Klinkt wel leuk vvoor een artikelreeks in het DN.
Ik heb het er al even met de redactie overgehad of het misschien leuk is om wat artikelen aan muziektheorie te besteden, zoals het nut en gebruik van quinten en tertsen, wat nu precies min en maj akkoorden zijn etc. (Maar daar moet nog verder over gebabbeld worden, het plannen van een date met Campie staat iig al op de planning). Wat je hier noemt aan veranderingen gaat over meer dan alleen stukjes muziektheorie en speelgemak en kan denk ik hele nuttige informatie bevatten voor lezers.
Ik henb alleen de DN's van 2010 en 2011 gelezen, dus ik weet niet of daarvoor er al uitgebreid geschreven is over alle soorten systemen. Daarnaast is mijn geheugen nogal bagger en vergeet ik regelmatig wat ik zelf allemaal geschreven heb, dus laat staan wat anderen de afgelopen edities hebben geschreven... Maar een reeks die specifiek ingaat op alle trekzakmogelijkheden en - doeleinden lijkt mij heel leerzaam. Dan weten mensen tenminste of ze wel of niet tevreden kunnen zijn met hun huidige systeem, en als ze ontevreden zijn dan weten ze tenminste ook waardoor dat komt en wat ze er aan kunnen doen om wel tevreden te zijn. Zoals dat er in nederland alles wordt gedaan op het ene model (CG ?), maar dat je dus een probleem hebt als je franse muziek wilt spelen (CF ?)
Maar wat je nu opnoemt zijn ook dingen die bij de mondharmonica voorkomen en waar ik zelf al het een en ander over geschreven heb: dat sleutelen aan het richter-systeem (de baskant ontbreekt natuurlijk bij een MH). Is het niet handig voor de DN-lezer om daar wat meer over te lezen mbt de trekzak (en ook de baskant)? Misschien kunnen jullie (Fille, Zeerover, Tourdion, Campie en anderen) ieder een artikeltje schrijven over welke systemen je eerder hebt gehad en waarom je nu voor je huidige systeem hebt gekozen? En dan kan er best wat overlap in zitten omdat je toch allemaal verschillende redenen kunt hebben waarom je gezamelijk dat ene systeem de rug toekeert.
Zo heb ik op mondharmonica 2 jaar lang het Paddy-Richter systeem genegeerd omdat ik dacht 'ik speel toch geen Iers'. Maar ondertussen merkte ik wel dat ik op de MH wat cruciale basisakkoorden miste zoals de Am. En die wil je toch wel hebben in de balfolk. Op een Paddy-Richter is 1 tong aangepast en dat bleek nu net het mirakel te zijn wat ik nodig had om die missende akkoorden te kunnen spelen. M'n nieuwe mh in D (zodat ik eindelijk ook tovercirkels en jigs kan spelen
) heb ik in dit systeem besteld want nu kan ik de veelvuldig gebruikte Bm eindelijk spelen
En ik ontdekte dat alleen omdat ik bij toeval toch eens wat meer wilde weten over een paar systemen. Lijkt me leuk als je de trekzakspelers ook dit soort enlightment op jullie vakgebied kunt bieden.