mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 10:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2011 8:23 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 14, 2006 8:45 pm
Berichten: 325
Woonplaats: Nijmegen
Folkbal Nijmegen begint met sessies voor balfolkmuzikanten. Op 3 december beginnen we met een try-out in het Vlaams Cultureel Kwartier in Nijmegen, voorafgaand aan het bal met Snaarmaarwaar en Duo Marziano. We hopen op een vervolg in januari.

Tijdens de sessieworkshop gaan we in op samen muziek maken: hoe kan je met weinig materiaal toch aan de sessie meedoen, ook al ken je de deun misschien niet? Onder begeleiding van Niek van Uden (balfolkband Té, muziek-/accordeondocent) gaan we in op sessie-etiquette, wel of niet spelen en onderlinge interactie tijdens het musiceren. Het tweede deel van deze workshop zullen we dit in praktijk brengen, dat volledig in het teken staat van lekker spelen. De nadruk ligt niet op het aanleren van nieuwe deunen (t.l.s.), de gebruikte deunen worden vooraf op bladmuziek toe gemaild.

De sessiedeelnemers die ’s avonds ook naar het bal met Snaarmaarwaar en Duo Marziano komen, kunnen mee-eten voor €5,00.

Sessie 3 december met Niek van Uden
Tijdstip: 14:30 – 16.30
Locatie: Vlaams Cultureel Kwartier
Adres: Arsenaalpoort 6, Nijmegen
Entree: €5,00 voor de sessie / €13,00 voor de sessie en het bal / €5,00 voor de maaltijd

www.folkbalnijmegen.nl

De sessieworkshop is vol! Inschrijven kan dus niet meer!

_________________
To be fond of dancing was a certain step towards falling in love (Pride & Prejudice)


Laatst bijgewerkt door Huathe op di nov 22, 2011 11:26 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2011 9:49 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ik ben erbij! :~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za nov 19, 2011 12:33 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Voor mij hangt het af van een mogelijk afspraakje. :biggrin:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 20, 2011 11:05 am 
Offline
Reserve

Geregistreerd: vr okt 16, 2009 7:35 am
Berichten: 73
Woonplaats: Utrecht
Huathe schreef:
De nadruk ligt niet op het aanleren van nieuwe deunen (t.l.s.),

Eh ... wat betekent t.l.s? Zie het ook in ander topic.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 20, 2011 11:16 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Tune Learning Session..

(of in bij Wim Claeys: Thope Leren Spelen)

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 20, 2011 11:47 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
TLS: deunen op gehoor aanleren
Docent speelt een maat een paar keer voor, leerlingen klooien op hun instrument tot ze dat stukje melodie ook te pakken hebben en dan op naar de volgende maat.
Bij de ene tls ben je een uur bezig met 1 deun, bij de andere tls heb je er dan al 4 geleerd. Hangt van groep en docent af.

Een beetje wat tienerjongens doen als ze eindelijk een gitaar hebben maar geen lessen kunnen/willen volgen. Favoriete hard rockliedje opzetten en net zo lang blijven pielen tot je het ook kunt na-/meespelen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 21, 2011 11:55 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Iertje schreef:
TLS: deunen op gehoor aanleren
Docent speelt een maat een paar keer voor, leerlingen klooien op hun instrument tot ze dat stukje melodie ook te pakken hebben en dan op naar de volgende maat.
Bij de ene tls ben je een uur bezig met 1 deun, bij de andere tls heb je er dan al 4 geleerd. Hangt van groep en docent af.

Een beetje wat tienerjongens doen als ze eindelijk een gitaar hebben maar geen lessen kunnen/willen volgen. Favoriete hard rockliedje opzetten en net zo lang blijven pielen tot je het ook kunt na-/meespelen.

Het hangt natuurlijk ook heel erg af van de deun zelf. Traditionals zijn meestal veel
makkelijker dan de opschepperijen van jonge componisten. :cool:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 21, 2011 1:34 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
campie schreef:
Het hangt natuurlijk ook heel erg af van de deun zelf. Traditionals zijn meestal veel
makkelijker dan de opschepperijen van jonge componisten. :cool:



Eenvoud, die 4 minuten lang interessant blijft, is ook nog best lastig om te creeren hoor! vind het soms jammer dat de traditionals dat niet altijd voor elkaar krijgen, en dat ook niet elke gevorderde muzikant daar zijn best voor doet. Vandaar dat jonge componisten soms gillend wegrennen van traditionals.
maar gelukkig zijn er workshops waarin je kunt leren hoe je een traditional wel interessant kunt maken :D (of je gaat gewoon uit verveling het ritme verschuiven... :wink:)

En anderzijds heb ik juist weer moeite met traditionals omdat ik er soms helemaal niks van begrijp. Les Vignerons was er zo'n eentje, zo'n simpele deun waar ik de ballen niet van snapte. Dan begint ie vooraan met de melding dat er een Bes in zit, komt er in het eerste stuk geen B of Bes voor (ook geen Cbb of A#)! En in het tweede stuk eindelijk wel maar wordt ie met zo'n 'accidental'-dingetje weer gewoon een B. Toen ik die aan het voorbereiden was kon ik er echt helemaal niks mee met die rare overgang in het tweede stuk. Maar dankzij een lesje van Wouter in de zeven modi: Dorisch, Ionisch, Myxolidisch etc, en het veelvuldig oefenen van de deun met z'n allen bleek dat mijn gehoor gewoon niet gewend was aan deze modi. Nu dus wel een beetje.. nou ja, ik snap in ieder geval de techniek. Of ik echt ga wennen weet ik nog niet.

En zo zijn er wel meer van die traditionals die door geklooi met kerktoonladders onbegrijpelijk zijn (gek genoeg kan ik ze in de metal wel weer begrijpen...), dus dan is zo'n deun van een 'opscheppende jonge componist' soms een stuk makkelijker voor mij om aan te leren omdat ik daar wel feeling mee heb :D

Die 4 deunen van Pablo heb ik alle heerlijk te pakken incl swing (alle 4 in dezelfde modi denk ik, ze hebben allemaal een Gis, klinkt een beetje Oosters), maar die 2 van Stijn, niet eens zo moeilijk, werken gewoon niet, denk dat ik dat Ierse maar niet te pakken kan krijgen. (TLS van Boombalfestival). Met Parasol hebben we niet alleen 2 deunen geleerd maar ook tot composities gemaakt met ruimte voor solo's, eigenlijk als een beetje een sessie met 'dirigenten'. Dus vandaar dat je 'maar 2 deunnen leert'. Die van Pablo werden er doorheen gestampt, wel 5 of 6.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 22, 2011 10:20 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
:hug: de sessie-workshop van Niek is inmiddels vol!
Er is helaas geen plek meer voor nieuwe aanmeldingen.

Maar vrees niet:
Zoals genoemd is 3 december een try-out. Vanaf januari gaan we waarschijnlijk een reeks sessies en workshops aanbieden. Hopelijk loopt het dan weer zo storm met de inschrijvingen :love:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 22, 2011 11:59 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: wo okt 14, 2009 9:28 pm
Berichten: 40
Woonplaats: Wageningen
Menno schreef:
:hug: de sessie-workshop van Niek is inmiddels vol!
Er is helaas geen plek meer voor nieuwe aanmeldingen.

Maar vrees niet:
Zoals genoemd is 3 december een try-out. Vanaf januari gaan we waarschijnlijk een reeks sessies en workshops aanbieden. Hopelijk loopt het dan weer zo storm met de inschrijvingen :love:

En ik had nog nét mn laptop opengeklapt om me aan te melden, en dan dit. Nou ja, hopelijk gaan jullie hier mee door, want ik doe heel graag mee!

_________________
Sow some lonesome corner, so many flowers bloom


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 22, 2011 2:33 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Jammer Aljosha, in ieder geval bedankt voor je interesse!
Hopelijk gaat een vervolg inderdaad lukken.

Voor nu: er is nog wel plek in de workshop aanstaande zaterdag in de Musketon. Misschien is dat dan ook een optie?
zie ook het andere topic


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 22, 2011 2:36 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Menno schreef:
Jammer Aljosha, in ieder geval bedankt voor je interesse!
Hopelijk gaat een vervolg inderdaad lukken.

Voor nu: er is nog wel plek in de workshop aanstaande zaterdag in de Musketon. Misschien is dat dan ook een optie?
zie ook het andere topic


haha, je bent me voor! had hem onder andere aangemaakt om via dit topic te kunnen doorverwijzen :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 22, 2011 8:16 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 14, 2006 8:45 pm
Berichten: 325
Woonplaats: Nijmegen
Inmiddels is het bal 's avonds ook uitverkocht.
Er zijn helaas geen kaarten meer beschikbaar.

_________________
To be fond of dancing was a certain step towards falling in love (Pride & Prejudice)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 23, 2011 9:43 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Menno schreef:
:hug: de sessie-workshop van Niek is inmiddels vol!
Er is helaas geen plek meer voor nieuwe aanmeldingen.

Maar vrees niet:
Zoals genoemd is 3 december een try-out. Vanaf januari gaan we waarschijnlijk een reeks sessies en workshops aanbieden. Hopelijk loopt het dan weer zo storm met de inschrijvingen :love:


Gefeliciteerd.

Welke instrumenten gaan er komen?

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 10:59 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 14, 2006 8:45 pm
Berichten: 325
Woonplaats: Nijmegen
Het wordt heel divers met doedelzak, draailier, alt-sax, dwarsfluit, percussie en nog veel meer. Ik ben ontzettend benieuwd.

_________________
To be fond of dancing was a certain step towards falling in love (Pride & Prejudice)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling