mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 4:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 

van de trekzak motte ze afblijven
inderdaad, de trekzak is mooi zoals ie is. 22%  22%  [ 2 ]
Ja maar dan wel met gedraaide 5 0%  0%  [ 0 ]
Nee, mits men het specifieke karakter van de trekzak niet aantast mag er wel wat aan gesleuteld worden. 44%  44%  [ 4 ]
Alles mag! 22%  22%  [ 2 ]
het moet geen museumstuk worden! 11%  11%  [ 1 ]
to hell with the trekzak! 0%  0%  [ 0 ]
bweuh! 0%  0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 9
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2012 10:21 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
In het topic 'nieuw instrument' ontstond een aanzet tot discussie over gelijktonige grondbassen bij een nieuwe generatie trekharmonica's.

Heeft de gemiddelde trekzakspeler veel aan deze toevoeging? en zitten er ook nadelen aan?

Andere ontwikkelingen in de trekzakwereld die het bespreken waard zijn: tertsloze akkoorden, akkoorden die hoog of juist heel laag klinken, het opgeven van een register met zweving, 2 en een half rijer of 3 rijer, wel of geen gedraaide 5 en de zegeningen van de electronische trekzak.

Het mag allemaal hier gezegd worden! :hug:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2012 11:31 am 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Klinkt wel leuk vvoor een artikelreeks in het DN.
Ik heb het er al even met de redactie overgehad of het misschien leuk is om wat artikelen aan muziektheorie te besteden, zoals het nut en gebruik van quinten en tertsen, wat nu precies min en maj akkoorden zijn etc. (Maar daar moet nog verder over gebabbeld worden, het plannen van een date met Campie staat iig al op de planning). Wat je hier noemt aan veranderingen gaat over meer dan alleen stukjes muziektheorie en speelgemak en kan denk ik hele nuttige informatie bevatten voor lezers.

Ik henb alleen de DN's van 2010 en 2011 gelezen, dus ik weet niet of daarvoor er al uitgebreid geschreven is over alle soorten systemen. Daarnaast is mijn geheugen nogal bagger en vergeet ik regelmatig wat ik zelf allemaal geschreven heb, dus laat staan wat anderen de afgelopen edities hebben geschreven... Maar een reeks die specifiek ingaat op alle trekzakmogelijkheden en - doeleinden lijkt mij heel leerzaam. Dan weten mensen tenminste of ze wel of niet tevreden kunnen zijn met hun huidige systeem, en als ze ontevreden zijn dan weten ze tenminste ook waardoor dat komt en wat ze er aan kunnen doen om wel tevreden te zijn. Zoals dat er in nederland alles wordt gedaan op het ene model (CG ?), maar dat je dus een probleem hebt als je franse muziek wilt spelen (CF ?)


Maar wat je nu opnoemt zijn ook dingen die bij de mondharmonica voorkomen en waar ik zelf al het een en ander over geschreven heb: dat sleutelen aan het richter-systeem (de baskant ontbreekt natuurlijk bij een MH). Is het niet handig voor de DN-lezer om daar wat meer over te lezen mbt de trekzak (en ook de baskant)? Misschien kunnen jullie (Fille, Zeerover, Tourdion, Campie en anderen) ieder een artikeltje schrijven over welke systemen je eerder hebt gehad en waarom je nu voor je huidige systeem hebt gekozen? En dan kan er best wat overlap in zitten omdat je toch allemaal verschillende redenen kunt hebben waarom je gezamelijk dat ene systeem de rug toekeert.
Zo heb ik op mondharmonica 2 jaar lang het Paddy-Richter systeem genegeerd omdat ik dacht 'ik speel toch geen Iers'. Maar ondertussen merkte ik wel dat ik op de MH wat cruciale basisakkoorden miste zoals de Am. En die wil je toch wel hebben in de balfolk. Op een Paddy-Richter is 1 tong aangepast en dat bleek nu net het mirakel te zijn wat ik nodig had om die missende akkoorden te kunnen spelen. M'n nieuwe mh in D (zodat ik eindelijk ook tovercirkels en jigs kan spelen :p) heb ik in dit systeem besteld want nu kan ik de veelvuldig gebruikte Bm eindelijk spelen :D En ik ontdekte dat alleen omdat ik bij toeval toch eens wat meer wilde weten over een paar systemen. Lijkt me leuk als je de trekzakspelers ook dit soort enlightment op jullie vakgebied kunt bieden.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2012 7:03 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Mijn trekzak is in afwachting van een interview in het kader van de (hernieuwde) rubriek "Opmerkelijke instrumenten". Maar zijn baasje wil 'm toch nog graag wat beter leren kennen: kwestie van kijken hoe de klank zich ontwikkeld en wat ze nou echt met die extra bourdon-mogelijkheden kan doen.

Een dubbelinterview in het kader van "opmerkelijke spelers met opmerkelijke instrumenten" is ook mogelijk. Nee, ik zit helemaal niet naar een interview te hengelen met een mooie foto van Gert-Jan... :biggrin: :devilish: :cool:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 05, 2012 3:57 pm 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 25, 2009 8:03 pm
Berichten: 6
Ik heb laatst de tertsen van mijn BC afgeplakt. Ik vind het heel erg jammer van de klank, maar het geeft me toch wel wat meer mogelijkheden aan de bas kant. Zeker omdat ik nogal wat bijzondere toonsoorten speel met dit ding. Maar mijn GC trekzak heeft de tertsen nog, en dat ga ik zeker zo houden.

Verder vind ik het heel koel als mensen nieuwe dingen met instrumenten doen. Maar ik kan het zelf niet over mijn hart verkrijgen om te sleutelen aan mijn trekzakken :).

_________________
"Kings and lords come and go and leave nothing but statues in a desert, while a couple of young men tinkering in a workshop change the way the world works." - The Patrician (in 'The Truth' by Terry Pratchett)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 05, 2012 8:44 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Iertje schreef:
Misschien kunnen jullie (Fille, Zeerover, Tourdion, Campie en anderen) ieder een artikeltje schrijven over welke systemen je eerder hebt gehad en waarom je nu voor je huidige systeem hebt gekozen?

Leuk idee, ik zou daar best iets over willen schrijven.
Heb niet zo'n zin om een artikel te schrijven over welke systemen er allemaal zijn en wat daar de voor- en nadelen van zijn. Maar wil best schrijven over waar ik voor kies en waarom :~)

En het lijkt me leuk om van anderen te lezen, alhoewel ik veel al weet omdat ik de mensen ken.

Maar 't lijkt me interessant voor mensen die er nog niet zo mee bezig zijn. En daarmee goed voor de groei en bloei van de harmonica-scene ;)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 06, 2012 1:46 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: vr nov 04, 2011 9:55 am
Berichten: 33
Mijn beslissing om een drierijer te nemen komt eigenlijk van mijn mondharmonica verleden.
Vóórdat ik flamenco gitaar speelde, speelde ik mondharmonica.
Omdat ik niet op een diatonisch instrument kon spelen wat ik wilde, ben ik chromatisch gaan spelen.
Dus voor mij is een drierijer een logische keuze.
ik speel al jaren geen mondharmonica meer, maar heb er nu dus twee met een balg ertussen! :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 06, 2012 5:17 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Dit is een leuke topic die ook aansluit bij een idee dat ik afgelopen
december eens op papier heb gezet (intern voor DN).
Ergens tweede helft januari (na kaakoperatie op 17/1) ga ik met Iertje in
overleg. Mijn idee sluit het meest aan bij dat van Zeerover. Een en ander
moet eens wat verder worden uitgewerkt.

Heeft intussen iemand al een 'Shand'speler in Nederland ontdekt?

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 06, 2012 5:34 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Payul schreef:
Mijn beslissing om een drierijer te nemen komt eigenlijk van mijn mondharmonica verleden.
Vóórdat ik flamenco gitaar speelde, speelde ik mondharmonica.
Omdat ik niet op een diatonisch instrument kon spelen wat ik wilde, ben ik chromatisch gaan spelen.
Dus voor mij is een drierijer een logische keuze.
ik speel al jaren geen mondharmonica meer, maar heb er nu dus twee met een balg ertussen! :biggrin:


Weet niet hoe lang geleden dat is, maar er is een heleboel nieuws in mondharmonicaland! Er wordt steeds meer geklooid met het diatonisch richtersysteem -zonder dat het een gewone chromatische wordt-, en er zijn zelfs dubbelzijdig mh's, zodat je ook een mh in G-C kunt kopen :p
Maar ik snap je voorkeur voor een drierijer trekzak wel, het geluid daarvan blijft tenminste nog steeds als 'diatonisch' klinken, terwijl ik bij de chromatische mh toch altijd het idee heb dat de klank echt veel anders is dan een gewone diatonische blues harp.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 06, 2012 6:02 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: vr nov 04, 2011 9:55 am
Berichten: 33
@ iertje,

Ik heb indredaad een heel mooi en leerzaam artikel gelezen in het diatonisch nieuwsblad. Een echte eye opener...er zijn heel wat vernieuwingen.
.Het is inderdaad al een jaartje of 25 geleden...buiten de bluesharp, marine band, enz. kan me eigenlijk alleen een bas en een akoorden mondharmonica herinneren, ik zat toen der tijd in mijn diensttijd, en deze waren onbetaalbaar voor me.
Inderdaad, een chromatische heeft een heel ander geluid, het echte blues soundje gaat er niet mee lukken, tenminste mij niet... :happy:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jan 06, 2012 7:03 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Payul schreef:
@ iertje,

Ik heb indredaad een heel mooi en leerzaam artikel gelezen in het diatonisch nieuwsblad. Een echte eye opener...er zijn heel wat vernieuwingen.

Inderdaad, een chromatische heeft een heel ander geluid, het echte blues soundje gaat er niet mee lukken, tenminste mij niet... :happy:


Thanks! Die kwam van mij :D En ik ontdek alleen maar meer en meer dus er zal nog van alles te lezen komen...

En dat is dus zo cool van de trekzak, althans voor mijn gevoel, daar blijf je met 3 rijen nog steeds dat typische geluid houden. Zou misschien iets te maken kunnen hebben met de stemming van de rieten onderling? Een verschil tussen zuivere stemming en gelijkzwevend of iets in die richting? Chromatisch mondharmonica is niet direct bedoeld voor akkoorden dus dan zal ie wel zuiver gestemd zijn ipv gelijkzwevend ? -binnenkort maar eens uitzoeken-
Waarschijnlijk zullen de meeste 3rijer trekzakken dezelfde afstemming van de tongen behouden als bij 2 en 1rijers? Of wordt daar ook al mee geexperimenteerd?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling