die kunnen lezen en schrijven met 'tablatuur' (cijfertjes). Als je roept: 7komma78 slaan ze binnen een seconde het goede akkoord aan. Men kan er dus net zo snel mee werken als een een andere muzikant met notenschrift.
Ik geloof direct dat ze snel zijn als je 778 roept en dat dat handig is (en daarmee verleidelijk om er aan vast te houden). Maar wat denk ik een groot nadeel is, is dat je niet snapt wat je doet als je in 778 denkt. In plaats van in fac (of waar 778 ook maar voor staat).

Ik heb zelf de eerste jaren met cijfers gespeeld en wist dus niet wat ik deed. Ook snapte ik daardoor het karakter van m'n instrument niet goed. Ik wist niet wat er onder m'n knoppen zat en wist dus ook niet goed wat ik niet had en hoe dat werkte met toonsoorten en akkoorden.

Dankzij Greet Wuyts ben ik van de cijfers afgestapt. Een hele stap als je dat niet gewend bent en je op zo'n onlogisch en raar instrument speelt. Zij had een goede tip: zoek al je duwende g's op je instrument en oefen daar een week op. Om die snel te vinden, om te weten waar ze zitten. Doe de week daarop een andere toon, bijvoorbeeld alle duwende b's. Zo ben ik goed op weg geholpen en al snel kon ik niet-te-moeilijke bladmuziek rechtstreeks spelen op trekharmonica (voor moeilijkere stukken heb ik nog een tijdje m'n blokfluit als hulp-stuk gebruikt).

Dat was de eerste stap. Daarna heb ik o.a. dankzij geduldige uitleg van Cooper en Tour inzicht gekregen in toonladders en akkoorden. Dat heeft wel even geduurd, want was helemaal nieuw voor me. Maar als het je maar vaak genoeg uitgelegd wordt (en juist door meerdere mensen, die het allemaal net op een andere manier uitleggen), viel uiteindelijk het kwartje.

Door die combinatie: weten welke tonen ik onder m'n knoppen heb, en inzicht krijgen in toonsoorten en akkoorden, leer je pas echt muziek maken. Leer je om niet alleen een greep te pakken als een docent 778 roept, maar leer je zelf te kiezen voor 778. Of om eens een variatie te nemen op 778.

En het is noodzakelijk als je in een samenspelworkshop speelt en je echt iets wilt leren. Als er een Maarten Decombel of een Jeroen Geerinck voor de groep staat, kan je niet verwachten dat zij 778 roepen. Zij hebben het over akkoorden, soms zelfs vrij ingewikkelde (sussen en septiemen en akkoorden met een andere bas, etc.). Dan is het heel handig als je kunt vragen uit welke tonen dat akkoord bestaat wat je nog niet goed kent, en 'm dan dus op je harmonica kunt zoeken. Volledig (als je al die tonen hebt), of half (als je ze niet allemaal hebt).

Als je alleen naar trekharmonica-workshops in Nederland gaat (in België doen ze niet aan cijfers) dan kun je je redden met cijfers. Maar als je wat meer wilt leren en meer samen wilt spelen en creatiever om wilt gaan met de muziek, dan moet je daar los van komen zodat je je instrument snapt.

Tour schreef:
2. Ik heb sinds een week een AD. Ik kon al redelijk noten lezen op trekzak voor GC en CF. Maar nu moet ik ineens bij noten die genoteerd zijn in de toonladder van A of D (of Bm) de juiste knoppen zien te vinden. Dat is nog een heel gereken en getel.

Dat lijkt me ook een ramp... Ik heb even op CF gespeeld vorig jaar (in het kader van leren lesgeven) en moest inderdaad heel diep nadenken. En dat was nog met één overlappende rij (de C) en op een instrument waar ik de eerste twee jaar gespeeld heb (ik ben begonnen op CF).

'k kan me goed voorstellen dat cijfers dan een uitkomst zijn.

Tour schreef:
Een andere oplossing is om alle bladmuziek voor trekzak in CF op te schrijven, óók als je het op een ander instrument wil gaan spelen. Dan kan je goed leren lezen in CF en pas je die vaardigheid ook toe als je op je GC of AD gaat spelen. Dat is beter dan het voor 3 instrumenten maar een beetje half kunnen.
:~)
Theoretisch klopt het inderdaad natuurlijk niet, maar dat is voor bes- en es-instrumenten ook zo (daarom wilde ik toen ik een jaartje sopraan-sax probeerde ook gewoon in C lezen, denken en praten. Tot ergernis en onbegrip van mijn docent...).

Tour schreef:
Tot zover mijn ervaringen. Voor een drierijer met kruisen/mollen is het anders: daar wordt niet van instrument gewisseld maar van alleen van toonaard/toonladder. Dán zijn noten op de lange duur aan te bevelen.
Ja, als je een drie-rijer met #-rij hebt, is het echt zonde als je niet weet wat er onder je tonen zit. Omdat het juist zo fijn is dat je dan zeker op akkoord-gebied, alles kunt spelen. En dat leer je dan langzaam. Iemand vertelt je (of je bedenkt het zelf) wat een Gm-akkoord is, je zoekt je bes (die nieuw is) en de g en de d en je zoekt een mooie en werkbare combi van toetsen.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: noten lezen
BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2011 7:05 pm 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 08, 2008 1:56 pm
Berichten: 11
Woonplaats: Deventer
en als je dan een workshop in Frankrijk doet, dan hoor je alleen de notennamen 'do, re mi fa, sol' etc. Ook weer wennen!

_________________
music is always on my mind!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: noten lezen
BerichtGeplaatst: ma dec 05, 2011 7:25 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Mater schreef:
en als je dan een workshop in Frankrijk doet, dan hoor je alleen de notennamen 'do, re mi fa, sol' etc. Ook weer wennen!

Ja,
en dat is bij ons een relatief systeem maar bij hullie weer absoluut. :angry:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 08, 2011 2:18 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Ik ben een muzikale analfabeet en heb daar helemaal geen problemen mee. Ik kan wel volgen wat er ongeveer gebeurt in een melodie op notenschrift (of 't naar boven of beneden gaat) maar met mijn trekzak kan ik niet echt van noten spelen als ik de melodie nog nooit gehoord heb. Ik ken natuurlijk wel de namen van mijn bassen (nou ja, op G/C dan... op A/D heb ik het nooit de moeite genomen om het te onthouden) en ik ken de akkoordgrepen die erbij horen. Ik zal ook wel wat septiemen en sixten en dergelijke spelen omdat ik al proberend kijk wat er gebeurd als ik een nootje wissel voor een ander. Als ik dat dan goed vind klinken houd ik het er in. Ik weet dan dat het geen standaard akkoord meer is, maar vraag me niet hoe het allemaal heet.

Vroeger heb ik blokfluitles en pianoles gehad en toen kon ik wel een beetje noten lezen. Daarna 10 jaar niet meer gedaan (in die tijd trekzak leren spelen) en ik was het helemaal verleerd. Nu leer ik viool spelen en leer ik ook weer noten lezen. Bij vioolles gaat het nou eenmaal zo. Ik weet dus welk "vliegenpoepje" met welke vinger op welke snaar correspondeert maar vraag me niet hoe die noot dan heet. Mijn leraar roept dan "Het is een do bécart!" (omdat de melodie daar dan afwijkt van de toonladder waar het stuk oorspronkelijk in stond) maar dat zegt me dan niets. Op een viool zie je namelijk niet of iets een kruis, mol of "gewone" noot is. Je kunt alle toonladders spelen en daarbinnen lijken alle tonen de "witte" toetsen van de piano te zijn terwijl er op papier kruizen en mollen voor staan.

Wat ik nog het moeilijkst vind is om de ritmes te lezen. Als iemand het me niet minstens één keer heeft voorgespeeld kom ik er niet altijd uit. En wat ook dikwijls voorkomt is dat ik overtuigd ben dat ik speel wat er staat (en het klinkt goed) en dan kom ik op les en blijkt dat ik de terts onder of boven de noot speel die er werkelijk staat.

En desondanks kan ik heerlijk muziek maken. Ik heb er nog nooit last van gehad. Als dat ooit wel zo is zal dat denk ik de motivatie vormen om het wel te leren. Ik heb bovendien een vriend die wel goed noten leest en me iets kan voorspelen indien nodig. ;-) Daar word je lui van. Hij kan ook dingen noteren... dat is wel verrekte handig, zou ik ook wel willen kunnen. Maar ja, ik heb er gewoon geen tijd en energie voor. Ik vind het vooral leuk om te spelen, en daar heb ik die kennis van solfège niet echt voor nodig.

Ik vind noten lezen met andere instrumenten trouwens veel makkelijker dan met een trekzak. Op een trekzak kun je namelijk bijna elke noot zowel trekken als duwen op een andere plek op je instrument. Het "vliegenpoepjes dat bij een vingertje hooft"-systeem werkt dan niet meer. Je hebt altijd twee mogelijkheden en het hangt dan van de bassen af welke je moet nemen. Terwijl dat bij viool, piano en blokfluit (de drie instrumenten die ik ook heb bespeeld) geen probleem oplevert.

Maar cijfertjes daar houd ik niet van. Handig om als je beginner bent thuis alvast wat te kunnen klooien tussen of als geheugensteuntje tussen de workshops door om een nummer weer terug te kunnen vinden, maar stap er a.u.b zo snel mogelijk van af. Je wordt er zo afhankelijk van en je kunt je dan in gevorderde workshops niet redden omdat daar vrijwel geen enkele docent cijfernotaties geeft ! Ik ben er al vrij snel los van gekomen omdat ik melodieën wou spelen die ik al kende maar waar ik geen tablatuur van had. Dan zoek je gewoon net zo lang tot je alle noten hebt gevonden op die verdraaide trekzak... en vervolgens probeer je er bassen bij te plakken en blijkt dat je alles moet omkeren omdat het anders niet klopt met je bassen! Maar uiteindelijk kom je er wel. Je ontdekt zo dat het handig is om meteen te proberen de bassen er bij te zoeken zodat het wel in één keer klopt in plaats van de twee handen afzonderlijk. Zo heb ik van het gehoor leren spelen.

De twee mogelijke oplossingen lijken mij: van gehoor spelen of heel goed noten kunnen lezen. Gezien het feit dat veel workshops uitgaan van het "van het gehoor" principe lijkt me dat iets dat je in elk geval moet kunnen. Anders kun je heel snel geen workshops meer volgen. Al verschilt dat wel een beetje per land. Franse docenten spelen meestal van het gehoor. De Engelsen bij wie ik op TEE les volgde gaven meestal noten. Maar als je goed van het gehoor kunt spelen kun je dan de melodie gaandeweg oppikken. Maar in elk geval gaf er niemand tablatuur met cijfers.

Edit = spelfout eruit gehaald

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Laatst bijgewerkt door Fille op vr dec 09, 2011 6:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 09, 2011 12:13 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Leuk persoonlijk verhaal van Fille. Het is niet aan je spel te horen dat je zo slecht noten leest :devilish: .

Citaat:
...Gezien het feit dat veel workshops uitgaan van het "van het gehoor" principe lijkt me dat iets dat je in elk geval moet kunnen. Anders kun je heel snel geen workshops meer volgen. Al verschilt dat wel een beetje per land. Franse docenten spelen meestal van het gehoor. De Engelsen bij wie ik op TEE les volgde gaven meestal noten. Maar als je goed van het gehoor kunt spelen kun je dan de melodie gaandeweg oppikken. Maar in elk geval gaf er niemand tablatuur met cijfers.


Is gekleurd door jouw land van voorkeur denk ik. Het zijn idd alleen de fransen die te lui zijn om een stukje bladmuziek mee te nemen. :wink:

Dus om nou te zeggen dat je al heel snel geen workshops meer kunt volgen als je niet op gehoor kan/wil spelen is wat overdreven. :biggrin:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 09, 2011 2:34 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
tourdion schreef:

Is gekleurd door jouw land van voorkeur denk ik. Het zijn idd alleen de fransen die te lui zijn om een stukje bladmuziek mee te nemen. :wink:

Dus om nou te zeggen dat je al heel snel geen workshops meer kunt volgen als je niet op gehoor kan/wil spelen is wat overdreven. :biggrin:


Mijn persoonlijke ervaring is inderdaad gekleurd door de workshops die ik heb gevolgd. Maar ook docenten uit andere landen, zoals bijvoorbeeld Tom Willy Rustad uit Noorwegen, gaven geen bladmuziek.

Maar de belangrijkste conclusie lijkt me dat bijna geen enkele buitenlandse docent tablatuur gebruikt. Je moet dus óf goed van het gehoor kunnen spelen óf goed noten kunnen lezen.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 09, 2011 2:39 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Fille schreef:
Maar de belangrijkste conclusie lijkt me dat bijna geen enkele buitenlandse docent tablatuur gebruikt. Je moet dus óf goed van het gehoor kunnen spelen óf goed noten kunnen lezen.

Precies :applause:
(en beide is natuurlijk nog beter).

En zoals Tour al zei: leuk om je ervaringen en ideeën te lezen, Fille :rose:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 03, 2012 3:59 pm 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 25, 2009 8:03 pm
Berichten: 6
Ik heb een GC (Castagnari Studio) en een BC (Castagnari Djin). De BC heb ik een klein jaar geleden gekocht, eigenlijk met het doel om de GC te houden voor balfolk en de BC voor iers. Maar puntje bij paaltje ben ik op de nieuwe BC fanatiek balfolk liedjes gaan schrijven en eindelijk al die moderne balfolk nummers gaan spelen in allerlei rare toonsoorten.

Ik lees zowel noten als nummertjes, maar beide te langzaam om echt op tempo te spelen. Maar dat komt eigenlijk omdat mijn geheugen "te goed" is. Ik heb als kind nooit goed noten leren lezen, omdat ik de liedjes altijd na 1 keer spelen uit mijn hoofd kende. :). Een vloek en een zegen.

Anyway: op het podium is bladmuziek m.i. geen optie, en bij een sessie is het niet practisch. Dus zolgens mij moet elke folk muzikant gewoon alles uit zijn hoofd spelen uiteindelijk.

_________________
"Kings and lords come and go and leave nothing but statues in a desert, while a couple of young men tinkering in a workshop change the way the world works." - The Patrician (in 'The Truth' by Terry Pratchett)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling