mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 7:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di nov 22, 2011 2:20 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Er was al wel aandacht aan besteed in een ander topic, maar dat sneeuwde een beetje onder, vandaar nu maar een eigen topic:

Komende zaterdag is er weer een workshop in de Musketon te Utreecht.
Deze keer onder leiding Wouter Kuyper (Cooper op het forum)

Hoewel de titel anders suggereert is de workshop echt niet alleen geschikt voor van die degelijke rockabilly-vetkuif-contrabassen waar de andere bandleden op kunnen gaan staan en dansen terwijl je hem horizontaal op de grondliggend bespeeld...

De uitleg volgens Balfolk.nl

Speel je een instrument? En lijkt het je leuk om ook eens dansmuziek te maken? En samen te spelen met andere muzikanten? Wouter Kuyper gaat ons een paar deunen aanleren, waarbij hij extra aandacht zal hebben voor het dansaspect.

Ingangseis van deze workshop is dat je je eigen instrument redelijk tot goed beheerst en dat je kan noten lezen of op gehoor een deun kan aanleren. Verder hoef je geen ervaring met balfolk muziek te hebben.


aanmelden en meer info op:
http://www.balfolk.nl/workshops.php?workshop=108

Mocht je deze keer niet kunnen, houd dan wel de komende bals in de Musketon in de gaten. Bedoeling is om bij elk bal een muziekworkshop te hebben. 7 januari zou je dus (onder voorbehoud) alvast vrij kunnen houden :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 24, 2011 11:06 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Ik heb me ondertussen ingeschreven :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 24, 2011 5:20 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
En we hebben alweer 13 deelnemers! Dat gaat goed, de workshops beginnen ook weer steeds beter te lopen :-)

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 25, 2011 12:11 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
Yes, zo horen we dat graag :dancing:

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 29, 2011 7:57 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di dec 15, 2009 5:03 pm
Berichten: 90
Nog geen verslagen? :)

Ik vond het echt een supergave workshop!

We begonnen met het (op het gehoor) aanleren van een scottisch (scottisch urbaine). Het is echt een gave melodie maar op het eerst wel even lastig - het was namelijk niet in zo'n 'standaard toonsoort' maar in D mixolydisch. Toen we die eenmaal mee konden spelen, ging Wouter meer in op ritmes en wat je in plaats van de melodie kunt spelen. Hij maakte daarbij een onderscheid tussen echt soleren en 'iets anders spelen dan de melodie maar dan wel ondersteunend' (had hij er ook een specifiek woord voor?). Ik vond vooral dat laatste erg interessant: het was voor mij een eyeopener op het gebied van 'wat een scottisch een scottisch maakt'. Ontzettend gaaf hoe je dan als groep een soort van 'groove' kunt krijgen. Die 'groove' hoor ik wel vaak bij balfolkmuziek op de trekzak - dat idee dat je er gewoon meteen op kunt dansen - maar het is me nog niet eerder gelukt om er achter te komen 'wat dat dan was'. Het idee is, als ik het goed heb begrepen, dat je vooral de 2de en de 4rde tel benadrukt en dus de eerste 'overslaat' (soort syncope-rust effect?). Dat kan dan bijv. met een akkoord aanslaan maar je kunt ook de verschillende noten uit dat akkoord gebruiken (soort van drie/vierklanken met een ander ritme dan gewoon elke tel een noot). In de melodie kan je die 'swing' er ook aangeven. Dat kan door iets te doen met de noot zelf (zoals trekzakken en blaasinstrumenten dat kunnen), maar ook door volume of ornamentatie. Op een gegeven moment speelde Wouter alleen die benadrukte noten en de andere noten heel zacht en je bleef de 'dansgroove' voelen.
Als groep hebben we dus wat met bovenstaande geoefend - zo mochten we bijv. om de beurt improviseren (in de eerste instantie vooral op het akkoord) terwijl de rest zachter speelde. We hebben de deun ook meerdere keren 'gewoon' gespeeld en af en toe kon iemand dan een 'solo' doen. Ontzettend gaaf om te merken hoe een stukje dat je eerst amper uit je vingers krijgt (onwennige vingerzettingen etc.) dan opeens toch razendsnel kan gaan.

Als laatste hebben we nog even gewerkt aan een bourree waarin dezelfde principes naar voren kwamen. Het 'ritme' van een bourree is weer anders dan dat van een scottisch - de eerste tel wordt vooral erg benadrukt en het akkoord 'wisselt sneller'. Zo zei Wouter het - na thuis oefenen lijkt het eerder alsof je er een soort syncope in doet, maar ik heb er geen verstand van :). Dus daar gingen we ook mee spelen. Ontzettend leuk - ik heb ooit wel eens eerder geprobeerd om zo'n bourree ritme na te spelen van een band maar ik kon niet precies plaatsen wat er precies werd gedaan. Het is dan supergaaf om dat gewoon uitgelegd en voorgedaan te krijgen.
Bij de bourree kon je ook nog een ander ritme gebruiken om het geheel wat vaart te geven in het B deel. Ik heb dat niet precies onthouden maar het leek nogal op een soort van tremolo/triplet. Dat effect (vaart geven) kon ook door de akkoorden te wijzigen (een 'naar boven gaand trappetje', heeft dat een naam? Em F G Am).

En 's avonds laat mochten we dus nog even op het podium spelen! Ik vond het sowieso heel leuk om Wouter te zien spelen, je kon zien hoe hij in de improvisatie/interactie met de pianisten de principes gebruikte die hij eerder had uitgelegd. Je kijkt/luistert toch op een hele andere manier, je ziet andere dingen nadat je een soort van 'blik achter de schermen' van de muziek hebt gekregen.
Het op het podium spelen vond ik erg leuk (nog nooit eerder gedaan :) ), al ging het nu opeens wel heel snel. Nog wel even studeren dus om die tunes op sessie/danstempo te krijgen... :)

Al met al een supergave workshop die me ontzettend nieuwsgierig maakt naar de rest (hoe krijg je zo'n groove in de jig en de tovercirkel en de wals en de mazurka en de bretonse dansen etc. etc.? :)). Het is echt gaaf om balfolkmuziek te leren spelen en ik kijk uit naar de volgende workshop! :D

(overigens snap ik dat de volgende workshop een hele andere insteek kan/gaat hebben, maar bovenstaande is wel iets waar ik naar op zoek ga gaan!)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 29, 2011 10:37 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Haha, thanks ChinChuang voor dit verslag, tis net alsof ik een verslag van mezelf zit te lezen! Ben wel blij dat jij dit geschreven hebt, want ik vermoed dat ik een paar dingen weggelaten zou hebben omdat ze mij niet meer opvielen. Maar het waren wel allemaal punten die ik bij mijn eerste workshops ook geweldige ontdekkingen vond en het is fijn om terug te lezen dat een ander daar ook enthousiast van kan worden :D

Op bladmuziek is een bourree in 2 tijden vaak geschreven met zo'n verbindingsboogje tussen de laatste noot van een maat en diezelfde noot in de volgende maat. Daardoor begint 'de eerste tel' en daardoor je eerste danspas (de laatste passenserie 'rechts achter' gaat bij stap 2 en 3 al weer voorwaarts zoals typisch in een goed gedanste bourree de Berry) wat eerder dan de bijbehorende maat .

Dat spelen bij de scottish zou je kunnen zien als 'tweede stem'. Dit is wat mij ook in mijn favoriete bands aantrekt, dat niet alle melodieinstrumenten exact hetzelfde deuntje spelen. Dat er wordt gespeeld met verschillende stemmen, maar dat de instrumenten ook reageren op en met elkaar.

En nu vallen mijn ogen dicht en is het bedtijd... Morgen volgt er meer!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 30, 2011 4:23 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Tof dat jullie het zo leuk vonden!
:-)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 30, 2011 6:37 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Leuk om te lezen! :~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 02, 2011 4:14 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 26, 2010 1:57 pm
Berichten: 54
Woonplaats: delft
ChingChuan schreef:
Nog geen verslagen? :)



haha, nee nog niet...
maar 't was een goeie workshop!

bedankt wouter :biggrin:

_________________
schijf van vijf: muziek,dans, bergen, uitslapen en lekker eten.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 03, 2011 3:48 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: wo okt 14, 2009 9:28 pm
Berichten: 40
Woonplaats: Wageningen
Dus het was leuk..

Komt er een herhaling dan wel vervolg? :biggrin:

_________________
Sow some lonesome corner, so many flowers bloom


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 03, 2011 8:03 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Aljosha schreef:
Dus het was leuk..

Komt er een herhaling dan wel vervolg? :biggrin:


De bedoeling is om elk Musketonbal een muziekworkshop te hebben. De volgende is dan 7jan. Docent is nog niet bekend. Hopelijk met (een van) snaarmaarwaar als docent, want die spelen savonds op het bal.
Thema van een workshop is afhankelijk van de docent. Dat kan zijn tls, sessie vaardigheden, samenspel & arrangementen, improviseren etc. Elke docent doet het anders en een zelfde docent kan ook 5verschillende workshops geven.... Dus 'een herhaling' zal het niet worden, maar wel een soort van vervolg van workshops in het algemeen :p


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 05, 2011 11:04 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Iertje schreef:
En nu vallen mijn ogen dicht en is het bedtijd... Morgen volgt er meer!



Na het nog eens doorlezen van ChinChuangs verslag heb ik eigenlijk niks meer toe te voegen! Het was precies zoals ze het beschreef :D

Aan de 'sessie' op het podium met Wouter heb ik helaas niet meer kunnen meedoen (we moesten echt op huis aan), maar ik heb het eerste nummer nog wel even voor bij het podium staan luisteren en kijken.
Vond het echt superleuk om te zien dat bijna iedereen van de workshop op het podium stond en meedeed. Als mede-initatiefneemster van deze serie workshops voelde ik me echt een trotse moeder toen mijn 'kindjes'daar ineens op het podium stonden :hug: Veel van hen hadden die middag pas voor het eerst geimproviseerd en dan een paar uur later al meteen op het podium voor dansers spelen! Was stiekem wel een beetje jaloers :p

Wel even een waarschuwing hoor... :peace: bij de meeste workshops is er niet zo'n fantastische afsluiting, wat dat betreft waren we nu echt met onze neus in de boter gevallen. Een aflsuitende 'opvoering' van het geleerde is meestal alleen bij weekendworkshops waar meerdere groepen het geleerde en gecreerde aan elkaar laten horen. En bij samenspelworkshops, waar je met elkaar aan een arrangement werkt voor 2 of 3 liedjes, heb je eventueel nog een leuke opname van de liedjes, maar dat is het dan.

Maar als de workshops een succes blijven (van 6 leerlingen in oktober naar 13! in november) kunnen we misschien Louise eens lief gaan aankijken om te kijken of de workshop leerlingen wat vaker op het podium kunnen (liefst op een tijdstip dat nog niet de helft van de leerlingen al naar huis is :p). Zeker als de docent 's avonds toch al op het podium staat.
En anders misschien na afloop van het bal dat de workshopdeelnemers op de vloer de sessie inleiden met wat ze geleerd hebben (dat kan dus ook het arrangement zijn)?
Wel handig om dit dan van te voren te weten zodat je als deelnemer je vervoer danwel slaapplek op het late tijdstip kunt aanpassen :p


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 05, 2011 12:31 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
:blush:
Iertje, ik zal voortaan ervoor zorgen dat ik geen vroege activiteit op de zondagmorgen heb.
Gelukkig heb je je ´schade´ dubbel en dwars in kunnen halen bij de sessie op het bal in Nijmegen.
:biggrin:

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 05, 2011 1:41 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Kees schreef:
:blush:
Iertje, ik zal voortaan ervoor zorgen dat ik geen vroege activiteit op de zondagmorgen heb.
Gelukkig heb je je ´schade´ dubbel en dwars in kunnen halen bij de sessie op het bal in Nijmegen.
:biggrin:


inderdaad! en dan nog weet ik niet of het me de 26ste gelukt was. Het was allemaal heel plotseling enzo die aankondiging voor het podium, dus mijn fut was allang weg. Voor nijmegen heb ik juist de hele week uitgekeken naar die sessie dus daar had ik een aardige pot energie voor op kunnen sparen :D
Maar nu ik weet dat ik vaker wil sessieën moet ik misschien maar eens opzoek naar logeerplekken rondom het bal :p


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling