mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 12:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 29, 2011 8:08 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Huathe schreef:
Het wordt heel divers met doedelzak, draailier, alt-sax, dwarsfluit, percussie en nog veel meer. Ik ben ontzettend benieuwd.

Geen diatonisch accordeon? :raisedeyebrow:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 29, 2011 2:48 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Als jij weer eens foto's komt maken, misschien hebben ze dan nog een plekje voor je. :biggrin:

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 29, 2011 6:21 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
campie schreef:
Huathe schreef:
Het wordt heel divers met doedelzak, draailier, alt-sax, dwarsfluit, percussie en nog veel meer. Ik ben ontzettend benieuwd.

Geen diatonisch accordeon? :raisedeyebrow:

Jawel hoor :~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 30, 2011 11:10 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Kees schreef:
Als jij weer eens foto's komt maken, misschien hebben ze dan nog een plekje voor je. :biggrin:

Kees,
De veiligheidsvoorschriften gaan over aantallen mensen. Niet over wat ze doen.
Misschien kom ik zondag wel die kant op maar niet ver genoeg.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2011 7:29 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Supergoed initiatief én heel goed uitgewerkt.
'k ben benieuwd wat deze broedplaats aan nieuwe, actieve sessie-gangers en misschien wel bandjes op gaat leveren.

'k vond het heel leuk om te zien hoe Niek de workshop gaf. Hij doet dat erg goed, je kunt merken dat het een ervaren docent is. Rustig, duidelijk verstaanbaar, helder. Complimenten :applause:
Een aanwinst voor de balfolk-scene, deze docent :~)

Leuk om er een keer bij geweest te zijn, en leuk om weer wat nieuwe muzikanten te leren kennen (waarvan een groot deel 's nachts ging sessie spelen, missie geslaagd dus, lijkt me zo).

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 05, 2011 1:36 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
De workshop was erg leuk :applause:

Sommige dingen wist ik al, maar het is altijd fijn om 'hetzelfde ding' van meerdere docenten uitgelegd te krijgen dan is de kans groter dat je het ook echt snapt :)

De deelnemers: een aantal forumgangers, de twee heren (Peppijn en de melodica-jongen die vorige week in de Musketon speelden), nog een paar van de workshop van 26 nov, een paar onbekenden voor mij en twee heren die nog nooit balfolk hadden gedanst of gezien. De saxofonist woont net in Nijmegen en wilde bij het vorige bal al komen maar dat was toen uitverkocht, de percussionist (helemaal uit Rotterdam) luisterde via een collega (die trekzak speelt en een dochter op folkharp heeft) al wel al een paar maanden naar balfolkmuziek maar had ook nog nooit een bal meegemaakt. En bij toeval waren ze in het weekend dat de workshop online stond juist net aan het googlen op balfolk en kwamen deze workshop tegen… ik vind dat grappig :p

We begonnen met een soort 'ik ga op reis en neem mee'-oefening, waar tegelijkertijd een tunelearning en communicatie oefening in verwerkt was.
We kregen van Niek een noot (bv de A), dan keek hij een leerling aan en die moest dan een noot eraan toevoegen met een of twee 'witte toetsen' verschil. vervolgens moest deze leerling terwijl ie zijn eigen noot toevoegde alvast een volgende leerling aankijken om de serie aan door te geven. Je moest dus niet alleen luisteren naar wat de ander doet maar ook opletten of jij niet degene bent die het moet herhalen.

Dit lijkt mij ook een hele fijne oefening voorafgaande aan een TLS, zeker als je er deelnemers bij hebt die voor het eerst een TLS doen. Dan kan je eerst rustig leren luisteren en nadoen, voordat je meteen een complete melodie (noten én ritme) moet zien na te spelen. Afhankelijk van het aantal leerlingen kan je denk ik in 5 minuten tijd deze oefening 2 keer doen, en heb je de groep meteen in een rustige en geconcentreerde modus zitten. Ipv na de kennismakingsronde meteen met de tls te beginnen.
Voor het gemak zou je dan de eerste ronde gewoon ‘met de klok mee’ kunnen doen, en daarna pas met de communicatie erbij.

Ben een groot deel van de workshop ineens even kwijt, maar ergens halverwege werd er op een hele fijne en toegankelijke manier aandacht besteed aan de opbouw van de 2 centrale akkoorden van een van de liedjes (Am en Em in dit geval) met daarna de opdracht om bij het liedje niet de melodie te spelen, maar iets te doen met 1, 2 of 3 van de noten van het bijbehorende akkoord van die maten. Altijd fijn zo’n uitleg want er is altijd wel een melodiespeler die zich nog nooit met akkoorden heeft beziggehouden. Ook nu was eriemand die er even moeite mee had, o.a. ‘waar staan die akkoorden dan?’, en dan is het superfijn als er zo’n uitleg is. Ik ben muziek gaan maken omdat ik balfolk wilde spelen, zodoende wist ik al snel dat ik ook ‘iets met akkoorden/grondtonen’ kon doen. Maar er zijn zat muzikanten, zeker als ze het (melodie)instrument buiten de muziekschool om (en zonder die bijbehorende diploma’s met muziektheorie) hebben geleerd die zich daar nooit mee bezig hebben gehouden. Dus ik blijf dit voor het merendeel van de workshops altijd een belangrijk onderdeel vinden. Ook bij een TLS kun je dit gebruiken, je kunt dan diegene voor wie het even te snel gaat iets geven waardoor ze toch nog mee kunnen doen en niet helemaal gedeprimeerd raken. De akkoorden worden dan toch al mondeling aan de trekzakkers en gitaristen gegeven dus dan kan je het net zo makkelijk centraal aan de hele groep meegeven.

Het afsluitende stuk was ook erg leuk. Na een uitleg over ritmes met ook een duidelijk voorbeeld, een wals van parasol, kwamen we bij twee ritmes uit die we bij onze wals konden gebruiken. Eerst werden we in 2 groepen gesplitst waarbij de ene groep ritme 1 speelde en de andere groep ritme 2, en dat dan om en om zodat de een de melodie deed en begeleid werd door de ander. Daarna in drie groepen en speelden we om en om melodie, ritme 1, ritme 2. Na elk setje A of setje B deed je dus weer wat anders. De ritmes stonden vast, maar je kon dus wel spelen met de noten binnen het akkoord.
Waarbij wel even een aantekening voor toekomstige workshops…
Dat wisselen tussen A en B is prima, maar is wel ontzettend lastig als er in de laatste A een opmaat zit naar B (en vaak ook vv). Als je dan bij A de begeleiding hebt gedaan en je moet bij B ineens de melodie inzetten is dat erg lastig. Dus of dit doen met liedjes zonder opmaat, of de groepen er even opwijzen dat ze halverwege die laatste maat de melodie moeten inzetten. Bij de wals die we deden was het geen probleem, maar bij die andro was het wel een beetje lastig.


De Sessie

Deze keer had ik wel mijn vervoer kunnen aanpassen om mee te kunnen doen met de sessie en daar ben ik de chauffeurs super dankbaar voor! De sessie begon met Zeerover, Peppijn, melodica-jongen (weet z’n naam niet, maar hij kan briljante dingen met dit instrument), ik, Onno de percussionist en volgens mij was de dame op sax Gromit? Al vrij snel kwamen Erik, Niek, Femke, Menno, een andere percussionist en volgens mij dan Scordatura er ook even bij.
We hebben een paarliedjes uit het sessieboekje gedaan, Zeerover deed een paar mooie (voor ons onbekende) tunes waarop de rest mooi kon oefenen met improviseren, evenals dat Peppijn en de melodica-jongen wat tunes aandroegen die de rest niet kende. Ik denk juist dat deze wisseling tussen bekende en niet bekende (of soms gewoon te snel om mee te kunnen doen) nummers de sessie zo’n rustige en geconcentreerde sfeer meegaf, zeker ook omdat er onervaren muzikanten bijzaten die vooral zo zacht mogelijk proberden mee te klooien. Maar er werd ook veel ruimte gegeven door de andere muzikanten, dus als iemand hoorde dat een ander eigenlijk best iets aardigs aan het aanklooien was, dan kreeg die ineens de ruimte en werd door de anderen aangemoedigd om gewoon voluit te spelen. Wel vond ik het jammer dat ik vaak vooral met mezelf bezig was, of dat ik juist anderen de ruimte gaf, maar dat ik nog niet geprobeerd heb om naar een ander te luisteren en te kijken of ik daarop kon aanhaken (ondersteunen met accenten, antwoorden met een herhaling etc). Ik bedenk me nu ook ineens dat toen ik mijn bourree speelde het ineens erg belangrijk vond om de melodie gaande te houden, dat ik mezelf verplicht voelde om de melodie tot het einde vol te houden waardoor ik anderen niet echt ruimte heb kunnen geven en mezelf ook weinig momenten heb gegeven om even te ontspannen.
We hebben ook nog ontzettend gelachen om Menno op doedelzak die een paar keer wel ergens accentjes wist toe te voegen terwijl ie verder niet meespeelde. Op gitaar of fluit valt dat niet op, maar als zo’n doedelzak ineens vanuit het niets accentjes inzet heeft dat gewoon een supergrappig effect.
En vraag me nu ineens af of we de percussie jongens eigenlijk wel ruimte hebben gegeven?

Het merendeel van het geluid werd verzorgd door vrije tong instrumenten en ik vond het ineens erg lastig om dan met mijn fluit te gaan improviseren. Ook als ik wel de akkoorden voor me had, en niet alles zelf hoefde te bedenken, klonk het vaak raar of niet zuiver of gewoon vervreemdend. Dus op fluit heb ik vooral de melodieën die ik wel kende meegespeeld. Door de overvloed aan vrije tongen was de mondharmonica nu ideaal om mee te experimenten want qua klank valt ie dan een stuk minder op. ‘Foute’ noten worden dan gewoon ‘weggeblazen’ door de trekzak en accordeon die naast je zitten, maar een wrange noot op fluit valt dan juist veel meer op en kan dan ook gewoon storend zijn.

Dit was voor het eerst dat ik nu bij een sessie met ook nog eens dansers de mondharmonica durfde te pakken, o.a. ook omdat er zo’n fijne, knusse sfeer was waarin elk probeersel wel werd aangemoedigd. Ik heb vooral alleen lange, begeleidende noten gespeeld maar dat kwam mooi uit want er werden voornamelijk mazurka’s gespeeld. En het was echt heel grappig om te merken dat in een groep van alleen trekzak, accordeon, melodica en mondharmonica toch nog ieder instrument zijn eigen klank blijft behouden. Je zou verwachten met al die vrije tongen dat er een soort brij zou ontstaan, maar toch was elk instrument heel duidelijk te onderscheiden waardoor ook niet elke mazurka hetzelfde klonk. Ik moet nog wel even werken aan m’n ritmische vaardigheden en mogelijkheden op de mh maar deze sessie bewees voor mij dat de mh echt wel thuishoort in de balfolk. Zeker bij mazurka of wals zou ie heerlijke kippevelmomenten kunnen veroorzaken. En ritmisch zou ie ideaal zijn voor een K’ost ar choad of scottish. Het was nog wel even schrikken toen de groep ineens aandachtig naar mij luisterde en mij ruimte gaf voor een solo… maar het was wel heel leuk dat ze dat deden, niet alleen voor mij als oefening, maar ik denk dat het voor het gehoor van de dansers ook ineens een ‘nieuw’ geluid was wat weer extra sfeer of diepte aan de dans kon meegeven – in zoverre het te horen was-. Net als dat je ineen een basklarinet de ruimte zou geven ofzo, voor mij als danser heeft een ‘nieuw’ instrument iig altijd een enorm positief effect (zoals de grote trom bij de rondo en couple van Té).

Een ander fijn iets van de sessie was dat er een paar vaste ankerpunten waren. Zoals de melodica-jongen, die weet razendsnel iets te improviseren wat dan ook gewoon werkt en klopt (muzikaal dan, maar qua dansbaarheid volgens mij ook wel) en dat is echt ideaal als de rest even niks weet te verzinnen, maar tegelijkertijd weet ie ook vrij snel weer gas terug te nemen zodra ie merkt dat een ander iets heeft bedacht. Uiteindelijk kwam Niek er bij en dan heb je ook nog een extra rots in de branding die de hele groep kan overzien en die sturing kan geven als het een beetje dreigt te verzanden. Erik heeft maar even meegedaan maar volgens mij is dat er ook zo een die gewoon doorspeelt als de rest het even helemaal kwijt is of een sfeer inzet als het te eentonig dreigt te worden.
Soms was het ook heerlijk om als muzikant even helemaal niks te doen en heerlijk te genieten van de muziek en dansers om je heen, waardoor het gevoel van magie alleen maar groter werd :D :love:

Ik was nog even benieuwd naar wat de dansers vonden van de bourree waar ik op fluit als enige de melodie speelde, de rest deed begeleiding. Het experiment overtuigde mij er alleen maar meer van dat de fluit niet geschikt is om het swingende en ruige van deze bourree over te dragen, en dat een trompet of sax dat bijvoorbeeld veel beter zou kunnen. Hebben jullie dat als dansers ook ervaren dat je ergens ‘iets’ miste aan de melodie?


Echt iedereen super bedankt voor deze sessie! ik zit nu nog steeds op een rose wolk, en het fluitspelen in m'n eentje is ineens zo saai! Misschien toch maar eens de basgitaar oppakken, kan ik in ieder geval met mezelf samenspelen met de mh :P


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 05, 2011 3:49 pm 
Offline
Ballgirl

Geregistreerd: zo okt 17, 2010 9:11 am
Berichten: 12
Leuk verslag!

Die "ik ga op reis en neem mee" oefening klinkt inderdaad erg leuk.

Ik heb het afgelopen jaar voor het eerst geleerd over akkoorden spelen en welke mogelijkheden je daarmee hebt. Toen pas begon muziekmaken echt leuk te worden omdat ik kon varieren. Daarvoor speelde ik puur het bladmuziek zonder te weten wat ik eigenlijk deed.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 05, 2011 6:26 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Leuk om te lezen, iertje. :~)

Ik zit ook nog op een roze wolk.
Als iemand vandaag vroeg of ik een leuk weekend gehad had, kregen ze een hele grote grijns :~)

En de percussie-jongens kregen tijdens de sessie een solo-rondje dankzij de alertheid van Niek, die tijdens het spelen vroeg "solo voor de percussie?" Daarop ging ik in elk geval enthousiast knikken en vragend naar ze kijken en ze namen hun solo. Was ook erg tof :~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 05, 2011 10:20 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
zeerover schreef:
Leuk om te lezen, iertje. :~)

En de percussie-jongens kregen tijdens de sessie een solo-rondje dankzij de alertheid van Niek, die tijdens het spelen vroeg "solo voor de percussie?" Daarop ging ik in elk geval enthousiast knikken en vragend naar ze kijken en ze namen hun solo. Was ook erg tof :~)


Was dat dat stuk dat Peppijn ook z'n gitaar als percussie gebruikte? Maar het komt niet helemaal onbekend voor de kreet 'solo voor percussie', dus ik denk dat ik die wel gehoord heb en er ook naar gehandeld heb. Hoef ik me daar nu iig geen zorgen meer over te maken :p

Maar ik vind het nog steeds grappig om terug te lezen dat jij, Zeerover dus, ook zo enthousiast bent over de sessie. Ik dacht dat het voor mij gewoon beginners enthousiasme was, maar als jij als gevorderde ook zo op de roze wolk zit dan was er toch echt wel iets van een vibe :)
ben benieuwd hoe de anderen dit hebben ervaren, maar ben ook wel benieuwd hoe het er dan 'normaal gesproken' aan toe gaat op sessies. Ik kan me voorstellen dat een grotere groep heel anders kan zijn, maar zodra je onder de 10 man bent heb je toch al snel kans op veel contact en een intieme sfeer? of zie ik dat te positief?
Ik vond de sessies in oktober in de musketon tijdens de pauzes ook erg leuk en ook wel iets intiems hebben alleen duurden ze gewoon te kort om echt op elkaar ingespeeld te raken. nu hebben we natuurlijk een uur of langer met elkaar gespeeld.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 06, 2011 10:38 am 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di dec 15, 2009 5:03 pm
Berichten: 90
De sessie klonk inderdaad gaaf! Had geen harp meegenomen omdat 'mijn vervoer :)' eigenlijk op tijd weg wilde, maar ze bleven net iets langer zodat ik nog iets kon zien van de sessie. Het klonk echt heel mooi en dansbaar en je merkte zeker een soort van 'vibe' tussen de muzikanten.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 06, 2011 7:01 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ja, ik zit ook op een roze wolk :~)
Sessies zijn elke keer anders. Soms zijn ze wel aardig, soms zijn ze tof en soms zijn ze heel bijzonder tof.
De sessie van afgelopen weekend valt voor mij in de laatste categorie :~)

't is altijd lastig om je vinger te leggen op waar dat precies door komt, kan denk ik ook niet omdat het ook iets magisch is, samen muziek maken. Iets wat niet te controleren valt ofzo.
Maar er zijn wel factoren die positief van invloed zijn en dus kunnen helpen om in de categorie super-tof terecht te komen ;)

Wat in Nijmegen bijdroeg was denk ik:
- laat tijdstip (na middernacht kan er makkelijker magie ontstaan lijkt het).
- de muzikanten die mee speelden gaven elkaar veel ruimte (er werd geregeld een lied niet meegespeeld of amper meegespeeld)
- er werd goed naar elkaar geluisterd, ook omdat er niet-sessie-nummers ingebracht werden, waarmee dan heel minimaal werd meegespeeld. Zeker tegen het einde van de nacht werd het steeds subtieler, minimalistischer en transparanter. 'k houd daar zelf erg van :~)
- de dansers waren ook geconcentreerd en leken goed te luisteren, waardeerden de muziek. Daardoor krijg je een soort gedeelde concentratie.
- het in een cirkel zitten met de gezichten naar elkaar toe, was een fijne opstelling, waardoor je makkelijker met elkaar kon communiceren dan wanneer er een halve cirkel is en er meer naar de dansers toe gespeeld wordt.
- de workshop van Niek vooraf zorgde ervoor dat bijna iedereen al veel handvaten/aandachtspunten had om mee bezig te gaan.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2011 2:31 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
:blush:


^
^Dat is mijn verlate reactie op al het bovenstaande. In de kerstvakantie ga ik met Menno en Dorien overleggen hoe we hier in het komend half jaar meer invulling aan kunnen geven. Later daarover dus meer.

@Iertje: de melodica-jongen is Elijah, de broer van Wen, die ook de dansinstructie gaf. Dat schrijft de volgende keer makkelijker ;)

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 12, 2011 6:43 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Windwijs schreef:
@Iertje: de melodica-jongen is Elijah, de broer van Wen, die ook de dansinstructie gaf. Dat schrijft de volgende keer makkelijker ;)


thanks :p , ik had hem inmiddels ook al wel gevonden via facebook

en volgens mij heb ik Pepijn ook een aantal keer met dubbel p geschreven...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 14, 2011 9:00 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Foto's! twee series maar liefst

- De sessie-workshop
- het bal met snaarmaarwaar en Duo Marziano


Volgende bal is ook al weer bekend.
Op 18 februari spelen Wim Claeys + Tom Theuns en ook Té.
voorverkoop zal in januari starten.

De sessies waren we ook erg over te spreken. Het voorstel voor meer sessies en workshops is naar het bestuur gestuurd. Ze waren erg enthousiast. Een officeel groen licht moet nog komen. In de kerstvakantie gaan we brainstormen over de invulling :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling