mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 9:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2012 10:27 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: zo nov 02, 2008 10:03 pm
Berichten: 152
Woonplaats: Venlo - Limburg
Een beetje aan de late kant met een verslagje te maken over deze middag.
Zijn we begonnen met beatboxen? Nee, we mochten in een halve jig vertellen wie we waren en wat we kwamen doen. Hee, wat ging dat snel voorbij zeg! Ja, en daarna ging we beatboxen; onze namen! Deze vormden meteen een stevige basis voor ritmische bouwstenen bij de improvisatie. Zo hebben we geleerd dat je gewoon het ritme "lies-je" of "jan" kunt spelen op 1 enkele toon (bijvoorbeeld een d als het liedje in D staat) en dat je dan al heel aardig mee kunt komen in een sessie.
Klinkt gek, maar 's avonds heb ik het echt uitgeprobeerd en het werkte wel, haha!
De workshop werd heel anders gegeven dan alle andere workshops die ik ooit heb gevolgd. Meestal krijg je om te beginnen de muziek 2 a 3 dagen van te voren opgestuurd; nu was dat 2 weken. Verder krijg je bij een samenspelworkshop toch vaak een nummer aangeleerd en dat ga je dan arrangeren. Nu hebben we eigenlijk de nummers die we aangereikt hadden gekregen (...) nieteens gespeeld. Ikzelf vond dat niet erg, ik geloof dat anderen daar wat meer moeite mee hadden.
Wat ik erg leuk vond, waren de verschillende invalshoeken die Niek gebruikte om dingen duidelijk te maken. Zo merk je dan ook dat hij een echte docent is!
Ik geloof dat ik de komende keren er niet bij kan zijn; erg jammer, want ik had nog wel meer willen meemaken. Een aanrader dus.

_________________
ik spans, jij spanst...wij spansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 13, 2012 11:10 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Hebben jullie je trouwens al opgegeven voor de workshop op 31 maart? Dan gaan we weer aan de slag met sessie en samenspel o.l.v. Niek. De dansen die dit keer aan bod komen zijn de andro en wals.

Na afloop van de workshop is er een bal met enkel sessie. Je kan het geleerde dus meteen in de praktijk brengen. Iedereen mag dan meedoen, dus neem je instrument en dansschoenen mee.

Als je je voor meerdere workshops in de reeks opgeeft krijg je trouwens korting.

- losse workshop: 15 euro
- prijs deelname drie workshops: 40 euro
- prijs hele serie: 50 euro (18 feb, 31 mrt, 19 mei, 17 juni)

Je kan je aanmelden via het inschrijfformulier op http://folkbalnijmegen.nl/workshop.htm


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 20, 2012 5:45 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 14, 2006 8:45 pm
Berichten: 325
Woonplaats: Nijmegen
31 maart is er weer een workshop samenspel en sessie onder leiding van Niek van Uden. Dit keer richten we ons op de wals en andro.

Er is nog plek. Schrijf je snel in want totaal zijn er maar 15 plaatsen te vergeven. En om Iertje maar even uit z'n verband gerukt te citeren:

Citaat:
Na de ervaring met Vlaamsch op Texel 2010 met ver over de 15 muzikanten in de samenspelgroep, en nu afgelopen zaterdag met zo'n 12 muzikanten begin ik namelijk erg in de ban te raken van de mooie volle klank die zo'n orkest kan neerzetten.

Het zou dus mooi zijn als we weer volle bak hebben, net als de afgelopen twee keer.

Je kan je opgeven via http://folkbalnijmegen.nl/workshop.htm

Zo zal de dag eruit zien:

Workshop
In het besloten workshopdeel werken we aan de opbouw van een gezamelijk repertoire dat we ook laten terugkomen in de sessie. Per keer behandelen we twee tot drie arrangementen. Bijvoorbeeld twee dansen, zoals de wals en cercle. Via onze website verspreiden we bladmuziek en opnames zodat men zich kan voorbereiden. Het workshop-deel duurt ongeveer twee uur. Voor dit deel dien je van te voren op te geven.

Balfolk!
Het bal draait om spelen en dansen! Er zijn immers genoeg samenspeelcursussen... maar waar kan je dit als muzikant in praktijk brengen? Hiervoor is het openbare deel bedoeld. Neem je instrument en je dansschoenen mee. Schuif aan om lekker muziek te maken of te dansen. Want in deze sessies mag iedereen meespelen en meedansen!

Entree bal: 4 euro (dit inclusief 1 consumptie-bon)

Programma:
13:00 deur open, binnendruppelen workshopgangers
13:30 Start twee uur durende les
15:30 Start openbaar deel: vrije muzieksessie en dansmogelijkheid
18:00 picknick

Prijzen
Losse workshops kosten 15 euro. Je kan de workshops echter ook als reeks (18 feb/31 mrt/19 mei/17 jun) volgen tegen gereduceerd tarief. Als je drie workshops volgt, betaal je 40 euro. Als je vier workshops volgt, betaal je 50 euro (alleen voor de mensen die 18 februari hebben meegedaan).

_________________
To be fond of dancing was a certain step towards falling in love (Pride & Prejudice)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 20, 2012 7:45 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 23, 2010 9:38 am
Berichten: 185
Woonplaats: Wageningen
Hoeveel plek is er nog? Want ik ben echt heel hard aan het twijfelen, maar moet m'n ego (of iig, mijn gebrek daaraan) nog even over de streep trekken.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 20, 2012 9:51 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
Duidelijk meedoen, laagdrempeliger wordt het niet... we'll have bubbles of fun! Mocht je uiteindelijk het spelen zat zijn, kan je altijd nog dansen, later op de middag. En nodig dus ook dansvriendjes en -vriendinnetjes uit voor later op de middag...

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 21, 2012 9:14 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 14, 2006 8:45 pm
Berichten: 325
Woonplaats: Nijmegen
Jojo schreef:
Hoeveel plek is er nog? Want ik ben echt heel hard aan het twijfelen, maar moet m'n ego (of iig, mijn gebrek daaraan) nog even over de streep trekken.


Inderdaad, gewoon meedoen. Je hebt immers niet het luidste instrument. Geen schaamte, geen gêne, geen overlast, geen reden om weg te blijven. Het wordt echt beregezellig. :hug:

_________________
To be fond of dancing was a certain step towards falling in love (Pride & Prejudice)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 21, 2012 2:02 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Hoewel ik op zaterdagmiddagen meestal nog wel wat tijd heb is dit nou weer precies zo'n zaterdag die al vol zit :( in ieder geval...te vol om eerst nog naar nijmegen af te reizen

Sip!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 21, 2012 2:45 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Jojo schreef:
maar moet m'n ego (of iig, mijn gebrek daaraan) nog even over de streep trekken.


geen punt, hoef je niks voor te doen: die trekken wij wel over de streep.
:devilish: Desnoods met geweld.
En nu inschrijven :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 21, 2012 3:19 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
@Bart, jammer dat het niet in de planning past.
We hebben trouwens ook al de volgende data's geprikt. Dus weest welkom :hug:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 21, 2012 3:44 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 23, 2010 9:38 am
Berichten: 185
Woonplaats: Wageningen
Ok, ik geef me over! Waar kan ik tekenen? In bloed zeker...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 21, 2012 4:02 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
:biggrin: dat zou prettig zijn, maar digitaal mag ook.
Dat kan viahttp://folkbalnijmegen.nl/workshop.htm
en direct deelname voor alle 3 de komende workshops aanvinken, dat schilt in mei weer twijfelen. :hug:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 03, 2012 5:23 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 14, 2006 8:45 pm
Berichten: 325
Woonplaats: Nijmegen
De workshop afgelopen weekend was heel leuk.
Onze inval docent deed het heel goed, de cursisten enthousiast en de sessie top. Bedankt, Sander, cursisten, muzikanten en dansers.

We kunnen nog even nagenieten, want de foto's staan online.
http://folkbalnijmegen.nl/foto.htm

_________________
To be fond of dancing was a certain step towards falling in love (Pride & Prejudice)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 03, 2012 6:07 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ziet er leuk uit! :~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 05, 2012 2:48 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Ik moest er erg aan wennen maar het leukste vond ik nog dat elkaar de ruimte werd gegeven om ook liedjes te spelen die maar 1 persoon kende, de rest ging dan luisteren of probeerde wat mee te freubelen.
In principe ben ik geneigd om alleen nummers thuis te oefenen die meerdere mensen kennen, maar dit geeft me wel de geruststelling dat ik ook gewoon de nummers kan blijven oefenen die wat minder bekend zijn (zoals de Wals pour marie-claude van Anveld, of uit workshops van lang geleden) en die ook gewoon in sessies kan gebruiken. Ook al sta je gevoelsmatig wel wat meer onder druk zo in je eentje te musiceren voor dansers, maar juist dan kun je pas goed de (fluit)theorie toepassen: Als je aarzelend speelt -geen goede luchtstroom door de fluit- kun je ervan uitgaan dat het niet klinkt, maar als je gewoon vol overtuiging speelt komt het goed!
Wel was het een uitdaging om na een ritmisch foutje of een verkeerde noot gewoon door te gaan met waar de dansers waren. Als je begeleiding hebt speelt die wel door waarna je vanzelf weer invalt. Ik loste het nu maar op door direct de deun te neuriën zodra ik even van slag was, om na een paar tellen de deun weer over te pakken met de fluit. :blush:
Trouwens, als je gezamelijk hapert dan werkt vol overtuiging doorneuriën ook prima!

Wel merk ik dat er in volgende workshops, willekeurig welke stad, wat meer aandacht mag komen voor het vinden en vasthouden van het juiste ritme (zelf ben ik intensief bezig met het oefenen van de bpm's zoals ze in het sessie boekje zijn aagegeven) , of in ieder geval een goed dansbaar ritme. Nu zette een muzikant gewoon de melodie in zonder van te voren even te tellen en mee te wiegen om te dansbaarheid even te checken. Daardoor waren sommige deunen te langzaam of te snel. Ongeacht de dansbaarheid voor de dansers is het ook voor de medemuzikanten niet altijd even handig. Een te langzame deun kan dodelijk zijn voor je inspiratie en als ie te snel wordt ingezet kan ook niet iedereen even makkelijk meekomen.

Daarnaast lijkt het me leuk als er bij sommige workshops wat meer aandacht kan komen voor het karakter van een dansdeun: dat een (op papier) simpel en oubollig ogent deuntje van een auvergne bourree met flair en swing en pit gebracht kan worden waardoor de dans de energie krijgt die die hoort te hebben. Misschien kan er bij een volgend sessie- of muziekboek naast het aantal bpm ook even het karakter van de dans worden aangegeven? -dromerig, swingend, houterig, met pit, sierlijk- etc.

Nou is het natuurlijk wel zo dat bij een sessie ook vaak mensen meedoen die niet de workshops volgen en die ook niet de dansen echt goed kennen en beheersen. Ik ben dan wel benieuwd hoe je op een subtiele manier alsnog de sfeer of het ritme van een deun kunt aanpassen. Ik heb het nu geprobeerd door op de tel, of op de eerste tel vd maat, luid en duidelijk m'n schud-eieren te gebruiken om wat pit en vaart in een deun te brengen zodat de dans tot leven komt. Maar wat zou je verder nog kunnen doen afhankelijk/onafhankelijk van je instrument? Ritmische probeersels op fluit vind ik tot nu toe niet echt werken, maar voor een gitaar kan dat juist weer wel dé manier zijn. Daarnaast zijn veel amateurmuzikanten (die niet naar de workshops gaan) ook nog niet zo gewend aan het idee dat melodie-instrumenten ook begeleiding en ritme kunnen doen, dus worden mijn ritmische fluitsels ook onbewust genegeerd. Terwijl mijn ritme eieren dus wel worden gehoord.
Muzikanten die ik ken (en die de dansen kennen) durf ik wel persoonlijk een seintje te geven dat het te traag of te snel gaat, maar hoe doe je dat bij iemand die een deun op een bepaalde manier speelt die niet echt voldoet aan dansbaarheid -en waarbij je de reacties van de dansers al gespot hebt-? (ik speel balfolksessies omdat ik mensen aan het dansen wil krijgen. als dansbaarheid niet belangrijk is zou ik wel voor een ander soort sessie kiezen)

Overigens zijn veel dansers al blij dat er uberhaupt wat te dansen valt en doen ze met veel plezier mee met het tempo dat wordt ingezet (ook al zijn het high speed marathon tovercikels van Menno :devilish: ). De aanwezige dansers van zaterdag hebben mij in ieder geval laten inzien dat ik me sneller druk maak dan hen. Dus als ik nu zie dat de dansers nergens last van hebben, dan laat ik het maar zo. Sessiespelen is echt zo'n goede oefening om dingen leren los te laten... :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 12, 2012 9:58 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
De volgende muziekworkshop is weer in aantocht!
:dancing: Zaterdag 19 mei is er weer een workshop met aansluitend sessie/bal
Deze middagen bestaan namelijk uit 2 delen: een workshop-deel dat besloten is en een openbaar deel waarin gespeeld en gedanst kan worden.
Voor 19 mei kunnen we zeker nog mensen gebruiken die mee willen doen aan de workshop! Dus geef je zsm op.

Lees ook het uitgebreide verslag van Iertje van de workshop van 31 maart of bekijk de foto's :hug:

Afijn, wat gaan we doen?
Hieronder staat het plan weer vermeld.

Workshop-deel
Voor dit deel dien je van te voren op te geven. Zie ook de prijzen en deelname hieronder. In het besloten workshop-deel werken we aan de opbouw van een gezamelijk repertoire dat we ook laten terugkomen in de sessie. Per keer behandelen we 2 a 3 arrangementen, bijvoorbeeld scottisch en bourree.

Door ziekte van Niek zijn de deunen van de vorige keer blijven liggen. Deze pakken we deze keer opnieuw op. We gaan ons 19 mei verdiepen in een wals en een andro. De bladmuziek hiervan staat op onze website

Balfolk & Sessie!
het openbare bal-deel: spelen en dansen! Er zijn immers genoeg samenspeelcursussen...maar waar kan je dit als muzikant in praktijk brengen? Hiervoor is het openbare deel bedoelt. Neem je instrument en je dansschoenen mee. Schuif aan om lekker muziek te maken of te dansen. Want in deze sessies mag iedereen meespelen en meedansen!
Entree bal-gedeelte: 4 euro (dit inclusief 1 consumptie-bon)

De opzet van de workshop-balfolksessie:
12:30 deur open, binnendruppelen workshop-gangers
13:00 Start les
16:00 Start openbaar deel: vrije muzieksessie en dansen
18:00 picknick
20:00 einde

Kortom:
- muzikanten, schrijf je in of neem het instrument mee en kom sessiën!
- Dansers, weest welkom!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling